شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۰ اردیبهشت

شش میلیون ایرانی در معرض بیکاری

 

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرده است که کرونا بین ۲ تا ۶ میلیون نفر را بیکار می‌کند. در گزارش مجلس، تاثیر سه سناریوی بازگشایی کسب‌و‌کارها، ادامه وضع موجود یا تشدید قرنطینه بر اقتصاد و اشتغال بررسی شده است. روزنامه همشهری با توجه به بازگشایی کسب‌و‌کارها، بدترین سناریو را اجرایی دانسته و تیتر زده است «۶ میلیون شغل در معرض تهدید». روزنامه دنیای‌ اقتصاد هم از «اشتغال برباد‌رفته در کرونا» نوشته است.  

 این در حالی است که بر اساس صحبت‌های مسعود بابایی، مديركل بيمه ‌بيكاری وزارت كار، از ۲۳ اسفند تا‌كنون، ۷۸۳ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری كرده‌اند. روزنامه اعتماد در آستانه روز کارگر، از مطالبات کارگری و حقوق‌های معوق کارگران ایرانی نوشته و به این سوال پاسخ داده است که کارگران ایرانی برای پیگیری حقوقشان به کجا و چگونه شکایت کنند.  

روزنامه دولتی ایران اما روز ملی خلیج فارس را پاس داشته است و در ویژه‌نامه‌ای، به تاثیر خلیج فارس بر معماری شهرها و خانه‌های جنوب ایران پرداخته است. 

بعد از پرتاب ماهواره نور، یکی از مهم‌ترین یادداشت‌های انتقادی از محسن امین‌زاده، معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، منتشر شد که راهبرد بازدارندگی نظامی را رهیافتی متعلق به دوران جنگ سرد توصیف کرد و نوشت توان نظامی بالا بدون توانایی اقتصادی متناسب، نه تنها اعتبار بین‌المللی نمی‌آورد بلکه خطرناک است و کره شمالی شدن ایران را به دنبال دارد.  

اکنون، روزنامه‌های فرهیختگان و جوان، رسانه‌های وابسته به رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، از تحلیلگران همسو خواسته‌اند امین‌زاده را نقد کنند و در دفاع از برنامه‌های نظامی حکومت، نظریه‌پردازی کنند. فواد ایزدی در دفاع از پرتاب ماهواره نور، در فرهیختگان نوشته است قدرت ماهواره‌ای ایران برای رصد آمریکاست و قطعا خطر جنگ را کاهش می‌دهد.  

او خطاب به امین‌زاده و معتقدان به رویکرد تعامل با جهان و آمریکا گفته مشکل جمهوری اسلامی و آمریکا حل‌ناشدنی است و نباید برای حل مناقشه با آمریکا، جمهوری اسلامی را ساقط کنید.  

چارچوبی برای اعتراض کارگران وجود ندارد 

 

روزنامه اعتماد، به نقل از حسین راغفر، نوشته است اصولا چارچوبی برای ارائه اعتراض‌های منطقی کارگران وجود ندارد. حتی تشکل‌های کارگری که بتوانند از آن‌ها حمایت کنند و وارد چانه‌زنی شوند نیز وجود ندارد. تنها راهکار شورای عالی کار است که آن‌جا هم بیشتر اعضا وابسته به دولت‌اند و اگر هم بخواهند صدایی را به جایی برسانند، بیشتر ظاهری است و واقعیت بیرونی ندارند.  

حسین راغفر، اقتصاددان، به اعتماد گفته است کارگران قربانی اقتصاد مبتنی بر تجارت‌اند و حاکمیت بیشتر مبتنی بر حاکمیت سرمایه‌های تجاری است، نه صنعتی و سهم نیروی کار از کل تولید ناخالص داخلی کمتر از ۱۵ درصد است، چرا که اساسا تولید در اولویت نیست.  

راغفر مشکل بی‌توجهی به حقوق کارگران را نتیجه نوع حکمرانی در کشور می‌داند و این‌که در سه دهه پس از جنگ، صرف‌نظر از این‌که چه دولتی سر کار بود، منافع صاحبان سرمایه‌های تجاری و واردکنندگان محور منافع و سیاست‌های کلی نظام اقتصادی کشور بوده است. و در این بین، کارفرما و کارگر هر دو قربانی نظام‌اند.

