شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۷ مهر‌ماه ۹۸

عملیات در خاک عربستان و بیم و امیدهای صلح هرمز

دیروز عصر، سخنگوی شبه‌نظامی‌های حوثی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷۲ ساعت قبل به منطقه نجران در جنوب عربستان سعودی حمله کردند و سه ارتش این کشور را شکست دادند. امروز روزنامه‌های اصول‌گرا این پیروزی را جشن گرفتند. روزنامه  تندرو جوان با انتشار متن کامل بیانیه حوثی‌ها، این عملیات را «فتح الفتوح انصارالله» نامید و رسالت «طوفان یاران اویس» خواند. گروه سیاسی روزنامه رسالت در صفحه سه این روزنامه، در گزارشی مفصل، نه تنها ابعاد گسترده عملیات را بررسی کرده، بلکه گفت‌و‌گوهایی با دو کارشناس مسائل خاورمیانه و قائم‌مقام وزارت اطلاع‌رسانی یمن ترتیب داده است. کیفیت پوشش خبر در روزنامه رسالت به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد قبل از انتشار بیانیه حوثی‌ها، از ماجرا خبر داشته است.

کیهان هم با تیتر درشت «انهدام کامل ۳ تیپ ارتش سعودی در عملیات بزرگ انقلابیون یمن» در صفحه نخست، به استقبال خبر رفته و از قول انصار‌الله نوشته تعداد تلفات و اسرای دشمن به قدری زیاد است که شمارش آن‌ها دشوار است. ادامه گزارش کیهان در صفحه آخر این روزنامه آمده که از قول کارشناسان نوشته است «ریاض و متحدان غربی‌اش در ماجرای دیروزِ یمنی‌ها در نجران، کاملا خلع سلاح هستند و به هیچ طریقی نمی‌توانند ایران را به دخالت در این عملیات متهم کنند. آن‌ها مجبور هستند که هم خفت این شکست بزرگ را آشکارا به گردن بگیرند و هم به توانمندی ارتش و انقلابیون یمن اعتراف کنند». اما، کیهان توضیح نداده چطور کارشناسان درباره عملیاتی که خبرش فقط چند ساعت قبل از انتشار این روزنامه منتشر شده است به این تحلیل قطعی رسیده‌اند!

روزنامه جمهوری اسلامی هم این خبر را با تیتر «عملیات بزرگ نظامی یمن در خاک عربستان» به صفحه اول برده است و هرچند سرمقاله روزنامه با عنوان «ائتلاف سعودی شکست را باور کند» به‌طور مشخص درباره این عملیات نیست، در پایان‌بندی با ادبیاتی شبیه به کیهان نوشته است «انتظار می‌رود که حامیان ائتلاف عربستان به‌جای فرافکنی و وارد کردن اتهامات بی‌اساس به ایران، که چیزی را عملا تغییر نمی‌دهد، به این جنگ بیهوده، ابلهانه و پرخسارت پایان دهند و به شکست قطعی و نتایج اجتناب‌ناپذیر آن اعتراف کنند».

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اما از قافله عقب ماندند و بی‌خبر از عملیات حوثی‌ها، روزنامه مردم‌سالاری «تلطیف روابط تهران‌ـ‌ریاض با میانجی‌گری بغداد» را برای تیتر نخست انتخاب کرده و همدلی از «بیم و امید‌های صلح هرمز» نوشته است و حمایت عمان از ابتکار صلح هرمز را به فال نیک گرفته است. صفحه‌های نخست روزنامه‌ها نشان می‌دهد نه تنها روزنامه‌های موسوم به اصلاح‌طلب، بلکه روزنامه‌های دولتی ایران و همشهری هم هیچ خبری از عملیات یمنی‌ها نشنیده‌اند. فقط روزنامه اعتماد است که خبر را به نقل از گزارش خبرگزاری تسنیم منتشر کرده است.

خبرهای بیشتر را در ادامه روزنامه‌خوانی امروز بخوانید.

طوفان یاران اویس

 

نصرالدین عامر، قائم‌مقام وزارت اطلاع‌رسانی یمن و از شبه‌نظامی‌های حوثی، در گفت‌‌و‌گو با روزنامه رسالت، درباره عملیات نظامی این گروه در خاک عربستان سعودی گفته هدفشان برداشته شدن محاصره کل یمن است و تاکید کرده است ضربات دردناکی بر سعودی‌ها وارد آورده‌اند و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد.

