شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ بهمن‌ماه

قاچاقچی سوخت شدن، آرزوی بچه‌های سیستان و بلوچستان

 

در این روزها که به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نزدیک می‌شویم، روزنامه اعتماد با گزارشی از استان سیستان و بلوچستان و عکسی از فقر و نداری مردم این منطقه، نشان داده است که پس از چهل سال هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد و هیچ‌کدام از وعده‌های انقلاب عملی نشده است.

امروز روز پر گفت‌وگویی است و روزنامه‌ها سعی کرده‌اند به مناسبت سال چهلم انقلاب، با انقلابیون کهنسال دیروز که حالا یا گوشه‌نشین شده‌اند یا از چشم حکومت افتاده‌اند، مصاحبه کنند، بلکه به خوانندگان بگویند که سال پنجاه و هفت، مردم چه می‌خواستند و چه شد.

مهم‌ترین این گفت‌وگوها هم مصاحبه روزنامه ایران است با آیت‌الله یوسف صانعی که از مراجع تقلید منتقد رهبر جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

صانعی به ایران از خطر جدی تحجر گفته است و البته از آیت‌الله خمینی هم به نیکی یاد کرده و به‌نوعی رهبر قبلی را پیش چشم رهبر فعلی آورده و در این قیاس لابد علی خامنه‌ای بازنده است.

سیدرضا اکرمی، نماینده پیشین مجلس هم در مصاحبه با روزنامه آرمان بازگشت به اصل انقلاب را ضروری دانسته و یک گفت‌وگوی ملی را به‌عنوان چاره گرفتاری‌های جمهوری اسلامی تجویز کرده است. جالب اینجاست که در کنار این مصاحبه، روزنامه آرمان خبر داده که در جشن‌های حکومتی چهلمین سال انقلاب، سعی وافری شده است تا نام و یاد هاشمی رفسنجانی حذف شود.

بعد از یک دوره طولانی انتظار، عاقبت از سازوکار مالی اروپایی‌ها رونمایی شد و حالا همان‌طور که انتظار می‌رفت، روزنامه‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا دو برخورد متضاد با کانال مالی اروپا برای جمهوری اسلامی ایران دارند. مثلا همشهری نوشته که بازار ارز و بخش خصوصی به این راهکار مالی واکنش مثبتی نشان داده‌اند، اما روزنامه کیهان همه چیز را از منظر توطئه ارزیابی کرده و تیتر زده که «اینستکس تکرار آرزوی ترامپ است» و مجمع تشخیص مصلحت نباید زیر بار تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» برود.

در این‌باره حسین سلاح‌ورزی در روزنامه اخبار صنعت از آغاز یک راه پر پیچ و خم گفته و نوشته است که نباید این‌طور به طرح اروپایی‌ها نگاه کرد که در یک تقسیم کار با آمریکا می‌خواهند ایران را به مرحله نفت در برابر غذا برسانند و بهتر است ایران برجام را حفظ کند و منتظر بماند تا دوره ترامپ به‌سر برسد. نویسنده اخبار صنعت از حسرتش هم گفته است که ای‌کاش ایران مناسبات بی‌تنشی با دنیا داشت و مثل بیشتر کشورها وضعیتی عادی داشتیم. خب برویم سر اصل مطلب و روزنامه‌خوانی که امروز خواندنی زیاد است.  

 

خطر تحجر جدی است

 

یوسف صانعی، از نزدیکان آیت‌الله خمینی محسوب می‌شد که سوابقی مثل دادستانی کل کشور و عضویت در شورای نگهبان را در میانه دهه شصت در کارنامه دارد.

بعد از رهبری علی خامنه‌ای، صانعی به قم رفت و به درس و بحث مشغول شد و در شمار مراجع تقلید درآمد و با آیت‌الله منتظری، قائم مقام معزول رهبری هم روابطی گرم داشت.

صانعی به روزنامه ایران گفته است که در کشور خطر برآمدن متحجرین جدی است و مشکل اینجاست که تریبون‌ها و مناصب در دست کسانی است که بی‌مسئولیت‌اند و پاسخگو نیستند. این مرجع تقلید ادامه داده است که در زمان خمینی ساختارها خوب کار می‌کرد و عملکردها بهتر بود و حالا کار به دست کسانی است که به قول خمینی توانایی اداره یک نانوایی را نداشتند و امروز گوش فلک از اظهار نظرهاشان پر است.

