شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱ بهمن

ظریف تندتر از تندروها

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته در مجلس تهدید کرد اگر اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت بفرستند، خروج از ان.پی.تی یکی از گزینه‌های ایران خواهد بود.

تهدید ظریف بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌ها داشته و تحلیلگران را به نقد و نظر واداشته است. موضع تند ظریف قاعدتا باید اصول‌گراها را خوشحال کند، اما روزنامه کیهان از انعکاس تهدید ظریف در صفحه اول خودداری کرد. به نظر می‌رسد علت استقبال نکردن کیهان هشدار روسیه باشد. روسیه درباره اقدام‌های حساب‌نشده و لزوم حفظ تعهدات معاهده ان‌.‌پی.‌تی به جمهوری اسلامی هشدار داده است.

روزنامه‌های مخالف دولت ترجیح می‌دهند روحانی از پروتکل الحاقی خارج شود، نه از ان.پی.تی. وطن امروز خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را ابزاری نامرتبط با برجام برای حفظ برجام می‌داند. اقدام متناسب، از نگاه این روزنامه، خروج از برجام یا لغو پروتکل الحاقی است، نه خروج از ان.پی.تی.

فرهیختگان هم با گزینه خروج ایران از ان.پی.تی موافق نیست و نوشته است به‌جای آن، می‌توان در عمل تعهدات برجام را نقض کرد، مثلا با فعال کردن کامل فردو یا رساندن غنی‌سازی به مرز ۲۰ درصد یا توقف بخشی یا تمامی تعهدات پروتکل الحاقی و بازرسی‌های ذیل آن. فرهیختگان حتی به‌طور تلویحی جنگ منطقه‌ای را کم‌خطرتر از خروج از ان.پی.تی می‌داند، آن‌جا که می‌نویسد آخرین گزینه همان هشدار روحانی است که گفت اگر ایران نتواند نفت صادر کند کشورهای منطقه هم نخواهند توانست. فرهیختگان تهدید نظامی کل منطقه را به‌عنوان گزینه آخر پیشنهاد کرده است.

فریدون مجلسی، در آفتاب یزد، در پاسخ به این سوال که چرا ایران به‌جای خروج از ان.پی.تی، موضوع خروج از پروتکل الحاقی را مطرح نکرد، توضیح داده است که گام پنجم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای و بعد، فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا، در عمل پروتکل الحاقی را بی‌معنی کرده و شوک آخر ایران فقط ان.پی.تی است.

جاوید قربان اوغلی، دیپلمات سابق، در روزنامه جهان صنعت درباره نتیجه تهدید ظریف نوشته است، این تهدید هیچ نتیجه‌‌ای ندارد غیر از این‌که آمریکا به هدفش یعنی وادار کردن ایران به خروج از برجام خواهد رسید. از نگاه قربان اوغلی، خروج ایران از ان.پی.تی در افکار عمومی جهان یعنی تبدیل ایران به کره شمالی دوم که جهان را تهدید می‌کند.

قربان اوغلی تاکید می‌کند این رویکرد قطعا دنیا را علیه ما بسیج می‌کند و موجب همان اتفاقی می‌شود که نمی‌خواهیم، یعنی بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت و فشار بین‌المللی مضاعف علیه ایران. 

اما از اخبار مرتبط با هواپیمای اوکراینی بشنوید که مجتبی ذوالنوری احتمال حمله سایبری در حادثه سقوط هواپیما را منتفی دانست و این گزارش رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روزنامه‌ها بازنشر شده است. ذوالنوری حرف امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، را تکرار کرد که گفته بود «خطای انسانی» عامل این سانحه بود.

روزنامه آرمان ملی در بررسی حقوقی مجازات اشتباه‌های نظامی، به این سوال پرداخته است که فرجام نظامیانی که تیرشان به خطا می‌رود چیست؟

داغ‌ترین خبر بخش اجتماعی روزنامه‌ها هم ادامه حواشی حرف‌های یکی از کارشناسان در برنامه‌ای تلویزیونی است که گفته بود شیر حاوی سم آفلاتوکسین است و خانواده‌ها باید از مصرف شیر خودداری کنند. مقام‌های دولتی و دیگر کارشناسان صنایع غذایی و دامپزشکی این ادعا را تکذیب کردند، اما موج این خبر صنعت لبنیات ایران را هدف گرفت و آفتاب یزد از زیان ۱۰۰ درصدی لبنیاتی‌ها گزارش داد.

