شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸خرداد

سفیر آلمان فرار کرد

با تاکید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مورد اینکه همه کسب و کارها و مراکز خدماتی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. دنیای اقتصاد این تصمیم دولت را «حذف آخرین محدودیت‌های کرونایی» تعبیر کرد.

با این همه روحانی به مردم هشدار داد کرونا فعلا تمام‌شدنی نیست و باید حداقل تا پایان سال، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، هر چند راهکار مشخصی از سوی دولت ارائه نشده، این جمله روحانی که «فعلا عزا و عروسی را کنار بگذارید»، تیتر چندی از روزنامه‌هاست. روزنامه دولتی ایران هم آن بخش از حرف‌های روحانی که «شایعه کرونایی نسازید» را تیتر کرده است. 

هر چند قرار است تا اول تیر ماه کسب و کارها به وضع عادی برگردند اما شیوع کرونا به اصناف کشور خسارت ۲۶ هزار میلیارد تومانی زده است. روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «سوختن اصناف در تب میلیاردی»، اصناف کم‌بضاعت را در صف مقدم این خسارت‌ها ارزیابی کرده است و گفت‌وگویی هم با آلبرت بغزیان، اقتصاددان کرده است. او در این زمینه گفته که بهترین سازوکار برای جبران خسارت‌ها الگو قرار دادن تجارب کشورهای دیگر بوده است. به گفته این اقتصاددان، «بسیاری از کشورها در قدم اول سعی کردند که از معیشت افراد کم‌درآمد حمایت کردند. پس از آن به سراغ کارفرمایان رفتند، برای حمایت از صاحبان کار گزینه پرداخت وام‌های ارزان را انتخاب کردند. کارفرمایان با دریافت وام‌های مقرون به صرفه کارگاه‌ها و بخش‌های خود را فعال نگه داشتند و کارگران خود را حفظ کردند.»

 اخبار بدِ اقتصادی همچنان ادامه دارد و قیمت مسکن و در پی آن نرخ اجاره بها همچنان صعودی است. کیهان گزارشی داده از مصیبتِ مستاجران در فصل جابه جایی. این طور که کیهان نوشته مستاجران در شهرهای بزرگ، بیش از نیمی از درآمدشان را اجاره خانه می دهند. کیهان ادامه داده که قیمت هر متر مسکن در تهران به طور متوسط به ۱۷میلیون تومان رسیده است و این افزایش قیمت خانه به طور مستقیم بر اجاره بها و مستاجران تاثیر خواهد گذاشت. 

این روزها، آتش سوزی‌های پیاپی در جنگل‌های زاگرس همچنان از گزارش‌های داغ مطبوعاتی است. روزنامه آرمان‌ملی در گزارشی با عنوان «دست‌های پنهان آتش»، این سوال را مطرح کرده است که آیا آتش سوزی‌های دو ماه گذشته در مراتع و جنگل‌های کشور عمدی بوده است؟ به نوشته آرمان‌ملی، مقامات محلی معتقدند که این آتش سوزی‌ها عمدی است. به نوشته این روزنامه ، افرادی که اقدام به آتش زدن مراتع می‌کنند دو هدف دارند، گاهی دعوا بر سر مراتع دام است و گاهی هم  برخی با نيت تبديل عرصه‌های طبیعی و زمين‌های کشاورزی به زمين‌های باير، اقدام به آتش‌سوزی می‌کنند تا بتوانند زمین‌خواری کرده و ساخت و ساز انجام دهند. 

از سوی دیگر پادگان ۰۶ ارتش در تهران، دیروز با حضور فرمانده ارتش و شهردار تهران، به شهرداری منتقل شد تا به پارک و بوستان تبدیل شود. این در حالی است که در شورای شهر قبلی تهران، مذاکراتی برای ساخت و ساز در اراضی این پادگان صورت گرفته بود. اعتماد به استقبال خروج پادگان‌ها از شهر تهران رفته ولی وطن امروز می‌گوید ماجرا چیز دیگری است!

