شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ مهر ۹۸

عبور از نظام یا تن دادن به رقابت تفریطی‌ها

هر روز در رسانه‌ها و گفت‌و‌گوهای محفلی خبرهای اختلاس، رانت‌خواری و معاملات پشت پرده و دادگاه‌های فساد اقتصادی خوانده و شنیده می‌شود. دیروز اما پروانه سلحشوری در صحن علنی مجلس درباره فساد سیاسی گفت که «علت العلل» فسادهاست. امروز، ابتکار تیتر زد «سیاست در دام فساد» و روزنامه رویش ملت از قول سلحشوری نوشت «هیچ دشمنی برای نظام بالاتر از فساد نیست». روزنامه‌های اصلاح‌طلب شرق، همدلی، آرمان ملی، مستقل و اعتماد گفت‌وگوهای اختصاصی با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب داشتند و تیتر و عکسشان را به صفحه نخست آوردند. شرق با حجاریان گفت‌و‌گو کرده که گفته است انتخابات پیش رو رقابت بین تفریطی‌هاست و مجلس آینده به‌شدت محافظه‌کار خواهد شد. روزنامه مستقل شِکوه سخنگوی دولت اصلاحات را تیتر کرده که گفته است «چه بر سر اصلاحات آمد؟»

محمد‌رضا تاجیک،  نظریه‌پرداز اصلاحات، نیز در گفت‌و‌گو با آرمان ملی گفته انتخابات یک روزنه است، اگر این روزنه بسته شود، ما باید انتخاب کنیم آیا شرکت در بازی قدرتی که کارتی در آن نداریم انتخابی استراتژیک است؟ به باور تاجیک، جریان اصلاحات به یک تعطیلی تاریخی نیاز دارد تا خود را بیرون از ساحت قدرت ترمیم کند و گفتمان اپوزیسیون بودن را بیاموزد.

روزنامه اعتماد با تیتر «یک پارلمان و هفده زن» به استقبال آخرین انتخابات هیات رییسه فراکسیون زنان مجلس دهم رفته و در گفت‌و‌گو با چند تن از نمایندگان زن، از مشکلاتشان نوشته است و این‌که گرفتن رای مثبت به‌نفع زنان آن‌قدر دشوار می‌شد که گاهی بسیج شدن هر ۱۷ زن مجلس هم پاسخگو نبود. با این حال، تلاش‌هایی چون بحث عدالت جنسیتی، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و انتقال تابعیت از مادر ایرانی توانست به قانون تبدیل شود.

یک هفته پس از پیشنهاد محمود صادقی، نماینده مجلس، امروز برای نخستین بار روزنامه همدلی طرح ممنوعیت پخش صحبت‌های متهمان از صدا‌و‌سیما را بررسی کرد و در گفت‌و‌گو با صالح نیک‌بخت، حقوقدان، و پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، پخش اعتراف‌های تلویزیونی را خلاف قانون اساسی و موجب بی‌اعتمادی دانست. احمد ملا‌زنی، نماینده مجلس، هم در همدلی نوشته است که پخش اعتراف‌های متهمان غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی است. روی جلد همدلی، تصویر مهندس عزت‌الله سحابی را نشان می‌دهد که در اواخر دهه ۷۰، در برنامه تلویزیونی هویت مجبور به اعتراف علیه خود شد. 

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، نیز در یادداشتی، جفری ساکس را «عمروعاص کت‌و‌شلوار‌پوشیده» خوانده و وزارت علوم را سرزنش کرده است که چرا از ساکس، که به ادعای کیهان دستیار ویژه جورج سوروس است، در کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم‌ها» دعوت کرده است. خبر دعوت از جفری ساکس را کیهان روز یکشنبه منتشر کرده بود و دیروز، اعلام شد به دنبال اعتراض برخی رسانه‌ها، وزارت علوم دعوت از او را لغو کرده است. شریعتمداری اما همچنان وزارت علوم را بازخواست می‌کند که با چه انگیزه‌ای دستیار ویژه جورج سوروس را به ایران دعوت کرده است.

این را هم بگویم که ویژه‌نامه مسیر، که دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای به‌تازگی منتشر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان گفت‌و‌گو کرده و برای نخستین بار، از هشدار رهبر انقلاب به بشار اسد در آغاز بحران سوریه خبر داده است، موضوعی که با تیتر «تذکر به اسد» روی جلد روزنامه سازندگی رفته است.

خبرهای بیشتر را در ادامه بخوانید.

