شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹خرداد

طبری؛ محاکمه مرد در سایه

محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین رییس قوه قضاییه به جرم۲۰  سال فساد مالی و قضایی، با عکس و توضیحات خبر اول روزنامه‌ها بود، هر چند یادداشت‌نویسان مطبوعاتی از اینکه پای صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت را به میان بکشند، دوری کرده‌اند، با این حال، تیتر روزنامه شرق که از «محاکمه مرد در سایه» خبر داده می تواند کنایه‌ای به نقش لاریجانی هم داشته باشد.

 روزنامه‌های اصولگرا سعی کرده‌اند این محاکمه را گامی در جهت فساد‌زدایی از دستگاه قضایی به همت ابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضاییه بدانند که ده روز بعد از منصوب شدنش، اکبر طبری را اخراج کرد.

 کیهان این محاکمه را«پالایش از درون» دانسته و خراسان تیتر زده که« دستگاه قضا علیه شبکه فساد قضایی» و روزنامه جوان هم تیترش این است«رشوه‌خور قضایی زیر تبر قضا». البته جوان در گزارشی مشکل را عمیق ارزیابی کرده و نوشته که برخی این چنین محاکمه‌ای را کاملا درون‌ سیستمی می‌دانند که می تواند اتفاق بیفتد یا نیفتد و تحت تاثیر نبردی دموکراتیک و مردمی نیست و برخی دیگر اصولا این محاکمه را بخش ناچیز و کم‌اثری از عدالت‌طلبی و اجرای عدالت می‌دانند زیرا به رغم این همه سلطان و ابرمفسدی که اعدام شدند، فساد هنوز جریان دارد، اما چون این گونه دادگاه‌ها بی‌سابقه بوده است، باید منتظر اثرگذاری آن در آینده بود.

 روزنامه اسکناس هم با تیتر محاکمه هزاردستان به استقبال دادگاه طبری رفته و آفتاب یزد با تیتر کردن رقم رشوه طبری، سعی کرده تا میزان فساد را نشان دهد. طبری برای تبرئه یک متهم اقتصادی یک ویلای لوکس ۴۲۰ میلیارد تومانی گرفته است. 

از نعمت احمدی هم بخوانیم که دادگاه طبری را «آزمون قوه قضاییه» دانسته و در روزنامه اعتماد نوشته که اکبر طبری در دوران لاریجانی، دومین چهره قدرتمند دستگاه قضایی به شمار می‌رفت اما باید دید چه بستری برای طبری فراهم بوده که می‌توانسته تا این اندازه موثر واقع شود. این وکیل دادگستری ادامه داده که کار ویژه طبری این بوده که پرونده‌های کلان مالی را شناسایی می‌کرده و بعد با طرفین پرونده وارد تعامل می‌شده است. نعمت احمدی پرسیده که نقش نظارتی رئیس قوه قضاییه در این میان چه می‌شود و پیشنهاد داده که نقش نظارتی رئیس قوه به دیوان عالی کشور سپرده شود.

نعمت احمدی رکورددار یادداشت‌نویسی امروز است. این حقوقدان در چهار روزنامه کشور یادداشت و سرمقاله دارد. احمدی در ستاره صبح هم از «بخش‌های مغفول‌مانده پرونده اکبر طبری» گفته و اینکه «سرشاخه مفسدان کیست یا چیست؟» 

این وکیل باسابقه از تجربه خود و همکارانش در دادگاه‌ها گفته و اینکه بسیاری افراد خارج از دادگستری هم می‌دانستند که طبری، رشوه می‌گیرد و کار راه می‌اندازد پس چطور دستگاه‌های نظارتی تاکنون بی‌اطلاع بودند یا اینکه می‌دانستند و توجه نمی‌کردند. احمدی نوشته، اگر روسای وقت قوه قضائیه از این تخلفات آگاه نبوده‌اند، بــدا به حال مــا؛ اگر هم می‌دانستند، باز هم بدا به حال ما. 

جنگل‌های ایران در چند هفته گذشته در نقاط مختلف دچار آتش سوزی شدند و هنوز معلوم نیست این آتش سوزی‌ها که عمدی به نظر می‌رسد را چه کسانی به راه انداختند. اسماعیل کهرم در روزنامه آرمان نوشته که اگر جای مسوولان بودم در عزای هر درخت سوخته می‌گریستم. این فعال محیط‌زیست ادامه داده که آتش سوزی‌های اخیر ناشی از اعتراض و عقده‌های روانی است. به گفته کهرم وقتی جنگل‌های روسیه آتش گرفت، پوتین از آمریکا کمک خواست اما در ایران و با مشکلات و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مجبوریم با کمک چهارپایان اطفاء حریق کنیم. 

