شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ آبان

فردو، آخرین گام پیش از پایان؟

پنجشنبه است و مثل بسیاری از روزهای بین دو تعطیلی، امروز هم دکه مطبوعات خلوت است. نگاهی به تیتر روزنامه‌های منتشر‌شده نشان می‌دهد گزارش‌های اصلی پیرامون خبر آغاز غنی‌سازی ۴/۵ درصدی در سایت فردو است، اقدامی که به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی موسوم است. کیهان اما راضی نیست و گام چهارم را «میلی‌متری» خوانده است و نوشته «خروج از برجام تنها پاسخ مناسب به بدعهدی غرب است». به نوشته کیهان، قبل از برجام، غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام می‌شد و ۱۰ تن مواد غنی‌شده داشتیم، حالا در گام چهارم، غنی‌سازی فقط تا ۵ درصد انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی‌شده کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم است.

گفتنی است بر اساس آنچه در آژانس انرژی اتمی رایج است، غنی‌سازی تا ۵ درصد میزان پایین غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود.  

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم معتقد است گام چهارم بر رفتار غرب اثرگذار نیست. به گزارش روزنامه رویش ملت، سیدحسین نقوی منتقد رفتار دولت است و می‌گوید گام‌هایی برای کاهش تعهدات برداشته شد، اما قطعا این گام‌ها نمی‌تواند اروپا را وادار به تغییر رفتار کند. رییس کمیسیون امنیت ملی هم مانند کیهان بر این عقیده است که ایران باید گام‌های محکم‌تری بردارد، مثلا پروتکل الحاقی را اجرا نکند.

برخلاف کیهان و مخالفان برجام، روزنامه صدای اصلاحات تیتر زده «گام بلند در مقابل کوتاهی اروپا» و اعتماد نوشته است: «فردو، آخرین گام پیش از پایان؟» جهانبخش آزادی، کارشناس روابط بین‌الملل، به اعتماد گفته است «گام چهارم ایران معادل سه گام بود».

حسن روحانی دیروز در جریان دستور آغاز گام چهارم گفته بود: «مقاومت زمینه را برای مذاکره می‌سازد و مذاکره از مقاومت بهره‌برداری می‌کند و این‌ها با هم منافاتی ندارند.» امروز، حسین شریعتمداری، مدیر‌مسئول کیهان، به رییس‌جمهوری بند کرده است که منظورت از مذاکره چیست؟ مذاکره با آمریکا به غیر از تسلیم در برابر باج‌خواهی آن‌ها چه معنی و مفهوم دیگری دارد؟

شریعتمداری منتقد سرسخت مذاکره و معتقد است سقف و نتیجه آن توقف صنایع موشکی ایران، جلوگیری از حضور ایران در منطقه و توقف حمایت از نیروهای مقاومت است. مدیرمسئول کیهان در ادامه، گفته رییس‌جمهوری را مبنی بر این‌که «مقاومت زمینه را برای مذاکره می‌سازد» اصلاح کرده و نوشته است «مقاومت زمینه را برای تسلیم نمی‌سازد».

در روزنامه ایران یادداشتی می‌خوانیم از رحمان قهرمان‌پور که نوشته است «کلید قفل برجام در بروکسل نیست». قهرمان‌پور کارشناس روابط بین‌الملل است و سال‌ها به اتهام واهی جاسوسی هسته‌ای در زندان بود. او در این یادداشت توضیح می‌دهد که گازدهی به سانتریفیوژها یعنی ایران به دانش مهندسی ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته دست پیدا کرده است، این یعنی ایران در چانه‌زنی‌های سیاسی امتیاز بزرگی دارد. به باور قهرمان‌پور، اروپا اراده لازم برای انجام توافق را ندارد و نیازمند همراهی آمریکاست. بنابراین دستگاه دیپلماسی ایران باید راهی پیدا کند تا آمریکا را به برجام بازگرداند. راه‌حل مساله در ماه‌های آینده در تهران و واشینگتن خواهد بود، نه در بروکسل.

روزنامه ایران در ضمیمه هفتگی «ایران جمعه» درباره تئاتر «لانچر ۵» نوشته و گفته است لانچر ۵ با سایر نمایش‌های امسال تفاوت دارد. در این پرونده، یادداشت‌هایی از هنرمندان و اهالی سیاست منتشر شده است که درباره این تفاوت‌ها گفته‌اند.

افشاگری‌های وزیر جوان ارتباطات درباره شرکت‌های ارزش افزوده ادامه دارد. دیشب، آذری جهرمی در اینستاگرام به‌طور زنده گزارش داد و روزنامه ایران ماجرا را نقل کرده است. رسانه‌های اجتماعی نه تنها به کاربران عادی بلکه به مسئولان دولتی هم آزادی بیان داده و انحصار صدا‌و‌سیما در تریبون‌دهی را شکسته است. 

