شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۲ مهرماه

فرنگیس صورتش را در چفیه آقا غرق کرد

 

ورق برگشته است. اگر تا همین اول هفته‌ای که گذشت، همه‌چیز ناامیدکننده بود و خیلی‌ها منتظر بودند تا دلار از بیست‌هزار تومان بگذرد و با هجوم مردم به فروشگاه‌ها قحطی بیاید، حالا دلار ساعت‌به‌ساعت نزول می‌کند و انتظار می‌رود حداقل بخشی‌از کالاها که نسبت مستقیم با ارز داشت، کاهش قیمت پیدا کنند. امروز هم روزنامه‌ها صفحه اول شادمانه‌ای بستند؛ دیوان لاهه در پرونده شکایت ایران از آمریکا، به خواسته ایران رای داد و خواستار رفع تحریم‌ها شد. هرچند که رای دیوان لاهه ضمانت اجرایی ندارد و آمریکا هم دیوان را فاقد صلاحیت در این پرونده دانسته، با این‌حال، موج تبلیغاتی که به نفع ایران برخاسته است، آن‌قدر برای روزنامه‌های غمگین کشور غنیمت بوده که صفحه نخست روزنامه‌ای نیست که این رای حقوقی را جار نزده باشد. آفتاب یزد در یک مقایسه تاریخی که البته شاید چندان موجه نباشد، عکسی از ظریف و مصدق را کنار هم گذاشته و رای دادگاه لاهه در پرونده شرکت نفت ایران و انگلیس را با مورد اخیر قیاس کرده است. روزنامه ایران هم با تیتر «رای ممتاز»، اشاره‌ای به قاضی اختصاصی ایران، جمشید ممتاز کرده؛ گرچه واقعیت این است که رای دادگاه لاهه، رای قضات دیوان است و نه رای استاد حقوق ایرانی. در این گیرودار، روزنامه کیهان همچنان دنبال این است که مبادا «اف‌ای‌تی‌اف» در مجلس تصویب شود و ایران از یک بحران دست‌سازِ مالی نجات پیدا کند. هرچه هست، انگار غم و شادی ایرانی‌ها به آمریکا گره خورده است.

 

فرنگیس صورتش را در چفیه آقا غرق کرد

 

اجازه دهید اول توضیحی درباره فرنگیس بدهیم و بعد سروقتِ گزارش روزنامه جوان برویم. فرنگیس زن کردی است که در زمان حمله عراق به ایران، دربرابر مهاجمان مقاومت می‌کند و داستان زندگی‌اش کتابی شده است باعنوان فرنگیس. کتاب مورد توجه آقای خامنه‌ای قرار گرفته و چند کلمه‌ای بر صفحه اول کتاب نوشته است. فرنگیسِ کهنسال را در جلسه پاس‌داشت ادبیات مقاومت به حضور رهبری آورده‌اند و گزارشگر روزنامه جوان، گزارشی در این‌باره نوشته و ماجرای چفیه گرفتنِ بانوی پیر کردستانی را شرح گفته است. گزارش روزنامه جوان انصافا یادآور حال و هوای دوره قجر و جشن سلام ناصرالدین‌شاه است. پخشی از این مدایح که حتما صله‌ای هم داشته است را با هم می‌خوانیم:

«آقا با قدم‌هایی بلند به‌سمت فرنگیس آمدند. چشم‌های خیس فرنگیس از دور برق می‌زد. آقا حال و احوال کردند. فرنگیس گفت: «مخلصم». آقا به فرنگیس خوشامد گفتند و فرنگیس با دست راست روی سینه گفت: «مخلصم». پسر فرنگیس یکی از دست‌هایش را گره زد به دست‌های آقا و آن یکی دستش را روی سینه‌اش گذاشته بود. حال و احوال‌پرسی‌شان که تمام شد، پسری که خیلی شبیه مادرش بود، دست آقا را بوسید. فرنگیس فارسی حرف نمی‌زد. فارسی می‌فهمید، اما زبان حرف‌زدنش، زبان اصیل کردی بود. آقا از فرنگیس و اینکه خاطراتش را گفته و از خانم فتاحی که کتاب را نوشته، تشکر کردند و فرنگیس سه‌بار جمله‌ای را به زبان آورد که معنی‌اش را نفهمیدم. فقط کلمه «قربانت آقا» خیلی واضح به گوشم خورد. صمیمیت و مهربانی آقا موج می‌زد.»

