شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سهل انگاری در ساخت مسکن مهر و مدیرانی که باید پاسخگو باشند


براساس آخرین آمار از سوی علی بیت الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی،  از ۳ هزار مسکن مهر اسلام آباد غرب حتی یک واحد هم پس از زلزله سالم باقی نمانده است. عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله زده به ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.
به گفته بیت الهی، برای کوتاه کردن زمان احداث ساختمان‌ها، دیوارهای حائل به تیر و ستون ساختمان متصل نشده و همین عامل ریزش دیوار بناها شده است.

شامگاه ۲۱ آبان‌ماه زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۷.۳ ریشتر حوالی مرز ایران و عراق را لرزاند. شدت این زمین‌لرزه به‌حدی بود که بسیاری از استان‌های غربی ایران این زلزله را احساس کردند، اما به‌دلیل شدت زیاد این زلزله در استان کرمانشاه، بیشترین صدمات جانی و مالی در این استان رخ داد.
تخریب ساختمان های متعلق به مسکن مهر موجب شد که بر میزان تلفات افزوده شود. ساکنان مسکن مهر از اقشار ضعیف جامعه هستند و در حالی که هنوز اقساط تسهیلات خرید مسکن مهر را تمام نکرده اند باید اقساط تسهیلات مرمت و تعمیرات را هم بپردازند.
حسن روحانی، رئیس جمهور در هنگام بازدید از مناطق زلزله زده با انتقاد از رویه ساخت خانه های دولتی گفت: « در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که بصورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند.  باید اشکالات و کاستی های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.»
حال امروز پنجشنبه ۲۵ آبان، رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس بر ناامن بودن و غیراستاندارد بودن مسکن های مهر صحه گذاشت.
محمدرضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس می گوید: تخریب در بخش  واحدهای مسکن مهر بسیار گسترده بوده و کاملا مشخص است که در ساخت این آپارتمان ها سهل انگاری صورت گرفته است.
رضایی درهنگام بازید از مناطق زلزله زده به خبرنگار ایلنا گفت: تمام واحدهای مسکن مهر دچار تخریب و خسارات فراوانی شده و این میزان تخریب واحدهای مسکن مهر مایه تاسف است.
به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی،  مدیران مقصر و سهل انگار فارغ از اینکه در چه دوره ای در حوزه ساخت مسکن مهر تصمیم گیر بوده اند، باید پاسخگو باشند و به طور قطع باید در مجلس توضیح دهند.
این نماینده مجلس با اشاره به تخریب بیمارستان نوساز در اسلام آباد غرب،  تصریح کرد: بیمارستان آخرین ساختمانی است که در این سوانح باید تخریب شود اما متاسفانه شاهد تخریب گسترده یک بیمارستان نوساز در اسلام آباد غرب هستیم.
طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد. درست زمانی که محمود احمدی نژاد بعنوان رییس قوه مجریه مشغول به خدمت بود. براساس این طرح دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی وام گرفت، با عدم توان پرداخت آن منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد.
احمدی نژاد وعده داده بود که بیشتر از چهار میلیون مسکن مهر در کشور ساخته خواهد شد، اما آمار نشان می‌دهد که در مجموع ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد این طرح شروع شده است.
کارشناسان، ایرادهای فراوانی بر این طرح وارد کردند. چرا که اغلب خانه‌های ساخته شده در این طرح در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز و تلفن و همچنین خدمات بهداشتی و آموزشی آنها نشده بود.
طرح مسکن مهر در زمان احمدی نژاد به پایان نرسید و ادامه پروژه به دولت روحانی واگذار شد. دولتی که از همان ابتدای کار، این طرح را غیرحرفه ای و نادرست خواند و گفت تنها کاری که می توانیم انجام بدهیم، اتمام پروژه‌های شروع شده خواهد بود ولی، طرح را ادامه نخواهیم داد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More