روزنامه رسالت، از سرانجام طرح فروش خودرو گزارش داده و اینکه نارضایتی مردم از روش قرعه‌کشی خودرو و شبهاتی که درباره اعلام برندگان وجود داشت، نشان داد که خودروسازان نه تنها در عرضه محصولات باکیفیت ناتوان‌اند بلکه توان برگزاری یک قرعه‌کشی استاندارد را هم ندارند. 

در این گیرو دار اما روزنامه جوان هنوز اعتراضات آمریکا را پیگیری می‌کند و امروز تیتر اول آن «خروش جهانی علیه ترامپ و نژادپرستی غرب،» بود. اشاره جوان به راهپیمایی‌های ضد نژاد‌پرستانه در شهرهای مختلف اروپا و استرالیاست. 

یک یادداشت سیاسی را هم بخوانیم و برویم سروقت روزنامه‌خوانی، مصطفی داننده در اخبار صنعت به توئیت یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرده که سرخوشانه گفته بود، اینکه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در رستوران مجلس ناهار میل کرده است، نشانه شفافیت و تحول است. نویسنده اخبار صنعت نوشته که این حرکات نمایشی به درد مردم نمی‌خورد و یادمان است که احمدی نژاد هم در سفرهای استانی نان و پنیر می‌خورد و عاقبتش را دیدیم.

۵۰ درصد جمعیت تهران اجاره نشین‌اند

فصل جابجایی مستاجران است ولی بازار اجاره بها به گونه‌ای است که آه مستاجران دیگر به جایی نمی‌رسد. 

به گزارش روزنامه اقتصادی سرآمد، براساس آخرین سرشماری، به طور متوسط جمعیت اجاره‌نشین به نسبت صاحب‌خانه‌ها در کل کشور ۳۱ درصد و در شهر تهران بیش از۴۳ درصد برآورد شده است. بنابراین در کلانشهر تهران نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر اجاره نشین‌ها هستند. این درحالی است که در کل کشور ۲ میلیون واحد مسکونی کم است. 

میانگین قیمت مسکن از اردیبهشت ماه ۹۸ از ۱۲ میلیون تومان اکنون به ۱۷ میلیون تومان در هر متر مربع افزایش یافته است.

۷  میلیون ایرانی کار می‌کنند اما بیمه ندارند

بر اساس مصاحبه ایران با احمد میدری، معاون وزیر کار که  در واقع ۲۷ اردیبهشت ماه انجام شده،‌ نشان می‌دهد که تا این تاریخ ۷۶۰ هزار نفر در سامانه وزارت کار اطلاعات خود را ثبت و اعلام بیکاری کرده‌اند. 

به گفته احمد میدری، از ۲۴ میلیون نفر شاغل، ۱۷ میلیون نفر بیمه دارند که تقریبا نیمی از این شاغلان بیمه خویش‌فرما دارند که بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی‌گیرد چون دولت نمی‌تواند راستی‌آزمایی کند که این‌ افراد کار خود را از دست داده‌اند یا نه. 

۷ میلیون نفر هم شاغل اصلا هیچ‌گونه بیمه‌ای ندارند که هر حادثه کوچکی رخ دهد می‌تواند کل خانواده را به زیر خط فقر ببرد. 

معاون وزیر کار، درباره کاهش درآمدهای دولت هم گفته تا پیش از کرونا در کشور۹۰  میلیون لیتر بنزین فروخته می‌شد که در دوره کرونا به ۳۰ میلیون لیتر رسید. ضمن اینکه درآمدهای گمرکی خودرو از واردات و صادرات هم به‌شدت کاهش یافت. 

به گفته میدری، دولت  برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیرباید پول بیشتری داشته باشد و می‌خواهد آن را با تقویت سیستم مالیاتی تامین کند.

