شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۰ آذر

طرح مجلس برای قانونی شدن قطعی اینترنت

 

علی ربیعی در دانشگاه شریف به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد و روزنامه شرق نوشت «سخنگو به‌جای رییس‌جمهور». جوان هم تصویر علی ربیعی را بر صفحه اول نشاند که خطاب به دانشجویان گفته بود «خوشحال باشید که جرات نقد ما را دارید».

اما درخواست سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، از شورای نگهبان مبنی بر این‌که در بررسی صلاحیت‌، مبانی فکری افراد را بررسی کند با واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب مواجه شد. از نگاه روزنامه آرمان ملی، این سخن سردار که گفته کسانی که به علوم انسانی غربی گرایش دارند اجازه حضور در رقابت‌های انتخاباتی را نداشته باشند مصداق تفتیش عقاید در بررسی صلاحیت است.

انتقادها به لایحه بودجه ۹۹ ادامه دارد. روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌اش از این‌که در بودجه آتی راهکاری برای حمایت از قشر مستضعف در نظر گرفته نشده است تا پابرهنه‌ها، به تعبیر این روزنامه، نیازمند دریافت صدقه‌ای به نام یارانه نباشند، به دولت انتقاد کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی سهم اشتباه‌ها و تصمیم‌های نادرست دولت را در تشدید اوضاع نابسامان اقتصادی بالا می‌داند.

روزنامه جمهوری اسلامی از رسانه‌های مدافع دولت روحانی است اما اکنون، کوتاهی دولت در حذف بودجه‌های غیر‌ضروری برای دستگاه‌های غیرضروری‌تر، قصور در کوچک کردن دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، خودداری از کاهش ولخرجی‌های دستگاه‌های آویزان، به تعبیر این روزنامه، و از همه بدتر تصمیم‌های غیرکارشناسی مانند افزایش جهشی قیمت بنزین و دو‌نرخی کردن آن که موجب زایش صدقه دومی به نام یارانه معیشتی شده است را از جمله عملکردهای نادرست دولت روحانی دانسته که به تشدید بحران اقتصادی دامن زده است.

روزنامه اقتصادی جهان صنعت هم تبعات تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۹۹ را «فرش قرمز برای رانت‌خواران» دانسته است. به نوشته تحلیلگران اقتصادی جهان صنعت، سیاست ارزی دولت نه تنها تاثیر مثبتی بر زندگی مردم نداشته بلکه به گسترش رانت و فساد در کشور دامن زده است و با تداوم این سیاست، انگیزه رانت‌خواران هم بیشتر می‌شود.

ثبت‌نام برای انتخابات مجلس تمام شده و کُرکُری‌خوانی روزنامه‌های دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب پررنگ‌تر از همیشه است. روزنامه کیهان نوشته است مدعیان اصلاحات از رای مردم هراس دارند و از قول عبدالله ناصری، مشاور خاتمی و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، تیتر زده است «در تهران ۳۰ به هیچ می‌بازیم». ناصری گفته است نام‌نویسی نکردن چهره‌های رای‌آور اصلاح‌طلب باعث می‌شود در رقابت بین لیست اصلاح‌طلبان، لیست جبهه پایداری و لیست اصول‌گرایان سنتی برنده نهایی ترکیبی از جبهه پایداری و اصول‌گرایان سنتی باشد.

روزنامه صدای اصلاحات اما رقیب اصلاح‌طلبان را «مردم» دانسته، نه اصول‌گرایان و از قول عباس عبدی نوشته است اصلاح‌طلبان باید ماموریتِ ناشدنیِ جذب مردم را کلید بزنند اما با توجه به وضع موجود و حضور کم‌رنگ چهره‌ها، موفقیت اصلاح‌طلبان بعید به نظر می‌رسد.

از نگاه عباس عبدی، وقایع آبان‌ماه مساله‌ بین ملت و حاکمیت بود و ریزش سرمایه اجتماعی دو گروه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب هم ذیل همین شکاف اصلی است. به باور عبدی، تا حکومت رابطه‌اش با مردم را باز‌تعریف نکند، دو جناح نمی‌توانند موقعیتشان را تغییر دهند.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

اصلاح‌طلبان قطعی اینترنت را قانونی می‌کنند

 

درباره طرح دو‌فوریتی مجلس با عنوان «الزام دسترسی به خدمات اینترنتی»، روزنامه جهان صنعت تیتر زده است «از قطعی قانونی تا قانون قطعی» و از قول یکی از فعالان کسب‌و‌کار مجازی، نوشته این طرح بسیار بد است چون وجهه قانونی به قطع شدن اینترنت می‌دهد و حتی راه قطع اینترنت را تسریع می‌کند.

