شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قاضی منصوری کجاست؟

 

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی، اعلام کرد از ۷۲ میلیارد دلار ارز صادراتی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، حدود ۲۷ میلیارد دلار به کشور بازنگشته است. روزنامه اعتماد این رقم و صفرهای طولانی‌اش را تیتر یک کرد. همتی گفته تله آمریکاست و به عقیده روحانی، عملیات روانی دشمن است. روزنامه جهان صنعت نوشته است دولتمردان مسئولیت ناآرامی‌های بازار ارز را نمی‌پذیرند و دولت روحانی را «دولت درمانده» نامیده است.

آن‌سوتر، جزئیات جدیدی از مرگ مشکوک قاضی منصوری منتشر شده است و حالا، رسانه‌ها احتمال متواری شدن منصوری را هم در نظر می‌گیرند. شرق تیتر زده «قاضی منصوری کجاست». 

روزنامه شهروند از قول علی ربیعی تیتر زده است «تلاش دولت برداشتن نگاه امنیتی به سمن‌ها‌ست» تا با سهولت بیشتری کار کنند. دو روز پس از بازداشت موسس و دو تن از اعضای جمعیت امام علی و پلمب دفتر این موسسه، سخنگوی دولت خود را کنار سازمان‌های مردم‌نهاد نشان می‌دهد. ربیعی در جریان بازدید از سرای فرشته‌های موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها»، که مرکز اقامتی آموزشی دختران آسیب‌دیده از کارتن‌خوابی و اعتیاد است، در اظهارنظری گفته است متاسفانه سیاست‌های ما خیلی معطوف به زنان و دختران نیست. او ضمن تایید مجدد آمار افزایش ازدواج‌های اجباری زیر ۱۵ سال، گفته است ارزیابی مراجعه‌کنندگان بانک‌ها نشان داده است در سال ۱۳۹۷، حدود ۱۰ هزار نفر و در سال ۱۳۹۸، حدود ۱۳ هزار نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج سنی بین ۵۰ تا ۶۵ سال داشتند که برای ازدواج اول، وام گرفتند. همتی در ادامه افزوده است در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۵۰۰ نفر از دریافت‌کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵ سال سن داشتند که ۹۸ درصد آن‌ها دختر بودند.

روزنامه همدلی هم از «چرتکه‌های خراب مردان اقتصاد» خبر داده است. به گزارش همدلی، در آمار اخیر طرح آمار‌گیری هزینه و درآمد خانوار، درآمد خانوار شهری را ۶ میلیون بیشتر از هزینه سالانه اعلام کرده‌اند. این‌طور که در این گزارش آمده، یک خانوار شهری با درآمد سالانه ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۲۴ درصد ورودی داشته است و در سال ۱۳۹۸، رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از هزینه کل سالانه بوده است؛ آماری که با واقعیت جامعه منافات دارد. 

به این گزارش از روزنامه شرق هم اشاره کنیم که در اثبات وخیم شدن وضعیت معیشت خانوار، از گسترش «سکونت در حاشیه قبرستان‌ها» و «پشت‌بام‌خوابی» و «مغازه‌خوابی»، به‌ویژه میان کارگران، خبر می‌دهد. اجاره هر شب پشت‌بام‌خوابی ۵۰ هزار تومان شده، که نسبت به سال گذشته، افزایش دو برابری داشته است. 

ناصری ذاکری، پژوهشگر حوزه مسکن، این پدیده «بد‌مسکنی» یا «فقر مسکن» می‌نامد. بر اساس برآورد سال ۱۳۹۳، تعداد افراد گرفتار معضل بدمسکنی ۱۹ میلیون نفر اعلام شده بود و با توجه به گسترش فقر و رشد تورم، قطعا آمار بدمسکنی افزایش شایان توجهی یافته است.

