شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۵ اسفند

فرار از قرنطینه خانگی

 

هفته دیگری گذشت و کرونا همچنان موضوع اصلی روزنامه‌های سراسری است. آمار رسمی مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا تاکنون به ۹۲ نفر رسیده است و طبق اعلام وزارت بهداشت، ۹۲۲ نفر در ۱۵ روز گذشته به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، وضعیت بحرانی کرونا تا پایان خرداد ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

تقریبا همه شهرهای ایران یا درگیر مقابله با این ویروس‌اند و یا نگران‌اند مبادا با مسافران نوروزی از راه برسد.

بنا بر اعلام استانداری‌ها، مسافرت به اصفهان، شیراز، مازندران و اردبیل در نوروز ممنوع شد. تکلیف مشهد همچنان معلوم نیست، شهری زیارتی که ممکن است به همان بهانه که قم قرنطینه نشد بر مسافران نوروزی بسته نشود. روزنامه خراسان، نگران از موج دوم شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی، تیتر زده است «مشهد در وضعیت قرمز».

آژیر قرمز کرونا در مشهد به صدا درآمده و روزنامه خراسان هشدار داده است که اگر شرایط منع حضور مسافران نوروزی در مشهد پیش‌بینی نشود، بی‌شک باید موج جدیدی از شیوع کرونا را به انتظار بنشینیم.

قم، کانون شیوع ویروس جدید کرونا، همچنان قرنطینه نیست و هشدار مسئولان وزارت بهداشت برای خانه‌نشینی شهروندان هم تاکنون بی‌اثر بوده است. به گزارش آرمان ملی، در بسیاری از مراکز عمومی شهر قم، مردم بی‌توجه به شیوع کرونا، حضور حداکثری دارند. این روزها در قم، توزیع غذاهای نذری در جمکران، صف‌های طولانی خرید ماسک در داروخانه‌ها، نماز جماعت در حرم حضرت معصومه و مساجد قم، تشییع شهدای مدافع حرم و برگزاری مراسم ختم در مساجد شهر همچنان ادامه دارد.

شهروند با یک مقام مسئول و دو جامعه‌شناس گفت‌و‌گو کرده است تا از دلایل بی‌توجهی مردم به نکات بهداشتی و فرار از قرنطینه خانگی بپرسد.

 

فرار از قرنطینه خانگی

 

علیرضا سلیمی، معاون سازمان نظام پزشکی، به شهروند گفته است مردم همچنان در خیابان‌ها هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد در چند روز گذشته، میزان برگشت مردم به زندگی عادی بیشتر شده و حضور در مراکز شهری حتی از روز نخست شیوع بیماری بیشتر است.

سلیمی دلیل این بی‌توجهی را نزدیکی تعطیلات نوروز و دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم می‌داند و گفته است تاثیر‌پذیری مردم از هشدارها کم شده، در حالی‌که مساله ابتلا جدی است و باید توصیه‌ها را جدی گرفت.

سعید معیدفر، جامعه‌شناس، در تحلیل شرایط، مهم‌ترین دلیل را مشکل معیشت مردم می‌داند. به گفته معیدفر، بخشی از جامعه که زیر فشارهای اقتصادی کمر خم کرده میان دو خطر، یکی را به جان خریده است؛ ضمن این‌که صداوسیما هم سعی در عادی نشان دادن شرایط دارد.

احمد بخارایی، جامعه‌شناسی دیگر، مشکل ریشه‌ای را در فرهنگ سطحی‌نگر و تقدیرگرایی ایرانی می‌داند و معتقد است مردم به رسانه‌ها بی‌اعتمادند اما زمانی که تبلیغ‌ها و خبرهای همان رسانه‌ها را هماهنگ و همسو با اعتقاد شخصی‌شان ببینند، از آن خبرها برای توجیه واکنش‌های هیجانی خود استفاده می‌کنند.

 

پروازهای نوروزی همچنان در اوج

 

به گزارش هفت صبح، هزینه بلیت پروازهای داخلی این روزها به حداقل ممکن رسیده است، اما شرکت‌های هواپیمایی برای شب عید همچنان با سقف قیمت مسافر می‌گیرند.

وزارت بهداشت از مردم می‌خواهد از خیر سفرهای نوروزی بگذرند، با این‌حال شرکت‌های هواپیمایی، با کاهش نرخ بلیت، همچنان مسافر می‌گیرند.

قیمت بلیت تهران‌ـ‌تبریز امروز روی پایین‌ترین نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد. قیمت تعیین‌شده بین ۱۹۰ تا ۵۵۴ هزار تومان و امروز، نرخ بلیت پرواز تهران‌ـ‌تبریز ۱۹۰ هزار تومان اعلام شده است و احتمال می‌رود در روزهای آینده حتی کمتر شود. این در حالی است که بلیت همین پرواز در تاریخ ۲۸ اسفند حداقل ۳۹۰ هزار تومان است و برای برخی پروازها، تا ۴۹۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

شرکت‌های هواپیمایی برای جبران کسادی بازارشان، با کاهش نرخ بلیت، عملا وسوسه سفر را در هفته‌ای که مسئولان وزارت بهداشت قرنطینه خانگی را توصیه می‌کنند، به جان خانواده‌ها می‌اندازند. روزنامه هفت صبح هم در این گزارش، به چنین وسوسه‌ای دامن زده اما در لفافه هشدار داده است که اگر توصیه‌های وزارت بهداشت برایتان اهمیتی ندارد، زودتر بلیت بخرید!