اهی باید عالمانه از ساحت قدرت عبور کرد

 

امروز، جریان اصلاحات با این سوال جدی مواجه شده است که آیا فعالیت‌های این جریان باید معطوف به کسب قدرت باشد یا می‌توان بیرون از ساحت قدرت هم تاثیرگذار بود. محمدرضا تاجیک، استاد فلسفه سیاسی و از نظریه‌پردازهای جریان اصلاحات، در گفت‌و‌گو با آرمان ملی پیش‌بینی کرده است جریان اصلی اصلاح‌طلبی و شخص رییس دولت اصلاحات در انتخابات شرکت خواهد کرد. برخی طیف‌های جریان اصلاح‌طلبی برای حضور در انتخابات شروطی خواهند گذشت که تاجیک پیش‌بینی می‌کند این شروط عقیم خواهد ماند و جریان اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت خواهد کرد.

اما مساله مهم از نگاه تاجیک این است که اگر شروط اصلاح‌طلبان محقق نشود و جریان اصلاحات در فردای انتخابات به بیرون از ساحت قدرت پرتاب شود، این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان دوباره به نوعی دریوزگی بازگشت به قدرت دچار شوند. تاجیک می‌گوید از هم اکنون باید برای تغییر گفتمان اصلاح‌طلبی در فردای انتخابات چاره‌اندیشی کرد، روزی که از «دگر» درون به «دگر» بیرون و از «پوزیسیون» به «اپوزیسیون» تبدیل شدیم.

به باور تاجیک، آن‌ها که از اصلاح‌طلبی فقط صورتکی به چهره دارند می‌خواهند با ترفند‌هایی مانند ائتلاف، به هر قیمتی در بازی قدرت بمانند. آن‌ها حیات و ممات جریان اصلاحات را درون قدرت تعریف می‌کنند و به همین دلیل بدون هیچ پیش‌شرطی در انتخابات شرکت خواهند کرد. 

محمدرضا تاجیک گفته است وقتی بازی قدرت عادلانه نیست باید انتخاب استراتژیک کرد و فضای گفتمان امروز اصلاحات انتخاب است. به گفته تاجیک، جریان اصلاحات به تعطیلی تاریخی نیاز دارد تا خود را بیرون از ساحت قدرت ترمیم کند.

رقابت بین تفریطی‌هاست

 

سعید حجاریان از ریزش نیروهای میانه به‌نفع تندروها گفته است. او میل به تندروی را هم در اصلاح‌طلبان و هم راست میانه می‌بیند. حجاریان با اشاره به نتیجه نظرسنجی‌هایی که به دستش رسیده است، گفته است طیف میانه، که نیروهای اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و حتی راست میانه را شامل می‌شود، تضعیف شده و افراط و تفریط  و به‌ویژه شمار معتقدان به عبور از نظام جمهوری اسلامی رشد کرده است و جامعه به سمت دوقطبی شدن پیش می‌رود.

سعید حجاریان در این گفت‌و‌گو، درباره تعهد به برجام و فعالیت هسته‌ای ایران گام بلندتر برداشته و گفته است اتم و مشتقاتش به کار ما نمی‌آید و حتی استفاده صلح‌آمیزش برای ما پرمخاطره و پرهزینه است، چه یک گرم، چه صد کیلو، چه غنای یک درصد، چه بیست درصد.

به عقیده حجاریان، ترامپ نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات ۲۰۲۰ بگذرد و مسئولان ایرانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند تا مشکل تحریم‌ها را هرچند به‌صورت موقت و ناقص حل کنند تا گشایشی در امور مردم حاصل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است ضعف دولت و فشارهای خارجی به وضعیت امروز کشور دامن زده و بی‌کفایتی و فساد منابع زیادی را هدر داده است. با این حال، نقد وضع موجود از سوی اصول‌گرایانی که بنیاد‌شان بر رانت و زندگی رانتی بنا شده است حق نیست. به گفته حجاریان، نمی‌شود به مردم از اقتصاد مقاومتی گفت در حالی‌که روزانه با مدیران تن‌پرور و سلطان‌های مفسد مواجهیم.

سریال اعترافات تلویزیونی، غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی

 

به دنبال برملا شدن اعتراف‌های ساختگی مازیار ابراهیمی، که به‌عنوان عامل ترور دانشمندان هسته‌ای معرفی شده بود، محمود صادقی طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعتراف‌های اشخاص از صدا‌و‌سیما را به مجلس آورد، که به گزارش همدلی، مخالفان و موافقان سرسختی در مجلس دارد.

