شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شیوع ایدز و بیماری‌های مقاربتی میان کودکان کار و خیابان

 

در ۶ ماه نخست سال جاری، آزمایش ایدز ۱۴ نفر از ۳هزار و ۷۴۳ کودک در معرض آسیب، در سه استان تهران، خراسان رضوی و فارس، مثبت گزارش شده است.

«کودکان در معرض آسیب»، شامل کودکان خیابانی، کودکان کار و کودکان دیگری می‌شود که در محیط‌های ناسالم و کارگاه‌های زیرزمینی کار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرید براتی‌سده، رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، روز جمعه ۱۹ آبان‌ماه، با اعلام این آمار، همچنین از وجود ۱۶ کودک مبتلا به بیماری‌های مقاربتی خبر داد.

به گفته براتی‌سده، ارائه خدمات به کودکان در معرض آسیب، ازسوی مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان مانند NGO ها و مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی و گروه پیشگیری از ایدز انجام می‌شود.

بر اساس آمارهای شش ماه اول سال ۹۶، از میان ۷هزار و ۹۱۰ کودک در معرض آسیب استان‌های نام‌برده، ۲ هزار و ۱۳۱ نفر کودک خیابانی، یک‌هزار و ۹۸۰ نفر کودک کار و ۳ هزار و ۴۴ نفر کودک در معرض آسیب (مشغول‌به کار در محیط‌های ناسالم و کارگاه‌های زیرزمینی) بوده‌اند.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، یکی از ضعف‌های طرح ارائه خدمات پیشگیری از ایدز به کودکان کار و خیابان و کودکان در معرض آسیب را نبود سازوکار مشخص و دقیق برای پی‌گیری درمان این افراد تا مراحل پایانی دانست و گفت: "برای مثال، ۱۴ کودکی که ابتلا به ایدز آنان مشخص و گزارش شده، بعد از این‌که توسط این مرکز ارجاع شده‌اند، برای ادامه مراحل درمان به مراکز تخصصی مراجعه نکرده‌اند، که این نشان می‌دهد باید سازوکاری برای پی‌گیری فرایند پس از تشخیص، پیش‌بینی شود".

در سال‌های اخیر، جمع آوری کودکان کار و ساماندهی آنان، به یکی از معضلات بزرگ کشور تبدیل شده است. رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، روز یکشنبه ۱۴آبان، اعتراف کرد که  ٩٠‌درصد از کودکان کار مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گفته‌های قدیمی، در سه‌ماهی که طرح حمایت از کودکان بدسرپرست اجرایی شد،٤٤٠٠ نفر کودک و بزرگسال از ٢٢ منطقه تهران جذب شده‌اند. از این تعداد، ٤٠٠ نفر کودک‌اند و متأسفانه از این تعداد که مددکاران بهزیستی با آن‌ها صحبت کرده‌اند، نزدیک‌به ٩٠درصدشان مورد تعرض قرار گرفته‌اند.

اواخر خردادماه سال جاری، سازمان بهزیستی استان تهران، برای اجرای طرحی ۵ساله، با هدف سامان بخشیدن به زندگی هزار و ۸۳۶ کودک کار، ۳میلیارد تومان اعتبارگرفت. این طرح براساس گفته‌ی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در جهت ارائه‌ی خدمات تحصیلی، رفاهی و همچنین آموزشی به خانواده‌های این کودکان درنظر گرفته شده بود. از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، انتقادات زیادی به آن وارد شده است. برخی‌از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران، این طرح را خلاف قوانین حقوق‌بشری دانستند و خواستار رسیدگی دوباره به چگونگی اجرای آن شدند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More