شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صف خانواده‌ها در بازار موبایل

 

نیویورک‌تایمز در گزارشی فاش کرد که دولت ترامپ در تلاش برای بازگشت به برجام است تا از مکانیسم ماشه برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران استفاده کند. این خبر امروز مورد توجه برخی روزنامه‌های داخلی نیز قرار گرفت. آفتاب یزد طرح آمریکا را «پارادوکس» و اعتماد آن را «خیال‌پردازی جدید وزیر خارجه آمریکا» خواند. کیهان سکوت کرد، اما روزنامه تندروی وطن امروز که برجام را مرده فرض می‌کند سناریوی پمپئو را «مرده‌خوری» نامید.

تقسیمات جغرافیایی و رنگی مناطق شیوع کرونا تیتر برخی روزنامه‌های امروز را ساخته است. برخی روزنامه‌ها تعداد شهرهای سفید را تیتر کردند و دیگران تعداد شهرهای قرمز را. وزارت بهداشت اعلام کرده است ۱۲۷ شهر در وضعیت سفید و ۶۰ شهر در وضعیت قرمزند. روزنامه خراسان نگران از این‌که مبادا اماکن مذهبی و مساجد مشهد باز شوند، سراسیمه هشدار داده است که «وضعیت مشهد سفید نیست».

خراسان تصویری از ازدحام مردم جلوی بانک منتشر کرده و نوشته است خیابان‌های مشهد همچنان شلوغ و بدون ذره‌ای ملاحظه بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در موضوع اختلاف وزارت بهداشت و شورای شهر تهران درباره آمار واقعی کرونا در استان، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، گفته است حتی اگر وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را به تفکیک استان‌ها اعلام نکند، شورای شهر آمار را از بهشت زهرا می‌گیرد.

دو گزارش و گفت‌و‌گوی متفاوت در روزنامه‌های اعتماد و شرق تیترهای مشابه گرفت. عباس عبدی درباره موانع و چشم‌اندازهای رسانه به شرق گفته «حیات رسانه در گروی آزادی بیان» است و در اعتماد، دغدغه جمعی از روزنامه‌نگاران در ضرورت روزنامه‌نگاری تحقیقی این است که «بدون آزادی بیان، رسانه معنا ندارد».

مجید رضاییان، روزنامه‌نگار و پژوهشگر روزنامه‌نگاری، در گفت‌و‌گو با اعتماد گفته است، حیات روزنامه‌نگاری مکتوب در گروی این است که از ژانر روزنامه‌نگاری خبری به سوی ژانر روزنامه‌نگاری تحلیلی حرکت کند تا مخاطبان را جذب کند. رضاییان تاکید کرده است که روزنامه‌ها باید سمت سوژه‌های خاص بروند، این سوژه‌ها را تا جایی که می‌توانند گسترش دهند و در قالب روزنامه‌نگاری آنلاین، تولید محتوا کنند. به گفته رضاییان، برای روزنامه‌نگاری تحلیلی و تحقیقی، روزنامه‌نگار باید مصونیت و امنیت داشته باشد اما در ایران، چنین امنیتی وجود ندارد.

همشهری از صف خانواده‌ها در بازار موبایل گزارش داده و از خانواده‌هایی نوشته است که با وجود فشار اقتصادی، مجبورند برای تحصیل مجازی فرزندانشان  موبایل‌های هوشمند تهیه کنند.

مجازی شدن آموزش وجوه مختلفی از نابرابری‌ها از جمله نابرابری آموزشی را روشن کرد. روزنامه شهروند با رضا امیدی، پژوهشگر حوزه آموزش، درباره «پیامدهای کرونا بر عدالت آموزشی» گفت‌و گو کرده است.

استعفای موسوی لاری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال انحلال شورا را تقویت کرده است. با این حال روزنامه جهان صنعت نوشته است: «ماجرا برای اصلاح‌طلبان تمام‌شده‌تر از این حرف‌هاست و عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ۹۸ ثابت کرد که بستری برای فعالیت جدی‌ این جریان مهیا نیست و در شرایط موجود نیز جلب دوباره اعتماد مردم ناممکن است. در این وضعیت، چه فرقی می‌کند که شورای عالی باشد یا پارلمان اصلاحات یا هر سازوکار دیگری؟!»

برویم سراغ خبرهای بیشتر.

همه گزینه‌های آمریکا روی میز

 

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در آفتاب یزد گزینه‌های آمریکا برای اعمال فشار بر ایران را بررسی کرده است. به نوشته مجلسی، مساله مد‌نظر کاخ سفید تحریم‌های تسلیحاتی است که با پایان آن، احتمال دارد روسیه، چین و برخی دیگر از فروشندگان بین‌المللی سلاح با ایران تجارت اسلحه داشته باشند. اکنون به‌دلیل نزدیکی موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سازمان ملل، واشینگتن تلاش خود را برای تمدید این تحریم‌ها دوچندان کرده است.

مجلسی پیش‌بینی می‌کند آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، حتی درگیری‌های محدود با ایران را نیز مدنظر قرار دهد.

