شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۷ آذرماه

طالبان در تهران

 

روزنامه‌ها از قول آیت‌الله خامنه‌ای تیتر زدند «ملت توطئه خطرناکی را نابود کرد»،  باز مردم خلاصه شدند در همان‌ها که به راهپیمایی حکومتی آمده بودند. رهبری آن مردمی را که به حمایت از او و نظام در یک هفته گذشته به خیابان آمدند تکریم و تعظیم کرد. خامنه‌ای در دیدار با بسیجیان گفت: «ملت با نمایش پرشکوه خود، حرکت دشمن را نابود کرد.»

«دشمن» یعنی همان مردمی که دو هفته قبل معترض و خشمگین فریاد می‌زدند و با خشونت حکومت سرکوب شدند و «ملت» آن عده‌ای که در تهران به همت ستاد تبلیغات اسلامی، بسیج و شهرداری به‌‌زحمت میدان انقلاب را پر کردند بلکه دل رهبری آرام گیرد.

 یادداشت امروز کیهان با عنوان «بسیج و ضد بسیج»، به این سوال پرداخته که آیا تفکر بسیجی در کشور حاکمیت دارد؟ آیا بسیج موفق بوده است؟ رهبری از عملکرد سپاه پاسداران صد درصد راضی است، اما بسیج چطور؟ یادداشت‌نویس کیهان نوشته است: «سپاه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی خوب عمل کرده، ولی بسیج در عرصه داخلی توفیق محدود و بسیار محدودی داشته است.»

کیهان هم فهمیده است که تفکر بسیجی نه تنها میان مردم، بلکه در دولت و مجلس هم دیگر خریداری ندارد. سعدالله زارعی در ادامه افزوده است: «امروز به‌وضوح می‌بینیم که بسیج راه خود را می‌رود و دولت و مجلس شورای اسلامی راه خودشان را می‌روند.» کیهان راه‌حل را در «پایان دادن به لانه‌گزینی مفسدانی می‌داند که در بعضی مناصب حساس و تعیین‌کننده کشور حضور دارند». ناگفته پیداست که خطاب کیهان رییس‌جمهوری است.

اما بشنوید از شوخی و کنایه‌های روزنامه‌های امروز به رییس‌جمهوری، بعد از آن‌که روحانی گفته بود «من هم روز جمعه فهمیدم بنزین سهمیه‌بندی شده است». روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان روی عکس روحانی نوشته است «صبح جمعه با شما!» آرمان ملی متعجب تیتر زده است «واقعا چرا؟» و آفتاب یزد نوشته است «حرف بزنید، اما نه این‌گونه». کیهان در ستون گفت‌و‌شنود به‌طنز نوشته است «از طرف پرسیدند پنج هشت تا چند تا می‌شه؟ گفت می‌خوای بخری یا بفروشی؟!» کیهان ادعای روحانی را به تمسخر گرفته و ادامه داده است: «روحانی اصل طرح را که قابل قبوله می‌گه کار من بوده، ولی نحوه اجرای بد طرح را به گردن دیگران انداخته و می‌فرمایند خبر نداشتند.»

دادستان رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد از دادگاه تقاضای ۱۷ سال زندان برای محمد‌علی نجفی، شهردار سابق تهران، کرد. به نوشته آفتاب یزد، متهم از نظر دادستانی مستحق هیچ تخفیفی نیست. در روزنامه‌خوانی دیروز اما خواندیم که وکلای میترا استاد استعفا دادند و وکیل نجفی از تبدیل قتل عمد به قتل شبه‌عمد تقریبا مطمئن است. نجفی در دادگاه گفته که بی‌اراده و در حالت کشمکش گلوله‌ها را شلیک کرده است. دادگاه هنوز حکمی صادر نکرده است ولی اگر قتل شبه‌عمد ثابت شود، بعید است نجفی بیش از سه سال را در زندان بگذراند.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

حرف بزنید، نه این‌گونه!

 

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در جریان اعتراض‌های اخیر، در یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها به روحانی توصیه می‌کردند این روزها بیشتر با مردم حرف بزند. حالا روحانی حرف زده است و همه را از آنچه گفتند پشیمان کرده است. آفتاب یزد نوشته است «اگر از دیالوگ عاجزید، سکوت کنید.»

آفتاب یزد در گفت‌و‌گو با فیاض زاهد، استاد دانشگاه، از او پرسیده است ادبیات مسئولان در قبال مردم معترض باید چگونه باشد؟

زاهد هم گفته است مردم عصبانی‌اند، صدمه دیده‌اند و انتظار دارند مقام‌ها یا اظهارنظر نکنند یا اگر اظهار‌نظری می‌کنند، حسی از همدلی، دلجویی و مهربانی را به جامعه منعکس کنند. زاهد به مسئولان جمهوری اسلامی و رسانه‌ها در ایران که به‌جای برقراری دیالوگ با مردم، این‌گونه سخن می‌گویند، توصیه می‌کند «آقایان از تاریخ درس بگیرند».