 

کولبری برای شما قاچاق است و برای ما نان

 

روزنامه ایران سعی کرده است تا در گفت‌وگو با حقوق‌دان‌ها، رای دادگاه لاهه را احساسی نکند و از همین‌رو، که با یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل، گفت‌وگویی کرده است. مولایی با بیان اینکه رای دیوان قابلیت اجرایی ندارد و هیچ‌کس نمی تواند آمریکا را ملزم به رای دیوان لاهه کند، این امیدواری را هم داده است که موضع حقوقی و سیاسی ایران با این رای، قوتی می‌گیرد. اما آنچه شاید از رای دیوان لاهه مهم‌تر است، گزارش تلخ و عکس‌های رنج‌آوری است که درباره و از کولبران زن کُرد، در بخش ضمیمه روزنامه با عنوان «ایران جمعه» به‌چاپ رسیده است. تهمینه به گزارشگر ایران گفته که پدر و مادرش بیمارند و ازدواج نکرده است و برای نان، همراه مردان به کوه زده است. تهمینه پنج‌ساعت با بیست‌کیلو بار شبانه از صخره‌ها گذشته است تا هفتادهزار تومان دستمزد بگیرد. تهمینه می‌گوید همه جانش را جمع کرده که کم نیاورد تا مردها دفعه بعد هم او را به باربری ببرند.

 

ملاقات وزیر انرژی روسیه و عربستان در آسانسور

 

روس‌ها که مثلا متحد راهبردی ایران محسوب می‌شوند، در چندماه اخیر که مشتریان نفت ایران با تهدید آمریکا پریده‌اند، تمام سعی‌شان را کرده‌اند تا جای ایران را پر کنند و حالا تولید نفت روسیه از ده‌میلیون بشکه در روز گذشته است. رضا زندی، خبرنگار حوزه انرژی، در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته است که اگر کسی فکر می‌کند که روس‌ها به‌خاطر ما، منفعت ملی خودشان را کنار می‌گذارند، سخت در اشتباه‌اند. روس‌ها و عربستان دست در دست هم، ایران را در اوپک کنار گذاشتند و درواقع تحریم‌های آمریکا را عملی کردند.

زندی نوشته است: «رویترز دیروز با انتشار خبری، از معامله خصوصی روسیه و عربستان در ماه گذشته پرده برداشته است که براساس آن، دو کشور برای توقف روند افزایشی قیمت نفت، تولید نفتشان را بالا می‌برند. منابع این خبرگزاری حتی گفته‌اند که این توافق، پیش از اجلاسِ کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک، به‌اطلاع آمریکایی‌ها هم رسیده است. من حالا می‌توانم معنی منتظر ماندن وزیر انرژی عربستان در آسانسور برای آمدن وزیر انرژی روسیه را درک کنم، وقتی در الجزایر بودیم.»

 

روزنامه جهان صنعت
نگذارید دوباره مردم هیجانی شوند

 

علیرضا مناقبی، رییس مجمع واردات، در یادداشتی، به دولتی‌ها هشدار داده است که کاری نکنند تا دوباره مردم ناامید به بازار ارز بیایند و قیمت دلار به‌گونه‌ای هیجانی افزایش پیدا کند. آن‌طور که نویسنده نوشته، دلار در همه عرصه‌های اقتصاد ایران، نقش بی‌همتایی دارد و بسیاری‌از واحدهای تولیدی، محتاج ارز برای تامین مواد اولیه‌اند. مناقبی نوشته است: «زنده نگه‌داشتن امید مردم و حفظ آرامش ایشان، تعهدی است که هر دولتی درقبال جامعه خود برعهده دارد و این مسئولیت، در شرایطی محقق می‌شود که دولت برای حل مشکلات، با مردم به‌صورت شفاف و روشن صحبت کند و ریشه‌های بحران‌ها را با مردم درمیان بگذارد‌. دولت باید از هم‌افزایی مردم بهره بگیرد و راه را برای بازگشت هیجانات به بازار دلار، سد کند.»

 

فاطمه هاشمی مدرکش معتبر نیست و فائزه پارتی‌بازی کرده است

 

هفته پیش دانشگاه آزاد که حالا به‌گونه‌ای یکی‌از املاکِ علی‌اکبر ولایتی است، فائزه و فاطمه هاشمی را که در این دانشگاه تدریس می‌کردند اخراج کرد و دخترانِ هاشمی رفسنجانی اعلام کردند که اخراجشان غیرقانونی است. حالا روزنامه فرهیختگان -ارگان دانشگاه آزاد- جوابیه بلندی به انتقادات داده و نوشته است که فاطمه هاشمی یک مدرک غیرحضوری از یک دانشگاه نامعتبر خارجی دارد و فائزه هاشمی، طرفدار بهاییان و مسیح علی‌نژاد و بی‌حجابی است و از این گذشته، با پارتی‌بازی در دانشگاه آزاد مشغول شده و در پرونده‌اش، نظر کمیته ارزشیابی موجود نیست. فرهیختگان از قول دانشجویان هم نوشته است که فائزه هاشمی، فقط اسمش در فهرست انتخاب واحد می‌آمده، اما تدریس نمی‌کرده است و دانشگاه هم سال‌ها در رودربایستی مانده بود که با ایشان چه کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More