شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هفدهم فروردین‌ماه

سیلی ویرانگرتر از جنگ

پس از تعطیلات طولانی و هفده روزه نوروز، روزنامه‌ها در اولین شنبه سال منتشر شدند، اما چه آغاز تلخی. خبر اول همه روزنامه‌ها سیلی است که در اول سال، چند استان کشور را در نوردید و قربانی گرفت و خسارت عظیمی بر جا گذاشت.

تک‌ عکس‌های انتخابی روزنامه‌ها وقتی با خیال‌پردازی خوانندگان همراه شود، عمق فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد. با این حال، روزنامه‌ها سعی کرده‌اند امید‌بخش باشند و از همیاری ایرانیان با هموطنان سیل‌زده بنویسند. جوان تیتر زده است که «مهربانی سر ریز کرد.» آرمان از «سیلِ امداد ملی» گفته است و روزنامه هفت صبح با عکسی از سیل‌زدگانی که لبخندی روحیه‌بخش دارند و خانه گِل‌گرفته را می‌شویند، تیتر زده است که «زنده می‌مانیم.» با این حال، سیل سهمگینی که سال نو را بر بسیاری تلخ کرد، آواری از نا‌امیدی به همراه داشت و آن‌چنان که روزنامه جهان صنعت نوشته است از جنگ ویرانگرتر بود، چرا که در جنگ مردم آمادگی ذهنی دارند، اما وقتی سیل می‌آید و همه چیز را می‌برد، بُهت و ناامیدی پس از آن بسیار بدتر از جنگ است. این‌طور که جهان صنعت نوشته است سیل می‌تواند به طغیان تورم منتهی شود و از طرفی هم بسیاری از زیرساخت‌های جاده‌ای و ملی تخریب شده است که بر اقتصاد بی‌تاثیر نیست. به نوشته این روزنامه، جاده ترانزیت جنوب به شمال ایران در بخش لرستان کاملا از بین رفته است و این جاده استراتژیک دیگر در دسترس نیست.

محمد‌علی وکیلی در روزنامه ابتکار هم یادداشتی با عنوان «در نا‌امیدی بسی امید است» نوشته و غمگینانه گفته است هر‌چند فکر می‌کردیم سال ۹۸ سال سختی باشد، فکر نمی‌کردیم این سختی‌ها طوفانی شروع شود. نویسنده ابتکار ادامه داده است که سیل بزرگی که آمد به همه هشدار داد که باید ساختارهای مدیریتی و سیاسی ایران دگرگون شود و برای گذر کردن از خسارت‌های سیل و فشارهای آمریکا که امسال بیشتر خواهد شد، راهی جز اصلاحات ساختاری نداریم و برای همین امسال می‌تواند سال سرنوشت‌سازی باشد.

شیوه امداد‌رسانی‌های دولتی هم در روزنامه‌ها به نقد کشیده شده و آرمان نوشته است که برخی سعی کردند از سیل هم وسیله‌ای برای تبلیغ انتخاباتی بسازند و به رییس‌جمهوری حمله کنند و این‌طور نشان دهند که در روزهای بحرانی، روحانی در سفر و تفریح بوده است.

امروز دکه‌های مطبوعات تصاویری از سیل مهلک لرستان و گلستان را بر پیشخوان گذاشته‌اند، اما بهترین عکس را ساتیار امامی، خبرنگار همشهری، گرفته است که سیل‌زدگان را در حال عبور از سیلاب نشان می‌دهد، انگار بنی‌اسرائیل از نیل می‌گذرند. همشهری تیتر زده است «سیلی که مردم را ملت کرد».

آمریکا جای ایران را در بازار نفت می‌گیرد

قیمت روزنامه اعتماد در اولین شماره سال جدید دو برابر شد و از دو هزار تومان به چهار هزار تومان رسید. علی میرفتاح، سردبیر روزنامه، در توضیحی نوشته است که این افزایش قیمت برای سودجویی نیست و هزینه‌ها به‌گونه‌ای است که اگر خوانندگان همراهی نکنند، چراغ رسانه در این وانفسای گرانی کاغذ و چاپ روشن نمی‌ماند. اما بشنوید از رضا زندی، خبرنگار حوزه انرژی، که یادداشتی با عنوان «تدبیرش با مسئولان» هشدار داده است که آمریکایی‌ها با تولید نفت و تحریم ایران، به‌زودی جای ایران را در بازار نفت خواهند گرفت و سال آینده روزانه پنج میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد. زندی ادامه داده که کره جنوبی نفت سبک آمریکا را جایگزین نفت ایران کرده است و حالا مسئولان باید کاری کنند و با محدود کردن بازار گسترده محصولات کره‌ای در ایران، به کره‌ای‌ها اخطار دهند و مقابله‌به‌مثل کنند.

وضع بدتر از آن چیزی است که شنیده و دیده می‌شود

یکی از خوبی‌های روزنامه‌ها این است که خبرهایی می‌دهند که صدا‌و‌سیمای حکومتی نمی‌دهد. آفتاب با دو نفر از امدادگرهای جمعیت امام علی به گفت‌و‌گو نشسته است که از لرستان گزارش می‌دهند. به گفته این امدادگرها، وضعیت به‌مراتب بدتر از چیزی است که دیده و شنیده‌ایم و در سیل لرستان، ستاد مقابله با بحران از همه جا بحران‌زده‌تر است.