و اما از کرونا بگوییم که دیگر جزئی از خبرهای روزمره شده است. روزنامه ایران گزارش میدانی منتشر کرده از برگزاری امتحانات نهایی در مدارس و از قول دانش‌آموزان تیتر زده «از کرونا نمی‌ترسیم، از امتحان نهایی می‌ترسیم» و روزنامه ابتکار از مشکلات و سختی برگزاری آزمون در روزهای شیوع بیماری کرونا گزارش داده و نوشته «کرونا نگیریم، ۲۰ نمره!» 

از روزنامه آفتاب هم بخوانیم که از طرح یک روحانی به نام حجت‌الاسلام ادریسی گفته که برای نمایندگان مجلس فرستاده تا ازدواج را بعد از ۲۷ سالگی اجباری کنند و آنها که تن به ازدواج نمی‌دهند مجبور باشند تا یک چهارم حقوق‌شان را مالیات دهند و چهل ساله‌های مجرد و بی‌فرزند هم سرپرستی ایتام را بپذیرند. از سویی دیگر دولت یارانه نوزادان را مشروط به تایید وزارت کار کرده است و روزنامه جام جم این مصوبه دولت را غیرقانونی و ضد سیاست‌های فرزندآوری دانسته است. جام جم نوشته یک زمانی برای تولد هر نوزاد، هدیه یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده بود و حالا یارانه ۴۵ هزار تومانی نوزاد را هم به خانواده‌ها نمی‌دهند.  

اولین قانون در دفاع از حقوق کودکان 

پس از سال‌ها انتظار بالاخره با تایید نهایی شورای نگهبان، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان قانونی شد. این لایحه هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت کودکان و نوجوانان را به خطر بیندازد سوء رفتار می‌داند و مشمول تمام کسانی است که به ۱۸ سال تمام نرسیده‌اند. این اولین قانون در دفاع از حقوق کودکان در ایران است.

طبق این لایحه هرگاه در اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاص غیر از والدین، نسبت به اطفال و نوجوانان جراحت یا فوت رخ دهد علاوه بر پرداخت دیه، متهم باید مجازات از حبس درجه پنج تا درجه هشت را متحمل شود و در تبصره همین ماده آمده بود که اگر این جراحت یا فوت در اثر بی‌توجهی یا سهل‌انگاری «والدین» رخ داده باشد، والدین حسب مورد به مجازات حداقلی محکوم می‌شوند. اما شورای نگهبان این تبصره را خلاف شرع تشخیص داد و به مجلس برگرداند. اکنون دو هفته بعد از رسانه‌ای شدن قتل رومینا، شورای نگهبان به تصویب این لایحه تن داد.

فاطمه قاسم زاده، رئیس شبکه یاری کودکان کار و خیابان، در یادداشتی این لایحه را امید تازه برای کودکان و نوجوانان خوانده  است. از نگاه این فعال حقوق کودک، اهمیت این لایحه در توجه به مساله کودک‌آزاری است هرچند که همچنان کودک‌آزاری اجتماعی مغفول مانده است. آزارهایی که نه از طرف فرد بلکه از سوی ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه ناشی می‌شود مثل محرومیت کودکان از تحصیل.

مردم به حاکمیت پشت کردند

صدیقه وسمقی، پژوهشگر دین و نماینده سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه مستقل، این شعار انقلابی بودن نمایندگان مجلس یازدهم را ۴۲ سال پس از انقلاب خالی از معنا می‌داند و معتقد است منظور اصول‌گرایان از واژه انقلابی، تبعیت محض از رهبری و مخالفت با هرگونه اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی است. 

به باور وسمقی مجلسی که با اراده  آزاد ملت تشکیل نشده و اقشار وسیع مردم را نمایندگی نمی‌کند حتی نمی‌تواند ضدفساد باشد. چنین مجلس غیرمستقلی نمی‌تواند در راس امور باشد بلکه تابع و زیردست قدرت عمل می‌کند. 

وسمقی درباره تعامل دولت با مجلس یازدهم نیز معتقد است نباید منتظر مواجهه جدی همچون استیضاح باشیم زیرا دولت فرامین تحمیل شده به مجلس را خواهد پذیرفت و ترجیح می‌دهد به جای تنش به خواسته‌های مجلس تن دهد. 

از نگاه وسمقی انتخابات مجلس یازدهم، ناامیدی مردم از حاکمیت را آشکار کرد. وقتی یک اقلیت، قدرت را در دست می‌گیرد زنگ خطر است و به معنی آن‌ است که حاکمیت از مردم فاصله گرفته و مردم نیز به آن پشت کردند. وسمقی ایران را گرفتار بدترین مشکل سیاسی یعنی دیکتاتوری اقلیت می‌داند.

