شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ تیر

سرمایه اجتماعی خاتمی مثل یخ در آفتاب

فرستاده ویژه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه به تهران آمده تا شاید درباره برجام و تنش میان ایران و آمریکا مذاکره‌ای کند. با اینکه تاکنون هیچ خبری از مفاد گفت‌وگوها درز نکرده است اما روزنامه‌های امروز سعی کرده‌اند تا گمانه‌زنی کنند و از چرایی سفر این مقام فرانسوی گزارش و یادداشت بنویسند.

روزنامه آفتاب این سوال را مطرح کرده که چرا فرانسوی‌ها بیش از باقی اروپایی‌ها دلواپس حفظ برجام هستند. آن سوی میدان، روزنامه تندروی کیهان در صفحه اول با هر مذاکره‌ای مخالفت کرده و تیتر زده «اولتیماتوم یعنی قاطعیت، مذاکره دوباره دنده عقب است».

فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل در روزنامه آرمان از چرایی توجه ویژه فرانسوی‌ها به برجام نوشته و اینکه بازار خاورمیانه با هر جنگی متزلزل می‌شود و این می‌تواند ضربه‌ای به اقتصاد اروپا و حتی آمریکا باشد و از طرفی فرانسه سال‌هاست که با شرکت‌های خودروسازی و شرکت نفتی توتال در ایران حضور داشته و حالا نمی‌خواهد، بازار بالقوه ایران را از دست بدهد.

در میانه رفت و آمد مقامات اروپایی به ایران و تلاش برای حفظ برجام، سرداران سپاه اما همچنان در حال رجزخوانی هستند و روزنامه جوان از قول سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران تیتر زده که «ایران در هیچ جنگ زمینی شکست نخواهد خورد». 

حسن رشوند در سرمقاله همین روزنامه نوشته که باید از صبر راهبردی به مقاومت فعال برسیم و بعد توضیح داده که کاخ سفید از حرکات جمهوری اسلامی مثل نشان دادن آمادگی دفاعی و کاهش تعهدات هسته‌ای، دچار سرگردانی شده چه اینکه فهمیده ایران را نمی‌تواند به زور تحریم اقتصادی به پای میز مذاکره بکشاند و دیگر کارتی برای رو کردن ندارد.

بازگردیم به داخل کشور و حرف و حدیث‌هایی که درباره انتخابات آتی مجلس میان فعالان سیاسی می‌گذرد؛ حرف‌های تازه بهزاد نبوی از اصلاح‌طلبان کهنسال که گفته اصلاح‌طلبان باید در انتخابات شرکت کنند، حتی اگر نامزدی برای نمایندگی نداشته باشند، بازتاب وسیعی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب داشته است.

اعتماد عکس نبوی ۷۷ ساله را در صفحه اول کار کرده و گفته‌های این اصلاح‌طلب قدیمی را که به «چریک پیر» شهرت دارد، کاملا پوشش داده است. با این حال صادق جوادی حصار در روزنامه اعتماد نقدی بر حرف‌های نبوی نوشته و صریحا گفته که شرکت در انتخابات وقتی نتیجه‌ای نداشته باشد و به عنوان یک بازنده، عقلانی نیست و مردم چنین انتخاباتی را قبول نخواهند کرد اما باید کاری کرد که موضوع انتخابات از ساختار نظام، حذف نشود.

تا یادمان نرفته بگوییم که روزنامه اطلاعات، آغاز سال ۹۴ام انتشارش را جشن گرفته و در این حال و روز و بحران‌های اقتصادی و سیاسی، انگار این مناسبت فقط برای خود روزنامه اهمیت دارد.

سرمایه اجتماعی خاتمی را مثل یخ در مقابل آفتاب قرار دادند

احمد حکیمی‌پور که دبیرکلی حزب اراده ملت را بر عهده دارد، معتقد است که اصلاح‌طلبان نباید شرکت در انتخابات را حیثیتی کنند و بحث‌های شرکت بی‌قید و شرط و از سویی شرکت مشروط در انتخابات، درست نیست.

این عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داده که اصلاح‌طلبان با رقبا بسیار گفت‌وگو کرده‌اند اما تا به حال به نقد خود نپرداخته‌اند و با هم گفت‌وگویی نداشته‌اند و این‌طور شده که عده‌ای در پشت درهای بسته، فهرست می‌بندند و حالا هم معلوم نیست درباره عملکرد فهرست امید که نمایندگان اصلاح‌طلبان در مجلس هستند، از چه کسی باید پرس‌وجو کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین یک شخصیت ملی است اما برخی سرمایه اجتماعی خاتمی را برای انتخابات و یک فهرست انتخاباتی خرج کردند و اعتبار خاتمی را مثل یخ در مقابل آفتاب قرار دادند.

سریال گاندو رهبری را زیر سوال برد

یک سریال تلویزیونی به نام «گاندو» که موضوعش درباره جاسوسی و نفوذ در دولت بود، این روزها جار و جنجالی بر پا کرده است.

علی مطهری، نماینده مجلس در یادداشتی که برای روزنامه ایران نوشته، تصریح کرده که دولت‌ها در ایران چندان قدرتی ندارند و نمی‌توانند بر دیگر نهادهای حکومتی تاثیری بگذارند بنابراین باید پروژه نفوذ را در دیگر نهادها مثل ارگان‌های نظامی دنبال کرد.

مطهری ادامه داده که سریال گاندو، رهبری را هم زیر سوال برده چرا که وقتی یک جاسوس مثل جیسون رضایی آزاد می‌شود، رهبر در جریان امور است و نمی‌توان آزادی یک جاسوس را آن‌طور که در این سریال نشان داده شده، گردن دولت و فریب‌خوردگی دولت‌مردان انداخت.

به گفته مطهری، این سریال را همان کسانی ساخته‌اند که با انعقاد برجام مخالف بوده‌اند و همه کار کرده‌اند تا این توافق به نتیجه‌ای نرسد و موفق هم شده‌اند.

عبور از بحران اقتصادی

سعید لیلاز در یادداشتی خوشبینانه نوشته است که اقتصاد ایران رو به بهبودی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه پس از ۲۰ ماه، در خرداد گذشته تورم مواد غذایی منفی شده، نتیجه گرفته که اقتصاد ایران پس از شوک چهار برابری قیمت ارز، به خود آماده است.

عضو حزب کارگزاران سازندگی ادامه داده که واردات، کاهش چشمگیری داشته و از سویی دیگر صادرات کشور هم رشد خوبی دارد.

به گفته لیلاز اگر دولت بتواند انضباط مالی را در پیش بگیرد و نظام بانکی را سر و سامان بدهد، می‌توان پیش‌بینی کرد که تورم تا آخر امسال به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

کانکس‌نشینی در تهران

۱۵ درصد از جمعیت ۱۵ میلیونی استان تهران در سکونت‌های غیر رسمی و یا اماکن نامناسب زندگی می‌کنند و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در اماکنی زندگی می‌کنند که ثبت شهری نشده و سند و قولنامه ندارد.

این طور که شرق گزارش داده در مناطق حاشیه‌ای تهران، زندگی در کپر و کانکس شکل گرفته و خیلی‌ها بی‌آب و برق و گاز در کانکس به سر می‌برند.

در گزارش شرق آمده که تهران با شکاف طبقاتی و نابرابری امکانات رفاهی شهری روبه‌روست.

خط‌قرمزها معضل ادبیات کودک و نوجوان

همدلی گفت‌و‌گویی کرده با معصومه یزدانی، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان و شنیده که سانسور در این حوزه هم رواج دارد و مانع شخصیت‌پردازی جذاب در داستان‌های کودکان و نوجوانان می‌شود.

یزدانی معتقد است که مشکل ادبیات داستانی نوجوانان، کارهای ترجمه‌ای نیست چه اینکه مترجمان توانایی در کشور وجود دارند که داستان‌های خوبی را برای بچه‌ها ترجمه می‌کنند، اما مشکل اصلی سانسور است.

این‌طور که معصومه یزدانی گفته هنوز در ایران، دوران بلوغ که برهه مهمی در زندگی نوجوانان است و منجر به دگرگونی‌های روحی و جسمی می‌شود، به رسمیت شناخته نمی‌شود و بنابراین نویسندگان مجاز نیستند تا در این مورد بنویسند و از این مهم‌ترین تحول نوجوانی قصه و داستان خلق کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More