شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ آذر‌ماه

صداوسیما با دولت مهربان شده است؟

 

روزنامه کیهان باز غافلگیر شد. رهبر جمهوری اسلامی فرمان دلجویی از خانواده قربانیان اعتراض‌های اخیر را صادر کرد و خواست «رافت اسلامی» مبنای عمل درباره بازداشتی‌ها باشد. این در حالی است که کیهان، روزنامه منتسب به رهبری، در دو هفته گذشته بارها با محارب و باغی خواندن بازداشتی‌ها، خواستار محاکمه فوری و حتی اعدام آن‌ها شده بود.

کیهان در فردای گرانی بنزین هم، بی‌خبر از حمایت و موافقت خامنه‌ای، به دولت حمله کرده و روحانی را برای این تصمیم نسنجیده و بی‌موقع سرزنش کرده بود. اما با اعلام موضع رهبری، کیهان خط عوض کرد و قلم به تایید و توجیه تصمیم سران قوا چرخاند. به نظر می‌رسد حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، دیگر به اتاق فکر رهبری راه ندارد و شاید دیگر روزنامه فردا نیست.

اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت اغلب به استقبال دستور رهبری رفتند. دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در سرمقاله روزنامه ایران تصمیم اخیر دولت و رهبری برای دلجویی از آسیب‌دیدگان را خردمندانه و در راستای راهبرد ضد‌تحریمی ایران توصیف کرده و نوشته است تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند موجودیت ایران را به خطر بیندازد، مگر آن‌که قبلا ایران از درون از هم گسیخته باشد.

از نگاه حسینی، هدف فوری باید جلوگیری از به گروگان گرفته شدن سیاست داخلی از سوی سیاست خارجی و بالعکس باشد.

به نوشته حسینی، حالا که آمریکا با وضع تحریم‌های سنگین، دنبال فروپاشی روانی نظام و ملت و تحریک مردم علیه نظام است، راهبرد ضدتحریمی ایران باید به گونه‌ای باشد که هم با تلاش برای ایجاد مناسبات عادی با سایر کشورها ثبات روانی نظام را تامین کند و هم با ایجاد اعتماد به مسیری که نظام سیاسی برمی‌گزیند ثبات روانی مردم را تقویت کند.

یادداشت‌نویس ایران، آمادگی برای گفت‌وگوی سیاسی در داخل و منطقه را معنای درست «سیاست مقاومتی» تعریف کرده است.

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده فراکسیون امید در مجلس، در روزنامه اعتماد تاکید رهبری بر «رافت اسلامی» و «شهید» خواندن قربانیان را اتفاق مبارکی دانسته است. حسین‌زاده خسارت اصلی، جدی و سنگین اعتراض‌های اخیر را نه تخریب بانک‌ها، بلکه تخریب باور و اعتماد شهروندان می‌داند که شکاف میان ملت و حاکمیت را عمیق‌تر ساخته است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تشکیل کمیته سه نفره از وزرا در شورای عالی امنیت ملی برای جبران خسارات را کافی و اعتماد‌برانگیز نمی‌داند. از نگاه حسین‌زاده، ترکیب و ماموریت این کمیته باید تغییر کند. نمایندگانی از مجلس، سازمان بازرسی کل کشور، کانون وکلا، احزاب، گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در این کمیته باشند بلکه اعتمادسازی کنند.   

نماینده مردم نقده پخش اعتراف‌های تلویزیونی را خطرناک و موجب تشدید اعتراض‌های مردمی توصیف کرد.

واکنش‌ها به صحبت‌های دیروز روحانی که گفته بود «اگر ترامپ تحریم‌ها را بردارد، یک ساعت بعد با او مذاکره می‌کنم» با طیفی از امید، ابهام، بی‌توجهی و گاه تمسخر سردبیران روزنامه‌ها مواجه شد. مثلا روزنامه آفتاب یزد پرسیده است «آیا تحول تازه‌ای رخ داده؟ و سر‌نخ را به سفر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، ربط داده و گفته شاید اتفاق‌های جدیدی در راه است. روزنامه‌های جوان و کیهان اما اعتراف روحانی به شکست برجام را مستمسک این تیتر کرده‌اند که «دیگر حاضر نیستیم کلاه سرمان برود». رسالت هم روی تصویر رییس‌جمهوری درشت نوشته است «خدا بیدارتان کند».

