شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۹ خرداد

سلبریتی‌ها جای روشنفکران را گرفته‌اند

آخرین جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی، برادر رییس‌جمهوری پیشین، که مدعی بود در انتخابات ۱۳۸۸ تقلب صورت گرفته، پشت درهای بسته و غیر علنی برگزار شد و جالب اینکه روزنامه‌های اصولگرا، اظهارات نماینده دادستان علیه خاتمی را کاملا پوشش دادند و از دفاعیه خاتمی حرفی نزدند.

روزنامه اصولگرای وطن امروز، عکس محمدرضا خاتمی را در صفحه اول کار کرده و با این تیتر: «رسوایی ۲»؛ لابد رسوایی اول به زعم این روزنامه اعتراضات ۱۰ سال پیش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مردم به نتیجه انتخابات و بر آمدن احمدی‌نژاد بوده است.

کیهان هم گزارش یک طرفه‌ای از دادگاه داده و نوشته که مدعی تقلب در برابر استدلال محکم نماینده دادستان، دست و پایش را گم کرد. آن سوی میدان روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب که نمی‌توانستند بنا بر حکم دادگاه، دفاعیه خاتمی را منتشر کنند از تیترهای دو پهلو استفاده کرده‌اند. مثلا روزنامه آرمان تیتر زده که «آخرین قضاوت غیرعلنی» و به مخاطبانش پیام داده که اگر حرف‌های خاتمی بی‌راه بود پس چرا دادگاه علنی برگزار نشد.

معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات دیروز اعلام کرد که این وزارتخانه یک شبکه سایبری جاسوسی سازمان سیا را در ایران و کشورهای دیگر منهدم کرده است. این خبر ظاهرا مهم اما چندان مورد توجه روزنامه‌ها قرار نگرفت. شاید هم روزنامه‌ها از این خبرها و ادعاها از وزارت اطلاعات زیاد شنیده‌اند.

روزنامه اعتماد البته در همان صفحه اول و با آب و تاب، این پیروزی را جشن گرفته و تیتر زده «ضرب شست». اردشیر نوریان هم در سرمقاله اعتماد با عنوان «امنیت در عصر سایبر» نوشته و گفته که آمریکا و متحدانش در منطقه همواره تلاش می‌کنند تا در سیستم امنیتی ایران، نفوذ کرده و جاسوسی کنند اما وزارت اطلاعات موفق شده که با همکاری متحدانی که دارد، شکست بزرگی را بر آن‌ها تحمیل کند.

برویم سروقت بحران ایران و آمریکا که حالا روزمره شده و می‌توان هر روز در این باره یادداشت و گزارشی در مطبوعات خواند. چیزی به پایان مهلت ایران به اروپا نمانده و گویا ذخایر اورانیوم ایران قرار است از سقف ۳۰۰ کیلوگرم که در معاهده برجام معین شده، بیشتر شود و این اتفاق می‌تواند نقض تعهدات برجامی محسوب شود و تنش تازه‌ای بیافریند. در این باره از علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل بشنویم که در آرمان یادداشتی نوشته و از لزوم تغییرات اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای و داخلی ایران گفته است.

این استاد دانشگاه به مسئولان تذکر داده که اگر از برجام خارج شوند یا این تعهدات را نقض کنند، ارتباط ایران با سایر کشورها را قطع کرده و باعث می‌شوند که ایران از سوی اروپا نیز تحریم شود و در واقع کار آمریکا را در ساختن اجماع جهانی، ساده خواهند کرد.

در این وانفسای سیاست، بیچاره مستاجرانی که می‌خواهند در فصل نقل و انتقال و تابستان خانه عوض کنند. این طور که روزنامه‌ها گزارش داده‌اند اجاره‌ها رشد نجومی داشته و ابرار اقتصادی خبر داده که نرخ رشد قیمت مسکن و اجاره به دلار نزدیک شده است.

عکس صفحه اول روزنامه هفت صبح هم خالی از لطف نیست. این روزها با جدایی برانکو سرمربی پرسپولیس و پیوستن این مربی محبوب به باشگاه الاهلی عربستان، هواداران پرسپولیسی هر روز جلوی باشگاه تجمع می‌کنند و در اعتراض به مسئولان باشگاه شعار می‌دهند و حالا یک خانم که از این همه سر و صدا سرسام گرفته، با شلنگ آب، پرسپولیسی‌ها را خیس کرده بلکه آرام بگیرند.

مواظب باشیم مقابل عربستان، اسراییل و آمریکا تنها نمانیم   

عربستان و اسراییل دشمنان منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند که نمی‌خواهند ایران و آمریکا پای میز مذاکره بنشینند. مصطفی داننده در سرمقاله اخبار صنعت با بیان آنچه آمد، ادامه داده که حمله به نفت‌کش‌های ژاپنی آن هم در روزی که نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری به تهران آمده بود، هشدار بزرگی برای ایران بود و نشان می‌داد که دشمنان منطقه‌ای در حال مین‌گذاری خاورمیانه هستند.

این روزنامه‌نگار تصریح کرده که ناامنی خاورمیانه به ضرر ایران است چرا که قیمت نفت را افزایش می‌دهد و این اتفاق می‌تواند بر همه دنیا تاثیر بگذارد و در پی آن پرونده ایران به شورای امنیت برود. داننده این را هم گفته که در شرایط فعلی ایران باید یارگیری کند تا در مقابل عربستان و اسراییل و آمریکا تنها نماند.

