شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی پنجم شهریور

فتو‌دیپلماسی کشور را آباد نمی‌کند، آقای روحانی!

یک جمله روحانی که «حاضر است برای آبادانی کشور با هر کسی مذاکره کند» موجی از حمله و انتقاد به پا کرد و روزنامه‌های اصول‌گرا با خطاب قرار دادن شخص رییس‌جمهوری، او را بازخواست کرده‌اند که این چه حرفی است که زده است و در آن سوی میدان، روزنامه‌های اصلاح‌طلب ترسان و دست‌به‌عصا دنبال روحانی رفته‌اند اما خرسندی از مذاکرات احتمالی بین ایران و آمریکا را پنهان کرده‌اند.

علی میرفتاح در روزنامه اعتماد یادداشتی نوشته است با عنوان «هزینه‌های برد‌ـ‌برد» و شرح داده از همین امروز انتقادهای تند‌و‌تیز از مذاکره احتمالی با آمریکا شروع شده و بهتر است روحانی قبل از هر‌گونه تصمیمی، دل مخالفان داخلی‌اش را به دست بیاورد وگرنه این مذاکره هم مثل برجام، که با اقدام‌های مخالفان داخلی ناکام ماند، به جایی نمی‌رسد. میرفتاح نوشته است که در دوران اصلاحات، سید‌محمد خاتمی از ترس مخالفان حتی جرات نکرد در اجلاس سازمان ملل در یک عکس دسته‌جمعی با سران دنیا، کنار کلینتون بایستد و حالا، اگر روحانی بخواهد با ترامپ مذاکره‌ای کند، می‌توان پیش‌بینی کرد چه بلایی بر سرش می‌آید.

امروز روزنامه‌های اصول‌گرا خشمگین و عصبی بر پیشخان آمده‌اند. روزنامه جوان، که به سپاه پاسداران نزدیک است، خطاب به روحانی تیتر زده است که «فتو‌دیپلماسی کشور را آباد نمی‌کند، آقای روحانی!».

در گزارش روزنامه جوان آمده است که در شش سال گذشته، دولت روحانی می‌خواست به غرب نزدیک شود اما دستاورد داخلی و خارجی دولت صفر است. جوان خطاب به روحانی گفته است اوباما، که او را رییس‌جمهوری مودب می‌خواندید، به برجام عمل نکرد و تحریم‌ها را ادامه داد، حالا چطور می‌خواهید با ترامپ گفت‌و‌گو کنید که خودتان هر‌گونه مذاکره با او را دیوانگی دانسته‌اید.

مسعود پیرهادی، سردبیر روزنامه رسالت، هم به حسن روحانی تشر زده است که آقای عزیز، به جمع‌های جبری پنج به‌علاوه یک و هفت به‌علاوه یک دلخوش نباش و سرِ شما چقدر باید به سنگ بخورد تا از تجربه‌های تلخ و مسموم دست برداری و بفهمی آبادانی کشور با ملاقاتِ این و آن به دست نمی‌آید.

از روزنامه کیهان هم بشنوید که روحانی را به‌نوعی متهم به خیانت کرده و گفته است رییس‌جمهوری باید پاسخ دهد که تکاپوی مذاکره با دشمنی که جز به نابودی اقتدار نظام راضی نیست، بازی در زمین ایران است یا آمریکا؟ کیهان به دولت هشدار داده است که ترامپ برای انتخابات، به یک عکس یادگاری با مقام‌‌‌های ایران نیاز دارد، آیا دولتمردان می‌خواهند این امتیاز بزرگ را به ترامپ بدهند؟

اما خونسردی روزنامه دولتی ایران با تیتر «هم مقاومت و هم مذاکره» شاید بیانگر این است که حسن روحانی برای پیشبرد گفت‌و‌گو با آمریکا، چندان اعتنایی به مخالفان ندارد و احتمالا سکوت رهبری را حمل بر رضایت کرده است.

ایران تن به مذاکره دهد

 

فرانسوی‌ها می‌خواهند برجام را حفظ کنند و در این وضعیت رقابتی که در اقتصاد جهانی وجود دارد، فرانسه به بازار ایران نیازمند است.

فریدون مجلسی با بیان آنچه آمد، ادامه داده که شرایط برای مذاکره ایران و آمریکا مطلوب است، چرا که مردم ایران از تحریم‌ها لطمه‌های جدی دیده‌اند و حالا تندروها هر‌چه می‌خواهند بگویند، واقعیت سختی معیشتی مردم انکارناپذیر است.

این دیپلمات قدیمی معتقد است تندروهای داخل کشور در اتحاد با اسرائیل، با هر‌گونه مذاکره مخالف‌اند و تا زمانی که این کار‌شکنی‌ها ادامه دارد و تهدیدهای واهی بخش تندروی حکومت پابرجاست، مردم ایران از هیچ مذاکره‌ای نصیب نمی‌برند.