رسالت در بررسی عملیات «نصر من الله» یمنی‌ها علیه عربستان سعودی، با دو تن از کارشناسان ایرانی هم گفت‌و‌گو کرده است.

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره پیروزی‌های اخیر نیروهای انصار‌الله یمن به رسالت گفته مقاومت اسلامی به یک بازدارندگی راهبردی رسیده است و عربستان سعودی و متحدانش نمی‌خواهند توان بازدارندگی قدرت‌های نوظهوری مثل انصارالله را به رسمیت بشناسند و با منتسب کردن حمله آرامکو به ایران دست به فرافکنی زدند. عابدینی درباره عملیات روز گذشته حوثی‌ها در نجران هم گفته است این اقدام نشان داد نه تنها حریم هوایی عربستان سعودی ناامن شده است، بلکه در حوزه نیروی زمینی هم انصارالله می‌توانند ضربه‌های جبران‌ناپذیری به عربستان سعودی وارد کنند. این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین مدعی شده است که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها می‌توانند از سربازان فراری سوال کنند و به این نتیجه برسند که در این عملیات فقط یمنی‌ها حضور داشتند و هیچ نیروی خارجی مشارکت نداشته است.

جعفر قنادباشی هم در گفت‌و‌گو با رسالت، ویژگی این عملیات را به رخ کشیدن قدرت انصارالله در تجهیزات زمینی دانست. به باور این کارشناس مسائل خاورمیانه، این حمله برگ برنده مهم و تاثیرگذار قدرت یمنی‌ها بود، حتی مهم‌تر از قدرت پهپادی، چرا که توان دفاعی عربستان سعودی را زیر سوال برد. 

فساد در جمهوری اسلامی ریشه‌ای و ساختاری است

 

این روزها که خبر مبارزه با فساد و دادگاه‌های مفسدان اقتصادی بر سر زبان‌هاست، روزنامه اعتماد سراغ محمدرضا باهنر، از فعالان سیاسی با‌سابقه جریان اصول‌گرا رفته و از او درباره وضعیت فساد در ایران پرسیده است. به گزارش اعتماد، باهنر تلویحا وجود فساد ساختاری در ایران را پذیرفته است و ریشه فساد را اقتصاد دولتی و امضاهای طلایی دانسته است. به گفته باهنر، آنچه زمینه سوءاستفاده را ایجاد می‌کند این است که دولت عرضه‌کننده انحصاری یا مصرف‌کننده انحصاری باشد و یک «بله» یا «خیر» می‌تواند بسیاری از منابع پولی را جابه‌جا کند یا تغییر دهد.

باهنر، که در دوره‌های متوالی نماینده مجلس بود، معتقد است مشکل فساد ریشه‌ای است و ساختارها در جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که امکان فساد را فراهم می‌کند. باهنر در عین حال برخی مجازات‌ها برای مفسدان اقتصادی را تحت‌ تاثیر جو افکار عمومی می‌داند و به عقیده او، به‌دلیل ناروشن بودن مرزهای فساد در قانون، گاهی در دو دادگاه، برای دو جرم تقریبا مشابه، دو حکم کاملا متفاوت صادر می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قانون مبارزه با پولشویی و عدم تصمیم‌گیری درباره آن گفته سياست نظام بر این است كه اف.ای.تی.اف فعلا مسکوت بماند.

انتخاب میان بد و بدتر دیگر کارایی ندارد

 

چند ماهی بیشتر به انتخابات مجلس نمانده و جبهه اصلاحات هنوز درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات به توافق قطعی نرسیده است. روزنامه شرق میزگردی ترتیب داده و ابراهیم اصغر‌زاده و محمد عطریانفر، دو تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، را به مناظره فراخوانده است.

ابراهیم اصغر‌زاده درباره چالش‌های پیش روی اصلاح‌طلب‌ها گفته است. به عقیده او، اشتباه جریان اصلاح‌طلبی در تمام این سال‌ها آن بود که وقتی در قدرت سهیم شد، به‌ شکلی توجیه‌گر قدرت شد و با منطق و زبان قدرت سخن گفت، تا جایی‌که اعتراض‌های مردم به گرانی و تورم و بحران اقتصادی را اغتشاش نامید.

