شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ دی‌ماه

فرضیه‌ها درباره سقوط بویینگ ۷۳۷ اوکراینی

 

سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی و مرگ دلخراش ۱۷۹ سرنشین آن در روزنامه‌های معدودی تیتر یک شد. تیترهای درشت روزنامه‌ها به حمله موشکی ایران به عین الاسد اختصاص داشت.

بعد از یک هفته رجزخوانی و تهدید آمریکا، موشک‌های سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی شلیک شد و روزنامه‌ها از قول علی خامنه‌ای تیتر زدند «یک سیلی زده شد، ولی آمریکا باید برود».

رهبر جمهوری اسلامی انتقام نهایی را در خروج آمریکا از منطقه عنوان کرد، در حالی که روزنامه‌های فرهیختگان، رسالت و کیهان در روزهای گذشته، از قول تحلیلگران همسو، خروج آمریکا از عراق را کمترین انتظار از اقدام متقابل ایران عنوان کرده بودند. اکنون در پی عملیات موشکی سپاه پاسداران و اعلام سقف انتقام مدنظر رهبری، روزنامه‌ها به توجیه و تفسیر اهمیت این عملیات و آثار آن پرداختند.

جعفر بلوری در سرمقاله کیهان، در توجیه این‌که حمله موشکی ایران هیچ تلفات جانی یا خسارات موثری نداشته، گفته مهم این است که ایران جرات کرد با اعلام قبلی به ابرقدرت جهان سیلی بزند. به ادعای کیهان، این ضربه به حیثیت آمریکا بود و از این پس، نگاه‌ دنیا به کشورمان متفاوت خواهد بود و ایران را به‌عنوان یک ابرقدرت موشکی خواهند شناخت.

کیهان که در چند روز گذشته، با تیترهایی چون انتقام سخت باید بزرگ و پشیمان‌کننده باشد رجزخوانی می‌کرد، اکنون از همین موشک‌پرانی راضی به نظر می‌رسد و نوشته است این پاسخ اثر بازدارندگی جدی دارد و سپاه پاسداران با این سیلی، جلوی ترورها، حملات و کشیده شدن جنگ به داخل کشور را گرفت.

فرهیختگان، به مدیرمسئولی علی‌اکبر ولایتی، هم واکنش مشابهی دارد و با این تحلیل که پاسخ سپاه پاسداران عاقلانه و دقیق بود، مدعی شده است که ضربه وارد‌شده به آمریکا نه آن‌قدر کمرنگ بود که از نگاه مردم اقدامی سست و ضعیف تلقی شود و نه آن‌قدر شدت داشت که ماجرا را برای آمریکا حیثیتی کند و منطقه درگیر جنگی تمام‌عیار شود.

فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم تحلیلی مشابه کیهان دارند.

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم، در آرمان ملی نوشته است نفس این‌که ایران به خود جرات داد پایگاه نظامی آمریکا را هدف قرار دهد و آمریکا به هر دلیلی، به حمله ایران پاسخی نداده نشانه ضعف آمریکاست. شیرزاد پیش‌بینی می‌کند تنش‌ها بین ایران و آمریکا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی ادامه خواهد داشت، اما به احتمال زیاد از سطح تنش نظامی کاسته خواهد شد.

غلامعلی رجایی، دیگر فعال سیاسی، هم در سرمقاله آفتاب یزد عملیات شب گذشته را به‌معنای دستان پر ایران و دستان خالی آمریکا دانست.

روزنامه ایران در گزارشی میدانی، حال‌و‌هوای غمبار کهریزک را روایت می‌کند که خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی برای گرفتن اجساد عزیزانشان آمده بودند، اما هیچ جسدی جز با آزمایش دی‌ان‌ای قابل شناسایی نبود و خانواده‌هایی که بستگان درجه یک برای انجام آزمایش حضور نداشتند باید پروسه‌ای طولانی را طی کنند تا بتوانند جسد عزیزانشان را تحویل بگیرند.