جرم سیاسی بخشنامه شد 

مهمترین خبر سیاسی امروز اینکه با دستور رئیس قوه قضائیه، «جرم سیاسی بخشنامه شد» و امید برای اجرایی‌شدن قانون جرم سیاسی که حضور هیات منصفه و علنی بودن دادگاه ها را الزامی می‌کند، بیشتر شده است. قانون جرم سیاسی سال ۹۵ به تصویب مجلس رسید ولی همچنان در دادگاه‌ها مورد توجه نبود و در این سال‌ها تعداد پرونده‌هایی که براساس این قانون رسیدگی شدند، خیلی معدود و انگشت‌شمار است. 

میرمحمد صادقی، حقوقدان نیز در یادداشتی در روزنامه ایران اگرچه بخشنامه اخیر را گامی رو به جلو برای حقوق متهمان سیاسی توصیف می‌کند ولی در عین حال تاکید می‌کند که این بخشنامه هیچگاه نمی‌تواند جای قانون را بگیرد. مگر اینکه قضات مجبور به رعایت این بخشنامه شده و از طریق همان قانونی که در سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، اقدام کنند. به باور این حقوقدان مشکل دیگر عدم تفکیک جرم سیاسی از جرم امنیتی است که همچنان معیار روشنی ندارد و تشخیص آن به دادگاه و دادسرا واگذار شده، بدون آنکه ایرادات آن رفع شده باشد.

بنابراین از نگاه میرمحمد صادقی، بخشنامه اخیر، مستثنیات زیادی را دارد که همچنان متهم را از حیطه قانون جرم سیاسی خارج می‌سازد.

سفیر آلمان فرار کرد 

وطن امروز با تیتر «عملیات فرار یک جاسوس» مدعی شده چند هفته پس از انتشار گزارش این روزنامه درباره جاسوس بودن سفیر آلمان، میشائیل کلور برشتولد، ایران را ترک کرد و دیگر بازنخواهد گشت. 

وطن امروز یک ماه پیش در گزارشی سفیر آلمان را جاسوس صهیونیست‌ها خوانده بود که با واکنش تند وزارت امور خارجه ایران مواجه شد. با وجود تذکر وزارت خارجه، این روزنامه همچنان اصرار داشت که برشتولد یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان است که در پوشش دیپلماتیک، ماموریت جاسوسی دارد. 

اکنون وطن امروز خبر داده که برشتولد ایران را ترک کرده و این پایان ناگهانی و خارج از عرف، نشان‌دهنده پایان کار برشتولد است.

آماده موج گسترده آتش‌سوزی جنگل‌ها باشیم

محمد درویش در آرمان ملی نوشته باید آماده موج گسترده آتش‌سوزی در جنگل‌ها باشیم. استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، کرمانشاه و چندین استان دیگر در خطر آتش‌سوزی هستند. درویش یادآور شده که از ابتدای سال ۹۹، اکثر کارشناسان محیط زیست، این موج گسترده آتش‌سوزی‌ها را پیش‌بینی کرده بودند و با اینکه ستاد حوادث غیرمترقبه و نیروهای مسلح به خوبی می‌دانستند که حجم گسترده‌ای از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع رخ خواهد داد ولی هیچ کاری نکردند.

  درویش  درباره کمبود امکانات اطفای حریق هم نوشته، اساسا هلیکوپترها وسیله مناسبی برای خاموش کردن آتش نیستند چون به واسطه بادی که پروانه‌هایشان تولید می‌کند، شعله‌های آتش فوران می‌کند پس مجبورند در ارتفاع بالا آب را خالی کنند که تاثیری بر خاموش‌شدن آتش ندارد. درویش هواپیمای آبپاش «کانادا ایر»را  راه حل می‌داند اما دولت حاضر به خرید حتی یک فروند آن نیست. 

