شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ اردیبهشت

شوک پراید ۱۰۰ میلیونی

 

در هفته گذشته، پراید که «خودروی ارزان قیمت تولید داخلی» محسوب می‌شود در بازار به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسید. خودرویی که تا همین دو ماه پیش، ۴۷ میلیون تومان بود اکنون دو برابر شده است. «شوک پراید ۹۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی»، خبرهای کرونا را زیر سایه برد. روزنامه اعتماد با تیتر «عزیز ۱۰۰ میلیونی»، این افسار‌گسیختگی بازار و جولان قیمت‌های کاذب را نتیجه بازار‌گرمی دلال‌ها و فقدان نظارت دانست.

عجیب این‌جاست که خط تولید پراید به‌دلیل فناوری قدیمی و کیفیت پایین، متوقف شده است و قاعدتا قیمت آن باید کاهش پیدا کند، نه این‌که دو برابر شود! روزنامه هفت صبح کارتونی در صفحه نخست منتشر کرده است که پراید را بر کول راننده نشان می‌دهد و از قول راننده نوشته است «قاعدتا الان شما باید سوار ما بشین»!

افزایش قیمت نجومی پراید بهانه‌ای شد که سایپا اعلام کند برای تنظیم بازار، حاضر به تولید مجدد است. روزنامه «اقتصاد سرآمد»، عنوان«بازگشت پراید!» را تیتر یک کرده است. کارشناسان می‌گویند برنده اصلی این بازار آشفته سایپا خواهد بود.

روزنامه اقتصادی تعادل هم دو شرکت را آغازگر گرانی می‌داند. به گزارش تعادل، بررسی آگهی‌های فروش دو شرکت «کرمان خودرو» و «مدیران خودرو» افزایش ۲۰ درصدی محصولاتشان در اردیبهشت ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد. به نوشته تعادل، این شرکت‌ها افزایش قیمت‌ها در فواصل زمانی کوتاه را در دستور کار قرار می‌دهند. اما نهادهای ناظر تاکنون واکنشی نشان نداده‌اند.

اما آن‌سوتر، رصد خبرهای کرونا نشان می‌دهد بعد از چند روز سیر نزولی، تعداد مبتلایان به کرونا در کشور، به‌یکباره روند افزایشی به خود گرفته است.

روزنامه جمهوری اسلامی از «سیر صعودی دوباره کرونا» خبر داده و نوشته است پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند این روند افزایشی نتیجه بازگشایی‌هاست که از اوایل اردیبهشت‌ماه اجرا شد.

ابتکار هم از «بازگشت کرونا از کانال فرافکنی مسئولان» خبر داده و نوشته است در حالی‌که مسئولان بهداشتی از شرایط نگران‌کننده تهران می‌گویند، دولت حتی مجوز بازگشایی آرایشگاه‌های مردانه و زنانه را که از کسب‌و‌کارهای پرخطر بودند صادر کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بعد از مدت‌ها، از دریچه دوربین و به‌صورت تصویری برای جمع کارگران چند مجموعه تولیدی سخنرانی کرد و وعده داد، مصوباتی که گفته می‌شود نظر کارگر در آن‌ها ملاحظه نشده، «حتما باید با نگاه عادلانه تنظیم شود». برخی روزنامه‌ها تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر «دستمزد عادلانه و پرداخت منظم» و این‌که «حقوق طبیعی کارگر باید تامین شود» را تیتر کردند.

اما کیهان و جوان این فراز از سخنان خامنه‌ای را برجسته‌تر کردند که «وقتی ماهواره به فضا می‌فرستیم، جهش تولید هم شدنی است» و ساخت «خودرو آسان‌تر از ماهواره» است و «آن فکری که ماهواره تولید می‌کند، می‌تواند خودروی باکیفیت بسازد».

 

چرا آمار بهبودیافتگان کرونا در ایران بالاست؟

 

پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی علت تفاوت آمار را میانگین طول عمر، امکانات طبی و میزان آزمایش‌ها اعلام کرده بود. اما به گزارش شرق، عامل مهم دیگری که اثرگذار است معیار کشورهای مختلف برای اعلام بهبود فرد مبتلاست. فرد مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ با چه معیاری بهبود‌یافته تلقی می‌شود؟

به گفته ایرج حریرچی، بنا بر پروتکل‌های ایران، در زمان ترخیص آزمایش گرفته نمی‌شود و بیماران بسته به علائم بالینی مرخص می‌شوند و به نقاهتگاه می‌روند یا در خانه کنترل می‌شوند و نیاز به آزمایش نیست، مگر این‌که حالشان وخیم باشد.

شرق این توضیح معاون کل وزارت بهداشت را این‌گونه تعبیر می‌کند که در ایران، معیار ترخیص بیماران مبتلا به کرونا تخفیف علائم بیماری در زمان ترخیص است و این در حالی است که ممکن است فرد مرخص‌شده همچنان به ویروس مبتلا باشد. در حالی‌که بر‌اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی و در کشورهای اروپایی، بهبودیافته کسی است که هم علائم بالینی در او مشاهده نشود و هم در فاصله ۲۴ ساعت، نتیجه دو آزمایش تشخیصی‌اش منفی گزارش شود.