به گزارش ایران، بسیاری از خانواده‌ها از شایعه سانحه نبودن سقوط هواپیما حرف می‌زنند و یکی از آن‌ها به خبرنگار روزنامه ایران گفته است چرا خلبان پس از بلند شدن از باند پرواز، با مشاهده آتش گرفتن موتور هواپیما، وضعیت اضطراری اعلام نکرد؟

به نوشته ایران، آمار این فاجعه هولناک بی‌شک بیشتر می‌شد اگر خلبان هواپیما نمی‌توانست با‌مهارت این هواپیمای غول‌پیکر را ۱۰۰ متر آن‌طرف‌تر بر زمین بنشاند، آن‌وقت خانه‌های ساکنان شهرک لاله و خانه‌های کوچک مردم شاهدشهر و خلج‌آباد بر سرشان آوار می‌شد.

 

فرضیه‌های سقوط بویینگ ۷۳۷ اوکراینی

 

هواپیمای اوکراینی از مبدا فرودگاه امام خمینی در حال پرواز به مقصد کی‌یف بود که سه دقیقه بعد، در منطقه بین شهر جدید پرند و شهریار سقوط کرد. ایران گفته است جعبه سیاه را به شرکت بویینگ تحویل نمی‌دهد.

هنوز علت اصلی حادثه معلوم نشده اما مهم‌ترین فرضیه نقص فنی موتور و آتش‌سوزی عنوان شده است. با این حال، خلبان هواپیما هیچ تماسی با برج مراقبت نداشته و نقص فنی را اطلاع نداده است.

پرواز بویینگ مکس به‌دلیل سقوط‌های متعدد، در اکثر نقاط دنیا از جمله ایران ممنوع شده بود. هواپیمای اوکراینی نسل قبل از این مدل بویینگ است.

مدیرکل سازمان هواپیمای کشوری در پاسخ به پرسش جهان صنعت که چرا ایران جعبه سیاه را به شرکت سازنده تحویل نمی‌دهد، گفته است بر اساس ضوابط بین‌المللی، چنین وظیفه‌ای نداریم. در این حادثه، کمیته بررسی سوانح هوایی ایران پس از جمع‌آوری اطلاعات، جعبه سیاه را یا داخل ایران یا زیر نظر لابراتواری بین‌المللی بررسی می‌کند.

تحلیلگران معتقدند تحویل ندادن جعبه سیاه به تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مربوط است، اما رضایی‌فرد به جهان صنعت گفته است رویکرد سیاسی در تصمیم‌گیری در مورد حادثه نقش ندارد و شرکت بویینگ می‌تواند در بررسی سانحه با کمیته ایران همکاری کند.

این مقام هواپیمایی کشور همچنین گفته است انتشار گزارش نهایی یک‌ سال طول می‌کشد. این در حالی است که شایعه‌هایی درباره اصابت موشک به‌عنوان دلیل سقوط هواپیما هم مطرح شده است.

 

چرا اکثر مسافران دانشجو بودند؟

 

داستان تلخ دانشجویانی که در سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراین جان خود را از دست دادند در روزنامه هفت صبح با تیتر «مهاجرت ابدی» به صفحه نخست آمد.

هفت صبح به این سوال پرداخته است که چرا اکثر مسافران این پرواز اوکراینی، دانشجویان ایرانی بودند و مقصد پروازشان کانادا؟ به نوشته هفت صبح، کانادا چند سال می‌شود که پروازهای مستقیم خود به ایران را قطع کرده است و پروازها به مقصد کانادا فقط از طریق کشورهای واسطه صورت می‌گیرد.

تا دو سال پیش، گزینه‌ها زیاد بود و خطوط هوایی ایتالیا، بریتانیا و فرانسه تعداد زیادی پرواز داشتند، هم قیمتشان به‌نسبت مناسب بود و هم تعداد پروازهای هفتگی‌شان. آن خطوط هوایی هم پروازهایشان به ایران را قطع کردند و انتخاب مسافران محدود شد به چند شرکت هواپیمایی خاص کشورهای ترکیه، آلمان، امارات، قطر، اتریش و اوکراین. مساله اصلی در انتخاب شرکت هواپیمایی قیمت بلیت است.