به قول خودتان، مگر دیوانه شده‌ایم؟

 

حسین شریعتمداری از رییس‌جمهوری پرسیده است مقصودتان از این‌که برای آبادانی کشور حاضرید با هر کسی گفت‌و‌گو کنید، چه کسی یا چه کسانی است؟

مدیر مسئول کیهان شرح داده که اگر مقصودتان ترامپ و نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، است که از هر دو مورد نهی شده‌اید و اگر به ملاقات با ترامپ اشاره می‌کنید، باید گفت مگر خودتان نگفته بودید که کشورها مگر دیوانه‌اند با آمریکا معاهده امضا کنند و این کشور به‌راحتی نقض پیمان کند؟ حالا مگر ما دیوانه شده‌ایم؟

نماینده ولی فقیه در کیهان این را هم گفته است که اگر خدای ناکرده منظور روحانی از این حرف‌ها مذاکره با آمریکا و ترامپ است، باید پرسید مگر تا به حال این همه امتیاز به اروپا و آمریکا نداده‌اید و مگر نه این‌که برجام را امضا کردید و این همه خسارت به کشور وارد کردید، پس مذاکره تازه هم چیزی جز ضرر و زیان نیست.

آقای روحانی، به‌خاطر منافع ملی پالس مذاکره ندهید

 

مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی سم مضاعف است و به عقب‌نشینی محض ایران تعبیر می‌شود.

امید ادیب در روزنامه خراسان نوشته که ترامپ به دنبال این است که با دادن حداقلِ امتیاز، ایران را به موضوعی فرعی در سیاست خارجی‌اش تبدیل کند و در عین حال، با دستاوردی بزرگ وارد مبارزات انتخاباتی سال آینده شود.

از سوی دیگر، ترامپ تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد چون با ابراز تمایل ایران به مذاکره، معلوم شده است تحریم‌ها کاملا موثر بوده‌اند و با این حساب، مذاکره با آمریکا در تضاد با منافع ملی است و روحانی نباید چنین پالسی بفرستد.

قبلا شهر را می‌فروختند، ما نمی‌فروشیم

 

پیروز حناچی ده ماه است که شهردار تهران است و حالا، روزنامه شرق سراغ شهردار رفته و از او شنیده است که می‌خواهد تهران را با عوارض و مالیات اداره کند و به درآمد‌زایی از طریق دادن جواز ساخت‌و‌ساز، چنان که در دوره محمد‌باقر قالیباف معمول بود، اعتقادی ندارد.

حناچی گفته شهر محیطی برای زندگی است و نباید آن را به کارگاه ساخت‌و‌ساز تبدیل کرد و بنا بر بررسی‌ها، یکی از عوامل آلودگی هوای تهران همین انبوه‌سازی‌هاست و برای همین، شهرداری نمی‌خواهد مثل دوره‌های پیش پروژه‌های عظیم اجرا کند تا به چشم بیاید.

شهردار تهران معتقد است بهترین کار برای کاهش آلودگی هوا تمرکز بر گسترش حمل‌و‌نقل عمومی است، چرا که ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران به‌خاطر خودروهای شخصی و تک‌‌سرنشین است.

به گفته حناچی، شهرداری تهران دچار انباشت نیروی انسانی است و این جذب نیرو لزوما از افراد کارآمد نبوده است و بسیاری از کارکنان مدرک تحصیلی‌شان را زمانی گرفته‌اند که در استخدام شهرداری بوده‌اند.

پنج هزار میلیارد تومان وام برای دو خانواده

 

روزنامه فرهیختگان گزارش داده است بیشتر بانک‌های کشور اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی را با سانسور منتشر می‌کنند، اما این روزنامه مطلع شده است که دو خانواده گرامی و ریخته‌گران بیش از پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی اخذ کرده‌اند. خانواده گرامی شرکت‌های متنوعی را مدیریت می‌کند از چای گلستان گرفته تا نمایندگی کیاموتورز در ایران.

در این گزارش آمده است که برادران ریخته‌گران نیز کارهای متعدد و عجیبی کرده‌اند از جمله این‌که در قبال تامین ۸۰ هزار تن میل‌گرد تونل توحید، بخشی از سهام بانک سرمایه شهرداری تهران را در اختیار گرفته‌اند، در حالی که به‌جای میل‌گرد، یک حواله جعلی انبار آهن را به شهرداری داده‌اند و بعد از این معامله، با سود بانک سرمایه نیمی از سهام پتروشیمی اصفهان را خریده‌اند.

خانواده بحران‌زده ایرانی

 

حسن محدثی، جامعه‌شناس، معتقد است خانواده در جامعه ایران دچار بحران شده است و بنا بر آمار، ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر از سن متعارف ازدواج گذر کرده‌اند و نزدیک به ۲ میلیون نفر به سن تجرد قطعی رسیده‌اند.

این جامعه‌شناس ادامه داده است که شکل‌گیری خانواده در ایران به‌کندی صورت می‌گیرد و فرزند‌آوری به تعویق می‌افتد و زوج‌های زیادی هستند که پس از یک دهه زندگی، بچه ندارند.

محدثی گفته است بنا بر پژوهش‌ها، شماری از زوج‌ها با این‌که زیر یک سقف زندگی می‌کنند، رابطه جنسی ندارند و افراد ترجیح می‌دهند همه نیازهای خودشان را در یک رابطه برآورده نکنند.

به گفته این جامعه‌شناس، بحران خانواده را نمی‌توان گردن فرهنگ غربی انداخت و در بسیاری از موارد، اخلاق و نوع زندگی که حکومت ترویج می‌کند باعث تغییر سبک زندگی افراد می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More