شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ اردیبهشت

شروع موج سوم کرونا 

دیروز حسن روحانی از تصمیم‌های جدید ستاد مبارزه با کرونا گفت و این‌که نماز عید فطر در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود، هرچند نماز عید در مصلای تهران برگزار نخواهد شد.

 روحانی برگزاری مراسم روز قدس را بر عهده سپاه پاسداران گذاشت تا به صورت نمادین باشد و راهپیمایان با خودرو راهپیمایی کنند. روزنامه جوان هم تیتری برای این راهپیمایی عجیب ساخته و نوشته است «روز قدس امسال را تا آزادی می‌رانیم». 

روزنامه اعتماد کاهش محدودیت‌ها را به فال نیک گرفته و آنچه رییس‌جمهوری گفته را به حساب خبرهای خوش در مورد کرونا گذاشته و آن را «احیای زندگی با فاصله‌گذاری هوشمند» دانسته است.

اما روزنامه فرهیختگان این خوشبینی رییس‌جمهوری را به تمسخر گرفته و یادآور شده است که ۹۹ درصد مردم تست نشده‌اند، اما روحانی می‌گوید از پیک کرونا عبور کردیم. 

شهروند هم از «شروع موج سوم کرونا» خبر داده و نوشته است پیش‌بینی‌ها از شدت گرفتن شیوع کرونا در پاییز و زمستان حکایت دارد. حمید سوری، متخصص همه‌گیرشناسی (اپیدمیولوژیست)، به شهروند گفته است: «در اسفند‌ماه موج اول را شاهد بودیم، از اوایل فروردین تا سیزدهم، در موج دوم بودیم و حالا در موج سوم قرار داریم.»

دیروز مدارس کشور هم بازگشایی شد، اما حضور دانش‌آموزان الزامی نبود و قرار بود فقط جلسه‌های رفع اشکال برگزار شود. روزنامه ایران گزارشی داده است از «مدرسه پسا‌کرونایی» و تصویری از یک دختر‌بچه دبستانی با ماسک و طلق محافظ صورت زینت‌بخش این گزارش است. گزارشگر روزنامه ایران در مشاهداتی که از مدارس تهران داشته، نوشته است که بیشتر دانش‌آموزان به مدرسه نیامده‌اند و پدر و مادرها ترجیح داده‌اند بچه‌ها در خانه بمانند و درس‌ها را به‌صورت مجازی پیگیری کنند. 

از سویی، یکی از مدیران مدارس هم به ایران گفته است امکان ضدعفونی روزانه مدارس وجود ندارد و مسئولان مدرسه سعی کرده‌اند ماسک و دستکش بین دانش‌آموزان توزیع کنند و ماسک و دستکش برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت مجانی است. 

روزنامه خراسان اما جداسازی بیماران مبتلا به کرونایی از جامعه را طرحی اجرا‌نشده و پا‌در‌هوا ارزیابی کرده و نوشته است بنا بر پروتکل‌های بهداشتی، قرار است نتیجه مثبت آزمایش کرونا به فرد و خانواده‌اش اعلام شود و فرد مبتلا در قرنطینه قرار بگیرد اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و این مساله انتقاد حسن روحانی را هم برانگیخته است. وضعیت آن‌قدر آشفته است که فردی شاغل در یک سازمان به کرونا مبتلا شده است و در سازمانی دیگر ماموریت می‌گیرد. 

به نظر می‌رسد تنش تازه‌ای میان ایران و آمریکا در راه است و چند روزنامه به استقبال دور تازه بحران رفته‌اند. روزنامه آرمان ملی در گزارشی با عنوان «قمار در آب‌های کاراییب با طعم کرونا»، نوشته است که جمهوری اسلامی آشکارا چند فروند کشتی حامل بنزین به ونزوئلا فرستاده است تا به این کشور سوخت برساند. در ادامه گزارش آمده که نیروی دریایی آمریکا هم چهار فروند ناو جنگی به آب‌های کاراییب اعزام کرده است. به نوشته این روزنامه، هر‌گونه ممانعت آمریکا از سوخت‌رسانی به ونزوئلا نوعی دزدی دریایی محسوب می‌شود و با واکنش ایران مواجه خواهد شد. 

