شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین؛ تمام سرنشینان و خدمه جان باختند

حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی ایران، درباره جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که در اطراف تهران سقوط کرد، گفت که این جعبه‌های سیاه «در اختیار ما است و براساس قوانین و مقررات موجود، ما تعیین می‌کنیم در این زمینه چه اتفاقی بیفتد.»

رضایی‌فر، روز چهارشنبه ۱۸ دی، در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران، درباره احتمال سقوط این هواپیما گفت: «هیچ‌گونه اطلاعاتی در این زمینه را فعلا نمی‌توان تایید کرد چرا که باید ابتدا بررسی این سانحه به صورت کامل انجام شده و نتایج آن مشخص شود.»

یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه هجدهم دی ماه، پس از پرواز از فرودگاه خمینی تهران در حوالی شهر پرند سقوط کرد.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی ایران گفت: «این هواپیما ساعت ۶:۱۳ از فرودگاه امام خمینی به پرواز درآمده و ساعت ۶:۱۸ این هواپیما از صفحه رادار خارج و دچار سانحه هوایی شده است.»

او با بیان اینکه این هواپیما ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی داشت، ادامه داد: «از این تعداد ۳۲ نفر غیر ایرانی و ۱۴۴ نفر بودند، که همه سرنشینان در این سانحه فوت کردند.»

به گفته رضایی‌فر، هر دو جعبه سیاه این هواپیما «آسیب دیده اما حافظه آنها سالم است».

علی ربیعی، سخنگوی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۱۸ دی در جلسه مطبوعاتی گفت: «این هواپیما سه دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد و براساس آنچه اعلام شده ۱۴۴ نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ نفر افغان، یک نفر بریتانیایی و ۹ نفر کانادایی، ۴ نفر سوئدی بودند.»

در این حادثه، تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت ایران نیز جان باختند.

همچنین وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده و دو طرف توافق کردند درباره تحقیق راجع به سقوط هواپیمای اوکراینی هماهنگی نزدیکی داشته باشند.

سفارت اوکراین در ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای جدید درباره سقوط این هواپیما، نقص موتور را به عنوان دلیل سقوط حذف کرد.

بامداد چهارشنبه هجدهم دی ماه، یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین که بامداد چهارشنبه پس از پرواز از فرودگاه خمینی تهران در حوالی شهر پرند سقوط کرد. تصاویر منتشر شده از لحظه سقوط نشان می‌دهد که این هواپیما در حال سوختن سقوط کرده است.

همزمان مدیرکل روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی تهران گفت:«یک فروند هواپیمای بوئینگ اوکراینی پس از بلند شدن از فرودگاه خمینی تهران در حوالی پرند سقوط کرده است.این هواپیما ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه پرواز و دقایقی بعد سقوط کرد.»

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت:«سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی به مقصد کی‌یف بعد از برخاستن از فرودگاه خمینی تهران، بین پرند و شهریار سقوط کرده است.»

مقام‌های اورژانس از اعزام نیروهای امدادی به محل سقوط هواپیما خبر داده اند. به گفته سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران، قطعات این هواپیما در سطح وسیعی از یک منطقه در نزدیکی شهر پرند پخش شده است.

پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور با تاکید براینکه هیچ یک از مسافران و خدمه این هواپیما زنده نمادند، گفت: «گروه‌های امداد درحال جمع‌آوری اجساد کشته شدگان هستند تا اجساد را به سازمان پزشکی قانونی ایران تحویل دهند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More