شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول مهر‌ماه ۹۸

عدالت سراغ روحانیون هم خواهد آمد

بوی ماه مهر و آغاز سال تحصیلی با چهره کودکان دبستانی در روپوش مدرسه و گزارش‌هایی از وضعیت مدارس در نقاط محروم و نگرانی‌ها درباره ایمنی و سلامت دانش‌آموزان صفحه‌های اول روزنامه‌ها را پر کرده است.

اما از اخبار سیاسی بشنوید که سخنان روحانی در رژه نیروهای مسلح و در آستانه سفر به نیویورک، توجه روزنامه‌ها را جلب کرده و هر روزنامه‌ای به فراخور خط سیاسی‌اش، تیتری انتخاب کرده است.

روزنامه دولتی ایران از قول روحانی نوشته «پیام ایران به جهان صلح و امید» است، این در حالی است که روزنامه‌های جوان، جمهوری اسلامی و دنیای اقتصاد با اشاره به طرح امنیت خلیج فارس بدون حضور بیگانگان، از قول روحانی تیتر زده‌اند «حاضریم از خطای همسایگان بگذریم».

روزنامه جوان دیروز از قول فرمانده کل سپاه نوشت و امروز از قول ظریف، وزیر امور خارجه، بار دیگر تیتر زده است «جنگ در منطقه محدود نخواهد ماند». 

این روزها، رسانه‌ها از شرکت ماشین‌سازی هپکو و سرنوشت تلخش زیاد گفته‌اند. صدای اصلاحات در گزارشی از بی‌تدبیری‌هایی نوشته است که تاوانش را کارگران کارخانه هپکو پرداخته‌اند و در صفحه نخست تیتر زده است که «هپکو را حلقه نیاوران زمین زد». روزنامه صدای اصلاحات به ماجرا از دید رییس سازمان خصوصی‌سازی نگاه کرده و از قول او نوشته است وقتی دولت از سهامداری هپکو خارج شد، تعرفه‌های وارداتی را لغو کرد و اجازه واردات ماشین‌آلات دست دوم چینی را صادر کرد و همین هپکو را زمین زد. صدای اصلاحات در این گزارش صدای سازمان خصوصی‌سازی شده و گفته است چون سیاست دولت عوض شد، هپکو تنها ماند و حذف حمایت‌های دولتی عامل زمین خوردن این کارخانه بزرگ ایرانی بوده است.

روزنامه کیهان هم بی‌تدبیری دولت را عامل مشکلات هپکو می‌داند، اما نه به‌خاطر حذف سیاست‌های تعرفه‌ای، بلکه به‌دلیل واگذاری‌های مساله‌دار و مفت‌فروشی کارخانه‌های موفق تولیدی. این ماجرا با تیتر«متهمان فساد و سوء‌مدیریت سنگ کارگران را به سینه می‌زنند» گزارش اصلی کیهان است. این روزنامه نوشته است مدعی‌های اصلاحات و تکنوکرات‌ها باید پاسخگوی سیاست‌هایی باشند که به نام خصوصی‌سازی ولی به کام رانت‌خوارها اتخاذ و اجرایی شده است.

تا یادمان نرفته است بگوییم که روزنامه خراسان چندی پیش گزارش تندی علیه فیلم «مست عشق» که قرار است درباره مولانا و در ترکیه ساخته شود منتشر کرده بود. خراسان امروز خبر داده است که بعد از انتقادهای گسترده، بازیگر ترکیه‌ای «مست عشق» حذف شده است و پارسا پیروزفر ایفاگر نقش مولانا خواهد بود. اما گویا روزنامه فرهیختگان از خبرها عقب است، چون گزارش مفصل و تیترِ یک خود را به این ماجرا اختصاص داده و از «فروش مولانا به ترکیه» نوشته است. گفتنی است که حسن فتحی این فیلم را کارگردانی می‌کند. برویم سراغ روزنامه‌خوانی در اولین روز پاییز.

روحانی در سازمان ملل چه بگوید بهتر است؟

 

روزنامه همشهری سراغ کارشناس‌ها رفته و از آن‌ها درباره مهم‌ترین اولویتِ روحانی در سخنرانی سازمان ملل پرسیده است. گزارش همشهری با تیترِ «تریبون ایران» منتشر شده است.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، گفته است روحانی باید شرایط ایران برای مذاکره با آمریکا را در سازمان ملل شفاف اعلام کند تا جهان بداند برای هرگونه گفت‌و‌گوی احتمالی آتی، آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند.