خیز نمایندگان برای حذف دوتابعیتی‌ها 

از نگاه روزنامه کیهان، اتفاق مهم جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، جمع‌آوری امضا برای طرح عدم به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها در مناصب مدیریتی بود که کیهان با تیتر «خیز نمایندگان برای کوتاه کردن دست دوتابعیتی‌ها» به استقبال این خبر رفته است.

کابوس بی‌خانمانی

در اوج گرانی مسکن، وزیر مسکن به مردم توصیه کرده «خانه نخرند تا ارزان شود» یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با آفتاب یزد می‌گوید، ناتوانی مردم در تهیه مسکن بازتاب روانی ناخوشایندی در جامعه دارد که مسئولان باید مراقب باشند. هادی زمانی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت مسکن بر ۶۰ درصد موقعیت معیشتی مردم اثر مستقیم دارد، نگران پیامدهای جبران‌ناپذیر گرانی خانه بر ساختار زندگی جمعی ایرانیان به ویژه نسل جوان است. 

زمانی اظهارنظر اخیر وزیر مسکن را غیرمسئولانه و مضحک دانسته و می‌گوید، این دست اظهارات برای مردم پذیرفتنی نیست زیرا الگوی عرضه و تقاضا در ایران متاثر از چالش‌های اجتماعی و بی‌اعتمادی به مسئولان است. از سوی دیگر با فرض عقب‌نشینی موقت قیمت مسکن، بازهم جمعی افراد دارای «پول داغ» از فرصت استفاده کرده و به بازار هجوم می‌آورند و دوباره موجب افزایش قیمت و سودجویی تازه برای آنها خواهد شد.

از نگاه این جامعه‌شناس، مردم ایران دیگر نه تنها به نهادها و ارگان‌ها بلکه به خودشان هم اعتماد ندارند و با این روند ایرانی‌ها به تنهایی و انزوا پناه خواهند بود.

کرونا نگیریم، ۲۰ نمره!

روزنامه ابتکار گزارشی داده از اینکه با اعلام برگزاری حضوری امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر و دانشجویان، آن‌ها هم استرس امتحان دارند و هم اضطراب مبتلا شدن به بیماری کوید ۱۹. به گزارش ابتکار در طول سه روزی که از برگزاری امتحانات نهایی در مدارس می‌گذرد پروتکل‌های بهداشتی در برخی مدارس نواحی فقیر و پر ازدحام به درستی اجرا نمی‌شود. 

ابتکار همچنین از نگرانی والدینی گفته که بچه‌های‌شان سال ۱۴۰۰-۹۹ کلاس اولی هستند تا جایی که برخی خانواده‌ها تصمیم به ثبت‌نام  فرزندان شان در مدرسه دارند. 

خبرنگار روزنامه دولتی ایران هم به دو دبیرستان دخترانه و پسرانه در منطقه ۷ تهران رفته و از حال وهوای دانش آموزان و والدین شان گزارش داده، یکی از مادران با استرس گفته که من بیشتر از بچه‌هایم از امتحان می‌ترسم، پسر و دختر دوقلویش امسال کنکور دارند و پسرش چندان آموزش مجازی را جدی نمی‌گیرد. 

به گزارش خبرنگار ایران پسرهای دبیرستانی بعد از امتحان از سروکول هم بالا می‌رفتند و انگار نه انگار که کروناست. آنها درباره کلاس‌های آنلاین هم گفتند ساعت ۸ حاضری می‌زدیم و می‌رفتیم می‌خوابیدیم دوباره کلاس بعد رو حاضری می‌زدیم.

صبح امروز؛ روزنامه استان خراسان رضوی

صبح امروز، روزنامه اقتصادی- سیاسی استان خراسان رضوی است که صاحب امتیاز و مدیر مسئول آن حسین رفیعی و به سردبیری قاسم شمسایی اداره می‌شود. 

نام صبح امروز برای خیلی‌ها یادآور روزنامه پرمخاطب و جنجالی سعید حجاریان است که بین سال‌های ۷۷ تا ۷۹ منتشر می‌شد و با توقیف فله‌ای مطبوعات به محاق رفت. 

اما این روزنامه استانی خراسان رضوی اگرچه نام از آن روزنامه برده ولی چندان رنگی از صبح امروز و پرونده‌های جنجالی مثل افشای قتل‌های زنجیره‌ای ندارد. 

 گزارش امروز، اظهارنظر وزیر مسکن و اینکه مردم مقصر گرانی‌ها هستند را مورد توجه قرار داده و از قول دولت تیتر زده، «مردم مقصرند» 

صبح امروز، گردشگری مشهد را در برزخ کرونا توصیف کرده، با این حال از قول معاون گردشگری استان خبر داده که یک سوم واحدهای اقامتی در خراسان رضوی بازگشایی شده است. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More