شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سه روز عزای عمومی در استان گلستان برای کشته‌شدگان معدن یورت

 

با کشته‌شدن جمعی از کارگران معدن استان زغال سنگ یورت در آزادشهر استان گلستان، سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان و حسن صادقلو، استاندار گلستان، در پیامی به مناسبت جان باختن جمعی از کارگران در حادثه معدن آزادشهر سه روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز با ارسال پیامی این حادثه را به خانواده‌های قربانیان و مردم ایران تسلیت گفت.

ظهر روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، معدن زغال سنگ زمستانه یورت در آزاد شهر استان گلستان بر اثر انفجار فروریخت.

براساس آمار رسمی اعلام شده تاکنون ۳۵ نفر از معدن کاران در میان آوار این انفجار محبوس و جان خود را از دست داده‌اند شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با همکاری تیم‌های مختلف امداد و نجات و گروهی از معدن‌کاران متخصص، پیکر ۲۱ نفر از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، از معدن خارج شده و یک نفر نیز اخیرا شناسایی و به زودی به خارج از معدن انتقال داده می‌شود.

در تشریح این حادثه، فیض‌الله کاکوئی، کارفرمای این معدن، گفت:« بدنبال از کارافتادن موتور دیزل این معدن، کارگران توسط یک دستگاه باطری قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر می‌شود.»

یکی از معدنچیان حاضر به خبرگزاری مهر گفته بود که معدن یورت آزادشهر سنسور تشخیص نشت گاز ندارد و علت اصلی این حادثه هم انفجار گاز به دلیل نشت آن بود.

رییس کل دادگستری گلستان نیز در خصوص تحقیقات علت وقوع حادثه اعلام کرد: « در حال حاضر اولویت، تلاش برای نجات کارگران گرفتار در معدن و بهبودی مصدومان این حادثه است.  تحقیقات میدانی بدون اینکه خللی در کار امداد و نجات معدنچیان ایجاد کند، آغاز شده، پرونده قضایی در دادسرای آزادشهر باز است و پس از تحقیقات، کار رسیدگی به پرونده آغاز می شود.»

با گذشت حدود یک روز از حادثه، نیروهای امداد و معدن‌کاران برای کمک به آواربرداری از شهرهای مختلف ایران به منطقه حادثه دیده اعزام شده و وارد محدوده معدن شده‌اند، تا بتوانند با حفر تونلی انحرافی به پیکرهای معدنچیان باقی‌مانده در معدن دست یابند.

در سالهای اخیر حوادث متعددی در معادن ایران به ویژه معادن کرمان رخ داده است. آمار می‌گوید: « تنها در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ بیش از ۳۰ معدنچی در حوادث معدن جان خود را از دست دادند که علت اصلی این تلفات نبود خدمات اضطراری کافی در مناطق نزدیک به معادن عنوان شده است.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More