به باور این استاد دانشگاه، اگر روند سخنان قرار است چنین باشد، هر‌قدر صاحب‌منصبان و مقام‌ها کمتر صحبت کنند، احتمالا آثار منفی‌اش نیز کمتر است.  اگر صدا‌و‌سیما و مسئولان از عهده گفت‌و‌گوی دو‌طرفه با مردم برنمی‌آیند، سکوتشان به‌مراتب مثمر‌ثمرتر از تهدید است.

عبدالله ناصری، فعال سیاسی، هم حرف‌های روحانی را انفعال دولت تعبیر می‌کند و از نگاه او، اگر رییس‌جمهوری به‌عنوان نهاد انتخابی مردم در برابر مردم دچار انفعال و عدم پاسخگویی و اقناع عمومی است، دیگر تکلیف نهادهای انتصابی مشخص است.

 

انحصار بدهید تا موفق شویم

 

روزنامه کیهان به‌ندرت با کسی مصاحبه می‌کند، چون اغلب گوینده است تا شنونده. حالا اگر افتخار داد و پای صحبت کسی نشست، حتما باید خواند. گفت‌و‌گوی کیهان با سلمان افشار، مدیر پست الکترونیک «چاپار»، درباره شبکه اطلاعات ملی است.

کیهان از طرفداران پروپاقرص قطع اینترنت جهانی است، ولی مشکلات و نواقص اینترنت ملی را هم در ده روز گذشته شنیده و دیده است. سلمان افشار در مصاحبه با کیهان، از دلایل این نارسایی‌ها گفته است. افشار دلیل آماده نبودن زیرساخت ارتباطی شبکه اینترنت ملی را به بی‌علاقگی مسئولان برای برگزاری مانورهای مدیریت‌شده و آزمایشی خلاصه می‌کند.

به نوشته کیهان، با این‌که ایده راه‌اندازی اینترنت ملی به ۱۴ سال پیش برمی‌گردد، هر دولتی که در این مدت بر سر کار آمده به تکمیل شبکه اینترنت ملی و استفاده از سرویس‌های داخلی اعتقادی نداشته است. مدیر چاپار گفته است ما می‌توانستیم از سال‌ها پیش، اینترنت وزارتخانه‌ها و نهادهای وابسته به دولت را قطع کنیم و آن‌ها را به استفاده از نرم‌افزارهای بومی ملزم کنیم، ولی مسئولان به استفاده از نرم‌افزارهای داخلی اعتقادی نداشتند.

به گفته افشار، پست الکترونیک چاپار ۱۰ سال پیش راه‌اندازی شد، ولی هنوز کسی آن را نمی‌شناسد. او در ادامه افزوده است اطلاع‌رسانی درباره سرویس‌های داخلی ناکافی است؛ کاربران اینترنت تصور می‌کردند قطع سرویس گوگل یعنی قطع اینترنت، در حالی‌که سرویس‌های داخلی «پارسی‌جو» و «یوزر» کار می‌کردند. از نظر افشار، راه‌حل بستن سرویس‌های خارجی است. مثلا دلیل موفقیت آپارات این است که یوتیوب بسته است. ممنوع کردن و بستن همه سرویس‌های جست‌و‌جو، ایمیل، ویدیو و پیام‌رسان‌های خارجی راه‌حلی است که این مدیر شبکه اینترنت ملی پیشنهاد می‌کند. در یک کلام، «انحصار بدهید تا موفق شویم».

 

طالبان در تهران

 

ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان، با محمد‌جواد ظریف دیدار کرده و ابتکار این خبر را به صفحه نخست آورده است. این دومین سفر هیات طالبان به تهران در کمتر از دو ماه گذشته است. دفعه قبل دولت افغانستان به این دیدار اعتراض کرده بود و یکی از مقام‌های افغانستان گفته بود دولت ایران اگر اهل مذاکره است، با مجاهدین خلق گفت‌و‌گو کند.

اما تاکنون، کابل به سفر اخیر واکنشی نشان نداده است. خبر سفر هیات طالبان به تهران را نه مقام‌های ایران بلکه سهیل شاهین، سخنگوی حکومت خودخوانده طالبان در افغانستان، اعلام کرده است.

به نوشته ابتکار، این سفر در شرایط ویژه‌ای است چون از یک‌سو، گفت‌و‌گوهای صلح میان آمریکا و طالبان به شکست انجامیده است و از سوی دیگر، نتایج انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان سه بار پیاپی به تعویق افتاد و همین شکنندگی وضعیت سیاسی دولت افغانستان را بیشتر کرده است. همچنین دامنه اختلاف‌ها میان اشرف غنی، رییس‌جمهوری، و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، افزایش یافته است.