خبرهای بیشتر را در ادامه بخوانید.

 افشاگری زنده علیه کلاهبرداران اینترنتی

وزیر ارتباطات دیشب در پخش زنده (لایو) اینستاگرام از شگردهای کلاهبرداری سرویس‌های ارزش افزوده گفت و سلطان قربانیان را معرفی کرد. آذری جهرمی همچنین حمیده زرآبادی را به مناظره دعوت کرد تا به اتهاماتش درباره فساد در پخش زنده اینستاگرام پاسخ دهد، اما زرآبادی نیامد.

آذری جهرمی در این پخش زنده اینستاگرام، که ۲۰ هزار بیننده داشت، درباره اپلیکیشن‌هایی گفت که مردم روی گوشی‌ها نصب کرده‌اند و نمی‌دانند عده‌ای سودجو از طریق این اپلیکیشن‌ها، برای شرکت ارزش افزوده پیامک ارسال می‌کنند، در حالی‌که کاربران روحشان هم خبر ندارد. وزیر ارتباطات گفته است شرکتی را شناسایی کرده‌اند که بیش از هزار اپلیکیشن از این دست ساخته است.

وزیر ارتباطات چند نمونه از قربانیان سرویس‌های ارزش افزوده را نقل کرد و در این بین شایان ۲۳ ساله را سلطان قربانیان این کلاهبرداری‌ها معرفی کرد. شایان، کارگر ساختمانی اهل جوانرود کرمانشاه، طی سه سال مبلغ ۱۲/۵ میلیون تومان از حسابش کسر شده است در حالی‌که او گوشی نوکیا دارد و از خدمات تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کند. به گفته جهرمی، شایان یکی از ۳/۵ میلیون نفری است که قربانی کلاهبرداری سرویس‌های ارزش افزوده شده‌اند.

امیدی به احیای برجام نیست

روزنامه اعتماد امروز یادداشت‌های متعددی درباره برجام و گام چهارم ایران منتشر کرده است. حسن بهشتی‌پور پیام گام چهارم را این می‌داند که ایران همچنان صنعت هسته‌ای پویایی دارد و تاکنون از روی اختیار و نه اجبار به تعهداتش در برجام پایبند مانده است.

جهانبخش ایزدی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌و‌گو با اعتماد از دلایل اهمیت گام چهارم گفته است. ایزدی معتقد است غنی‌سازی در سایت فردو حساسیت‌زاست و به دلیل ویژگی‌های محل‌یابی و طراحی تاسیسات فردو، تخریب آن از طریق ابزارهای متعارف نظامی به‌سادگی ممکن نیست. حساسیت غرب به سایت فردو زیاد است و حتی روسیه هم بعد از راه‌اندازی فردو گفت که از ابعاد برنامه هسته‌ای ایران غافلگیر شده است. به گفته ایزدی، از‌سرگیری غنی‌سازی در فردو یک گام بلند محسوب می‌شود.

به باور این کارشناس سیاسی، برجام اکنون در کماست و آینده روشنی برای احیای آن نمی‌بیند.

به گفته ایزدی، در شرايط کنونی هر دو بنيان برجام در حال شكستن است. ايران دو خواسته داشت: رفع تحريم‌ها و پذيرش حق غنی‌سازی در خاک ايران. در شرايط کنونی، مخالفان آمریکایی برجام هم‌زمان هر دو بنيان را هدف قرار داده‌اند. ايران اکنون از مزایای برجام استفاده نمی‌کند و تا همين چند ماه پيش، كليه تعهداتش را اجرا می‌كرد. طبيعی است كه چنين وضعیتی ناهمگن و نامتوازن است.

از نگاه این کارشناس سیاسی، احتمال بازگشت آمریکا به برجام بسیار ضعیف است و حاضر نیست از اهرم راهبردی اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها کوتاه بیاید. اروپایی‌ها نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند، چین و روسیه هم ظرفیت کافی برای جبران ناتوانی اروپا و خروج آمریکا را ندارند. پس، به احیای برجام امیدی نیست.

ما روزی صد بار می‌سوزیم

امیر کاظمی اصل، پژوهشگر اجتماعی، درباره اسیدپاشی و تلخی‌های بی‌پایان صورت‌های سوخته دختران و زنانی نوشته است که شنیدن داستانشان سخت‌ترین انسان‌ها را هم منقلب می‌کند.

الهام ۳۰ ساله ۹ ماه پیش قربانی اسیدپاشی شد. زندگی الهام بعد از سوختنش تغییر اساسی کرد، دیگر نه می‌خندد، نه ساز می‌زند و نه می‌رقصد چون اسید لبخندش، انگشتانش و پایش را سوزانده است.