به گفته عادل طالبی، نمایندگان اصلاح‌طلب با ارائه این طرح، نه تنها هیچ اقدام سازنده‌ای برای جلوگیری از قطع اینترنت انجام ندادند، بلکه به قانونی شدن قطعی اینترنت کمک می‌کنند.

طالبی همچنین تبصره‌ها و استثناهایی را که در طرح مطرح شده است مجوز قانونی فیلترینگ گسترده اینترنت می‌داند و دست دولت را در این زمینه باز گذاشته است.

به گزارش جهان صنعت، طرح دوفوریتی جلوگیری از قطعی اینترنت در صورتی مناسب بود که دو تبصره را نداشت. در تبصره اول، به دولت اجازه داده می‌شود تا در شرایط اضطراری، با مصوبه شورای عالی امنیت ملی، پس از اطلاع‌رسانی عمومی، مدت زمان محدودیت دسترسی را اعمال کند. در تبصره دوم، برخی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسه‌ها استثنا قرار گرفتند و در شرایط اضطراری، مشمول محدودیت اینترنت نمی‌شوند. با توجه به این دو تبصره، این طرح یعنی قانونی شدن قطعی اینترنت.

 

دایره تنگ انتخاب در جمهوری اسلامی

 

روزنامه اعتماد اظهار‌نظر اخیر سردار محمدعلی جعفری را این‌طور تعبیر می‌کند که وقتی فردی نظامی بیش از گذشته از سیاست می‌گوید و به جناح سیاسی خاصی می‌تازد، بعید نیست که سودای فعالیت سیاسی رسمی یا کاندیداتوری در سر داشته باشد.

محسن غرویان هم در یادداشتی در روزنامه اعتماد، سخنان فرمانده سابق سپاه پاسداران را مغایر با اصل جمهوریت نظام و نظر صریح آیت‌الله خمینی مبنی بر ممنوعیت ورود نظامیان به سیاست دانسته است.

غرویان معتقد است در جمهوری اسلامی تنها ملاک و معیار رای و نظر مردم است و هیچ فرد و گروهی نمی‌تواند میزان و معیار دیگری را جایگزین نظر مردم کند. به گفته غرویان، شورای نگهبان نه می‌خواهد و نه می‌تواند میان احزاب فعال در درون نظام فرق بگذارد یا بخشی را سانسور کند، چرا که اساسا از دایره عدالت خارج است.

اما سید‌علی میرفتاح، سردبیر روزنامه اعتماد، در واکنش به سخنان سردار جعفری، از دایره تنگ انتخاب در جمهوری اسلامی نوشته است.

میر‌فتاح با اشاره به این‌که مجلس نمایشی در زمان محمدرضاشاه به فاجعه تبدیل شد و مردم به‌کل با انتخابات و مجلس قهر کردند و نتیجه‌اش شد انقلاب، گفته است حالا منتقدان اصلاحات نهاد انتخابات را زیر سوال می‌برند و گاه به تلمیح یا تصریح انتخاب مردم را تخطئه می‌کنند، تا جایی‌که دلواپسان مردم را تحت تاثیر تبلیغات مسموم غرب و ایادی و چه بسا لیبرالیسمی می‌دانند که آرمان‌خواهی انقلابی را بر باد می‌دهد، پس می‌خواهند دایره انتخاب مردم را تنگ و تنگ‌تر کنند تا بشود رقابت بین اصول‌گرا‌ـ‌اصول‌گرا.

میرفتاح نوشته است هرچند دایره انتخاب مردم همواره محدود بوده است، مردم باز هم سعی کردند با انتخاب‌های سلبی پیام خودشان را برسانند، حتی آن‌جا که مردم قهر کرده‌اند، باز با زبان بی‌زبانی گفته‌اند چه نمی‌خواهند.

از نگاه میرفتاح، مردمی که ۱۰۰ سال تجربه آزادی‌خواهی دارند بعید است به «بله‌قربان‌گو» تبدیل شوند و در دایره تنگ «آنچه ما می‌گوییم» بگنجند.

 

نگاه ابزاری به دانشگاهیان را تمام کنید

 

چرا نظرهای کارشناسی دانشگاهیان هنگام تصمیم‌گیری جدی گرفته نمی‌شود؟ روزنامه ابتکار دلایل شکاف بین نهادهای علمی و دولت را در گفت‌و‌گو با جواد امیری، جامعه‌شناس، بررسی کرده و امیری به ابتکار گفته است «گوش دولت تنها به صدای کارشناسان خودی آشناست».

امیری از نگاه ابزاری دولت به دانشگاه‌ها گفته است و این‌که در ساختار مدیریتی کشور شکاف بین ساختار قدرت و نهادهای علمی و پژوهشی هر روز عمیق‌تر می‌شود. به گفته امیری، فقط کارشناسان تکنوکرات درون ساختار قدرت می‌توانند نظر کارشناسانه بدهند، آن‌ها هم در واقع به دنبال منافع شخصی‌شان هستند و در این بین، نوعی ساختار سیاسی مبتنی بر خویشاوندسالاری حاکم شده است.