اختیارات شوراها را افزایش دهید

روزنامه سازندگی به بهانه بیست‌و‌یکمین سالروز شوراها در کشور، با محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، گفت‌و‌گو کرده است. هاشمی به سوال‌های مرتبط با آمار کرونا جواب نداده و گفته است چون دولت و به‌خصوص رییس‌جمهوری از اظهار‌نظرهای شورا ناراحت شده، بهتر است سکوت کند.

هاشمی کارنامه شورای پنجم را با توجه به اختیارات محدودش، قابل قبول می‌داند و انتقاد کرده است که شورا اختیارات محدودی دارد و نمی‌تواند به حوزه مقررات‌گذاری در شهر وارد شود و حتی در مساله‌ای نظیر طرح ترافیک هم باید تابع شورای عالی ترافیک باشد. به گفته هاشمی، شورا شهردار را تعیین می‌کند اما در بُعد نظارت، شورا ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد شهرداری را ندارد.

به عقیده رییس شورای شهر تهران، اگر قرار است نهاد شورا واقعا موثر باشد، مجلس و دولت باید اختیارات قانونی به آن تفویض کنند و اگر قرار است تشریفاتی و صوری باقی بماند، انتظارات مردم از شورا تعدیل شود که بتوانیم پاسخگوی آن باشیم.

دانش‌بنیان‌ها و پول‌هایی که هدر می‌رود

 

مدیرمسئول رسالت در سرمقاله این روزنامه با اشاره به حمایت‌های مالی و بودجه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری کشور، معتقد است نظارت بر حفظ تعریف و کارایی این مجموعه‌ها، در کنار حمایت‌ها و تسهیلات، ضروری است.

به نوشته مسعود پیرهادی، برخی افراد در شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل تسهیلات، پول و وام‌هایی که به این شرکت‌ها داده می‌شود، با توسل به فن بیان و ارائه نجومی، کیسه خود را از بودجه تخصیص‌یافته به دانش‌بنیان‌ها پر می‌کنند و در این میان، تشخیص سره از ناسره و شرکت دانش‌بنیان از مجموعه مبتنی بر فن و دانش بیان کار بسیار سختی است.

حیات رسانه در گروی آزادی بیان است

عباس عبدی در گفت‌و‌گو با شرق، درباره وضعیت روزنامه‌نگاری در ایران گفته مشکل رسانه در ایران این است که فقط اسم رسانه را دارد اما تولیداتش محتوایی نیست که تامین‌کننده نیاز مردم باشد.

به گفته عبدی، ساختار رسانه‌ای داخلی ضعیف و ناکارآمد است و به همین خاطر، مردم به رسانه‌های دیگر گرایش پیدا کرده‌اند، با این‌حال، پتانسیل رسانه‌ای در ایران بالاست و مردم نیاز به دانستن دارند.

رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران مشکل روزنامه‌نگاری تحقیقی در ایران را نبود آزادی بیان می‌داند و مثال زده است در مورد آمار کرونا، اگر کسی گزارش تحقیقی بنویسد، مثل بمب می‌ترکد، اما نمی‌تواند بنویسد چون برایش خطر دارد. هیچ روزنامه‌ای نمی‌پذیرد آن را چاپ کند. اگر در فضای مجازی منتشر کند، تبعات دارد و اگر برای چاپ به خارج از کشور بفرستد، برچسب‌های فراوانی می‌خورد.

حیات رسانه در گروی آزادی بیان و حاکمیت قانون است و چاپ کاغذی و دیجیتال فرقی نمی‌کند، هرچند از نظر عبدی، عمر رسانه کاغذی تمام شده است و به‌صرفه نیست.

اپلیکیشن‌های آموزش‌و‌پرورش و نابرابری آموزشی

رضا امیدی معتقد است در وضعیت کنونی، تلویزیون عادلانه‌ترین شیوه آموزش از راه دور است؛ اما صدا‌و‌سیما نتوانست پیوندی جدی با آموزش پیدا کند، چرا که به دنبال درآمدزایی است. از نگاه این پژوهشگر حوزه آموزش، اپلیکیشن‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش بسیاری از دانش‌آموزان مناطق و خانواده‌های محروم، دانش‌آموزان روستایی و عشایر و مهاجرها را عملا از تحصیل و آموزش محروم می‌کند.

به گفته امیدی، نابرابری آموزشی چه از لحاظ دسترسی به اینترنت و چه از لحاظ برخورداری از امکانات و هزینه خرید، اختلال‌هایی را برای خانواده‌های اقشار پایین طبقه متوسط و طبقه فرودست جامعه ایجاد کرده است.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی، دسترسی به اینترنت در مناطق شهری حدود ۵۴ درصد است و این دسترسی در کم‌درآمدترین دهک حدود ۱۶ درصد و در پردرآمدترین دهک نزدیک به ۸۳ درصد است.

امیدی با اشاره به این‌که حدود ۲/۵ میلیون دانش‌آموز، یعنی ۲۰ درصد کل دانش‌آموزان، از مناطق محروم و حتی نیازمند کتب درسی‌اند، پرسیده است حالا چطور انتظار داریم این جمعیت به اینترنت و ابزارهای هوشمند دسترسی داشته باشند؟  

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More