شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ اسفند‌ماه

فرق مدیریت ما با جهان در مواجهه با کرونا

روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا که به‌طور مجازی در آن حضور داشت، گفت جریان‌هایی امروز به‌دنبال بر هم زدن آرامش روانی جامعه‌اند و شایعه‌سازی می‌کنند. بلافاصله بعد از جلسه، سخنگوی دولت، علی ربیعی، هرگونه شایعه درباره قرنطینه تهران را تکذیب و اعلام کرد قرنطینه تهران یک دروغ بزرگ است و همین خبر تیتر روزنامه شرق شد.

روزنامه همدلی نوشته است: «مسئولان پیام‌های روشن به مردم بدهند.» این روزنامه در واکنش به تکذیب قرنطینه تهران نوشته است وقتی خبر ورود نیروهای مسلح برای کمک به کنترل کرونا رسانه‌ای شد، پیامش این بود که در روزهای آینده نوعی حکومت نظامی در شهرهای کشور اعمال می‌شود و مقررات منع عبور‌و‌مرور برقرار می‌شود. برداشت عمومی از این پیام قرنطینه غیررسمی بود.

از نگاه همدلی، این وظیفه مسئولان است که احتمال‌های مختلف درباره پیامشان را در نظر بگیرند و آن را صریح و شفاف بیان کنند که معنای دیگری برداشت نشود.

همان چند کلمه‌ای که حسن روحانی در نشست ویدیویی گفت و این‌که در شرایط تحریمی، جمهوری اسلامی بهتر از خیلی کشورها عمل کرده است بازار انتقادهای تند از رییس‌جمهوری و دولت را در روزنامه‌ها داغ کرد.

روزنامه جهان صنعت به این گفته روحانی که رسانه‌ها فضای جامعه را دو قطبی می‌کنند اشاره کرده و تیتر زده است «دیوار کوتاه رسانه‌ها». کامران ندری هم در همین روزنامه، معترض رییس‌جمهوری شده و با عنوانِ «فرق مدیریت ما با جهان در مواجهه با کرونا» نوشته است هر‌چند ایران امکانات لازم برای مبارزه با همه‌گیری کرونا را ندارد و برای همین، قرنطینه شهرها دشوار است و دولت نمی‌تواند به اقشار کم‌در‌آمد کمک کند، نمی‌توان از ضعف مدیریت کلان کشور که مرزهای هوایی با چین را نبست چشم‌پوشی کرد.

غلامرضا انصاری نیز در روزنامه اعتماد، گفته‌های رییس‌جمهوری را به سخره گرفته و نوشته است دولت ۲۰ درصد اختیار دارد و جسارت استفاده از همین حد از اختیارات را هم ندارد و نمونه‌اش این‌که پرواز از چین را متوقف نکرد و قم هم قرنطینه نشد. حالا بهتر است آقای روحانی بگوید به چه چیزی در مدیریت بحران کرونا افتخار می‌کند.

روزنامه آفتاب یزد اما در همان صفحه اول، نمایندگان مجلس را به بی‌تفاوتی و بی‌خیالی در بحران کرونا متهم کرده و به طعنه تیتر زده است که «نمایندگان سخت مشغول مصاحبه‌اند». آفتاب یزد گزارش داده است در روزهایی که مجلس می‌توانست پای کار باشد و با اهرم نظارتی‌اش، به تصمیم‌های دولت سرعت ببخشد، چند هفته است که تعطیل شده و هر کدام از نماینده‌ها در مصاحبه با رسانه‌ای، تز و برنامه می‌دهند.

چند روزنامه هم سعی کرده‌اند کرونا را فراتر از ایران ببینند و گزارشی از حال‌و‌روز دنیا بدهند. روزنامه اعتماد تیتر زده «کرونا در حوالی کاخ سفید» و گزارشی داده است از وضعیت آمریکا و احتمال همه‌گیری کرونا در این کشور. به گزارش اعتماد، دونالد ترامپ پس از تلاشی که برای انکار کرونا کرد، عاقبت مجبور شد وضعیت اضطراری اعلام کند و احتمالا این پذیرش دیر واقعیت می‌تواند ضربه جدی به ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا بزند.

روزنامه جوان، که نزدیک به سپاه پاسداران است، نگاهی کرده به گسترش کرونا در اروپا و تیتر زده است «کرونا از اروپا شعله‌ور می‌شود». البته جوان از آمریکا هم غافل نشده و از قول نیویورک تایمز نوشته که ممکن است بیش از ۲۰۰ میلیون آمریکایی مبتلا شوند و نزدیک ۲ میلیون نفر در اثر کرونا بمیرند.

از روزنامه خراسان هم بگوییم که گزارش تلخی داده است از احوالات طلبه‌ای به نام محمد مداح که همسر باردارش را که دوقلو حامله بوده و مبتلا به کرونا، از دست داده است. برویم سروقت روزنامه‌خوانی در آخرین روزهای یک سال سخت و پریشان.

