شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۲ آبان‌ماه

شرایط بحرانی کشور حاصل بذری است که پاشیدیم و مسئولیم



سردار قاسم سلیمانی از چهره‌های خبرسازی است که نه با کسی مصاحبه می‌کند و نه چندان اهل سخنرانی است، اما هر چند وقت یک‌بار، تیتر اول روزنامه‌ها درباره اوست. این‌بار نیویورک‌تایمز، گزارش داده است که مقامات عربستان سعودی، دو سال پیش قصد داشتند تا با استخدام گروهی خصوصی، قاسم سلیمانی را ترور کنند و همین خبر تایید نشده روزنامه آمریکایی، روز مطبوعات ایرانی را ساخته است و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به این نقشه ترور پرداخته‌اند. روزنامه اعتماد عکس اولش را به ولی‌عهد سعودی اختصاص داده با این تیتر: «کمیته خرابکاری ولی‌عهد»؛ جوان هم از سفارش سعودی‌ها به شرکت انگلیسی برای ترور سلیمانی نوشته و روزنامه همدلی کار عربستان را دیپلماسی ترور نامیده و آن را با قتل «خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی، مقایسه کرده است. اما عجیب اینکه کیهان در صفحه نخست، بی‌خیال سردار شده و به شهرداری تهران پرداخته و مخالفتش را با شهردار شدن «عباس آخوندی» اعلام کرده است.

امروز روزنامه‌ها سرشار از مصاحبه است؛ حتی روزنامه جمهوری اسلامی که چندان اهل مصاحبه نیست هم به‌سراغ «محمد صدر»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و درباره سرنوشت طرح‌های ردشده مجلس در شورای نگهبان پرسیده است. آرمان با «حسین مرعشی» مصاحبه کرده درباره انتخاب شهردار تهران، شرق با «محسن صفایی فراهانی» درباره اوضاع و احوال سیاست و اقتصاد گفت‌وگو کرده و روزنامه قانون پای صحبت «محمد ابراهیم رضایی»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نشسته که از نگرانی مسئولان از وقت‌کشی اروپا گفته است. اما آنچه در متن این گفت‌وگوها مشترک است، نوعی بلاتکلیفی در سرنوشت کشور است؛ چیزی که «جلال خوش‌چهره» در یادداشتی با عنوان زیان‌های بلاتکلیفی در روزنامه ابتکار نوشته و از وضعیت بی‌تصمیمی درمیان مسئولان گفته است و اینکه درمیان این‌همه بحران و تحریم، گویا توان تصمیم‌سازی از نظام سیاسی سلب شده و انگار برنامه‌ای برای مقابله با مشکلات وجود ندارد.

 

سعودی‌ها نمی‌توانند گاردین و نیویورک‌تایمز را بخرند

 

علی میرفتاح یادداشتی نوشته است با عنوان «قورباغه و قناری و رسانه» و گفته که «بی‌بی‌سی» و «ایران اینترنشنال» تاحدودی موفق شدند به اینکه حس یاس و ناکامی را میان اذهان ساده القا کنند و از اصلاحاتی که در عربستان راه افتاده بود، قناری خوش‌الحانی بسازند و به‌جای قورباغه زشت سعودی‌ها قالب کنند، اما خدا جای حق نشسته و با قتل«خاشقجی» و افشاگری نیویورک‌تایمز درباره طرح سعودی‌ها برای ترور سردار سلیمانی و رخنه در اقتصاد ایران، پرده برافتاد و آن اصلاحات کذایی و چهره بزک‌شده برملا شد. میرفتاح ادامه داده که ممکن است سعودی‌ها بتوانند عده‌ای روزنامه‌نگار را بخرند و آن‌ روزنامه‌نگاران با جاکردن خود در پروژه‌های براندازی، بخواهند هم پول دربیاورند و هم از جمهوری اسلامی انتقام بگیرند. اما عربستان سعودی نمی‌تواند نیویورک‌تایمز و گاردین را بخرد و مسیر خبری و حق‌گویی در دنیا را تغییر دهد.

 

مردی که افتخارش نساختن است

 

عاقبت کیهان به‌حرف آمد و مخالفت صریحش با شهردار شدن «عباس آخوندی» را اعلام کرد و دلیل مخالفت هم اینکه آخوندی در زمان وزارت راه و شهرسازی، بارها اعلام کرده افتخارش این است که حتی یک واحد به طرح مسکن اضافه نکرده و هر وقت هم از این طرح احمدی‌نژادی صحبتی کرده، با اوصاف مزخرف و مسجد ضرار و شلخته از آن یاد کرده است. کیهان به نوشته قوچانی در روزنامه سازندگی که دیروز آخوندی را لیبرال تمام‌عیار دانسته بود هم اشاره کرده است و همین را دلیل دیگری برای مناسب‌نبودن آخوندی برای شهرداری دانسته و از شورای شهر خواسته که کلید تهران را به کسی که افتخارش نساختن است، تقدیم نکند. اگر شنیده‌ها درست باشد که بیت رهبری با انتصاب آخوندی مخالف است، مخالفت کیهان در شب انتخاب شهردار، می‌تواند جدی باشد و وزیر مستعفی راه و شهرسازی به شهرداری تهران نرسد.