وطن امروز نیز در گزارشی با عنوان «بارانداز طلایی»، اشاره‌ای کرده است به این‌که هواپیمایی ماهان در ازای خدمات پالایشگاهی و سوخت‌رسانی به ونزوئلا، ۹ تن طلا به ایران آورده است. وطن امروز نوشته است که ونزوئلا با ذخیره ۷۰ تنی طلا، در شمار کشورهای مهم دارای طلاست و در این شرایط جهانی که قیمت نفت و دلار شکننده است، طلا می‌تواند برای کشورها امتیاز باشد و برای همین، چین هم سعی کرده است ذخایر طلایش را افزایش دهد.

روزنامه کیهان هم به بهانه سومین سالگرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نگاهی به کارنامه حسن روحانی داشته و نوشته است وعده‌های بزرگ روحانی از همان روز انتخابات نشان می‌داد که محدود به انتخابات است و محقق نخواهد شد. کیهان تاکید کرده است که در سال پایانی، دولت باید پاسخ دهد با قدرت و اختیارهای فراوانی که در ۸ سال گذشته داشت، چرا حتی در تحقق کمترین وعده‌هایی که به مردم داده بود، ناکام مانده است.

۹۹ درصد مردم تست کرونا نشده‌اند

مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت کشور، در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی، به فرهیختگان گفته است وقتی می‌توانیم ادعا کنیم از پیک اصلی عبور کردیم که از همه تست بگیریم. 

به باور محرز، این مسیر عادی‌سازی اشتباه است وقتی می‌‌بینیم آمار ابتلا در حال رشد است و در خوزستان و برخی نقاط کشور، با پیک بیماری مواجهیم. 

به گزارش فرهیختگان، ادعای عبور از پیک اصلی بیماری الزام‌هایی دارد از جمله بیماریابی فعال با بهره‌گیری از تست‌های فراوان و سریع. فرهیختگان یادآور شده که اگر آمار ابتلا در آمریکا بسیار بالاست، یعنی حدود ۱/۵ میلیون نفر، برای این است که در آمریکا بیش از ۱۱ میلیون آزمایش تشخیصی کرونا گرفته شده، در حالی که ایران فقط ۶۵۰ هزار تست گرفته است و این یعنی هیچ. 

از ۹۹ درصد مردم هنوز تست گرفته نشده اما ایران مدعی است که در تولید کیت تشخیص کرونا به خودکفایی رسیده است و دارد صادر می‌کند. گزارشگر فرهیختگان برای پاسخ به چنین تناقضی، نوشته ضعف در انجام تست به‌دلیل کمبود آزمایشگاه‌های فعال است.

گرما می‌تواند شیوع کرونا را تشدید کند

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا، در یادداشتی برای اعتماد، از وضعیت قرمز خوزستان نوشته و این‌که بنا بر آمار رسمی، حدود یک‌چهارم آمار ابتلای روزانه متعلق به این استان است، ضمن این‌که آمار مرگ‌و‌میر در خوزستان به‌نسبت کل آمار مرگ‌و‌میر در کشور، بسیار بیشتر از یک‌چهارم است. 

مردانی تاکید کرده آمار مبتلایان در خوزستان حتی بیش از رقم اعلامی وزارت بهداشت است. او دلایل افزایش شیوع کرونا در خوزستان را رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی می‌داند.

به نوشته این عضو کمیته کشوری کرونا، ورود با تاخیر کرونا در خوزستان نشان می‌دهد این احتمال جدی است که استان‌هایی مثل آذربایجان غربی و کرمان هم که تاکنون کرونا در آن‌ها شیوع چندانی نداشته‌ است، در معرض خطر جدی باشند. 

او هشدار داده است اعلام وضعیت زرد و سفید نباید به‌معنای پایان خطر تلقی شود، ضمن این‌که تجربه خوزستان نشان داد گرما می‌تواند شیوع کرونا را تشدید کند.

