شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سه روز پس از زلزله؛ ناهماهنگی و ضعف در امدادرسانی

 

سه روز پس از وقوع زلزله‌ در استان کرمانشاه، رسانه‌ها و منابع خبری داخلی از میزان خرابی‌ها و کمبودها گزارش دادند و از ناهماهنگی در عملیات نجات و روند کند رسیدگی به مردم زلزله‌زده انتقاد کردند.

انتقاداتی که پای حسن روحانی، رئیس‌جمهور، را به منطقه و دیدار با مردم کشاند. به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این سفر با اذعان به وجود ضعف‌ها اظهار داشت: «عمده توقعات درباره نیازها اولیه است. زلزله ضعف‌های ما و سازه‌هایمان را نشان داد، وقت این نیست مچ هم‌دیگر را بگیریم.» وی همچنین در جلسه هیأت دولت روز چهارشنبه ۲۴آبان گفت: «این‌که خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است.»

روحانی همچنین خواستار سپردن امور استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، به بنیاد مسکن شد و افزود که در این زمینه نباید «کارهای موازی» صورت بگیرد.

 

  • ناهماهنگی و ضعف در عملیات امداد و نجات

با بالا گرفتن انتقادها از روند کمک‌رسانی به مردم زلزله زده منطقه غرب کشور، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد: «تعداد ۱۰هزار تخته پتو در بین مردم مصیبت‌دیده توزیع شده و تعداد ۱۰ فروند هلیکوپتر به انتقال مجروحین اختصاص داده شده است.»

این درحالی است که خبرنگارانی که برای پوشش خبری به منطقه اعزام شدند گزارش دادند که بسیاری از مردم به‌خصوص در روستاها، سه روز پس از وقوع زمین لرزه تاکنون کمکی دریافت نکردند و خود با دستان خالی به برداشتن آوارها و مداوای زخمی‌ها پراختند.»

هم‌زمان شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، در مصاحبه‌ی خود با ایرنا با اذعان به کندی در عملیات امدادرسانی اظهار داشت که تنها به ۸۰درصد از زلزله زدگان آب آشامیدنی رسانده شده است.

 

  • مردم به جای مسوولان

با وقوع زلزله و کندی روند امداد رسانی، مردم در تلاش‌اند تا کمک‌های مردمی را جلب و به کرمانشاه ارسال کنند و با دایر کردن مراکز جمع‌آوری کمک‌ها به کمک جمعیت هلال احمر شتافتند. گزارش‌ها از روانه‌شدن محموله‌های کمکی ازمهاباد، میاندواب، بوکان، تکاب، سردشت، اشنویه، شاهیندژ، بانه، سقز، مریوان و چندین شهر دیگر به زلزله زدگان غرب کشور در کرمانشاه و سایر مناطق آسیب‌دیده حکایت دارد.

میزان خسارت و ویرانی ناشی از زمین‌لرزه اخیر استان کرمانشاه وسیع گزارش شده است. ساختمان‌های طرح مسکن مهر، که دچار تخریب ۹۰درصدی شده‌اند، انتقاداتی را درباره غیراستاندارد بودن این واحدهای مسکونی که در زمان دولت احمدی‌‌نژاد ساخته شدند، به‌دنبال داشته است.

منتقدان می‌گویند در ساخت واحدهای مسکونی مسکن مهر، دستورالعمل‌ها و مقررات ایمنی ساختمان که مورد تأکید و تأیید وزارت مسکن و شهرداری‌ها بوده است، رعایت نشده است. حسن روحانی نیز در سفر به منطقه زلزله‌زده به این موضوع اشاره کرد و گفت که مسببین ساخت واحدهای مسکونی غیرمقاوم مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

شامگاه روز یکشنبه ۱۲ آبان زلزله‌ای به قدرت ۷/۳ ریشتر مناطق عمدتا کردنشین غرب ایران را لرزاند. زلزله کرمانشاه به منطقه وسيعی از سرپل‌ذهاب، قصرشيرين، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد و ساير شهرستان‌های غرب استان خسارات سنگيني وارد کرده که تا کنون ۴۷۴کشته و نزدیک به ۱۰هزار نفر  زخمی برجای گذاشته است. منابع خبری داخلی گزارش دادند که عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریبا به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.

 

در تازه‌ترین واکنش بین‌المللی ملکه الیزابت، ملکه بریتانیا و ترزا می، نخست‌وزیر این کشور وقوع این حادثه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفتند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More