ارزان‌ترین پرواز را شرکت هواپیمایی اوکراین دارد که در ایام ژانویه، بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین، دانشجوها ترجیح می‌دهند برای سفر به کانادا از این خط هوایی استفاده کنند.

هفت صبح درباره چرایی حضور این همه دانشجو هم نوشته است آن‌ها در تعطیلات کریسمس و ژانویه برای دیدار خانواده‌هایشان به ایران آمده بودند و چون از روز دوشنبه این هفته، ترم تحصیلی جدید در کانادا شروع شد، دانشجویان در حال بازگشت به کانادا بودند.

 

مجلس باید برای مصوبه ۲۰۰ میلیون یورویی پاسخگوی مردم باشد

 

مهدی مطهرنیا در تحلیل نوع و شدت پاسخ نظامی ایران گفته است این‌که جمهوری اسلامی بخواهد در مقابل آمریکا بایستد علاوه بر ثروت کلان، به امدادهای غیبی، حمایت‌های مردمی، ایجاد وحدت میان ملت و انسجامی نیاز دارد که به‌خاطر رویدادهایی که قبل از این تجربه کردیم، با چالش و نقصان روبه‌رو شده است.

مطهرنیا در گفت‌و‌گو با آرمان ملی، درباره مصوبه مجلس و تروریست خواندن ارتش آمریکا گفته است نمی‌توان ارتش رسمی یک کشور را تروریست اعلام کرد. اگر آمریکا سپاه پاسداران را تروریست اعلام کرده است، باید در نظر داشت که سپاه پاسداران خود را نهادی انقلابی معرفی می‌کند و مستقل از ارتش ایران است.

مطهرنیا مصوبه‌ مجلس را بدون کارکرد مشخص می‌داند و این سوال را مطرح می‌کند که ابزار اعمال قدرت ما برای تحریم یا محاصره اقتصادی ارتش آمریکا چیست؟

این کارشناس سیاسی تصویب اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو به سپاه پاسداران را که قرار است از صندوق توسعه ملی برداشت شود به‌طور تلویحی غیرعقلانی دانسته و گفته است منطق ایجاب می‌کند که از یک‌سو، پاسخگوی نیاز مردم در ابعاد گوناگون باشیم و از سوی دیگر، حرکت‌های بخردانه و عقلانی در راستای منافع و اهداف ملی را دنبال کنیم.

مطهرنیا تاکید کرده است نمایندگان مجلس، که چنین بودجه‌ای را تصویب کردند تا صرف هزینه‌های نظامی شود، باید برای تصمیم‌هایشان پاسخگوی مردم باشند.

 

ورزش کیش و مات شطرنج نشود

 

روزنامه جوان، منتسب به سپاه پاسداران، در یادداشتی خواستار ایجاد محدودیت و شرکت نکردن شطرنج‌بازان ایرانی در مسابقات جهانی شطرنج شده است تا به تعبیر نویسنده یادداشت، ورزش کشور کیش و مات شطرنج نشود. 

پس از آن‌که میترا حجازی‌پور و شهره بیات در مسابقات جهانی شطرنج بی‌حجاب بازی کردند، امروز یادداشت‌نویس روزنامه جوان فدراسیون شطرنج و رییس آن را به سوء‌مدیریت و بی‌تدبیری متهم کرده و نوشته است این مساله که فدراسیون شطرنج نتواند ورزشکاران را کنترل کند و بعد با فرافکنی و توجیه‌های سرسری، خود را بی‌تقصیر نشان دهد حاکی از آن است که مهرداد پهلوان‌زاده در اداره فدراسیون مشکل دارد.

