شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ شهریور ماه

سرقت از منازل زیاد شده؛ دزدها سکه و دلار می‌دزدند

 

بعد از روز تاریخی دلار و رسیدن به نقطه اوج دلار ۱۳هزار تومانی، روزنامه‌ها، تصویری از این بحران اقتصادی شده‌اند. گفته‌اند که وضعیت روانی جامعه در بالا رفتن نرخ ارز تاثیر مستقیم دارد و در این اوضاع آشفته اقتصادی، کسانی که تعدادشان کم نیست، به‌دنبال سود و احتکارند. روزنامه ندای اصلاحات، درباره سقوط اخلاقی جامعه ایران نوشته است.

 

صدای اصلاحات: کارمان به احتکار پوشک بچه رسیده است

 

سرمقاله صدای اصلاحات، وضعیت غم‌انگیز اخلاق در جامعه ایرانی را هدف گرفته و هادی کسایی‌زاده نوشته است:

همه قله‌های موفقیت را یک‌به‌یک در حال پیمودن هستیم، برخی از ما حتی به نوزاد هم رحم نمی‌کنند و خیلی از ما در این وضعیت بد اقتصادی هم دنبال سودجویی هستند و بعد هشتگ من مسلمانم راه می‌اندازند.

 

ابتکار: اخلاق در قربانگاه سیاست

 

علیرضا صدقی هم در سرمقاله ابتکار به فروپاشی اخلاقی جامعه پرداخته و گفته که از دوران احمدی‌نژاد، دروغ‌گویی و تهمت‌زدن همه‌گیر شده است و بعد به حرف‌های سیدحمید روحانی، مورخ حکومتی پرداخته که از شعار استخر فرح و توهین به هاشمی رفسنجانی حمایت کرده است. ابتکار نوشته است:

سیدحمید روحانی بنا دارد یک‌‌تنه به میدان آمده و علیه تمام ارکان اساسی و تاریخی مدارس علمیه بتازد. ای کاش آقای مورخ! قدری در انتخاب کلمات دقت بیشتری می‌کرد و کمتر از واژگان دینی بهره می‌گرفت. اطلاق واژه «مقدس» به شعاری تروریستی که در خوش‌بینانه‌ترین تاویل، تهدید ضمنی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، هیچ مبنای شرعی، عرفی و اخلاقی ندارد.

وجود چنین رویکردی در سیدحمید روحانی و دیگر کنش‌گرانی از جنس او، بیش و پیش از آنکه به حذف رقیب و دستیابی به قدرت بینجامد، جامعه را با چالش جدی بی‌هویتی اخلاقی مواجه می‌کند. چراکه با فراگیری این دست مفاهیم، جامعه ایران برای درک معانی بلندی چون «تقدس»، «ارزندگی» و «اخلاق» دچار پریشانی و اعوجاج می‌شود. مردم به‌راحتی نمی‌توانند مبانی درست و دقیق مصادیق چنین مفاهیمی را دریابند و در تمیز دادن هریک از آن‌ها با صفات سلبی اخلاق، دچار سردرگمی می‌شوند.

 

اطلاعات: سرقت از منازل زیاد شده است

 

روزنامه اطلاعات گفت‌وگویی کرده است با سردار حسن رحیمی، رییس پلیس تهران؛ البته عکس‌های روزنامه از این گفت‌وگو طوری است که خوانندگان را به‌یاد افتتاح پروژه و نمایشگاه می‌اندازد و در این گفت‌وگوی ساده با رییس پلیس تهران هم گویا همه روزنامه حضور دارند، از دعایی مدیر مسئول گرفته تا دبیران سرویس. حسن رحیمی در گفت‌وگو با اطلاعات، بی‌اینکه آماری بدهد، سربسته می گوید که در پی وضعیت بد اقتصادی، سرقت از منازل بسیار زیاد شده است. مردم در خانه‌هایشان سکه و دلار نگه می دارند و دزدها هم همه را به‌سرقت می‌برند، وقتی هم که دستگیر می‌شوند، همه را خرج کرده‌اند.

 

آرمان: روحانی به حرف هاشمی گوش نمی‌داد

 

روزنامه آرمان با غلامعلی رجایی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و مشاور پیشین او مصاحبه‌ای کرده است و رجایی هم که انگار دل پری از روحانی داشته باشد، به آرمان گفته است که رییس جمهور شدن روحانی، حاصل شرکت سهامی اصلاح‌طلبان و هاشمی بود و روحانی هیچ عقبه مردمی نداشت. رجایی ادامه داده است:

من شاهد بودم که آیت‌‌الله هاشمی حتی در برخی از صحبت‌هایشان مطرح کردند که آقای روحانی حتی به تذکراتی که به‌حق بود، گوش نمی‌کرد. آقای روحانی در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت هم در اکثر جلسات مجمع شرکت نکرد و درصورت شرکت در مجمع به‌صورت کامل حضور نداشت.

با وجود آنکه روحانی وام‌دار هاشمی بود، باید در کنشش نسبت‌به مجمع و نسبت‌به احمدی‌نژاد تفاوت‌هایی قائل می‌شد. شاهد بودم که آقای روحانی در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی چند بار بیشتر در جلسات مجمع شرکت نکرده بودند. می‌پذیریم که آقای روحانی در جایگاه نخستین قدرت اجرایی کشور، انتقاداتی را به برخی از مسائل درون مجمع داشته‌ باشد، اما به آن معنا نیست که در جلسات شرکت نکند. شاید نظرشان بر آن اساس بوده که در جلسه تصمیماتی گرفته خواهد شد که به‌نفع دولت نیست و نباید حضور پیدا می‌کردند، اما دوباره این ایراد به ایشان وارد است که باید در آن جلسات شرکت می‌کردند و ایرادات را مطرح می‌کردند، حتی اگر رأی هم نمی‌آورد.

 

همدلی: او که وطنش زبان فارسی بود

 

روزنامه همدلی، تنها روزنامه‌ای است که پس از دو روز از درگذشت احسان یارشاطر، یادی از این ایران‌شناس بنام کرده است و مطلب مفصل و عکس بزرگی از یارشاطر در صفحه اولش نقش بسته است. اما نکته جالب توجه در معرفی یارشاطر، اشاره به بهایی‌زاده بودن اوست، بی‌اینکه طعنه و تهمتی در کار باشد. محسن فیض‌اللهی در رثای یارشاطر نوشته است:

احسان یارشاطر در سن ۹۸ سالگی روی در نقاب خاک کشید و شرر و شرنگ را بر جان قاطبه مورخین همکار، پژوهشگران، دانشجویان و دوستداران بی‌قرار خود ریخت. کوشنده‌ای نستوه و استاد پیشین مطالعات ایران دانشگاه کلمبیا، بنیانگذار و سرویراستار دانشنامه ایران، که عمری را وقف اعتلای نام «ایرانشهر» و فرهنگ و تمدن آن کرده بود. بدون شک مرگ او ضایعه‌ای بزرگ برای همه علاقه‌مندان هنر، فرهنگ و تمدن «ایرانِ بزرگِ فرهنگی» است.  

اگرچه ترک وطن برای نسل کسانی که تمام عمر خود را صرف آن کرده‌ باشند، سخت است، اما احسان یارشاطر همچون اساتید بزرگی که جلای وطن کرده بودند، ایران در معنای عام و زبان فارسی به‌معنای خاص را در خود و خود را در ایران و زبان فارسی را وطن خود می‌دید و وطنش را به آن‌سوی آب‌ها برده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More