شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۱ شهریورماه

فرشگرد یا حزب رستاخیز

 

در آخرین روز شهریور و بعد از سه‌روز تعطیلی سوگوارانه، روزنامه‌ها به دکه بازگشتند. ازقضا بی‌هیچ اتفاقی در این یک روز مانده به پاییز، حرف بسیار بود؛ مدارس بنابر سنتی دیرین، فردا بازگشایی می‌شود. بنابر گزارش روزنامه‌ها، نظام آموزشی ایران، هشتادهزار معلم کم دارد و امسال بحران لوازم‌التحریر هم بر آن افزوده شده است. در پاییزی که می‌آید، حلقه محاصره تحریم‌ها کامل می‌شود و روحانی به آمریکا می‌رود تا در جلسه سالانه سازمان‌ملل شرکت کند و همان بحث چندساله ارتباط با آمریکا و دیدار اتفاقی یا انتخابی با رییس جمهوری آمریکا درگرفته است و گذشته از این‌همه، سی‌ویکم شهریور، سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق است و همشهری تیتر زده: «دفاعی به قداست زندگی».

 

* این مطلب در تاریخ اول مهرماه ویرایش و بخش مربوط به روزنامه  «اعتماد»، اصلاح شده است. در آن بخش، «تشکیلات سیاسی فرشگرد»، با عنوان «گروه سلطنت‌طلب فرشگرد» خوانده شده بود که تصحیح شد.
 
روزنامه جهان صنعت
ذخایر ارزی ایران در بحران

 

سایه تحریم‌ها هر روز سنگین‌تر می‌شود و آن‌چنان که کامران نذری نوشته است، اگر سیاست‌های اشتباه دولت امتداد پیدا کند، در ماه‌های آینده، دولت حتی در تهیه کالاهای اساسی و دارو هم ارز کافی نخواهد داشت:

این واقعیت وجود دارد که اگر دولت از میزان ذخایر ارزی موجود در کشور، به‌شکل درستی استفاده نکند، حتی در تامین حداقل نیازهای کشور ازجمله در تامین کالاهای اساسی و دارو نیز به مشکل برمی‌خورد و به‌همین دلیل است که نمی‌توان در این شرایط، در استفاده از ذخایر ارزی کشور بی‌مبالاتی کرد‌. بنابراین اگر دولت بتواند به‌گونه‌ای عمل کند که میزان نیازش به ذخایر ارزی را به حداقل برساند و بتواند ارزی را که از محل صادرات غیرنفتی ایجاد می‌شود و ارزی را که در خانه‌های مردم نگهداری می‌شود از خانه‌هایشان بیرون بیاورد، ایدئال‌ترین حالت ممکن خواهد بود‌. بنابراین باید زمینه برای عرضه ارز بیشتر در اقتصاد فراهم شود، تا ارزهای موجود در پستوها به اقتصاد وارد شود که چنین موضوعی در کنار برآوردی که از تاثیر بلندمدت تحریم‌ها بر میزان درآمدهای ارزی می‌توان داشت، می‌تواند یاری‌گر اقتصاد باشد تا تحمل فشار تحریم‌ها توسط دولت بالا رود .‌..

 

فرشگرد یا حزب رستاخیز

 

تشکیلات سیاسی فرشگرد با مرام براندازی جمهوری اسلامی، هفته گذشته اعلام موجودیت کرد و در فضای مجازی بحث ها و جدل‌هایی آفرید که البته مصاحبه بی‌بی‌سی با یکی از اعضای فرشگرد هم در این رؤیت‌شدن بی‌تاثیر نبود. روزنامه اعتماد تنها روزنامه‌ای است که به این گروه پرداخته و در گزارش تحلیلی، فرشگرد را یک عقب‌گرد به گذشته و حزب رستاخیز دانسته و نوشته است:

«فرشگرد» که حالا در چهلمین سالگرد انحلال حزب «رستاخیز» -به‌دستور محمدرضا پهلوی- اعلام موجودیت کرده، به‌طرزی عجیب و باورنکردنی انگار بازگشتی است به همان دوران ناموفق «رستاخیز»؛ حزبی که در اسفندماه ۵۳ به‌دستور محمدرضا پهلوی و ازقضا پس از انحلال دو حزب حکومتی دیگر تاسیس شد و تنها ۳ سال بعد، در پاییز ۵۷ و در شرایطی که فعالیت کوتاه‌مدتش به‌جز برملا شدن ناکارآمدی حکومت پهلوی نتیجه‌ای به‌همراه نداشت، باز به دستور موسس، منحل شد. حالا انگار «فرشگرد» هم که تحت لوای فرزند شاه مخلوع آغازبه کار کرده، به‌واسطه آنچه در بدو مسیر از خود نشان می‌دهد، قرار است نمادی باشد برای ناکارآمدی و ناتوانی تشکیلات براندازی‌خواهِ آن حکومت سلطنتی. تشکلی که البته مدعی است تصمیم‌گیری درباره نظام حاکم در «فردای براندازی» را به رای مردم واگذاشته، اما آن‌چنان که حامد شفیعی‌راد، یکی از اعضای ناشناس هیات موسس «فرشگرد» در مصاحبه با «من‌وتو»، احتمالا از سر ناپختگی اعتراف کرد، آنها عملا خواستار بازگشت «سلطنت» هستند. اگرچه به‌گفته شفیعی‌راد که خود را جمهوری‌خواهی سرسخت معرفی می‌کرد که درعین‌حال، مجذوب شخصیت «شاهزاده» شده، قرار است رفراندومی برای انتخاب میان «سلطنت مشروطه» یا «جمهوری لیبرال» برگزار شود. اما رفراندومی که گویا شخص شاهزاده برگزار می‌کند و به این اعتبار، پیش‌بینی نتیجه این رفراندوم خیالی، آسان‌تر و البته روشن‌تر از آینده سیاسی «فرشگرد» خواهد بود.