امیری درباره حوادث آبان‌ماه گفته است برای ما کارشناسان هنوز دلایل افزایش قیمت بنزین و متعاقب آن، قطع شدن اینترنت و حوادث تلخ آبان‌ماه همچنان در ابهام قرار دارد، چطور رییس‌جمهوری از ما دانشگاهی‌ها انتظار دارد که به اجرایی شدن این تصمیم کمک کنیم؟!

از نگاه این جامعه‌شناس تا وقتی حاکمیت خود را سوژه و صاحب تعقل و قدرت ببیند و دانشگاه را یک ابژه و شی در اختیار خود، اساسا نمی‌شود گفت‌و‌گویی بین دانشگاه و حاکمیت شکل بگیرد. دیالوگ فقط وقتی رخ می‌دهد که دانشگاه استقلال داشته باشد و در حالت تمکین به ساختار قدرت نباشد.

امیری در ادامه افزوده است کارشناسان باید در جریان تصمیم‌گیری‌ها در ساختار قدرت دخیل باشند، نه بعد از تصمیم‌گیری و اجرایی شدن، دانشگاهیان توجیه‌گر تصمیم‌های دولت نیستند.

 

برداشت بی‌بازگشت ۷۵ هزار میلیاردی

 

لایحه بودجه ۹۹ همچنان موضوع بحث و بررسی رسانه‌هاست، لایحه‌ای که به‌دلیل افت شدید درآمد نفتی و رکود اقتصادی، با کسری بودجه میلیاردی مواجه است. یکی از راه‌های دولت برای پوشش این کسری بودجه، برداشت از صندوق توسعه ملی است.

به گزارش شرق، برداشت ۳۰ هزار میلیارد تومانی از موجودی صندوق توسعه برای پرداخت هزینه‌های جاری دولت پیش‌بینی شده است، درحالی‌که دولت پیش‌تر هم برای پوشش کسری بودجه، اجازه برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومان از این صندوق را گرفته بود. این یعنی دولت یازدهم در مدت دو سال مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان از منابعی را که قرار بود ذخیره‌ای باشد برای نسل آینده، اشتغال و هزینه‌های سرمایه‌ای، برای تامین هزینه‌های جاری خود برداشت کرده است.

به گزارش شرق، سهم بزرگی از ۱۵ سرفصلی که برای مصرف منابع صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده برای بخش کشاورزی و یارانه‌های پیدا و پنهان آن است. وحید شقاقی شهری، تحلیلگر اقتصادی، موارد استفاده از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۹ را برخلاف اهداف و ماهیت تاسیس صندوق دانسته است.

او مقایسه‌ای هم کرده است بین صندوق ذخیره ارزی ایران و مشابه آن در نروژ. در نروژ ثروت صندوق بیش از هزار میلیارد دلار ارزش دارد ولی در ایران با برداشت‌های اخیر از صندوق توسعه، عملا تعهدات صندوق ذخیره ارزی از میزان ورودی آن بیشتر است و در واقع، از ماهیت خود تهی شده است.

 

بازی طالبان با مهره ایران

 

روزنامه جوان با عیسی حسینی مزاری، مدیرمسئول خبرگزاری صدای افغان، گفت‌و‌گو کرده است و از قول او تیتر زده «مذاکره آمریکا با طالبان برای دوری آن‌ها از ایران و روسیه است».

برخلاف تیتر روزنامه جوان، مزاری گفته است طالبان برای این‌که در مذاکره با آمریکا دست بالا را داشته باشد، هرازگاهی گفت‌و‌گوهایی با مقام‌های روسیه، چین و ایران ترتیب می‌دهد تا به آمریکایی‌ها نشان دهد اگر مذاکرات را لغو کنند، کشورهایی در منطقه هستند که می‌توانند با آن‌ها مذاکره کنند و نتایج مطلوبی به دست آورند.

با این تحلیل، سفر مقام‌های طالبان به تهران بیش از آن‌که برای ایران سودآور باشد، برای طالبان و مذاکراتش با آمریکا راهگشا بوده است.

به گفته مزاری، خروج نیروهای آمریکا از افغانستان ممکن است به‌ظاهر و برای توافق با طالبان صورت گیرد، اما ۸ هزار نیروی نظامی جایش را به ۸ هزار مشاور نظامی خواهد داد. مزاری معتقد است افکار عمومی افغانستان بر این باور است که حضور آمریکا در افغانستان ضروری است و اگر نیروهای خارجی نباشند، افغانستان به دهه‌ها قبل برمی‌گردد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More