محمدرضا محبوب فر، دیگر کارشناس محیط زیست نیز در جهان صنعت نوشته آتش سوزی‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

پادگان بوستان می‌شود

محمود میر لوحی در روزنامه اعتماد در یادداشتی ، واگذاری این پادگان برای ایجاد فضای سبز را به فال نیک گرفته و نوشته است که در شهر تهران سرانه فضای سبز ۱۶ متر است و در ده سال گذشته ۱۲۸ هکتار باغ در تهران از بین رفته است. میرلوحی به طرح برج باغ‌ها اشاره کرده که قرار بود فقط ۳۰ درصد از اراضی باغ‌ها به ساخت و ساز اختصاص داده شود که این اتفاق نیفتاد و باغ و بوستان‌های تهران نابود شد. 

وطن امروز اما این اقدام شهرداری را نه به نفع مردم بلکه «کاسبی از تراکم فروشی» دانسته و نوشته این واگذاری نکات پنهانی دارد که گفته نمی‌شود. از جمله اینکه شهرداری تهران بودجه ساخت‌‌و ساز این بوستان را در مساحت ۵۰ هکتاری از کدام محل تامین می‌کند؟ 

به گزارش وطن امروز، برای تامین هزینه بوستان‌سازی، شهرداری مجوز برج سازی در ۱۵ هکتار حاشیه پادگان را خواهد فروخت که به نوشته وطن امروز بزرگترین تراکم‌فروشی تاریخ شهر تهران خواهد بود و عایدی آن برای شهرداری ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

تا رهبر نخواهد پیشنهاد مذاکره به جایی نمی‌رسد

غلامرضا حیدری، نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس، می‌گوید ما قیم آمریکا نیستیم که ببینیم این رژیم سقوط می‌کند یا خیر. ما باید منافع ملی ایران را ببینیم و با توجه به مشکلات، باید تعادل بین روابط شرق و غرب برقرار کنیم. 

علی صالح آبادی مدیرمسئول همین روزنامه هم معتقد است باید دستگاه دیپلماسی از فرصت ضعف آمریکا استفاده کند چراکه به باور صالح آبادی اکنون ترامپ احتمالا امتیازات بیشتری از اوباما به ایران خواهد داد.

با این حال فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل بین‌الملل بر این باور است که پیشنهاد مذاکره بین ایران و آمریکا به جایی نخواهد رسید. آزادی چند زندانی هم تاثیری در رفع بحران سیاسی با آمریکا ندارد و در شرایط کنونی امکان بازگشت آمریکا به برجام نیست.

مجلسی همچنین واقع‌گرایانه می‌گوید، ایجاد یا عدم ایجاد فرصت مذاکره با آمریکا فقط بستگی به موافقت علی خامنه‌ای دارد.

مصالح کهنه زیر پوست خانه‌های نو

روزنامه شهرآرا، صاحب امتیازش شهرداری مشهد است، مطالب این روزنامه در حوزه شهری‌-اجتماعی است که گروهی از اصلاح‌طلبان شورای شهر مشهد آن را عملا اداره می‌کنند  و بیشترین اخبار و گزارش‌هایش مربوط به اطلاع رسانی در حوزه شهری و کشوری مرتبط با مشهد است. 

گزارش اصلی امروز شهرآرا درباره فروش مصالح دست دوم در بازار ساخت و ساز مسکن است که به نوشته گزارشگر شهرآرا زیر پوست خانه‌های نو، مصالح کهنه به کار می‌رود. محمد کاملان با اشاره به انبوه آگهی‌های خرید و فروش آجر دست‌دوم نوشته که الان آمار آنهایی که آجر دست دوم برای خانه‌های نوساز می‌خواهند، از قبل بیشتر شده است آن هم نه فقط در حاشیه شهر بلکه در مرکز شهر مشهد هم اوضاع همین است. 

کارتون کیوان زرگری

کارتونیست روزنامه شهروند به نوعی تله مذاکره را به تصویر کشیده است. چنین طرحی در روزنامه این اصلاح طلب نشان از بی‌اعتمادی به پیشنهاد مذاکره ترامپ دارد. در این کارتون می‌بینیم که دانه پاشیدند برای آن پرنده که با شاخه زیتون و پیغام صلح آمده ولی پرنده دانه را دید و دام را ندید.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More