نصرالله تاجیک، دیپلمات ایرانی، هم معتقد است روحانی باید توجه جامعه جهانی را به موضوع یک‌جانبه‌گرایی آمریکا جلب کند و این‌که چطور ترامپ نه تنها از برجام بلکه از هر سیاست چند‌جانبه‌گرایی و موافقتنامه بین‌المللی سرباز زده است.

اما حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه و از اصول‌گراهای سنتی، از روحانی انتظار دارد که با سخنرانی ضد‌آمریکایی و ضد‌‌صهیونیستی، رفتارهای آمریکا و متحدانش را در منطقه و جهان محکوم کند و صدای مردم یمن و کشمیر باشد.

این در حالی است که احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم، با نظر ترقی مخالف است و گفته است به نظر او، روحانی باید صدای مظلومیت ملت ایران را به جهانیان برساند.

قربان اوغلی، دیپلمات پیشین وزارت خارجه، هم می‌گوید روحانی باید نشان دهد ایران کشور مذاکره و صلح است و حالا که آمریکا از شرایط ۱۲‌گانه‌اش کوتاه آمده است، ایران هم باید به میز مذاکرات بازگردد.

آیت‌الله خامنه‌ای برجام را خسارت محض می‌داند، تحریف نکنید!

 

سرویس سیاسی کیهان نوشته که برجام از نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران «خسارت محض» است، نظر ایشان را تحریف نکنید.

آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته درباره برجام و مذاکره گفت: «اگر آمریکا حرف خود را پس گرفت، توبه کرد و به معاهده برگشت، آن وقت در جمع کشورهای عضو برجام می‌تواند وارد مذاکره با ایران شود.» نظر آیت‌الله خامنه‌ای با تفسیرهای مختلف مواجه شد، از جمله تفسیر اصلاح‌طلب‌ها و دولت که آن را مصداق تایید برجام دانستند.

اکنون، کیهان به آن‌ها تاخته و نه تنها گفته این استنباط غلط است، بلکه حامیان برجام را به تحریف نظر واضح و روشن آیت‌الله خامنه‌ای متهم کرده است.

کیهان در گزارش خود با اشاره به سابقه سخنرانی‌ها و اظهار‌نظرهای آیت‌الله خامنه‌ای در ۴ سال گذشته، ادعا کرده است که رهبر جمهوری اسلامی ایران برجام را مشروط بر لغو یکباره تحریم‌ها پذیرفته بود، در حالی که دولتی‌ها با اعتماد چشم‌بسته به آمریکا، بدون هیچ تضمینی به توافقی وارد شدند که مورد موافقت کامل رهبری نبوده است.

کیهان مطالبه از آمریکا برای عمل به تعهدات برجامی را مطالبه منطقی و مدبرانه آیت‌الله خامنه‌ای دانسته و برداشت تایید برجام از چنین مطالبه‌ای را تحریفی آشکار و ناشیانه خوانده است.

jomhouri
عدالت سراغ روحانیون هم خواهد آمد

 

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، چندی است نصیحت‌نامه‌هایی خطاب به علما و روحانیت می‌نویسد و آن‌ها را به ضرورت حرکت اصلاحی فرا می‌خواند.

مدیر‌مسئول جمهوری اسلامی در پنجمین شماره از یادداشت‌هایش، از کاستی‌های عدالت قضایی در ایران نوشته است. مسیح مهاجری گفته امروز در نظام جمهوری اسلامی، عدالت گمشده است چون در قوه قضاییه، قانون حاکمیت مطلق ندارد.

مهاجری عدالت را اجرای بدون تبعیض قانون تعریف کرده و گفته است امروز در قوه قضاییه شاهدیم که به‌دلیل دور زدن قانون، قضاوت گرفتار تبعیض و چشم‌پوشی از خطای خودی و بزرگ‌نمایی خطای غیر‌خودی است.

مدیر‌مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است تبعیض، بدرفتاری با مراجع‌کننده‌ها، اطاله بی‌جهت دادرسی، صدور آرای نا‌منطبق با قانون و سوءاستفاده از موقعیت از آفاتی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به آن دچار است.

مسیح مهاجری در ادامه افزوده است مردم از روحانیت توقع عدالت دارند و به روحانیت تذکر داده است چرا در برابر این بی‌عدالتی‌ها سکوت می‌کنند و سرگرم بحث و درس‌اند و از رنج مردم غافل.

مهاجری به جامعه روحانیت هشدار داده است که اگر به وظیفه‌شان عمل نکنند و سراغ عدالت نروند، عدالت سراغشان خواهد آمد در روزی که برای جبران دیر است.

