شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سریال «دل»، بازتولیدِ لوکس کلیشه‌های پوسیده

این روزها سریال «دل»، به نویسندگی بابک کایدان و کارگردانی منوچهر هادی، از شبکه خانگی در حال توزیع و پخش است، سریالی سوپر‌مارکتی که بیش از ۲۵ قسمت از آن منتشر شده و روایت عشق دختر و پسری به نام رستا (ساره بیات) و آرش (حامد بهداد) است که عروسی‌شان به هم می‌خورد. رستا (عروس) در شب عروسی‌اش ربوده و به او تجاوز می‌شود و به همین دلیل، خودش عروسی را به هم می‌زند.

سریال دل با بودجه بخش خصوصی تولید شده و البته، با نقدهای زیادی همراه بوده است. منتقدان می‌گویند در این سریال، این حامیان مالی‌اند که داستان سریال را پیش می‌برند. 

 

بکارت و ارزشمندی

منوچهر هادی روایت قصه را در بستری باورناپذیر به خورد مخاطب می‌دهد. قصه درباره خانواده‌هایی پولدار، لوکس و تافته‌جدا‌بافته است که درگیر عشق مثلثی، نفرت و بکارت‌اند.

رستا بعد از این‌که به او تجاوز می‌شود، شب را به خانه خاله‌اش در شمال ایران می‌رود، چند روزی آن‌جا می‌ماند و بعد از بازگشت به تهران، شروع می‌کند به جست‌و‌جوی فرد متجاوز. 

در این مسیر، رستا تنهاست، سکوت کرده و شرمسار از این‌که به او تجاوز شده و باکرگی‌اش را از دست داده است و اتفاقا به همین دلیل، یعنی احساس بی‌ارزشی است که رابطه‌اش با آرش را به هم می‌زند. او مانند هر قربانی تجاوز حال خوشی ندارد و به‌تنهایی در مسیر یافتن متجاوز و ترمیم احساس خود قدم بر‌می‌دارد و از روانشناس کمک می‌گیرد. اما نه نامادری و نه خواهر و برادرش، هیچ‌کس به فکر او نیست و او را همراهی نمی‌کند. حتی برادر نوجوان رستا هم چون فکر می‌کند خواهرش آبرویشان را در محل برده است و همکلاسی‌هایش پشت سر خواهرش حرف می‌زنند، رستا را از خانه می‌راند و رستا تا پای خودکشی می‌رود؛ یا خواهرش آوا، حتی بعد از فهمیدن مشکل رستا، به‌جای این‌که از درد و رنج او بکاهد، تمام سعی و تلاشش این است که رستا را به آرش برساند.

در این میان، پدر رستاست که بعد از مدتی، اتفاقی متوجه مساله رستا می‌شود و سعی می‌کند پشت تصمیم‌های دخترش بایستد. اما آن هم اصالتی ندارد، چون به‌خاطر آبرو و حرف مردم بالاشهر تهران، می‌خواهد خانه و تعمیرگاهش را بفروشد و بروند جایی که کسی آن‌ها را نشناسد.

تا این‌که متجاوز (کارگر تعمیرگاه)، که از کودکی پیش این خانواده بزرگ شده و عاشق رستاست و شب عروسی او را ربود، پا پیش می‌گذارد که با رستا ازدواج کند تا پدر خانواده مجبور به فروش خانه و زندگی‌اش نشود و او هم در این میان به وصال معشوق برسد و در نهایت، هم پدر و هم رستا با این ازدواج موافقت می‌کنند.

این سریال در فضایی لوکس و تجملی پیش می‌رود و پر است از کلیشه‌های تکراری مانند زن سلطه‌جو، زن بی‌کار، زن خانه‌دار. دل سریالی است که روی یکی از مهم‌ترین سوژه‌های انسانی و مرتبط با زنان و کودکان، یعنی تجاوز، متمرکز است اما نه تنها نتوانسته است از پس ساخت و پرداخت آن برآید، بلکه با انتشار بیش از ۲۵ قسمت و صرف هزینه‌ای هنگفت، توانسته بگوید همه ارزش زن به باکرگی اوست، آن هم در خانواده‌هایی چنین پولدار و بالاشهر‌نشین. 

هرچند سعید خندق‌آبادی، مجری طرح و یکی از سرمایه‌گذاران این سریال، گفته است از منتقدان می‌خواهم صبور باشند چون این سریال قصه‌ای اخلاقی دارد. اما مشخص نیست اخلاق را از چه جنبه‌ای تعریف می‌کند و باید منتظر بود و دید در نهایت چه می‌شود.

 

زنان هنوز قربانی بکارت‌اند

موضوع بکارت زنان در جوامعی مثل ایران موضوعی است که سر رومیناهای زیادی را با داس بریده و پای دختران بسیاری را به ترمیم‌خانه‌های بکارت باز کرده است، موضوعی مهم و نیازمند فرهنگ‌سازی‌. 

سریال‌هایی مانند دل با چنگ زدن به سوژه‌هایی تابو مثل بکارت، سعی دارد مخاطب جذب کند و از آن‌جا که نه نویسنده و نه کارگردان دغدغه این معضل اجتماعی و فرهنگی را ندارند، به بدترین شکل بلندگوی فرهنگ سنتی و پوسیده می‌شوند.

سریال‌ها و فیلم‌هایی مانند دل در بسیاری از کشورهای غربی جایی ندارند. در حال حاضر، بسیاری از کشورها در تلاش‌اند مفهوم و واژه «بکارت» و «باکرگی» را از فرهنگ اجتماعی خود پاک کنند و این بار را از دوش زنان و دختران بردارند، اگر قرار باشد محصولی فرهنگی درباره بکارت تولید شود، در راستای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی است.

در واقع، باید از منوچهر هادی و نویسنده سریال پرسید نقش هنرمند در زمانه خود چیست؟ اگر فیلم‌سازی تابوها و مفاهیم ضد‌زن را در آثارش بازتولید می‌کند، باید به او گفت شماها در قتل رومیناها شریک جرم‌اید.

 

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More