فریدون حسن بروز حاشیه‌های اخیر را عبور از خط قرمز نظام جمهوری اسلامی دانسته و پرسیده است چرا شطرنج باید برای ورزش کشور هزینه‌سازی کند؟

جوان با این استدلال که رشته شطرنج در المپیک و بازی‌های آسیایی جایی ندارد، افزوده است می‌توان برای اجرای محدودیت‌ در اعزام و حتی شرکت نکردن در برخی مسابقات برنامه‌ریزی کرد.

جوان خطاب به وزارت ورزش نوشته است این وزارتخانه برای جلوگیری از اتفاق‌های ناخوشایند، باید به حال شطرنج و فدراسیونش فکری اساسی کند. از نگاه این روزنامه، در سایه بی‌قیدی برخی چهره‌های این رشته، حتی اگر شطرنج ایران موفقیت هم داشته باشد، آن‌قدر نمی‌ارزد که کل ورزش را به‌خاطرش با خطر روبه‌رو کنیم.

 

صدا‌و‌سیما باز هم خواب ماند

 

روزنامه آفتاب یزد از نحوه خبر‌رسانی صدا‌و‌سیما در مورد حمله موشکی سپاه پاسداران انتقاد کرده و نوشته است مانند همیشه دیر عمل کرد.

آفتاب یزد با اشاره به این‌که بلافاصله با آغاز حملات موشکی سپاه پاسداران، رسانه‌های خارجی با اختصاص ویژه‌برنامه، این خبر را با حضور کارشناسان تحلیل و تفسیر کردند، گفته است صدا‌و‌سیما و شبکه خبر بسیار دیرتر از رسانه‌های خارجی و تنها به‌صورت زیرنویس و نه با حضور کارشناس، به اطلاع‌رسانی خبر اکتفا کرد.

به نوشته آفتاب یزد، شاید به همین دلیل است که بسیاری ترجیح می‌دهند خبر‌ها را از فضای مجازی و رسانه‌های خارجی پیگیری کنند.

تاخیر چند‌ساعته صدا‌و‌سیما در پوشش عملیات سپاه پاسداران روزنامه کیهان را هم به واکنش واداشت. این روزنامه خطاب به مسئولان صدا‌و‌سیما نوشته است رسانه ملی پس از این، به‌موقع و در زمان مناسب خبرهای مهم کشور را پوشش دهد.

 

منافع آمریکا در رادیکالیسم ایران است

 

سعید لیلاز در اعتماد نوشته است فقط با اقدام و پاسخگویی کنترل‌شده می‌توانستیم پاسخی درخور بدهیم. او عملیات سپاه پاسداران را در التیام غرور ملی و اجرای سیاست بازدارندگی فعال، موفق و بی‌سابقه توصیف کرد.

از نگاه این فعال سیاسی و عضو حزب کارگزاران، ترامپ قاسم سلیمانی را کشت چون به این نتیجه رسید که راهبرد محاصره اقتصادی برای وادار کردن ایران به مذاکره شکست خورده است. لیلاز مدعی است که ایران با اصلاحات بنیادین، شاخص‌های اقتصادی‌اش را بازسازی کرده است، اصلاحاتی که به باور این فعال سیاسی، به‌رغم دردناکی، موفقیت‌آمیز بود. منظور لیلاز از اصلاحات، افزایش قیمت سوخت در آبان‌ماه است.

لیلاز همچنین مبنای آمریکاستیزی‌اش را ایدئولوژیک نمی‌داند و توضیح داده است که از کودتای ۲۸ مرداد تاکنون، آمریکا نشان داده که نه به دنبال میانه‌روی در ایران است و نه طرفدار دموکراسی و تنها با ایجاد ترور و تشنج، سعی داشته است چه در داخل و چه در منطقه، ایران را به سمت رادیکالیسم سوق دهد.

به نوشته لیلاز، منافع ایالات متحده آمریکا در رادیکالیسم ایران است و بر ماست که با این راهبرد مقابله کنیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More