مشق نانوشته مهر

 

روزنامه اعتماد در شروع سال تحصیلی از چالش‌های بازگشایی مدرسه‌ها در ایران نوشته است و یاد‌آوری کرده است اواخر آذر‌ماه پارسال، دبستان و پیش‌دبستانی اسوه حسنه در زاهدان دچار حریق شد و چهار کودک کشته شدند و نام این مدرسه هم کنار مدرسه‌های حادثه‌دیده‌ای مثل درودزن و شین‌آباد قرار گرفت.

اعتماد نوشته است سال‌هاست درباره بخاری‌های ناایمن و ساختمان‌های فرسوده مدارس در رسانه‌ها به‌کرات گفته شده است ولی مسئولان جز وعده، کاری نمی‌کنند. امسال هم وزیر جدید آموزش‌و‌پرورش وعده برچیدن مدارس خشتی و حذف بخاری‌های نفتی را داده و گفته هزینه این کار به همه استان‌ها پرداخت شده است و حتما تا قبل از شروع فصل سرما اقدام می‌کنند.

اعتماد همچنین از هزینه‌های سرسام‌آور نوشت‌افزار گفته و در گزارش «از دفترهای تعاونی تا دفترهای ۶۰۰ هزار تومانی»، به مساله تامین لوازم مدرسه برای دانش‌آموزان مناطق محروم پرداخته و نوشته است هر کیف با ابتدایی‌ترین، ضروری‌ترین و ارزان‌ترین وسایل حداقل ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

در گزارش اعتماد به چالش‌هایی مانند خرید خدمات آموزشی و معلمان پیمانکاری اشاره شده است، معلمانی که با حقوق‌های بسیار پایین ۶۰۰ هزار تومانی به‌‌صورت پیمانی برای آموزش‌و‌پرورش کار می‌کنند.

جمعیت دانش‌آموزی ایران در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر است که به‌اندازه جمعیت چند کشور چالش و مساله دارد.

۵ کوچه بن‌بست سهم ۶ هزار شهید زن

 

به‌دنبال جنجالی که سر حذف نام شهدا از کوچه‌ها و معابر تهران مطرح شد، امروز روزنامه شرق در گزارشی به این سوال پرداخته که سهم زنان از نام خیابان‌های شهر چقدر است؟

آمارها می‌گوید از میان زنان ایرانی، ۶ هزار و ۴۲۸ نفر در سال‌های جنگ کشته شدند و بیشتر آن‌ها در بمباران و موشک‌باران شهرها قربانی شدند. به نوشته نشریه داخلی بنیاد شهید، ۵۰۰ نفر از این کشته‌شدگان رزمنده بودند و بیشتر این زنان مجرد و ۲۵۰۰ نفرشان بین ۱۰ تا ۳۰ سال سن داشتند. این آمار به‌جز هزاران زنی است که جانباز و اسیر شدند. جای تاسف دارد که به‌رغم اعزام ۲۳ هزار امدادگر و ۲۷۶ پزشک زن به جبهه‌ها، مطلقا هیچ آماری از آن‌ها وجود ندارد.

گزارشگر شرق در جست‌وجویش دریافته است هیچ خیابانی در پایتخت از این ۶ هزار شهید زن نام نگرفته و فقط روی ۵ کوچه و بن‌بست نام شهدای زن گذاشته شده است.

محبوبه رضایی، فعال حوزه زنان، به شرق گفته تبعیض در ناخودآگاه افکار مردسالارانه مردان ایرانی چنان رسوخ کرده است که اصلا به نام زنان روی تابلوهای شهری فکر هم نمی‌کنند، مشکلشان فقط فروغ فرخزاد نیست بلکه زن را، حتی اگر شهید دفاع مقدس باشد، به‌طور اتوماتیک حذف می‌کنند.

این فعال حقوق زنان با اشاره به این‌که به‌مناسبت جام جهانی و با هدف پشتیبانی از تیم ملی، بیلبوردی در خیابان ولیعصر برپا شد اما در آن اثری از زنان نبود، گفته است وقتی با مسئولان موسسه اوج صحبت کردیم، آن‌ها حتی به ذهنشان نرسیده بود زنان هم می‌توانند در این تصویر نقشی داشته باشند. به گفته رضایی، زنان مدت‌هاست از شهرها حذف شده‌اند و هر نوع فعالیت و هر نوع حرکتشان می‌تواند زشت و سوال‌برانگیز باشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More