فرجام نظامیانی که تیرشان به خطا می‌رود

 

آرمان ملی با اشاره به این‌که شورای امنیت ملی مسئول سیاست‌های دفاعی کشور است، یادآور می‌شود که مصوبه‌های این شورا پس از تایید رهبری، قابل اجراست.

به نوشته آرمان ملی، در حالت جنگ و شرایط اضطراری، دولت حق دارد با تصویب مجلس، به‌طور موقت محدودیت‌های ضروری برقرار کند. اما بیانیه ستاد نیروهای مسلح و توضیح حاجی‌زاده نشان داد که سپاه پاسداران مسئول سقوط هواپیمای اوکراینی بود؛ در شرح وظایف سپاه پاسداران آمده است طبق ماده ۳۰ قانون، هدایت عملیات و عزل و نصب‌ها در سپاه پاسداران به عهده فرمانده کل قوا، یعنی رهبری، است.

برخورد با مقصران حادثه مطالبه عمومی است. طبق ماده ۴۴ قانون جرایم نیروهای مسلح، رسیدگی به شکایت‌ها و تظلم‌خواهی مردم از سپاه پاسداران بر عهده دیوان عدالت اداری است. هر فرد نظامی که حین ماموریت، برخلاف مقررات، به‌طور عمدی تیراندازی کند، علاوه بر جبران خسارت، به سه ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. اما اگر تیراندازی طبق مقررات صورت گرفته باشد، مرتکب از مجازات پرداخت دیه و خسارت معاف خواهد بود و اگر مقتول بی‌گناه باشد، دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

خروج از ان.پی.تی سناریوی بعید است

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با فرهیختگان، درباره گزینه‌های پیش روی ایران در مواجهه با رفتن پرونده ایران به شورای امنیت گفته است ایران می‌تواند همکاری‌‌اش با آژانس انرژی اتمی را کم یا قطع کند یا پروتکل الحاقی را که تاکنون داوطلبانه اجرا می‌کرد کنار بگذارد یا تعهداتش در مقابل نظارت‌ها و کنترل‌های آژانس را کمتر کند.

بهشتی‌پور عملیاتی شدن گزینه خروج از ان.پی.تی را سناریویی بعید دانسته و افزوده است چنین اقدامی احتمالا دوستان ما، روسیه و چین، را نیز به سمت اروپا و آمریکا سوق می‌دهد.

تحلیل مخالفان برجام این است که با وجود تحریم‌های کنونی، نبودِ برجام و بازگشت قطعنامه‌ها دیگر وضعیت را از این بدتر نمی‌کند.

اما بهشتی‌پور با این تحلیل کاملا مخالف است و به فرهیختگان یادآوری می‌کند برجام یک توافق اقتصادی نیست، در نبودِ برجام، ایران ممکن است تهدید‌کننده صلح دنیا تلقی شود و از نظر سیاسی، امنیتی و نظامی دچار مشکلات جدی خواهد شد.

مسیر تاریک رادیکالیسم

روزنامه جهان صنعت نوشته طرح خروج از ان.پی.تی موضع اصلاح‌طلبان و با چراغ سبز علی لاریجانی، رییس مجلس، بوده است. این روزنامه به بیانیه‌ای اشاره می‌کند که روز یکشنبه، محمدعلی وکیلی، از اعضای فراکسیون امید، در صحن مجلس خواند. در آن بیانیه آمده بود «ما در مجلس، نه در مورد برجام نافرجام، بلکه در ماندن و همکاری با آژانس هسته‌ای تصمیم خواهیم گرفت.»

علی بیگدلی، استاد روابط بین‌الملل، به جهان صنعت گفته این تهدیدها بسیار خطرناک است و اکنون به دیپلماسی صبورانه نیازمندیم. رفتن ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خیلی خطرناک است، اما خروج از ان.پی.تی خطر جدی‌تری خواهد بود.

بیگدلی درباره محقق نشدن وعده‌های اروپا یادآور می‌شود که هایکو ماس در کنفرانس امنیتی مونیخ، در گفت‌و‌گو با ظریف، برای عملیاتی کردن اینستکس سه شرط گذاشت: کنترل موشکی، رعایت حقوق بشر در داخل ایران و عدم دخالت ایران در مسائل منطقه. ایران به هیچ‌یک از شروط اروپا پاسخ نداد، ضمن این‌که آمریکا هم با تهدید به افزایش ۲۵ درصدی تعرفه اتومبیل، اروپا را تحت فشار گذاشته است. با این حساب، فعال شدن مکانیسم ماشه در آینده نزدیک رخ می‌دهد و از نگاه بیگدلی، ایران راهی جز مذاکره ندارد.