علائم کرونا مدام در حال تغییر است 

مینو محرز در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد گفته است ما تاکنون ویروسی به هوشمندی کووید‌ـ‌۱۹ نداشتیم و می‌توان گفت در میان همه ویروس‌های هم‌خانواده‌اش، کووید‌ـ‌۱۹ از تنوع بیشتری برخوردار و مدام در حال تغییر ماهیت است. به گفته محرز، کووید‌ـ‌۱۹ هوشمندتر از دانش بشری است.  

محرز درباره علائم جدید کرونا گفته است هر‌چه تعداد مبتلایان به بیماری افزایش پیدا می‌کند، علائم بالینی جدیدتری دیده می‌شود. وقتی در چین شیوع پیدا کرد، علائم آن تب و سرفه بود و اکنون، می‌تواند با علائم گوارشی، علائم عصبی، از دست دادن بویایی و چشایی و حتی برخی بیماری‌های پوستی نیز همراه باشد.   

این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین تاکید کرده تنوع و تغییر علائم بالینی در تشخیص بیماری موثر است اما در پیدا کردن واکسن و درمان ویروس هیچ تاثیری ندارد. به باور محرز، حداقل تا پاییز و زمستان سال آینده همچنان درگیر کرونا خواهیم بود چون رفتار و میزان عفونت‌زایی این بیماری ثابت کرده است که با سارس و مرس و باقی ویروس‌ها تفاوت دارد و انتظار نمی‌رود به‌سرعت مهار شود. 

ناممکنی صحت‌سنجی آمار مرگ در اثر کرونا در ایران

به گزارش شرق، ثبت‌ احوال ایران در اقدامی عجیب، آمار تازه مرگ‌و‌میر در کشور را اعلام نمی‌کند.  

روزنامه شرق تلاش کرده است صحت آمار رسمی مرگ‌و‌میر کرونا در ایران را بررسی کند، ولی دسترسی به اطلاعات دشوار و در شرایط کنونی ایران، ناممکن است. به نوشته شرق، حتی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا ادعای اعلام آمار تمام مبتلایان و جان‌باختگان را ندارند و صرفا اطلاعات روزانه اعلام می‌شود و آمار کلی داده نمی‌شود.  

در ایران، تا ظهر روز گذشته، از ۴۴۲ هزار و ۵۹۰ نفر آزمایش کرونا گرفته شده بود.  

دیروز، روزنامه آفتاب یزد از قول محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر، نوشته بود که ۱۳ هزار تهرانی در دو ماه گذشته فوت کردند و به خبرنگار گفته بود برای مقایسه، به آمار فوتی‌های سال قبل رجوع کنید. اما سایت ثبت احوال آمار زمستان را منتشر نکرده است. با این حال، شرق معتقد است حتی به فرض وجود آمار ثبت احوال، این آمار به صحت‌سنجی میزان مرگ‌و‌میر در اثر کرونا کمکی نمی‌کند، چرا که امسال به‌دلیل کاهش ۴۰ درصدی تلفات رانندگی در نوروز ۹۹، میزان فوتی‌ها عملا کاهش یافته است. 

اسکناس: آماده‌باش برای روزهای سخت تجارت 

احمد پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌و‌گو با اسکناس با اشاره به تعطیلی صادرات در اثر کرونا، گفته است اکنون باید خودمان را برای روزهای سخت‌تر آماده کنیم. به گفته پورفلاح، دولت به بنگاه‌های اقتصادی کمکی حتی موقت نکرده است که به افزایش تولید آن‌ها بعد از بحران کرونا امیدی باشد. به باور پورفلاح، اگر با این روند پیش برویم، بعد از فروکش کردن شیوع کرونا نیز وضعیت تغییر نخواهد کرد.  

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است چاره‌ای نیست جز این‌که با یک مدیریت صحیح، مانند کره جنوبی و آلمان، وضعیت کرونا را کنترل کنیم و سپس، با مذاکره مناسب، حق خودمان را از تجارت جهانی به دست آوریم. اما نتیجه ادامه وضع موجود کمبود منابع خواهد بود.  

پورفلاح منتقد و مخالف سیاست خودکفایی است و می‌گوید این‌که هر کالایی را خودمان تولید کنیم و بگوییم به کالای خارجی نیازی نداریم تفکری مردود و کاملا غیر‌عملی است. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More