مذاکره یک فرصت است

نادر انتصار، استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در مصاحبه‌ای به اعتماد گفته که مذاکره با آمریکا یک فرصت است و می‌توان با طرف قدرتمندی هم بر سر میز مذاکره نشست و با شناسایی نقاط ضعف امتیاز گرفت.

این استاد دانشگاه، ویتنام شمالی را مثال زده که وقتی با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کرد که در شرایط ضعیفی بود و آمریکایی‌ها هر روز ویتنام را بمباران می‌کردند اما در نهایت این آمریکا بود که از ویتنام عقب‌نشینی کرد.

نادر انتصار معتقد است که ترامپ در مذاکره احتمالی با ایران می‌خواهد بیشترین امتیاز را بگیرد و هدفش این است که عملکرد منطقه‌ای ایران را محدود کند و می‌خواهد که در این مذاکرات دست بالا را داشته باشد و همه کارت‌های ایران را از پیش سوزانده باشد.

این کارشناس امور بین‌الملل گفته که ترامپ تمایلی به جنگ ندارد چرا که جنگ سود اقتصادی نداشته و ممکن است در بلند مدت ضرر هنگفتی به همراه داشته باشد.

اما انتصار این هشدار را هم داده که اتهام‌زنی به ایران در مورد خرابکاری در مسیر نفت‌کش‌ها گرچه تا به حال موفق نبوده اما می‌تواند زمینه‌ای باشد که آمریکا با تبلیغات، خطر ایران را به دنیا بقبولاند و منطقه به سمت جنگ پیش رود.

اقتصاد ایران به کجا می‌رود

حسن روحانی وعده داده که در پایان امسال و حتی با وجود تحریم‌ها، اقتصاد ایران رشد اقتصادی مثبت را تجربه خواهد کرد اما روزنامه جهان صنعت در گزارشی آماری این وعده رییس‌جمهوری را ناممکن دانسته و نوشته که بنابر داده‌های آماری رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۸ منفی ۵/۵ درصد خواهد بود و چشم‌اندازی برای رشد اقتصادی مثبت وجود ندارد و این در حالی است که تورم از ۵۰ درصد گذشته و کشور با نقدینگی دو هزار میلیارد تومانی مواجه است.

علی ترکمانی، پژوهشگر اقتصادی هم در یادداشتی کوتاه نوشته که به نظر می‌رسد با رشد اقتصادی ترکیه و عربستان، اقتصاد ایران در آینده حاشیه‌ای خواهد شد و در چنین شرایط ناامنی، انتظار سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی بی‌معناست و دولت هم با کاهش درآمدهای نفتی قادر به سرمایه‌گذاری نیست و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی تورم نقطه به نقطه اوج بگیرد و شاهد افزایش قیمت دلار و فرار سرمایه‌ها باشیم.

نقره‌داغ مستاجران

تابستان فصل نقل و انتقال مستاجران است اما امسال به نظر می‌رسد افزایش اجاره بها تا ۴۰ درصد نسبت به سال قبل، مستاجران را نقره‌داغ کرده و در تهران، بسیاری از اجاره‌نشین‌ها ناچار شده‌اند یا به جنوب شهر کوچ کنند و یا به شهرک‌های اطراف تهران بروند. رسالت گزارش داده که یک چهارم جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند و به نظر می‌رسد این قشر که قسمت عمده آنها کارگر و کارمند هستند و درآمد و پس‌انداز زیادی هم ندارند با مشکل بزرگی مواجه شده‌اند. این طور که رسالت نوشته تورم و بالا رفتن قیمت خانه تاثیر مستقیمی بر کرایه خانه‌ها گذاشته و این بحران رفع نخواهد شد جز اینکه عرضه مسکن افزایش پیدا کند.

سلبریتی‌ها جای روشنفکران را گرفته‌اند

حسین باهر، جامعه‌شناس معتقد است که جامعه ایران دچار دوگانگی و ریاکاری است و این وضعیت دوگانه به اخلاقیات صدمه فراوان زده است. این استاد دانشگاه برای مثال حجاب را مثال زده و اینکه مجریان چادری صدا و سیما هم وقتی به خارج از کشور می‌روند، بی‌حجاب می‌شوند و یا دختران دانش‌آموز که در مدرسه چادر به سر دارند به محض اینکه از مدرسه بیرون می‌آیند چادر را در کیف می‌گذارند و روسری سر می‌کنند.

حسین باهر تصریح کرده که سال‌هاست روشنفکران از رسانه‌های فراگیر مثل صدا و سیما حذف شدند و نتیجه‌اش اینکه امروز سلبریتی‌ها جای روشنفکران را گرفته‌اند و جامعه، طبقه مرجعی ندارد و در ورطه فرومایگی و بیهودگی افتاده است.

قبیله پولشویان

سینمای ایران با بحران‌ها و بیماری‌های بسیاری رو در رو ست که حالا پدیده پولشویی هم به آن اضافه شده است.

جبار آذین در روزنامه فرهنگی-سینمایی صبا نوشته که مدت‌هاست کسانی که هیچ ربطی به سینما ندارند به عنوان تهیه‌کننده در عرصه فیلم‌سازی آمده‌اند و پول‌های مشکوک و باد آورده‌شان را در سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند، به گونه‌ای که حالا سینمای ایران محل تاخت و تاز این قبیله‌ها و باندهای پولشویی است.

نویسنده روزنامه صبا، تصریح کرده که باندهای پولشویی باعث شده‌اند که میان سینماگران اختلاف و دعوا راه بیفتد و برای داشتن سینمایی سالم باید صحنه از افرادی که هیچ ربطی به هنر و فرهنگ ندارند، پاکسازی شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More