آوارگی مستاجران در پسا‌کرونا

کارشناسان بر این باورند که به‌زودی باید یک جهش قیمتی دیگر در بازار مسکن را شاهد باشیم، چرا که با رشد ۲۵۴ درصدی قیمت مسکن در سه سال گذشته، بازار اجاره ملک هم تا حدی با رشد قیمت خرید‌و‌فروش، رشد می‌کند. 

به نوشته آفتاب یزد، پر‌واضح است که دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر این‌که «قراردادهای اجاره‌ای که مهلت آن‌ها به پایان رسیده باید تا خرداد‌ماه تمدید شوند» اجرایی نمی‌شود، چرا که به گزارش این روزنامه، هم‌اینک خیلی‌ها آواره بنگاه‌های املاک شده‌اند و خیلی از مستاجران با وجود این‌که هنوز مسکن مناسبی پیدا نکرده‌اند، مجبورند خانه‌شان را تخلیه کنند. 

نرخ بالای اجاره مسکن در پایتخت هم باعث شده است هر ساله تعداد زیادی به شهرستان‌ها یا حومه تهران کوچ کنند.

آتش‌سوزی مقبره استر و مردخای، سهوی یا عمدی؟

در سکوت رسانه‌های داخلی، خبر آتش زدن مقبره «استر و مردخای»، از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان، در فضای مجازی و برخی رسانه‌های خارج از کشور انعکاس داشت. 

روزنامه همدلی برای بررسی صحت‌ این خبر، با مسئولان شهری و میراث فرهنگی همدان تماس گرفته بود اما جوابی ندادند. پس خبرنگار همدلی سراغ شهروندان همدانی رفته است.

محسن اسدی گفته است تندروها تهدید به آتش زدن این مقبره کرده بودند و هرازگاهی به بهانه‌های مختلف، از جمله سالروز تشکیل حکومت اسرائیل، این زیارتگاه یهودیان تهدید به آتش‌سوزی می‌شود و معمولا این تهدیدها در حد همان تهدید باقی می‌ماند. اما چند روز پیش، این تهدید عملی شد، هرچند خوشبختانه آسیب جدی به بنا وارد نشده است. 

سیما اکرمی، شهروندی دیگر، هم به همدلی گفته است مردم همدان به اقلیت‌های دینی احترام می‌گذارند و این حرکت را محکوم می‌کنند. 

جمال خزایی، از اهالی محله شریعتی همدان، اما گفته است سیستم برق‌رسانی مقبره از قبل مشکلات فنی داشت و احتمالا دخالت تندرها در حد یک «شیطنت» بوده است.

با این حال، دادستان همدان به خبرگزاری ایسنا گفته پرونده آتش‌سوزی در حال بررسی است و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم. 

غرب‌گرایان نسخه تسلیم به آمریکا می‌پیچند

حسین شریعتمداری، سردبیر و مدیرمسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی با عنوان «دشمن باهوش نیست، شما بی‌هوشید»، طرفداران مذاکره با آمریکا و غرب را «غرب‌زدگان و غرب‌باورانی» از جنس حسن تقی‌زاده خوانده و نوشته است این‌ها برای هوش و فراست غربی‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و مقابل آمریکا و اروپا مرعوب‌اند. 

مدیرمسئول کیهان داستانی هم از حسن مدرس و حسن تقی‌زاده نقل می‌کند که وقتی تقی‌زاده به مدرس گفت «آقا، انگلیسی‌ها خیلی قدرتمند و باهوش و سیاستمدارند، نمی‌توان با آنان مخالفت کرد»، مدرس جواب داده بود «شما نادان و بی‌هوشید که درباره انگلیسی‌ها چنین تصوری دارید». 

به نوشته شریعتمداری، غرب‌گرایانی که امروز در دولت مسئولیت دارند حتی «از تقی‌زاده‌های دیروز خودباخته‌تر و کم‌شعورترند» و در حالی نسخه تسلیم به غرب می‌پیچند که به ادعای شریعتمداری، ایران اسلامی در اوج اقتدار است. شریعتمداری وابستگی غرب‌گرایان امروز را نه از سر جهل و ترس، بلکه از سر خیانت می‌داند.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More