هنوز روستاها و مناطق زیادی است که حتی سرکشی نشده و امدادگری به آن‌جاها نرفته است. به گفته این امدادگرها، از نظر تجهیزاتی مثل بیل مکانیکی در مضیقه‌اند و این دستگاه‌ها در خیلی مواقع کارآمد نیستند یا سوخت ندارند. از طرفی، نیازهای مردم اولویت‌بندی نشده است و بسیاری از مردم حتی جای خواب ندارند و در این شرایط که باید غذای خشک بین آن‌ها تقسیم شود، ماکارونی و برنج می‌فرستند.

به گفته این امدادگرها، تعداد عکاس‌ها بیشتر از امدادگرها‌ست و حضور مسئولان هم هیچ دردی را دوا نمی‌کند و خیلی از مقامات حتی یک ساعت هم بین مردم نیستند و حضورشان نمایشی است. مردم سیل‌زده هم اعتمادشان به دولت را از دست داده‌اند و به همین خاطر وقتی امدادی می‌رسد، بیشتر از نیازشان ملزومات می‌گیرند و اعتمادی ندارند که اقلام ضروری دوباره به دستشان برسد.

انزوای ایران

تحریم‌های گسترده آمریکا باعث شده است تا هیچ نهاد امدادی در سیل اخیر به ایران کمک نکند. این‌طور که جهان صنعت نوشته است حتی صلیب سرخ هم از تحریم‌های آمریکا تبعیت کرده و به هلال احمر ایران هیچ کمکی نکرده است. در گزارش دیگری، جهان صنعت به تاثیر سیل بر اقتصاد ایران پرداخته و نوشته است که در شرایط اخیر، بانک مرکزی برای جبران صدمات سیل، باید پول چاپ کند که این کار به طغیان تورم منجر خواهد شد. جهان صنعت ادامه داده است که به نظر می‌رسد بهترین کار در مقابل پیامدهای سیل استفاده از کمک‌های مردمی است، اما با سوء‌مدیریت نهادهای دولتی و بی‌اعتمادی مردم به این نهادها این منابع هم هدر خواهد رفت.

jomhouri
درس‌های سیل  

چند روزنامه مثل کیهان و دنیای اقتصاد از درس‌های سیل گفته‌اند و یادداشت روز جمهوری اسلامی هم با همین عنوان است. جمهوری اسلامی نوشته است که در جریان بحرانی که در تعطیلات اتفاق افتاد، گروهی از مسئولان استان‌هایی که عبور‌و‌مرور در آن‌جا زیاد است به مرخصی رفته بودند و از طرفی، سیل ویرانگر در شیراز و کشته شدن چندین نفر از هموطنان نشان داد که تا چه حد در شهرسازی و تعبیه آبراهه‌ها غفلت شده است. جمهوری اسلامی همدلی مردم و یاری رساندن اهالی شیراز به مسافران بی‌پناه را برای همه درس‌آموز دانسته است.

برنده‌ها و بازنده‌های نوروزی

در تعطیلات نوروزی، برنامه‌های مختلفی از صدا‌و‌‌سیما پخش شد و بر پرده سینماها هم فیلم‌های اکران نوروزی نمایش داده شدند و حالا به برنده‌ها و بازنده‌ها به انتخاب روزنامه خراسان بپردازیم. برنامه «خندوانه» از بازنده‌هاست و با ظهور «عصر جدید»، که یک شوی استعدادیابی است، رامبد جوان و برنامه خندوانه دچار افت مخاطب شده‌اند. در سینما هم به‌رغم پیش‌بینی‌ها، فیلم سینمایی «تختی» که روایتی مستند‌گونه از زندگی و مرگ پر‌رمز و راز نامدارترین کشتی‌گیر ایرانی است، مخاطب چندانی نداشته و در گیشه شکست خورده است. خراسان همچنین شبکه خبرِ صدا‌و‌سیما را در پوشش بحرانِ سیل موفق ارزیابی کرده است.

پایان یک ستاره

امروز، جمشید مشایخی، بازیگر قدیمی و سرشناس سینمای ایران، به خاک سپرده شد و به مناسبت درگذشت مشایخی، بیشتر روزنامه‌ها مطلبی به رسم یادبود داشتند. همدلی از پایان یک ستاره گفته و نوشته است که حالا، از پنج بازیگر نامی و قدیمی سینمای ایران فقط علی نصیریان و محمد‌علی کشاورز زنده‌اند.

همدلی به نقش‌های ماندگار مشایخی هم اشاره کرده است، از جمله نقش کمال‌الملک، بزرگ‌ترین نقاش ایرانی، در فیلمی به کارگردانی علی حاتمی. در پایان گزارش هم به حرف‌های مشایخی در حمایت از روحانی اشاره شده است و این‌که آقای بازیگر گفته بود اگر روحانی رییس‌جمهوری نمی‌شد، در ایران نمی‌ماند و حالا، روحانی ريیس‌جمهوری است، اما جمشید مشایخی رفته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More