به‌جز این‌ها، روزنامه آفتاب یزد، در گزارشی با عنوان «صداوسیما با دولت مهربان شده است؟» به پخش مستقیم و کامل سخنان رییس جمهوری در برخی برنامه‌های رادیو و تلویزیون و تازگی داشتن این موضوع در دوره ریاست‌جمهوری روحانی اشاره کرده است. آفتاب یزد، با بررسی دلایل احتمالی این موضوع، پرسیده است که آیا «زدو بند خاصی بین جام جم و پاستور برای همپوشانی تلاش‌های دو طرف وجود دارد؟»

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

 

حرف‌های روحانی ارزش جدی گرفتن ندارد

 

روزنامه اصول‌گرای رسالت در واکنش به حرف‌های اخیر روحانی که گفته است «اگر ترامپ تحریم را بردارد، مذاکره می‌کنیم» با تعدادی از تحلیلگران گفت‌و‌گو کرده است.

فواد ایزدی، کارشناس روابط بین‌الملل، گفته صحبت‌های روحانی فرافکنی است و می‌خواهد مسئولیت شکست‌های بزرگ دولت در حوزه سیاست خارجی را به گردن نگیرد. از نگاه این تحلیلگر اصول‌گرا، سیاست مذاکره سم است و سیاست اصلی آمریکا سرنگونی جمهوری اسلامی است و پافشاری بر مذاکره بازی در زمین آمریکاست.

ایزدی معتقد است روحانی وسواس مذاکره دارد و فکر می‌کند هر آن ممکن است فرصت مذاکره‌ای باشد و از دست برود.

محمد‌صادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی، هم به رسالت گفته است حرف‌های روحانی ارزش جدی گرفتن ندارد. رییس‌جمهوری در حالتی به‌شدت انفعالی قرار دارد و ضد‌و‌نقیض صحبت می‌کند، حرف‌های دیروز و فردایش متناقض است. دیگر نه جامعه و نه حتی مخاطبان اروپایی صحبت‌های روحانی را جدی نمی‌گیرند. به باور این تحلیلگر سیاسی، روحانی به بن‌بست کامل رسیده است.

 

ایران بدون اینترنت احساس خفگی می‌کند

 

رضا بابایی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات، به این موضوع پرداخته است که اینترنت در جامعه ایران چه معنایی دارد.

به نوشته بابایی، در ایران کنونی، کارکرد ارتباطی همه نهادهای سنتی و جدید به‌گونه‌ای محسوس تخریب شده است، سازمان‌های مردمی تضعیف شده‌اند، احزاب سیاسی شبکه ارتباطی با هواداران مردمی خود ندارند و رابطه‌شان به زمان انتخابات محدود شده است و رسانه‌هایی مانند تلویزیون و مطبوعات با مخاطبان گفت‌و‌گو نمی‌کنند. در نتیجه، شبکه ارتباطی جامعه توان گفت‌و‌گو و برقراری درک متقابل ندارد. اینترنت این خلا را پر کرده است.

از نگاه یادداشت‌نویس روزنامه اطلاعات، ما در ایران به اینترنت نیاز داریم تا سخن بگوییم و یکدیگر را بفهمیم. ما به اینترنت نیاز داریم تا از انزوای سنگین در جامعه بگریزیم.

به نوشته بابایی، جامعه ایران بدون اینترنت احساس خفگی می‌کند، نه به این دلیل که توان اقتصادی‌اش را از دست می‌دهد و نه به این دلیل که از دسترسی به اطلاعات جهانی محروم می‌شود، بلکه به این دلیل که احساس می‌کند از آخرین راه‌های سخن گفتن و شنیده شدن و در نهایت، انسان اجتماعی بودن محروم می‌شود.

 

کاریکاتوری به نام اصلاح‌طلبی

 

عبدالله مومنی، فعال سیاسی، از تنزل جایگاه اصلاح‌طلبی، فساد و بی‌اخلاقی در نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب نوشته که باعث شده است امروز دیگر در نظر مردم جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در توجیه امور سیاسی، ولو با توسل به اصول غیراخلاقی، تفاوت و تمایز چندانی ندارند.

به نوشته مومنی، حتی در تشکل‌ها و جریان‌های درونی گفتمان اصلاحات نیز انگ و برچسب‌زنی و تخطئه رواج پیدا کرده است و فرصت‌طلبی جای اصلاح‌طلبی را گرفته است.

این زندانی سیاسی سابق مهم‌ترین مشکل جریان اصلاح‌طلبی را نبودِ درک مناسب سیاست‌گذاران اصلاحات از شرایط و قطع ارتباط آن‌ها با واقعیت جامعه می‌داند.

