شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ بهمن‌ماه

فاطمه معتمد آریا: وزارت ارشاد در برابر حمله به سینما بایستد

 

اولین بار است خبری از صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، در روزنامه‌ها انعکاس پیدا می‌کند و نشانی از بگیر‌و‌ببند و تهدید ندارد.

آملی لاریجانی وعده داده که در چهلمین سالگرد انقلاب، قرار است حدود ۵۰ هزار نفر از محکومان شامل عفو حکومتی شوند.

خبر عفو گسترده این تعداد از محکومان، که یک پنجم زندانیان کشور را در بر می‌گیرد، تیتر یک بسیاری از روزنامه‌هاست. با این حال، به نظر نمی‌رسد زندانی‌های سیاسی مشمول این بخشش همگانی شوند و لاریجانی هم تاکید کرده است که اصلا زندانی سیاسی نداریم. روزنامه اعتماد عکس صادق لاریجانی را در صفحه اول کار کرده است، با این تیتر استنباطی از حرف‌های رییس قوه قضاییه: «منتقد مجرم نیست».

دیروز سعید نمکی از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر بهداشت و درمان شد و جای خالی قاضی‌زاده هاشمی را که چند وقت پیش استعفا داد پر کرد.

خبر وزیر تازه‌رسیده البته چندان برای روزنامه‌ها جذاب نبوده است و شاید هم آن‌قدرها به او امیدی نیست. روزنامه خراسان در این‌باره یادداشتی با عنوان «نمکی و شاخ غول مشکلات وزارت بهداشت» نوشته و از وضعیت نابه‌هنجار وزارت بهداشت ابراز نگرانی کرده است. به نوشته خراسان، کشور در شرایط تحریم است و تامین دارو از مشکلات بنیادین وزارت بهداشت است. از طرفی، طرح تحول سلامت چنان هزینه‌بر است که وزیر قبلی را به استعفا واداشت و حالا معلوم نیست سعید نمکی چطور می‌خواهد طرح تحول سلامت و بیمه همگانی را ادامه دهد.

ماجرای ممانعت از سخنرانی رییس مجلس در کرج از سوی تندروهای اصول‌گرا هنوز در روزنامه‌ها محل بحث است. روزنامه آرمان در این‌باره گفت‌و‌گویی کرده با غلامعلی رجایی، از فعالان اصلاح‌طلب، و شنیده است تندروها می‌خواهند علی لاریجانی را تخریب کنند، چرا که حدس می‌زنند در انتخابات مجلس آتی، ژنرال‌های اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شوند و ممکن است اصلاح‌طلب‌ها به علی لاریجانی نزدیک شوند.

این را هم بشنوید از جنگ قلمی روزنامه کیهان با روزنامه سازندگی. سازندگی در شماره دیروزش گزارش مفصلی منتشر کرد از گرانی و کمیابی گوشت با تیتر «سفره‌های بدون گوشت». حالا کیهان نوشته است این سفره‌های بدون گوشت دستپخت حزب کارگزاران و دولت روحانی است که این حزب حمایتش می‌کند.

کیهان در ادامه گفته است روزنامه سازندگی، به‌عنوانِ ارگان حزب اشرافی کارگزاران، در  گزارش سفره‌های بدون گوشت، به‌شکل رندانه‌ای، از دولت سلب مسئولیت کرده و اشاره‌ای هم نکرده است مشکلات اقتصادی کشور از همان دوران هاشمی و صدارت اعضای حزب کارگزاران شروع شد و آن‌ها بودند که کشور را به سمت مصرف‌گرایی و اشرافی‌گری بردند. خواندنی‌های روزنامه‌های امروز کم نیست، برویم سر‌وقت روزنامه‌خوانی.

 

توقف اصلاحات به نفع نظام نیست

 

این روزها که به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم، روزنامه‌ها سعی کرده‌اند در گفت‌و‌گو و یادداشت، چهل سال گذشته را بررسی کنند و اگر شد با لحنی ملایم و محافظه‌کار نقدی هم به عملکرد نظام داشته باشند.

آرمان گفت‌و‌گویی کرده با احمد حکیمی‌پور، نماینده سابق مجلس و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، و از او شنیده است که توقف اصلاحات به نفع نظام نیست. البته حکیمی‌پور توضیح داده است که اصلاحات به این معنا نیست که همه کارها دست اصلاح‌طلب‌ها باشد، بلکه باید به قانون اساسی بازگردیم و بدانیم این قانون فقط مجموعه‌ای از حرف‌های قشنگ نیست و باید اجرا شود. حکیمی‌پور گفته است قهر مردم با صندوق رای معضل اصلاح‌طلب‌ها نیست، بلکه مشکل بزرگ نظام است و جمهوری اسلامی بعد از چهل سال باید به شکل‌گیری احزاب توجه کند و مقدماتش را فراهم کند.

 

مردم برای رفاه انقلاب کردند

 

هفته پیش، آیت‌الله مصباح یزدی، نظریه‌پرداز تندروی حکومت اسلامی، گفته بود مردم برای اقتصاد انقلاب نکردند. حالا نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ابتکار می‌گوید این حرف‌ها کاملا غلط است و اگر مردم در دوره شاه مرفه بودند، انقلاب نمی‌کردند.

حبیبی، که زمانی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را هم عهده‌دار بود، نظارت استصوابی شورای نگهبان را یکی از اشتباه‌های حاکمیت می‌داند و معتقد است گزینش نامزدهای ریاست‌جمهوری و مجلس از سوی شورای نگهبان به رای مردم آسیب رسانده است.

