شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طوفان توئیتری و عذرخواهی شهرداری بروجرد از انتشار تصاویر کودکان

 

شب گذشته (اول بهمن ماه) راس ساعت ۱۰ شب، یک طوفان توئیتری در حمایت از کودکان کارِ آب نبات‌فروش بروجردی به راه افتاد.
فعالان حقوق کودک و کنشگران مدنی، با هشتگِ کودک آب نبات‌فروش مجرم نیست، به دستگیری کودکان کار در بروجرد اعتراض کردند که نتیجه آن عذرخواهی امروز شهرداری بروجرد از انتشار تصاویر کودکان دستفروش شد.

 

 

ماجرا از آنجا شروع شد که روز ۲۹ دی‌ماه، انتشار تصاویر پنج کودک دستفروش در فضای مجازی که به جرم فروش تنقلات توسط ماموران شهرداری بروجرد جمع آوری شده بودند،با واکنش بسیاری از سوی فعالان حقوق کودک و مردم عادی روبروشد. اتفاقی که به گفته مدیر روابط عمومی شهرداری بروجرد فکر نمی کرد تا این اندازه سر و صدا ایجاد کند.

داوود گودرزی، مدیر روابط عمومی شهرداری بروجرد ، هدف از انتشار این عکس، پیدا کردن خانواده های آنان اعلام کرد.

گودرزی در توضیح این که چرا عکس این کودکان در فضای مجازی منتشر شده است گفت: در حدود دو هفته‌ای بود که فردی این کودکان از شهر ملایر به بروجرد می‌آورد و آنها را در سطح شهر توزیع می‌کرد و غروب هم به دنبال آن ها می‌آمد. ما در طی این مدت تمام تلاشمان این بود که سردسته این باند را دستگیر کنیم که موفق نشدیم. قصد ما دستگیری این کودکان نبود، بلکه می‌خواستیم به سرمنشأ این گروه دست پیدا کنیم، به همین خاطر این کودکان را با احترام به شهرداری منتقل کردیم و حتی از آن‌ها عکس‌هایی گرفتیم تا از این طریق بتوانیم خانواده آن‌ها را پیدا کنیم تا مشخص شود این افراد متعلق به چه خانواده‌هایی هستند. آیا بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند یا خیر؟ و این کودکان در ‌‌نهایت به شخصی که به شهرداری مراجعه کرده بود، تحویل داده شدند.
در توضیحات داده شده از سوی مدیر روابط عمومی شهرداری بروجرد در حال حاضر این پنج کودک به فردی که ادعا می کرده از آشنایان آنهاست در قبال ارائه مدارک تحویل داده شده است که  گفته می‌شود؛ مدارک این فرد در سازمان میوه و تره‌بار شهرداری موجود است.

 

 پنج کودک دستفروش که به جرم فروش تنقلات توسط ماموران شهرداری بروجرد جمع آوری شده بودند

 

گودرزی در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی این کودکان به جای تحویل به بهزیستی به یک فرد تحویل داده شدند، بیان داشت: این فرد مدارک خود را گرو گذاشت و خود را از آشنایان این کودکان معرفی کرد و ما این پنج کودک را تحویل فرد دادیم. مدارک این فرد در سازمان میوه و تره‌بار شهرداری موجود است. تاکید می‌کنم که بچه‌ها در هیچ جایی زندانی نشدند، حتی در سازمان باز بود و می‌توانستند از سازمان خارج شوند، اما از ترس‌‌ همان فرد که موفق به دستگیری او نشدیم در سازمان ماندند.
گودرزی در خصوص اینکه چرا این کودکان به سازمان بهزیستی تحویل داده نشدند گفت: مدتی طولانی است که متکدیان و کودکان کار با سن پایین در شهر هستند و ما این را به سازمان‌های مختلف اطلاع می‌دهیم، اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در گذشته یک مکانی را به صورت اشتراکی با بهزیستی داشتیم و در حال حاضر این مکان وجود ندارد. اصل کار اشتباه نبوده است، اما در حقیقت انتشار این عکس‌ها در خروجی شهرداری اشتباه بوده است که با آن برخورد شد.

آمار ارائه‌شده از سوی مسؤولان درخصوص تعداد کودکان کار در کشور، ضد و نقیض است.

چندی پیش فاطمه قاسم زاده، رئیس هیأت‌مدیره‌ی شبکه‌ی یاری کودکان کار درخصوص آمار کودکان کار در ایران گفته بود: «درحال حاضر ۱۵/۳ میلیون نفر کودک زیر۱۸سال در کشور وجود دارد که  ۱۲/۳ میلیون نفر از آنان دانش‌آموزند، اما نشانی از مابقی این کودکان که درحدود ۳ میلیون نفر هستند، دردسترس نیست».

پیش‌تر سمن‌ها(سازمان‌های مردم نهاد) اعلام کرده بود که در کل کشور۱۰هزار و ۲۰۰ کودک را تحت پوشش خود قرار داده است.

آمار بالای کودکان کار، مسأله‌ای است که نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت و براساس گفته‌های نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس، این تعداد روبه افزایش است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More