شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قالیباف و چمران عاملان اصلی بلاتکلیفی طرح حفاظت از باغ‌ها

 

صدراعظم نوری عضو کمیسیون موقت سلامت و محیط زیست شورای شهر، از بازگشت دوباره بخش دوم اصلی طرح حفاظت و صیانت از باغ‌ها در شورای شهر چهارم اظهار تاسف کرد.

نوری، این اقدام شورا را مایه تأسف دانست و گفت: «شورا به‌عنوان یک نهاد بالادستی، سیاست‌گذار و ناظر باید مواضع جدی‌تری نسبت‌به مسائل زیست‌محیطی اتخاذ کند. انتظار می‌رفت شورای شهر، رویکرد مثبت‌تری به مسائل زیست‌محیطی داشته باشد و طرح‌های این‌چنینی مورد حمایت و تأیید همه‌جانبه اعضا قرار گیرد».

سه جلسه قبل طرح «صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» برای بررسی در دستور کار شورا قرار گرفت، اما به دلیل کثرت بند و تبصره‌ها و همچنین، تعدد نظرات اعضای شورا، بررسی این طرح به جلسه سوم کشید. اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست، مقصر اصلی برگشت این طرح را شهردار و قدرت دیکتاتوری رئیس شورا دانستند.

به گزارش ایلنا، نوری که در سال ۱۳۷۵ به‌عنوان شهردار منطقه ۷ پایتخت فعالیت می کرد، در این رابطه گفت: «نباید فراموش کنیم که درهرصورت، بخش اجرا در دست شهرداری است و پروانه‌های ساخت‌وساز توسط شهرداری صادر می‌شود؛ در نتیجه شهرداری نقش اصلی را در ساخت‌وسازهای بی‌قاعده تهران بازی می‌کند. با این حال، شورای شهر به‌عنوان دستگاه ناظری که بودجه را نیز تعیین می‌کند، نمی‌تواند به این بهانه از خود سلب مسؤولیت کند».
برخلاف عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست، احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، معتقد است که این طرح تنها برای بررسی بیشتر بازگشت داده شده و اعضای شورای شهر، هیچ مخالفتی با اجرای آن ندارند.

دنیامالی درخصوص برگشت این طرح، با بیان این‌که «لایحه صیانت از باغ‌ها و درختان شهر تهران» به کمیسیون حقوقی شورای شهر ارسال شده است، گفت: «ما نمی‌توانیم به‌عنوان اعضای شورای شهر، قوانین ضعیف‌تری را تصویب کنیم، درحالی‌که قوانین بالادستی قوی‌تری وجود دارد؛ وقتی در این زمینه مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب وجود دارد که باید اجرایی شود، تصویب یک‌سری قانون ضعیف‌تر چه لزومی دارد».

چندی پیش مهدی چمران، رئیس شورای شهر، درخصوص بازگشت این طرح،‌ با بیان این‌که تا زمانی که صاحب باغ مایل به حفظ باغ نباشد، نمی‌توان هیچ کاری انجام داد و حتی با تصویب سیستم آهنی کمونیستی نیز نمی‌توان باغ را حفظ کرد، گفت: «متأسفانه با شرایطی مواجه هستیم که مالکان از درختان می‌ترسند و باید ضوابطی اتخاذ شود که مالک تمایل داشته باشد که باغ و درختان را حفظ کند».
به گفته چمران، در این طرح اختلاف‌نظرها شدید است و باید به یک شرایط متعادل منطقی رسید.

چمران خاطرنشان کرد: «باید شرایطی را فراهم کنیم که شهرداری قانون را رعایت کند و این‌گونه نشود که در مناطق یا ناحیه قوانین تغییر کند و باید شهردار ناحیه یا منطقه به قوه قضاییه معرفی شود».

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست نیز درخصوص اظهارات مهدی چمران گفت: «این پیشنهاد تداعی‌کننده دوران رضاشاه است؛ چراکه در آن زمان وقتی بحث نظام‌وظیفه مطرح شد، به دلیل نبود ضوابط، کامیون به میادین شهر می‌رفت و جوانان ۱۸ سال به بالا را سوار کرده و به سربازی می‌فرستاد و حالا این عملکرد مدیریت شهری تداعی‌کننده‌ی همان دوران است؛ چرا که ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که مصوبه شورا را جعل کرده و روی پرونده می‌گذارند؛ اما هیچ کس گوشش بدهکار نیست و حالا با مواجهه با مصوبه‌ای که اجرا نمی‌شود، چشم می‌بندیم و عملکرد شهرداری به مانند دوران رضاشاه است».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More