به گفته اصغرزاده، پایه اصلی سیاست‌ورزی اصلاح‌طلب‌ها انتخابات است و در دوره‌های اخیر انتخابات، هرچند فهرست‌های ائتلافی‌شان به پیروزی رسید، با رشد فرصت‌طلبی همراه بود و برای وحدت براساس نقاط اشتراک حداقلی، مجبور شدند ارزش‌های اصلاح‌طلبی را تقلیل و نگاه منفعت‌طلبانه و فرصت‌طلبانه را گسترش دهند. امروز، اصلاح‌طلب‌ها به دلایل مصلحت‌اندیشانه، به سمت راست و ائتلاف با گروه‌های محافظه‌کار غش کرده‌اند، به گونه‌ای که به بهانه ائتلاف ممکن است در حزب و گروه جدید ادغام یا منحل شوند.

به باور این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، انتخاب میان بد و بدتر کارایی لازم را ندارد و دیگر پاسخگو نیست. در انتخاباتی که در زمین اصول‌گراها طراحی شده است، برنده اصلی نه مردم، بلکه تندروها هستند. اگر بازی را به دست نگیریم، اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی به تبانی میان بلوک‌های سیاسی داخلی تقلیل خواهد یافت.

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران، در این مناظره، از تعبیر قوی سیاه استفاده کرده و خاتمی را قوی سیاه خوب و احمدی‌نژاد را قوی سیاه بد خوانده است که هر دو در بزنگاهی تاریخی، به ریاست جمهوری رسیدند و همه مناسبات و پیش‌بینی‌ها را بر هم زدند. اما از نظر او، منطقی‌ترین شرایط تاریخی وقتی بود که قوی سیاهی در کار نبود، نمونه‌اش انتخاب هاشمی رفسنجانی یا آیت‌الله خامنه‌ای که بدون هیچ چالشی رخ داد. عطریانفر در انتخابات مجلس پیش رو هم دنبال چنین راهکاری است و می‌گوید حالا که شورای نگهبان نامزدهای طراز اول اصلاح‌طلب‌ها را رد می‌کند، قیف را گشادتر بگیریم و از بین افرادی که شورای نگهبان تایید‌ صلاحیت کرده است، فارغ از حزب و تعلقات حزبی، آدم‌حسابی‌ترها را توی فهرست بیاوریم.

اصغرزاده نگاه محافظه‌کارانه عطریانفر را نقد کرده است و می‌گوید این یعنی شورای نگهبان موتور محرکه اصلاح‌طلبی است.

غم نان اگر بگذارد

 

روزنامه ابتکار در صفحه اجتماعی‌اش، از روزهای سخت معیشت در ایران گزارش داده و از افزایش فشار اقتصادی بر خانوارها نوشته و افزوده است علاوه بر حذف گوشت و مرغ از سبد خانوار، باید منتظر کاهش مصرف نان هم باشیم.

به دنبال افزایش قیمت نان، مسئولان دولتی اول انکار و بعد تلویحا تایید کردند و حالا، روزنامه ابتکار سراغ دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس رفته و از او درباره این ماجرا پرسیده است. ابراهیم نکو گفته است گمان می‌کند کنترل امور از دست دولت خارج شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، سفره مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود، این امر ملموس است و تکذیب این مساله خوب نیست و حکایت از دروغ آشکار دولت دارد. اگر حرفی ندارند، بهتر است سکوت کنند. ابراهیم نکو معتقد است در شرایط فعلی، نمی‌توان پیش‌بینی کرد دولت قدرت مبارزه با گرانی را دارد یا خیر، اما واقعیت این است که گرانی افسار‌گسیخته ادامه دارد و کسی حامی مصرف‌کننده و اقشار پایین‌دست جامعه نیست.

توطئه آماری علیه رشد جمعیت ایران

 

روزنامه خراسان از قول کارشناسان مدعی شده است که آمارسازی‌های دفتر جمعیت سازمان ملل در دهه ۷۰ شمسی، به سیاست‌های کاهش جمعیت در ایران منجر شد. بر اساس این نظریه توطئه، آدرس‌های غلط آمار جهانی از نرخ باروری در ایران سیاست کنترل جمعیت ایران را به تصویب رساند.

شبکه‌ای به نام «کانون تفکرهای ایران» در نامه‌ای به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، این ادعا را مطرح کرده است و با ارائه آماری از گزارش‌های سازمان ملل در دهه ۷۰ شمسی و محاسبه نرخ باروری، مدعی شده است که گزارش‌های جهانی تفاوت فاحشی با آمار واقعی دارد و به محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، هشدار داده است این آمار نباید ملاک سیاست‌گذاری کشور قرار گیرند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More