شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سه سانحه‌ی ریلی در کمتر از یک هفته

 

صبح امروز، شنبه ۲۴ تیرماه، قطار اهواز-قم، به دلیل گرمای بیش از حد هوا و انبساط ریل، در منطقه‌ی هفت تپه از خط خارج شد. این قطار حامل دانشجویانی بود که از اهواز به سمت قم سفر می‌کردند.

در این حادثه به مسافرین آسیبی نرسید.

این درحالی‌ است که، دیروز هم قطار یک مسافربری خرمشهر به تهران، در نزدیکی ایستگاه شوش از ریل خارج شده بود. این حادثه نیز تلفاتی به همراه نداشت.

پیش از این دو حادثه، حادثه‌ی دیگری نیز در ۲۰ تير ماه ۹۶ موجب خروج قطار مسافربری خرمشهر ـ تهران از ریل شده بود. در این حادثه که خسارت جانی و مالی در پی نداشت، ۳ سالن مسافری، باز هم به دلیل گرمای شدید و انبساط ریل، از خط خارج شده بود.

سوانح ریلی در ایران کم‌سابقه نیست. در یکی از مرگبارترین حوادث ریلی، در ۵ آذرماه ۱۳۹۵دو قطار مسافربری در محور سمنان– دامغان در حوالی «ایستگاه هفت خوان» با هم برخورد کردند که ۴۷ کشته و ۱۰۳ مصدوم برجای گذاشت.

در آن سانحه، قطار سمنان-مشهد، از پشت به قطار تبریز-مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد؛ در پی آن برخورد، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. خطای انسانی و ناتمام بودن پروژه‌ی یک‌پارچه‌سازی سیستم کنترل اتوماتیک قطارها، مهم‌ترین عوامل حادثه اعلام شد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پس از آن حادثه اعلام کرد: «همه‌ی مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست»؛ این صحبت، واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی در پی داشت.

در جریان رسیدگی به پرونده‌ی حادثه، سه نفر، شامل «مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه‌آهن شمال شرق کشور» که در شاهرود مستقر بود، «مسئول مرکز کنترل خطوط» و «مسئول شیفت مرکز کنترل» بازداشت شدند.

لوکوموتیوران قطار سمنان-مشهد نیز که متواری شده بود، پس از ۲ روز، شناسایی و بازداشت شد.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، یک روز پس از حادثه، با حضور در گفتگوی زنده‌ی خبری، ضمن عذرخواهی از حادثه‌دیدگان و خانواده‌ی آن‌ها، اعلام کرد که استعفا داده و استعفایش از سوی وزیر راه و شهرسازی پذیرفته شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More