از اخبار خارجی هم بگوییم که جنبش انصار‌الله یمن دیروز اعلام کرد تاسیسات نفتی عربستان سعودی را زیر آتش گرفته است. روزنامه رسالت سرخوشانه تیتر زد «حمله به قلب آل‌سعود» و وطن امروز حمله موشکی یمنی‌ها را «ضربت ذوالفقار به سعودی» خوانده است. 

برویم سراغ خبرهای بیشتر.

 ۱۵ هزار شرکت ارز‌ برنگرداندند

 

یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی ایران، گفته است بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت‌گرفته، ۱۵ هزار شرکت حقیقی و حقوقی که از سال ۱۳۹۷ صادرات داشتند، ارز خود را وارد کشور نکرده‌اند. این در حالی است که تمام صادرکنندگان ملزم‌اند حداکثر چهار ماه بعد از صادرات، به تعهد ارزی‌شان عمل کنند. 

سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است اکثر افرادی که ارز برنگرداندند همان‌هایی‌اند که کارت بازرگانی یک‌بار‌مصرف داشتند و در بازه زمانی دو ساله ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، بدهی ۸ میلیارد دلاری به دولت دارند. 

همین هفته پیش، روزنامه شرق گزارشی درباره قراردادهای مخفی در فرودگاه امام خمینی و حق‌العمل‌کارها نوشته بود که با کارت بازرگانی، به‌جای شرکت دریافت‌کننده ارز، صادرات می‌کنند و شرکت اصلی تعهدی به بازگرداندن ارز دریافتی‌اش ندارد، چون روی کاغذ و به نام خودش چیزی صادر نکرده است. بر این اساس، ۲۵۰ صادر‌کننده قلابی شناسایی شده‌اند.

باید درخواست ترامپ را می‌پذیرفتیم

حسین علایی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته است «باید پرچم مذاکره را از دست ترامپ می‌گرفتیم». همواره این سوال‌ها مطرح بوده‌اند که آیا دموکرات‌ها با ایران راحت‌تر کنار خواهند آمد یا جمهوری‌خواهان؟ اگر دولت متمایل به غرب سکاندار قوه مجریه باشد بهتر است یا جناح مقابل و مخالف غرب؟ 

اما از نگاه علایی، اکنون سطح تنش بین ایران و آمریکا در مسیر تخاصم جدی قرار دارد. آمریکا با هدف تسلیم ایران، هر روز بر حجم تحریم‌ها می‌افزاید و تهران فعلا سیاست امتناع از مذاکره را برگزیده است. 

علایی معتقد است مذاکره لزوما برای رسیدن به توافق نیست، گاهی مذاکره برای گرفتن بهانه از دشمن و برهم زدن برنامه‌های اوست. به باور علایی، به‌محض این‌که ترامپ درخواست مذاکره کرد، ایران بایست می‌پذیرفت. علایی گفته است اگر اصل مذاکره قبل از خروج ترامپ از برجام پذیرفته می‌شد، ایران می‌توانست امکان خروج از برجام را از آمریکا بگیرد. 

علایی هدف از این سیاست را به مدیریت افکار عمومی تعبیر کرده است که به دنیا نشان می‌دهد ایران به دنبال آرامش و صلح و گفت‌و‌گو است.

کرونا در ایران از مرز هشدار گذشت

 

مینو محرز، عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا، به جهان صنعت گفته است آمار مبتلایان به کرونا به‌گونه‌ای است که بیمارستان‌های مسیح دانشوری و امام خمینی تخت خالی برای مراجعه‌کنندگان جدید ندارند. به گفته محرز، در مقطعی کوتاه، آمار مبتلایان نزولی شده بود اما با حذف محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن فرهنگی، مذهبی و اقتصادی، موج ابتلا مجددا اوج گرفت. محرز در ادامه افزوده است ماه پیش، تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان روزانه دو نفر بود اما اکنون، خانوادگی می‌آیند. این عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا هشدار داده است با این روند، در ماه‌های آینده با فاجعه روبه‌رو خواهیم شد. 