به گزارش ابتکار، برخی ناظران معتقدند احتمال قدرت‌گیری مجدد طالبان در افغانستان مطرح است. این پیش‌بینی باعث شده است همسایگان در پی گفت‌و‌گو با طالبان باشند. ابتکار حضور طالبان در تهران را از این زاویه، راهبرد طبیعی قلمداد کرده و مدعی است الان طالبان یکی از نیروهای جدی مقابله با داعش است و نزدیکی به طالبان در راستای مبارزه با نفوذ داعش برای ایران مهم است. دیگر این‌که مداخله ایران و دیدار با رهبران طالبان به فرایند صلح در افغانستان کمک می‌کند، موضوعی که البته مردم و دولت افغانستان با آن چندان موافق نیستند.

 

رهبری تایید کرده است، دیگر حرفش را نزنید!

 

نمایندگان طرح دوفوریتی تک‌نرخی شدن بنزین با قیمت ۱۵۰۰ تومان را پیشنهاد کردند تا جلوی فساد ناشی از دو‌نرخی شدن آن را بگیرند. به نظر نمایندگان، بدین ترتیب هم سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌شود و هم لزومی به ادامه بسته‌های کمک‌معیشتی نیست، چرا که این کمک‌ها در قانون بودجه تعریف نشده است.

رسالت در گزارشی با عنوان «نوش‌دارو پس از مرگ سهراب»، ابعاد این طرح را در گفت‌و‌گو با نمایندگان بررسی کرده و از قول عبدالرضا مصری، عضو هیات رییسه و از پیروان ولایت، نوشته است سخنان رهبری فصل الخطاب طرح افزایش قیمت بنزین است، وقتی او حمایت کرده یعنی هرگونه ادامه بحث و پرداختن به مساله نادرست است.

ژرژیک آبرامیان، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، طرح اخیر را کارشناسی‌شده نمی‌داند و می‌گوید نمی‌‌شود که بنزین ارزان‌تر از آب باشد. آبرامیان در عین حال اعتقادی به کمک‌های معیشتی ندارد و آن را بدترین نوع اداره اقتصاد می‌داند و معتقد است بسته‌های معیشتی در شان ملت ایران نیست و از سویی هم به‌درستی نمی‌شود اجرایش کرد.

همه نمایندگانی که رسالت با آن‌ها گفت‌و‌گو کرده است با طرح پیشنهادی مخالف‌اند و می‌گویند طرح تک‌نرخی شدن راهی به جایی نمی‌برد چون با تایید رهبری، پرونده این طرح بسته شده است.

 

سخنرانی‌اش که تمام شد، تفنگ‌ها پایین آمد

 

برخی می‌گویند اگر آیت‌الله طالقانی رهبر بود، سرنوشت انقلاب به‌ گونه‌ای دیگر رقم‌ می‌خورد.

امروز، روزنامه شرق با ابوالحسن طالقانی، فرزند ارشد آیت‌الله طالقانی، درباره حوادث کردستان در فروردین ۵۸ گفت‌و‌گو کرده است. آیت‌الله طالقانی آن زمان در راس هیاتی به سنندج رفت و در جمع جدایی‌طلبان و مردم خشمگین کردستان سخنرانی کرد. ابوالحسن طالقانی روایت دست اولی از ماجرای سنندج دارد و از ساعاتی می‌گوید که طالقانی در محاصره اسلحه‌های جدایی‌طلبان کرد سخنرانی کرد.

هرچند شرق درباره بهانه گفت‌و‌گو سکوت کرده، مقایسه پنهان میان مدیریت بحران از نوع طالقانی با خامنه‌ای در ناخودآگاه و فرامتن گفت‌وگو آشکار است.

فرزند طالقانی می‌گوید در آن مقطع سنندج شعله‌ور شد و کشتار و خونریزی اتفاق افتاد. سه استاد کرد دانشگاه تهران به پدر گفتند حضور شما در سنندج به شهر آرامش می‌دهد. پدر به شورای انقلاب اطلاع داد که به کردستان می‌رود. در کردستان پدر سران گروه‌ها را خواست. عزالدین حسینی و مفتی‌زاده و دیگران همه آمدند. بعد از جلسه، تصمیم بر این شد که پدر در میدان شهر سخنرانی کند و به‌صورت زنده از رادیو و تلویزیون پخش شود اما بعد، تلویزیون از پخش سخنرانی پرهیز کرد.

آیت‌الله طالقانی در آن سخنرانی گفت که «انقلاب شده تا ملت خود را اداره کند». سخنرانی که تمام شد، تفنگ‌ها پایین آمد. بعد، پدر از بهشتی و هاشمی رفسنجانی دعوت کرد سخنرانی کنند.

به گفته ابوالحسن طالقانی، آیت‌الله طالقانی در آن موقعیت حرف‌های همه طرف‌های درگیر را شنید. اعتقاد داشت اگر مخالفان رای نیاوردند، از آن‌ها دعوت کنیم به مجلس بیایند و حرف‌هایشان را بشنویم. می‌گفت اگر حرفی برای گفتن داشته باشند، باید پاسخ آن‌ها را داد. از نگاه آیت‌الله طالقانی، گفت‌و‌گو خیلی از مسائل را حل می‌کند و او از روبه‌رو شدن و گفت‌و‌گو با مخالف خود ترسی نداشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More