 

دادگاه‌ها تعطیل شدند؛ دادگستری‌ها را هم تعطیل کنید

 

از سال ۱۲۰۶ تاکنون، هرگز سابقه نداشته است دادگاه‌ها تعطیل شوند، اما کرونا سیستم قضایی کشور را هم تعطیل کرد. هفته گذشته، گروهی از وکلای دادگستری به رییس قوه قضاییه نامه نوشتند و گفتند حالا که مجلس در این روزهای پرتلاطم و بحران بیولوژیکی کار خود را تعطیل کرده و اختیار بسیاری از تصمیم‌های مهم کشوری را به شورای هماهنگی سران قوا وانهاده است، چرا محاکم قضایی که به حضور طرفین دعوا و وکلای آن‌ها و شهود نیاز دارند، تعطیل نشوند؟ وکلا درخواست کردند محاکم قضایی تعطیل شوند و بخشنامه‌ای صادر شد که امکان تشکیل جلسه‌های دادگاه و پرونده‌های حقوقی را تا پایان فروردین‌ماه به تعویق انداخت.

نعمت احمدی، حقوقدان، در یادداشتی پیشنهاد داده است که دادگستری‌ها را هم تعطیل کنند. احمدی با اشاره به قانون فورس ماژور نوشته است محاکم قضایی می‌توانند از این ماده برای تعلیق وقت دادرسی استفاده کنند.

این حقوقدان همچنین در مورد بخشنامه اخیر قوه قضاییه نوشته است که تعلیق فقط بخشی از روزمرگی‌های دادگاه را شامل می‌شود و دادگاه هنوز مراودات در ارسال احکام، اعزام و ارسال مراسلات را دارد.

 

یک اقدام مثبت؛ مشاوره روانشناسی رایگان

 

سامانه تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۰، مشاوره روانشناسی رایگان می‌دهد.

بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره سازمان بهزیستی، در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد، درباره جزییات سامانه ۱۴۸۰ گفته است ۴۰۰ نفر از مشاوران سازمان بهزیستی به‌صورت تلفنی خدمات مشاوره می‌دهند و تعداد مشاوران خط‌های مربوط به کرونا را افزایش داده‌اند، با این‌حال تقاضا همچنان رو به افزایش است.

مردم از کد مشاوره کرونا استقبال کرده‌اند و به گفته وحیدنیا، در دو روز گذشته، با رشد ۹۵ درصدی تماس‌ها روبه‌رو بودند. بالغ بر ۸۰ درصد تماس‌گیرندگان کسانی بودند که در خانه‌شان بیمار مبتلا به کرونا داشتند. نزدیک به ۵۹ درصد افرادی که تماس گرفتند تنش به‌نسبت بالایی را گزارش کرده‌اند و ۲۷ درصد تنش متوسط؛ این نشان می‌دهد که بار روانی این مساله برای مردم زیاد است.

علیرضا شریفی یزدی، روانشناس، هم درباره این سامانه گفته است سامانه ۱۴۸۰ مدتی، به‌دلیل مشکلات اقتصادی، بسته بود اما به‌دلیل شیوع کرونا، دوباره راه‌اندازی شد که به باور او، اقدامی لازم و کارآمد است. به گفته شریفی، این سامانه قبلا رایگان نبود و هزینه مشاوره به قبض تلفن تماس‌گیرنده اضافه می‌شد اما اکنون، خدمات رایگان ارائه می‌کند.

 

تمدید تحریم تسلیحاتی ایران محتمل است

 

روزنامه فرهیختگان به مدیرمسئولی علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعای آژانس و زیر سوال بردن همکاری ایران را سناریوی جدید علیه ایران می‌داند که بی‌ارتباط با فعال کردن مکانیسم ماشه و اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران نیست.

فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با فرهیختگان، گفته آژانس نهادی سیاسی است و بحث فنی با ما ندارد، هر زمانی که می‌خواهند فشارها را افزایش دهند، بر نقاطی متمرکز می‌شوند که می‌دانند ایران نسبت به آن‌ها حساسیت دارد.

ایزدی درباره نگرانی از ارسال پرونده ایران به شورای امنیت گفته فشارها ممکن است به خروج ایران از ان.پی.تی منجر شود، بنابراین آژانس باید هوشمندانه‌تر عمل کند؛ اما حتی اگر چنین اتفاقی بیفتد هم چاره‌ای نیست. از نگاه کارشناس فرهیختگان، نباید مقابل فشارها تمکین کرد، بلکه بهتر است سرعت پیشرفت را افزایش داد تا از موضع قدرت با طرف مقابل صحبت کنیم.

ایزدی احتمال می‌دهد تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود اما یادآوری کرده است شورای امنیت برای صدور قطعنامه جدید، به همراهی روسیه و چین نیاز دارد و به باور او، در چند ماه پیش رو، دولت باید روابطش را با روسیه و چین تحکیم کند تا این کشورها انگیزه بیشتری برای همراهی ایران در مقابل آمریکا داشته باشند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More