بنا بر آمار رسمی، در پنج ماه گذشته، نزدیک به ۱۰ هزار ایرانی در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند اما به گفته محرز، آمارهای رسمی از میزان مرگ‌و‌میر در اثر کرونا اشتباه است و چه بسا خیلی وقت است از مرز ۱۰ هزار نفر کرده است. 

محرز به مردم توصیه اکید کرده است در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند و زمانی که به خانه برمی‌گردند حتما دوش بگیرند، تا حد امکان در خانه بمانند و به سینما و رستوران نروند.

سهمتُ بگو، فالش بگیرُم 

زینب نورانیان در گزارشی میدانی، از باز شدن پای رمالان به معاملات بورس نوشته است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، کف‌بین‌ها هر هفته مراجعه‌کنندگانی دارند که از آن‌ها می‌خواهند برایشان فال بگیرند و پیشگویی کنند که حضورشان در بازار بورس خوش‌اقبالی به همراه دارد یا بداقبالی! 

کف‌بین‌ها، فالگیرها، سرکتاب‌بازکن‌ها، دعانویس‌ها و پیشگو‌ها هم از سبز شدن تابلوی بورس کاروبارشان سکه شده است. 

مشتری‌ها حتی انتظار دارند فالگیر به آن‌ها بگوید نماد کدام سهام مثبت می‌ماند و کدام سهام را نخرند که ضرر نکنند. 

یکی از فالگیرها که در اینستاگرام، ۲۷ هزار فالوئر دارد و پست‌هایش بیش از ۴۰۰۰ لایک می‌گیرد به خبرنگار دنیای اقتصاد، که در پوشش مشتری با او تماس گرفته بود، گفته است اگر می‌خواهی مبلغ بالایی در بورس بخری، فال کامل بگیر و اگر می‌خواهی مبلغی کم سرمایه‌گذاری کنی، تک‌نیت کن؛ و منوی قیمت فال‌‌های تاروت، قهوه، شمع و چای را فهرست کرده است. 

خبرنگار با چند فالگیر دیگر هم تلفنی صحبت کرده و مطمئن به او جواب داده‌اند که مشتریان بورسی داشتند و خیلی هم راضی بوده‌اند.

خلاصه اسم سهم‌هایی را که می‌خواهید درباره‌شان بدانید می‌دهید و برای هرکدام یک نیت می‌کنید تا رمال فالش را بگیرد!

کرایه‌های نجومی اسنپ و تپسی

به گزارش آفتاب یزد، کرایه تاکسی‌های اینترنتی نسبت به سه ماه پیش، افزایش یافته و این در حالی است که به‌دلیل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، که احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها بالاست، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند؛ اما همین افزایش تقاضا بهانه افزایش قیمت هم شده است. 

اسنپ ممکن است در ساعت اوج شلوغی، مسافتی را که معمولا با ۲۰ هزار تومان طی می‌کنید بیش از ۵۰ هزار تومان حساب کند. اما تپسی، دیگر تاکسی اینترنتی، نرخ کرایه را در تمام ساعت‌ها افزایش داده است، یعنی برای همان مسیری که پیش‌تر ۲۰ هزار تومان می‌دادید، در حال حاضر باید بین ۳۶ تا ۴۰ هزار تومان بپردازید، فارغ از اینکه ساعت اوج ترافیک است یا خیر.

کرایه تاکسی اینترنتی این روزها حتی از آژانس هم گران‌تر درمی‌آید. یکی از رانندگان قبول دارد که افزایش قیمت‌ها زیاد بوده اما در ادامه افزوده است حتی همین قیمت‌ها هم برایشان صرفه اقتصادی ندارد چون مجبورند بنزین را به قیمت آزاد بزنند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو گران‌تر شده است. 

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ، به آفتاب یزد گفته است سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی متغیر است و اگر میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد و تعداد مسافرها زیاد شود، قیمت هم بالا می‌رود. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More