از نگاه مومنی، اصلاح‌طلبان بی‌هیچ برنامه و بستر سیاسی روشنی سیاست‌ورزی می‌کنند و ناصادقانه و با پنهان‌کاری وانمود می‌کنند که در صورت انتخاب نشدن آن‌ها، منافع توده مردم در خطر است.

این فعال سیاسی، که در انتخابات سال ۸۸ عضو ستاد کروبی بود، امروز ماهیت اصلاح‌طلبانه یا تغییر‌خواهانه‌ای در کنش این طیف از نیروهای مستقر در قدرت نمی‌بیند و به عقیده او، نام اصلاحات برای این مدعیان اصلاح‌طلبی، اگر به نانی و رانتی برسد، کفایت می‌کند.

مومنی میان‌مایگی سیاسی و منفعت فردی را در اعضای برجسته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آشکارا می‌بیند و معتقد است رقابت فعلی در میان غالب نیروها و احزاب اصلاح‌طلب، نه رقابت بر سر خیر عمومی و منافع عامه، بلکه صرفا رقابت بر سر مناصب و صندلی‌های منفعت‌گرایانه و فرقه‌ای است.

 

سرمایه ۲ تریلیون دلاری ایرانیان خارج از کشور

 

ضمیمه جمعه روزنامه دنیای اقتصاد گفت‌و‌گویی دارد با صادق جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه در امور ایرانیان خارج از کشور، این روزنامه درباره دوتابعیتی‌ها از او پرسیده است که چرا جمهوری اسلامی به‌جای این‌که دوتابعیتی‌ها را فرصت ببیند، آن‌ها را چالش امنیتی و تهدید تعریف می‌کند؟  

جابری انصاری معتقد است نه تنها این نگاه امنیتی باید تغییر کند، بلکه این تغییر نگرش یک اضطرار است. او با اشاره به این‌که امروزه بسیاری از کشورها به تابعیت مضاعف به‌عنوان فرصتی بزرگ می‌نگرند، تاکید می‌کند که ظرفیت بخش عمده‌ای از ایرانیان خارج از کشور بسیار گسترده است.

به گفته انصاری، حداقل ۴ میلیون مهاجر ایرانی داریم که غالبا با سرزمین مادری پیوندهای نزدیکی دارند. رقم سرمایه مادی این ایرانیان ۱/۵ تا ۲ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

معاون وزارت خارجه مهاجرت را مساله‌ای عادی در دنیای امروز می‌داند که نباید آن را امری عجیب‌و‌غریب دانست یا به چشم توطئه و تردید دید.

این مقام دولتی در ادامه افزوده است مساله‌ دوتابعیتی‌ها یکی از حوزه‌هایی است که بستر امور امنیتی و جاسوسی هم است، اما تبدیل بخشی از این تصویر به کل تصویر موضوعی است که نباید اتفاق بیفتد و این مشکلات را دو‌چندان خواهد کرد.

 

عراق خلیفه‌پذیر نیست

 

سعدالله زارعی، یادداشت‌نویس کیهان، استعفای عبدالمهدی را تشدیدکننده درگیری‌ها و بحران سیاسی در عراق توصیف کرده و مدعی شده است که خواسته اصلی مخالفان دولت عراق نوعی وضعیت تعلیق سیاسی و بلاتکلیفی است.

به نوشته زارعی، آنچه آمریکا و عوامل منطقه‌ای و داخلی‌اش مد‌نظر دارند «تعلیق دولت» است تا زمانی که عنصری وابسته سررشته تصمیم‌گیری را به دست گیرد. کیهان بحث جایگزینی سرلشکر عبدالوهاب الساعدی را در همین راستا تحلیل می‌کند.

کیهان کناره‌گیری نخست‌وزیر عراق، استعفای مورالس در بولیوی، استعفای حریری در لبنان و تلاش برای رساندن روحانی به مرحله استعفا را دانه‌های یک زنجیر و توطئه دشمن می‌خواند.

یادداشت‌نویس کیهان وضعیت تعلیق را فرصتی طلایی برای آمریکایی‌ها می‌داند، چرا که با ادامه اغتشاش و اختلاف‌های داخلی بر سر دولت جایگزین در کشورهای بحران‌زده، نوعی «دولت نظامی» حاکم خواهد شد که در مواجهه با مسائل داخلی با شدت عمل برخورد خواهد کرد ولی در مواجهه با کشورهای خارجی رام است، نمونه‌اش ظهور خلیفه حفتر در لیبی.

با این تحلیل، عنوان عجیب یادداشت کیهان را می‌توان درک کرد که نوشته است «عراق خلیفه‌پذیر نیست».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More