 

شهردار تهران با مشورت سایر نهادها انتخاب شود

 

اما بشنوید از حسین مرعشی، عضو برجسته حزب کارگزارن سازندگی، که از امکان شهردار نشدن آخوندی و حناچی، دو گزینه شورای شهر تهران گفته است. مرعشی به آرمان گفته است که اصلاح‌طلبان در ساختار حاکمیت، جایگاه رفیعی مثل اصول‌گرایان ندارند و ناچار باید با نهادهای حاکمیتی درباره شهردار تهران، رایزنی و نظر آنها را هم لحاظ کنند. مرعشی همچنین گفته که مردم محدودیت‌های شورای شهر در انتخاب شهردار را می‌دانند و البته توضیح بیشتری نداده است. با این حال ابراز امیدواری کرده است که اگر این دو گزینه هم ازسوی نهادهای بالادست مردود شدند، در جبهه اصلاحات کسانی که تخصص داشته باشند و بتوانند شهرداری را اداره کنند، کم نیستند. این را هم بگوییم که حسین مرعشی هم پیش‌تر از گزینه‌های شهرداری بود و حالا شاید مرعشی اشاره‌ای هم به خودش دارد.

 

jomhouri
امام جمعه‌ها نمی‌دانند سی‌اف‌تی چیست

 

روز ردِ «سی‌اف‌تی» جشن ترامپ و نتانیاهو و بن‌سلمان است. این را «محمد صدر»، یکی از معدود اصلاح‌طلبان حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روزنامه جمهوری اسلامی گفته است. این عضو مجمع معتقد است کسانی که در تریبون نماز جمعه و جاهای دیگر، به تصویب «سی‌اف‌تی» می‌تازند، به‌طور دقیق نمی‌دانند آنچه با آن مخالف‌اند چیست و اگر ایران آن را نپذیرد چه تبعاتی دارد. صدر می‌گوید اگر «سی‌اف‌تی» تصویب نشود، با دست‌های خودمان حلقه تحریم را تنگ‌تر کرده‌ایم و به آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران هم طعنه زده که قیاس «سی‌اف‌تی» با کاپیتولاسیون، بی‌سلیقگی است. آن‌طور که صدر گفته، احتمالا مصوبه مجلس در مجمع تشخیص تایید خواهد شد.

 

شرایط بحرانی کشور حاصل بذری است که پاشیدیم

 

اگر خسته نشدید، کمی هم پای صحبت‌های محسن صفایی فراهانی بنشینیم که در گفت‌وگو با شرق، درباره چهل‌سال جمهوری اسلامی گفته است. صفایی فراهانی از مدیران اصلاح‌طلبی است که در کارنامه‌اش ریاست فدراسیون فوتبال را دارد، آن هم در دورانی که تیم‌ملی ایران برای اولین‌بار پس‌از انقلاب، به جام‌جهانی صعود کرد.

این مدیر اطلاح‌طلب که تجربه زندان را هم پس از انتخابات سال هشتاد و هشت دارد، از آنچه در این چهل‌سال گذشته، با حسرت و ناامیدی یاد می‌کند و می‌گوید اگر امروز کشور با بحران‌های اقتصادی و بین‌المللی و محیط‌زیستی مواجه است، این‌همه حاصل بذری است که در این چهل سال پاشیدیم و مسئولییم. صفایی فراهانی می‌گوید، مسئولان بلندپایه کشور اصلا به مدیریت علمی بهایی نمی‌دهند و در همه ادوار دولت‌ها، مدیریت اتوبوسی و تغییرات دم به ساعت، باعث شد که کشور به هیچ‌جا نرسد و در آستانه قرن جدید شمسی، اصلا یادمان رفته است که سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ای تنظیم شده بود و قرار بود تا ایران قوی‌ترین کشور خاورمیانه باشد. اما این‌طور که نشد، هیچ؛ صدمیلیارد دلار را دولت ویرانگر احمدی‌نژاد در بهترین سال‌های فروش نفت، هدر داد و الان و سال‌های آینده، رشد اقتصادی منفی است. فراهانی با ابراز ناامیدی از اصلاح‌طلبان می‌گوید که کشور نیازمند تشکیلات و تحزب واقعی است و همچنین نیاز مبرم دارد تا با دنیا تعامل کنیم و نه دشمنی.

فراهانی درباره آینده شورای شهر تهران و شهرداری هم گفته است که هرکس شهردار شود، چندان توفیری در جریان امور نمی‌کند و اصلاح‌طلبان عقبه کارشناسی ندارند.

 

توریست‌ها از ایران می ترسند

 

هرچند ایران جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد، اما توریست‌ها به ایران نمی‌آیند و دلیلش تبلیغات منفی است که در دنیا می‌شود و ایران را کشوری ناامن جلوه می‌دهند. آن‌طور که «علی‌اصغر مونسان»، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است، بعد از حادثه تروریستی اهواز، سفر گردشگران اروپایی نوزده درصد کاهش پیدا کرد. توریست‌های سعودی هم که ایران را به‌عنوان مقصد انتخاب کرده بودند، بعد از اشغال سفارت عربستان دیگر به ایران نیامدند. بنابر گفته مونسان، اصلا نگاه تبلیغاتی به گردشگری درمیان مسئولان وجود ندارد و اگر به مسئولان بگوییم صدمیلیارد تومان خرج تبلیغ ایران در رسانه‌های جهانی بکنید، فیوز می‌پرانند. این درحالی است که ترکیه توانسته با همین توجه به صنعت توریسم، افتخار گشایش بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا را در استانبول داشته باشد. مونسان در گفت‌وگو با روزنامه ایران گله کرده است که بودجه میراث فرهنگی آن‌قدری است که بتوان حقوق کارکنان را داد و چیزی برای سرمایه‌گذاری نمی‌ماند. این مدیر فرهنگی البته مدعی شده است که هرساله پنج‌میلیون نفر توریست به ایران می‌آیند و عراقی‌ها و روس‌ها و چینی‌ها از پرشمارترین بازدیدکنندگان ایران‌اند. او درآمدزایی هر توریست اروپایی را هزار و دویست دلار ذکر کرده و از توریست درمانی که بعد از درمان به توریست سیاحتی تبدیل می‌شود هم به‌عنوان یک موفقیت یاد کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More