بنابر گفته صانعی، آیت‌الله خمینی دخالتی در امر قضا نمی‌کرد. او خاطره‌ای هم از احمد خمینی ذکر کرده است که با شکایت پسر رهبر انقلاب، یک روحانی به اتهام بی‌احترامی به رهبری بازداشت شده بود و صانعی وقتی روال کار را غیرقانونی تشخیص می‌دهد، آن روحانی را آزاد می‌کند. از قضا احمد خمینی اعتراض می‌کند و صانعی به احمد خمینی می‌گوید که راه قانونی همین است و اگر غیر از این باشد، استعفا خواهد کرد. گویا احمد خمینی در این مورد عقب‌نشینی کرده است.

 

قاچاقچی سوخت شدن، آرزوی بچه های سیستان و بلوچستان   

 

روزنامه اعتماد پرونده مفصلی درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان منتشر کرده که پر از گزارش‌ها و یادداشت‌های تلخ است. در این گزارش‌ها از وضعیت اسف‌بار مردم این ناحیه می‌خوانیم و اینکه یک‌سوم جمعیت استان حاشیه‌نشین‌اند.

مینو خالقی در سرمقاله اعتماد با عنوان مجموعه «ترین»ها نوشته است که چند وقت پیش، گروه تور کتاب برای بچه‌های سیستانی مسابقه نقاشی برگزار کرد و از بچه‌ها خواست تا آرزوهایشان برای آینده را ترسیم کنند و در کمال ناباوری، بیشتر بچه‌ها می‌خواستند تا قاچاقچی سوخت شوند. یعنی در این استان هیچ کار دیگری غیر از قاچاقچی بودن پیدا نمی‌شود.

مینو خالقی که همان نماینده منتخب و رد صلاحیت‌شده اصفهان است، ادامه داده که در سیستان و بلوچستان، مردم از حداقل تکنولوژی محروم‌اند، بیش از پنجاه‌درصد جمعیت به آب سالم دسترسی ندارند و در بسیاری از روستاها مردم از گودال‌ها آب می‌نوشند.

بالاترین نرخ کودک همسری در این استان است، درحالی‌که منطقه استراتژیک چابهار در همین استان قرار دارد و در نزدیکی اقیانوس هند، می‌تواند امکان بالقوه بازرگانی با هند و پاکستان و افغانستان و توسعه استان را فراهم کند.

به نوشته مینو خالقی، معلوم نیست این چه سرنوشت شومی است که بر سر سیستانی‌ها می‌رود که بچه‌ها امیدی به آینده ندارند.

 

الزامی بر دو دوره‌ای بودن دولت‌ها نیست

 

عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی که با نامه‌ای سرگشاده در نقد سیاست‌های روحانی از دولت جدا شد، با شرق گفت‌وگویی کرده و گفته است که این فرضیه که همه روسای جمهوری اسلامی دو دوره‌ای باشند، فرض اشتباهی است و نباید اصرار داشت که یک رییس جمهوری، دو دوره بماند.

این وزیر سابق ادامه داده که سرنوشت سختی در انتظار روحانی است و اوضاع جامعه چنان در تنش است که حالا هر کسی از دولت انتقاد کند و تندتر حرف بزند، محبوب می‌شود. عباس آخوندی این را هم گفته است که اصلاح‌طلبان باید به رای اثباتی فکر کنند، یعنی دیگر با نفی نامزد مقابل، رایشان را تامین نکنند.

 

یک اتفاق مخفی در بازار خودرو

 

در بازار خودروی ایران هر روز، اتفاقی می‌افتد و حالا هم به گزارش روزنامه آفتاب، قرار است در یک همکاری بین دو وزارتخانه، دست دلالان از این بازار کوتاه شود. یکی از مهم‌ترین دلایل حضور دلالان، پیش‌فروش خودروهاست. خیلی‌ها برای خرید چندین خودرو ثبت‌نام می‌کنند و بعد از تحویل، خودروها را با قیمت بالاتر از کارخانه می‌فروشند و این افزایش قیمت‌ها، تاثیر بسزایی در سیر تصاعدی قیمت خودرو دارد. حالا وزارت صنعت و وزارت دارایی طرحی دارند تا اسامی کسانی که بیش از یک خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، مشخص شود تا از آن‌ها مالیات اخذ شود.

 

رشد هفت درصدی نزاع خیابانی

 

روزنامه همدلی به نقل از سازمان پزشکی قانونی خبر داده است که در ۹ ماه گذشته، کتک‌کاری خیابانی در میان ایرانی‌ها هفت درصد رشد کرده است و متاسفانه خیلی از ایرانی‌ها به‌جای گفت‌وگو، دست به یقه می‌شوند.

فرناز آزادی، جامعه‌شناس، هم با تحلیل این آمار، به همدلی گفته است که سختی معیشت و تنگناهای اقتصادی در افزایش درگیری‌های خیابانی موثر بوده است. این جامعه‌شناس شیوع استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و مصرف مشروبات الکلی را هم دلایلی دانسته که جوانان را به نزاع کشانده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More