سالانه ۷۰ نفر در ایران قربانی اسیدپاشی می‌شوند. اخیرا مجازات اسیدپاشی تشدید شده است و الهام می‌گوید کاش این قانون زودتر تصویب شده بود، شاید ده‌ها زن مانند او در اسید نمی‌سوختند.

آرزوی ۱۷ ساله کم‌سن‌و‌سال‌ترین قربانی اسیدپاشی است. او و مادرش در سال ۸۹ قربانی کینه و خشم زن‌دایی‌اش شدند و تمام کودکی‌اش را در بیمارستان و اتاق‌های جراحی گذراند.

دردهای آرزو فقط جسمی نیست. با این حال، می‌گوید به‌جای تشدید مجازات و قصاص، باید چنین خشونتی ریشه‌کن شود. آرزو اسیدپاش را قصاص نکرد و ترجیح داد او را ببخشد.

زنان بیشترین قربانیان اسیدپاشی‌اند، اما مردها هم سوخته‌اند. محسن در ۳۳ سالگی قربانی اسیدپاشی شد، یکی از همکارانش به او حمله کرد و او را با اسید سوزاند. محسن می‌گوید آدم بدون چهره دیگر خودش و هویتش را هم گم می‌کند.

به گزارش صدای اصلاحات، انجمن قربانیان اسیدپاشی از این بزه‌دیدگان حمایت می‌کند و آن‌ها را از انزوا و خانه‌نشینی نجات داده است. در این انجمن، قربانیان به دنبال تغییر قانون و منع خرید‌و‌فروش اسیدند تا دیگر جامعه شاهد تکرار چنین حوادثی نباشد. آن‌ها می‌گویند: «اسید ما را یک بار نسوزانده است، ما روزی صد بار می‌سوزیم.»

از فروش شهاب‌سنگ تا تکدی‌گری اینترنتی

روزنامه آفتاب اقتصادی گزارشی دارد از کاسبی‌های آنلاین و سایت‌های خرید‌وفروش که دیگر از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌فروشند.

آفتاب یزد از برخی آگهی‌های عجیب گزارش داده است، از جمله اسکناس‌هایی با شماره سریال رُند که تا حدود ۱۵۰ هزار تومان یا حتی بیشتر خریدار دارد. معمولا کلکسیون‌بازها چنین آگهی‌هایی می‌گذارند.

نمونه دیگری از این دست آگهی‌های عجیب، فروش شهاب‌سنگ به قیمت دو میلیارد است؛ ستاره‌های دنباله‌داری که هر سال نزدیک به ۵۰۰ تا از آن‌ها به زمین برخورد می‌کند و فقط ۵ تا از آن‌ها به دست دانشمندان می‌رسد. سایت‌های خرید‌و‌فروش آنلاین ده‌ها آگهی شهاب‌سنگ دارند، از قرار معلوم آن‌قدرها هم کمیاب نیست. شهاب‌سنگ‌ها هر‌قدر جدیدتر و بزرگ‌تر باشند، قیمتشان بالاتر است.

آفتاب اقتصادی همچنین گزارشی منتشر کرده است از سبک جدید گدایی اینترنتی، از آگهی‌هایی که با عنوان «نیازمند کمک مالی هستم» از مردم برای خرید ماشین، لباس یا پرداخت هزینه دکتر و بیمارستان درخواست پول می‌کنند.

فرانسه همدست آمریکاست

رییس‌جمهوری فرانسه در واکنش به گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای گفته ایران از برجام خارج شده است و هفته‌های آینده صرف اعمال فشار بیشتر به ایران خواهد شد، تا به چارچوب برجام بازگردانده شود. کیهان امروز در گزارش نخستش از تقسیم کار پاریس‌ـ‌واشینگتن نوشته و رفتار فرانسه را بی‌شرمانه و وقیحانه توصیف کرده است.

کیهان نوشته است هرچند فرانسه ژست میانجی و منجی به خود می‌گیرد، در واقع همدست آمریکاست. کیهان برای اثبات ادعایش، از حرفهای مقام‌های فرانسوی از جمله امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری این کشور، شاهد آورده است. کیهان بار دیگر تکرار کرده است که هدف پاریس، برلین و واشینگتن نه احقاق حقوق ایران است و نه لغو تحریم‌ها، بلکه دایمی کردن برجام و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت کشور است.

کیهان سخنان تهدید‌آمیز مکرون را در سایه انفعال دولت روحانی ارزیابی کرده و پرسیده است چرا دولت از موضع طلبکاری با فرانسه سخن نمی‌گوید؟ و چطور دولت روحانی با این وضعیت همچنان به تعامل با ترکیب «ماکرون‌ـ‌ترامپ» امید بسته است؟

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More