خروج از ان.پی.تی حق ایران است

مهدی ذاکریان در سرمقاله اعتماد، خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) را حق قانونی ایران دانست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به عهدشکنی اروپایی‌ها و روند پرونده هسته‌ای در قبل و بعد از دولت روحانی، نوشته است ایران از منافع اجرای دقیق و صحیح برجام برخوردار نشد، پس اکنون تهران حق دارد بر اساس مسیر حقوقی پیش‌بینی‌شده در ان.پی.تی، از این توافق خارج شود.

برخلاف جاوید قربان اوغلی که در جهان صنعت نوشته است ایران حتی بدون برخورداری از منافع اقتصادی برجام، باید به‌خاطر ارزش سیاسی این توافق به آن متعهد بماند، مهدی ذاکریان معتقد است وقتی منافع ایران تامین نشود و زیر تهدید و ترور اقتصادی باشد، عضویت در آژانس یا برجام ضرورتی ندارد.

ظریف تندتر از تندروها

مهدی مطهرنیا در یادداشتی با عنوان «چرا ظریف تند شد؟» نوشته است فراموش نکنیم قوه مجریه تنها عضوی از ارکان نظام در حوزه تصمیم‌سازی است اما تصمیم‌گیرنده نیست. به باور او، سخنان اخیر ظریف درباره خروج از ان.پی.تی از فشارهایی ناشی می‌شود که به دولت وارد آمده است و حتی ظریف را تندروتر از نمایندگان تندرو مجلس کرد.

مطهرنیا گفته است سخنان ظریف نشان می‌دهد او دیگر به مذاکره برای حل‌و‌فصل مسائل امیدی ندارد. به نوشته مطهرنیا، دولت امروز نه در جایگاه تصمیم‌گیرنده بلکه به‌عنوان تبلیغ‌کننده و اجراکننده تصمیم‌های سیاست خارجی نظام، موضوع خروج از ان.پی.تی را مطرح کرده است.

مرتضی مکی، تحلیلگر سیاسی، به آفتاب یزد گفته است بعد از برداشتن گام پنجم، اساسا دیگر سناریویی پیش روی ایران نیست که بخواهد با آن‌ بازی کند و اروپایی‌ها را وادار به اجرای تعهداتشان کند.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق، هم در این‌باره گفته است زمانی که ایران روند کاهش تعهدات هسته‌ای را شروع کرد، واضح بود که اروپا به این گام‌ها واکنشی نشان نخواهد داد. اکنون ایران در تلاش است با طرح خروج از ان.پی.تی، به آن‌ها شوک وارد کند.

سایه بی‌اعتمادی بر سر محصولات لبنی

با افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات گروه لبنیات، شیر و لبنیات پیش‌تر از سبد غذایی بسیاری از خانوارها حذف شده بود. اما اکنون، شایعه‌ها درباره مسمومیت شیر با سم آفلاتوکسین هم می‌تواند مصرف شیر در کشور را تا حد زیادی کاهش دهد، اتفاقی که مقدمه‌ عوارض جبران‌ناپذیری چون کمبود کلسیم و نرمی استخوان، به‌ویژه در کودکان، خواهد بود.

به گزارش ابتکار، هرچند شایعه‌ وجود سم آفلاتوکسین در شیر تکذیب شده، شک همچنان بر افکار عمومی سایه انداخته است.

غلامعلی سلیمانی، مدیر‌عامل شرکت کاله، در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد توضیح داده است که هر دامداری قبل از عرضه شیر، آزمایش‌های مربوط به چربی، پروتئین و آفلاتوکسین را انجام می‌دهد تا مطمئن شود شیر سالم است. به گفته سلیمانی، با پخش این شایعه کذب، ۴۰۰ واحد لبنی و ۱۶۰۰ واحد شیر‌جمع‌کن بیکار می‌شوند. مدیر‌عامل شرکت کاله در پایان افزوده است صدا‌و‌سیما باید برای پخش این شایعه جریمه شود و زیان صنعت لبنیات را بپردازد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More