به گزارش شرق، در ایران فقط از چند شخصیت بلندپایه سیاسی پس از دوران نقاهت، آزمایش چندباره کرونا گرفته شد و پس از منفی بودن نتیجه، بهبود قطعی به‌طور رسمی اعلام شد.

 

عامل گرانی خودرو تولیدکنندگان‌اند

 

روزنامه اسکناس در گزارشی با عنوان «پراید لاکچری شد!» عامل گرانی را تولیدکنندگان می‌داند، چرا که پراید بیشترین تقاضا را داشت و ادعا می‌شد ۹۵ درصد قطعاتش در داخل تولید می‌شود. اکنون، خبر حذف پراید از چرخه تولید بدون این‌که جایگزینی با قیمت مناسب‌تر برای آن فراهم شود، باعث التهاب بازار خودرو شده است.

امرالله امینی، استاد دانشگاه و تحلیلگر بازار خودرو، در گفت‌و‌گو با آرمان ملی گفته است مشکل خودروسازی در ایران «قطعه‌سازی» و «انحصار» است. به گفته امینی، در دهه ۱۳۸۰، ایران در ساخت قطعه خودکفا شده بود ولی بعدها، به‌دلیل نرخ پایین ارز، قطعه‌سازان به‌جای تولید، وارد کردند و قطعات عموما از چین وارد می‌شد. اکنون، صنعت خودروسازی به واردات قطعات خارجی وابسته است، در حالی که قیمت ارز هم افزایش یافته است.

امینی در ادامه افزوده است صنعت خودروی ایران به‌دلیل «انحصاری» که دارد، قیمت‌گذاری می‌کند و برنده اصلی این قیمت‌گذاری خودروساز است. اکنون، تولید پراید در انحصار سایپاست و شرکت دیگری اجازه تولید ندارد و رقابتی نیست، واردات هم ممنوع است. پس در این بازار انحصاری، اگر صد کانال و فیلتر قیمت‌گذاری هم گذاشته شود، این انحصارگر است که با کاهش و افزایش تولید، قیمت را تنظیم می‌کند.

 

تهدید اروپا بی‌فایده است

 

دیاکو حسینی، از مدیران مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در یادداشتی نوشته است که تمدید تحریم تسلیحاتی برای آمریکا آسان یا بی‌هزینه نیست و احتمالا ایران در واکنش، نه تنها از برجام بلکه از ان.پی.تی هم خارج خواهد شد.

حسینی موافقت اعضای شورای امنیت با طرح آمریکا را پاداش به یکجانبه‌گرایی آمریکا تفسیر می‌کند و پیامد تمدید تحریم تسلیحاتی را «ناامیدی» ایران از چندجانبه‌گرایی و احترام به توافق‌ها و قوانین بین‌المللی می‌داند.

با این همه، امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، در جهان صنعت نوشته است «تهدید اروپا فایده ندارد». او با اشاره به نامه روحانی به سران۱+۴، معتقد است اگر مخاطب پیام روحانی صرفا اروپا باشد، خیلی کارگر نیست زیرا در این زورآزمایی، اصلا طرف دعوا اروپا نیست که بخواهد مرعوب یا قانع شود.

به باور ابوالفتح، آمریکا عامدانه می‌خواهد ایران را در موقعیتی قرار دهد که در نهایت، مرگ برجام را اعلام کند و حتی از ان.پی.تی خارج شود. بنابراین، ترساندن آمریکا بی‌فایده است چون آمریکایی‌ها از این مساله استقبال می‌کنند. ابوالفتح همچنین افزوده است مشکل تهران در واشینگتن است، نه در بروکسل و مسکو و پکن.  

 

کام قنادها تلخ است

 

روزنامه ایران در گزارشی به کسب‌و‌کار قنادها پرداخته و نوشته است: «این روزها کام قنادان تلخ است. آن‌ها می‌گویند کرونا بیشترین ضرر را به قنادی‌ها زد.» در بخش دیگری از گزارش آمده است: «از همان روزهای اول اسفند مردم دور کیک و شیرینی را خط کشیدند و خبری از جشن تولد و مهمانی و عروسی و نامزدی و حتی ختم و عزا نشد.»

حاج مسلم از آن قناد‌هایی است که قنادی‌اش ۵۰ سال سابقه و  ۱۱۵ نفر پرسنل دارد، اما در سال جدید، مجبور شده است با یک‌سوم نیرو کار کند. مهدی، صاحب یکی از قنادی‌های معروف تهران، هم به خبرنگار روزنامه ایران گفته است: «دو ماه است آن‌قدر به خیریه‌ها شیرینی داده‌ایم، الان می‌گویند نیاورید خراب می‌شود، کلی شیرینی داریم.»

در پایان این گزارش آمده است: «برعکس قنادی‌ها اما کار‌و‌کاسبی آن‌هایی که لوازم و مواد قنادی می‌فروشند بد نیست. درست است که مردم از قنادی‌ها چیزی نمی‌خرند اما خیلی‌ها به‌تازگی یاد گرفته‌اند کیک شکلاتی درست کنند یا حتی از مادربزرگ‌ها دستور پخت شیرینی‌های محلی بگیرند و کامشان را در خانه شیرین کنند.»

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More