آن‌طور که حبیبی می‌گوید نظارت آن‌جایی که باید باشد، نیست و نتیجه‌اش فساد مالی بزرگی است که در کشور وجود دارد و تبدیل شده است به خطری بزرگ برای نظام.

 

ریشه فساد کجاست

 

نعمت احمدی،حقوقدان، در یادداشتی نوشته است یکشنبه گذشته طرح اعاده اموال نامشروع در دستور کار مجلس قرار گرفت و مجلسی‌ها به‌صورت تلویحی پذیرفتند در کشور فساد سیستماتیک وجود دارد. این استاد دانشگاه در ادامه افزوده است که در حال حاضر اسفندیار مشایی و حمید بقایی، دو معاون احمدی‌نژاد، در زندان هستند و وزیر رفاه دولت اسبق هم به جرم فساد مالی دادگاهی می‌شود. اما گویا کسی به دنبال بازگرداندن اموال مردم و بیت‌المال نیست. برای اعاده اموال نامشروع همین حالا هم قانونی وجود دارد، اما معلوم نیست چرا مسئولان قضایی فقط مسئولان رژیم شاه را مشمول این قانون کردند. نعمت احمدی نتیجه گرفته است که اراده‌ای برای برخورد با فساد وجود ندارد و تصویب قانون تازه دردی را دوا نمی‌کند.

 

لابی‌گری خودروسازان نتیجه داد

 

وزارت صنعت خبر داده است چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌گذارد. روزنامه همدلی اختصاص این تسهیلات کلان به خودرو‌سازان را نتیجه لابی‌گری دانسته و نوشته است خودروسازان با ارائه آمارهای مجعول توانسته‌اند یک چهارم تسهیلات دولتی را که قرار بود به شرکت‌های تولیدی تعلق بگیرد تصاحب کنند. این در حالی است که دیگر صنایع کشور رو به ورشکستگی‌اند، اما خودروسازان با این ادعا که بیشترین تعداد شاغلان را در بخش صنایع دارند، توانسته‌اند بزرگ‌ترین تسهیلات دولتی را از آن خود کنند.

 

وزارت ارشاد در برابر حمله به سینما بایستد

 

فاطمه معتمد آریا، بازیگر برجسته سینمای ایران، امسال با دو فیلم «بنفشه آفریقایی» و «جاندار» در جشنواره فجر حضور دارد.

در افتتاحیه جشنواره، از او به پاس سال‌ها بازیگری تجلیل شد و معتمد آریا در چند کلمه از رنج سینماگران و برخوردهای زننده و دلسرد‌کننده مسئولان در چهل سال گذشته گفت، که خشم روزنامه‌های اصول‌گرا را در پی داشت و روزنامه کیهان با پیرزن خطاب کردن معتمد آریا، متهمش کرد که سال‌ها از مواهب جمهوری اسلامی برخوردار شده است و اعتراض هم می‌کند.

روزنامه شرق سراغ این بازیگر معروف رفته و درباره حرف‌هایش در جشنواره پرسیده است. معتمد آریا می‌گوید وقتی وزارت ارشاد نسبت به یک تار موی بازیگر و فلان دیالوگ حساسیت دارد، چرا وقت دفاع از سینما که می‌شود، کاری نمی‌کند.

خانم بازیگر ادامه داده است که این وظیفه او یا سینماگران نیست که پاسخ توهین‌ها را بدهند یا ذهنیت غلط مسئولان غیرسینمایی را تغییر دهند و این‌جاست که وزارت ارشاد باید جلوی تیغ حملاتی که سینما را نشانه گرفته است بایستد.

 

مصرف گُل و سندرم بی‌انگیزگی جوانان

 

«گل» نامی است که فروشندگان مواد مخدر در ایران بر«ماریجوانا» گذاشته‌اند و تبلیغ می‌کنند که این ماده محرک اعتیادآور نیست. محمد‌رضا قدیر‌زاده در یادداشتی نوشته که مصرف گل میان جوانان ایرانی افزایش پیدا کرده و تبلیغ بی‌خطر بودنش باعث شده است جوانان هراسی از مصرف نداشته باشند و برای لذت و تفریح ماریجوانا مصرف کنند.

نویسنده اعتماد در ادامه گفته است بنا بر تحقیقات علمی، مصرف گل می‌تواند تغییرات خلق‌و‌خویی شدیدی در جوانان ایجاد کند و تداوم مصرف حتما اعتیادآور است. بدتر این‌که مصرف ماریجوانا جوانان را بی‌انگیزه می‌کند و نسبت به آینده، تحصیل، شغل و ازدواج بی‌اعتنا می‌شوند.

 

ابهام در فروش ضایعات گوشت

 

این روزها، گرانی و کمیابی گوشت تبدیل شده است به مشکلی برای خانواده‌های ایرانی. در روزهای گذشته، تصویری از بسته‌های استخوان و چربی در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است که فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در ارومیه به مشتریان عرضه کرده است، به قرار کیلویی ۱۲ هزار تومان.

گروه اجتماعی روزنامه آفتاب این خبر را پیگیری و گزارش کرده که انتشار این تصاویر از سوی فرصت‌طلبانی است که می‌خواهند از آشفتگی بازار گوشت استفاده و مردم را مضطرب کنند.

بنا بر این گزارش، عرضه ضایعات گوشت از قبل هم در فروشگاه‌های رفاه متداول بوده است و خریداران کسانی بوده‌اند که حیوان خانگی داشته‌اند. آفتاب نوشته فروش اقلام گوشتی مثل دل‌و‌جگر مرغ و قلم گاو و گوسفند قبل از گرانی گوشت هم رایج بوده است، اما حالا برخی می‌خواهند با استفاده از فضای ملتهب بازار، وضع را بدتر از آنچه است نشان دهند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More