شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرماندار پیرانشهر جریمه میلیونی برای کولبر قطع عضو شده را تکذیب کرد

 

دادگاه شهر پیرانشهر یکی از کولبرانی که چندی پیش در اثر انفجار مین، یک چشم و پایش را از دست داده بود به اتهام «عبور غیرقانونی از مرز و خسارت مین منفجر شده» به ۲۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.

لقمان وحید یکی از کولبران اهل پیرانشهر طی روزهای گذشته در هنگام عبور غیرقانونی از مرز دراثر انفجار مین چشم و یک پایش را از دست داد. همسر این کولبر سی ساله در گفت‌وگویی با «کولبرنیوز» با  اشاره به شرایط سخت زندگی، از هزینه ۲۳ میلیون تومانی درمان و خسارت محکوم شده همسرش خبرداد.

به گفته او دادگاه پیرانشهر، شوهرش را  بە اتهام عبورغیرقانونی از مرز بە پرداخت ١١ میلیون تومان جریمه نقدی و پرداخت  خسارت مینی کە پا و چشم ایشان را گرفتە، محکوم کرده است.

تکذبیه فرماندار پیرانشهر

این در حالی‌است که فرماندار پیرانشهر خبر قطع عضو یک کولبر پیرانشهری در اثر انفجار مین را  تکذیب کرد و گفت که این موضوع صحت ندارد.

علی ترابی، ۲۶خرداد در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: « اخیرا برخی رسانه‌ها در خارج از کشور خبری مبنی بر قطع عضو یک کولبر پیرانشهری توسط مین در مرزها منتشر کرده بودند که این مطلب صحت ندارد».

زخمی شدن ۴ کولبر

همچنین گزارش شده است که طی روزهای گذشته در مرزهای چالدران، سردشت و بانه دست‌کم چهار کولبر از سوی نیروهای مرزبانی زخمی شدند.

در آذرماه ۱۳۹۶، دولت ممنوعیت کولبری را تصویب کرد و در ماه‌های اخیر، ده‌ها کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی و انتظامی در نواحی مرزی ایران، کشته شدند.  

گزارش‌های منتشرشده از فعالان حقوق بشر در ایران حاکی از آن است که در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن از آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More