 

خوش به حال احمدی‌نژاد

 

احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، در یادداشتی نوشته است که این روزها در بازار سیاست ایران، سکه تقلبی زیاد شده و همه در انتقاد از دولت، از هم پیشی می‌گیرند و حتی هواداران سابق دولت. غلامی این وضعیت را نتیجه انفعال دولتی‌ها و البته فرصت‌طلبی مخالفان دانسته و معتقد است که با این وضع، دولت و روحانی بیشتر از پیش منزوی شده و به حلقه نزدیکان پناه خواهد برد. در آخر یادداشت، دولت روحانی مقایسه شده است با دولت دوم احمدی‌نژاد. احمدی‌نژادی که به‌زعم نویسنده جسارت داشت و تصمیمات اشتباه بزرگ می‌گرفت و همه هوادارانش هم از او اطاعت می‌کردند و عاقبت چنین بلایی برسر کشور آمد و حالا آن افراط، به این تفریط رسیده است.

 

درد تهیه دارو بیشتر از درد بیماری

 

با آغاز تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز، دارو کمیاب و گران شده است و بیماران سرطانی و آنها که نیاز به داروهای خاص دارند، با رشد چشمگیر قیمت دارو مواجه شده‌اند. روزنامه قانون، گزارشی میدانی داده است از وضع و حال دارو و بیماران گرفتار تهیه دارو و در این سرکشی، بیماران هم درد بیماری می‌کشند و هم درد مرهم. گزارشگر روزنامه درباره منیژه که سرطان تخمدان دارد نوشته دارو آن‌قدر گران شده است که منیژه درد کشیدن را بر تهیه دارو ترجیح می‌دهد. «آویستین» تنها دارویی است که بر سرطان منیژه موثر است و قیمت نوع ایرانی‌اش به دومیلیون و هفتصد هزار تومان و خارجی‌اش به چهارمیلیون رسیده و برادر منیژه، هربار که برای خرید دارو می‌رود، با چشم گریان و دست خالی بازمی‌گردد.

 

خودمان را سیبل امنیتی آمریکا نکنیم

 

سرمقاله ابتکار با عنوان چه می‌توان کرد، از آینده ایران ابراز نگرانی کرده و نوشته است که در وضع عجیب و بدی قرار گرفته‌ایم که از کشکول ذهن ما تدبیری برنمی‌آید. محمدعلی وکیلی سپس با تقسیم رویکردها به وضعیت اضطراری ایران، نوشته است که یک‌عده می‌خواهند کامل تسلیم شوند و عده‌ای هم می‌خواهند تا به جنگ بروند. نویسنده نتیجه گرفته است که ترامپ با روسیه و چین، اختلاف منافع دارد و ما نباید پیشقراول این جنگ باشیم:

«همه باید بدانیم که ما کانون هنجارشکنی‌های ترامپ نیستیم. سیاست مرکانتیلیستی بر آمریکا حاکم شده است. نقطه مقابل جنگ تجاری- امنیتی آمریکا بیش از ما، اروپا و چین است. نباید بی‌جهت خود را پیشقراول این جنگ قرار داد و اولین کشوری باشیم که هزینه بازگشت سیاست مرکانتیلی در جهان را می‌دهیم. به گمانم بی‌جهت، مساله اول ما آمریکا شده است.

اروپا، روسیه و چین، سیبل اهداف امنیتی آمریکاست. نباید بی‌جهت خود را سیبل امنیتی برای اینکه اولین قربانی باشیم، قرار دهیم. انتخاب استراتژی روشن کار با اروپا، راهگشاست، اما اصل چاره و راه‌حل، داخلی است. همه باید به تصویر واحد از مشکل امروز برسیم. مشکل کنونی فقط محدود به دولت نیست، دامن همه و کلیت ایران را گرفته است؛ این صندلی بلرزد، نه تو مانی و نه من. کل اجزای حاکمیت برای برون‌رفت کشور باید به میدان بیایند، تمام امکانات نهادهای موازی باید در خدمت رفاه مردم به‌کار گرفته شوند. تا اطلاع ثانوی، انگیزه‌های انتخاباتی ۹۸ و ۱۴۰۰ را به‌خاطر نجات ایران کنار بگذاریم و همتی به‌خرج دهیم تا خود واقعی را میان آثار سنگین مناسبات سخت بین‌المللی پیدا کنیم. و به‌جای اینکه در معادلات خارجی متعین شویم، در درون مرزهای خود، شخصیت خود را پیدا کنیم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More