روزنامه همدلی در پرونده‌ای اختصاصی، به بررسی طرح ممنوعیت اعترافات تلویزیونی پرداخته و از قول چهره‌های مذهبی و سیاسی، پخش این دست برنامه‌ها را «حراج دین و اخلاق» نامیده است.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، پیش‌بینی می‌کند روند قرار گرفتن طرح در دستور‌کار مجلس با اما و اگرهایی روبه‌رو شود و امکان دارد بررسی طرح به مجلس آینده موکول شود. سلحشوری در ادامه افزوده است با این حال، او و دیگر همکارانش در مجلس تلاش می‌کنند طرح را به صحن علنی بیاورند. این نماینده مجلس درباره تاثیر اعتراف‌های تلویزیونی بر افکار عمومی گفته است این دست اقدام‌ها نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه موجب افزایش بی‌اعتمادی مردم به صدا‌و‌سیما هم شده است. 

 

دست‌انداز بیمه پیش پای مردم

 

روزنامه خراسان در گزارشی، به دفاتر واحد پرداخت خسارت در دو شرکت بیمه «ایران» و بیمه «آسیا» رفته و گلایه‌های مراجعه‌کنندگان از وضعیت خدمات بیمه خودرو را بازتاب داده است.

افزایش قیمت خودرو در طول یک سال بر پوشش بیمه بدنه تاثیرگذار است و این باعث ابهام و اعتراض شده است؛ مثلا فردی گفته است یک سال پیش خودروی سواری‌اش را به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بیمه کرده بود، اخیرا در تصادفی، خسارت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است ولی بیمه فقط همان ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت می‌کند.

مجتبی جمشیدیان، از بیمه آسیا، در توضیح این مساله گفته است گاهی برخی شرکت‌های خودروسازی بیمه گروهی خودروها را به شرکت‌های بیمه‌گر می‌سپرند و همان ابتدای تولید خودرو و قبل از فروش، خودرو به مدت چهار سال بیمه می‌شود، اما به خریدار اعلام نمی‌شود که به‌ دلیل بالارفتن قیمت خودرو، باید سالانه الحاقیه بخرد تا زمانی که دچار خسارت شد، بیمه بدنه به‌نسبت قیمت چهار سال قبل محاسبه نشود. اطلاع‌رسانی نکردن درباره پرداخت الحاقیه باعث دردسر زیادی شده است.

گزارشگر خراسان ضمن بازتاب گلایه‌های شهروندان، از فرستادن خسارت‌دیدگان به کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌های خاصی در شهر، عدم پوشش سرقت ضبط و کپسول گاز در بیمه بدنه و کمبود کارشناس ارزیابی خسارت خودروهای سنگین نیز نوشته است.

خروج از جنگ یا معامله؟

 

روزنامه ابتکار، برخلاف دیگر روزنامه‌ها که اخبار داخلی را برجسته کردند، گزارشی نوشته است درباره دلایل چندوجهی خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و یادداشتی با موضوع بحران عراق را به صفحه نخست آورده است.

ابتکار در گزارشی با عنوان «خروج از جنگ یا معامله؟»، به این سوال پرداخته است که آیا خروج ترامپ از سوریه، آن‌طور که خودش می‌گوید، به‌خاطر فرار از هزینه‌های حضور در سوریه است یا معامله‌ای با دیگر بازیگر منطقه، یعنی ترکیه، برای انجام عملیات نظامی علیه کردها صورت گرفته است؟

به گزارش ابتکار، کارشناسان مسائل ترکیه می‌گویند این تصمیم کاخ سفید جنگ هشت ساله سوریه را طولانی‌تر خواهد کرد و موجب می‌شود کردها به دامن بشار اسد بیفتند تا با ارتش ترکیه بجنگند.

جلال خوش‌چهره نیز در سرمقاله ابتکار با عنوان «فرصت‌های از‌دست‌رفته در عراق»، از جامعه جوان اما زخمی و خسته از دهه‌ها جنگ، نا‌امنی و فساد گسترده در عراق نوشته است که هیچ روزنه امیدی پیش رو ندارد، کشوری که بعد از عربستان سعودی و امارات، بیشترین درآمد نفتی را دارد ولی از نظر فساد، رتبه دوازدهم جهان را دارد و نرخ بیکاری در آن بیش از ۲۹ درصد است.

به نوشته خوش‌چهره، نخبگان سیاسی و فرهنگی عراق مرجعیت و محبوبیت خود را در کنترل و مدیریت اوضاع از دست داده‌اند، و احتمال می‌رود ثبات عراق دستخوش تغییر شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More