دشمنی آمریکا با ایران حل نشود، بحران دیگری ایجاد می‌شود

حسین موسویان در گفت‌و‌گو با شرق، درباره وضعیت بحرانی رابطه ایران و آمریکا و مساله هسته‌ای ایران گفته است و این‌که آمریکا ماجرای هسته‌ای ایران را کش خواهد داد و اگر هم مشکل هسته‌ای حل شود، بحران تازه‌ای ایجاد می‌شود.

این دیپلمات قدیمی ادامه داده است در حال حاضر، فروش نفت ایران بیشتر از صد هزار بشکه نیست و این یعنی صادرات نفت، نسبت به دوران قبل از تحریم، حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

موسویان به شرق گفته است اروپایی‌ها نمی‌خواهند برجام را بر هم بزنند اما مقابل آمریکا، که قدرت بلامنازع دنیاست، هم نمی‌توانند مقاومت کنند.

در آخر هم موسویان پیش‌بینی کرده است که حتی اگر رییس‌جمهوری دموکرات در آمریکا بر سر کار بیاید، باز هم مشکلات باقی خواهد ماند، هر‌چند ممکن است از شدت دشمنی کم شود.

مردم احساس خطر می‌کنند و دنبال ناجی می‌گردند

روزنامه آرمان ملی سراغ محمد هاشمی رفته است. برادر اکبر هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که مردم به‌شدت نگران و ناراحت‌اند و دنبال ناجی می‌گردند، گفته است بر‌خلاف حوادث آبان و بهمن، مردم دولت را به چشم این ناجی می‌بینند.

محمد هاشمی معتقد است که بحران کرونا تا خرداد‌ماه طول خواهد کشید و در شهریور‌ماه، دوباره عود خواهد کرد.

به گفته این فعال سیاسی، سال آینده برای هیچ کشوری خوشایند نخواهد بود و در ایران، موج بیکاران در پی بحران کرونا و بحران اقتصادی به راه خواهد افتاد که تبعات سیاسی و اجتماعی خواهد داشت.

احتمال تعطیلی آخر سال

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مجلس، خبر داده است که احتمالا چند روز مانده تا آخر سال، تمامی ادارات و بخش‌های خصوصی تعطیل خواهند شد.

میرزایی نیکو سپس، به نقد مدیریت بحران کرونا پرداخت و نوشت که در ایران، رییس‌جمهوری کم‌تحرک و کم‌حضور است و حتی بر قوه مجریه هم تسلط کامل ندارد و اختیار کامل اداره بحران در دست او نیست، اما این دلیل نمی‌شود حرف حق و درست را نشنود.

به گفته این نماینده، ضروری است که یک نفر فرمانده مبارزه با کرونا باشد تا بتواند به‌صورت میدانی بحران را کنترل کند، آن هم در شرایطی که روزانه صد نفر از مردم عادی کشته می‌شوند.

کرونا در حوالی کاخ سفید

روزنامه اعتماد تیتر زده است «کرونا در حوالی کاخ سفید، واقعیتی که ترامپ بالاخره آن را جدی گرفت».

مهدی ذاکریان، تحلیلگر روابط بین‌الملل، در سرمقاله اعتماد، تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام وضعیت اضطرار ملی را نشان از این می‌داند که آمریکا با وجود حضور مدیران پوپولیست، روان‌پریش و خودپسند در کاخ سفید، به‌وقت تصمیم‌گیری‌های حیاتی جامعه، تابع نظر متخصصان و اندیشمندان کشور است.

ذاکریان در ادامه نوشته است ترامپ ابتدا شیوع کرونا را تا حد زیادی انکار می‌کرد اما وقتی وضعیت رو به وخامت گذاشت، متوجه شد که مدیریت اوضاع در توان او نیست و باید مدیریت بحران را به دانشمندان این حوزه سپرد. به باور ذاکریان، اعلام وضعیت اضطرار ملی یکی از تصمیم‌های درستی بود که دونالد ترامپ گرفت.

ضربات جدید در راه است

حمله به پایگاه آمریکایی التاجی در شمال عراق موضوع گزارش‌هایی در روزنامه‌های کیهان و جوان است. این دومین حمله به این پایگاه نظامی در یک هفته اخیر است که در آن، سه نظامی آمریکایی مجروح شدند. ۳۳ موشک کاتیوشا شلیک شده است و روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، نوشته با این‌که منشا شلیک این موشک‌ها مشخص نشده است، مقام‌های واشینگتن آن را به حشد شعبی نسبت داده‌اند. اما روزنامه کیهان نوشته است این‌که دونالد ترامپ فوری اعلام کرد حمله دیروز کار ایران نبوده به‌خاطر این است که از پیامدهای آن به‌شدت واهمه دارد. حمله به پایگاه آمریکایی التاجی در پاسخ به حملات آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی در هفته گذشته صورت گرفته است. روزنامه‌های کیهان و جوان حمله به التاجی را دومین ضربه گروه مقاومت برشمردند و از قول جبهه مقاومت نوشتند ضربات جدید در راه است.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More