شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۱ شهریورماه

سردار علایی: دیپلماسی باید کار خودش را بکند، فارغ‌از نظر رهبر

 

با نزدیک‌شدن به اجلاس هرساله سازمان‌ملل و همچنین جلسه شورای امنیت با ریاست ترامپ، بحث رفتن یا نرفتن روحانی به نیویورک، در روزنامه‌ها داغ است. روزنامه‌های اصول‌گرا نظرشان را اعلام کرده‌اند و کیهان به‌نمایندگی همه دلواپسان گفته است که روحانی در این جلسه شرکت نکند؛ اما نظر همه این نیست و روزنامه اعتماد تیتر زده که «رفتن و نرفتن، مساله این نیست».

 

اعتماد: اگر به حرف کیهان باشد، ایران باید منزوی می‌شد

 

اعتماد به‌سراغ فعالان سیاسی رفته و نظرشان را درباره رفتن و نرفتن روحانی به جلسه‌ای که ترامپ ریاستش را بر‌عهده دارد، پرسیده است. داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب، گفته است که حضور روحانی می‌تواند موضع ایران را برای جهانیان روشن کند و اعلام کند که ایران به تعهدی پایبند بوده و این آمریکاست که یک قرارداد بین‌المللی را نقض کرده است. قنبری گفته است که اگر قرار بود که نظرات حسین شریعتمداری و کیهان مورد توجه قرار گیرد، ایران باید در انزوای کامل به‌سر می‌برد.

 

آرمان: هر کسی در دستگاه دیپلماسی ایران ساز خودش را می‌زند

 

مهدی مطهرنیا در یادداشت روز آرمان، حضور روحانی در سازمان‌ملل را فرصتی گران‌قدر و البته چالش‌برانگیز دانسته و نوشته که دستگاه دیپلماسی مثل یک ارکستر سمفونیک است که با هدایت رهبر ارکستر می‌نوازد، اما دستگاه دیپلماسی ایران ناهماهنگ است و هرکس ساز خودش را می‌زند و به حرکات دست رهبری دقت نمی‌کند.

 

شرق: دیپلماسی باید کار خودش را بکند، فارغ از نظر رهبری

 

هرچند تا سالگرد حمله عراق به ایران و روز سی‌ویکم شهربورماه هنوز یک هفته‌ای مانده، اما شرق به‌سراغ سردار حسین علایی رفته و از او درباره چرایی و چگونگی تداوم جنگ پرسیده است. سوالی که به‌نوعی با شرایط امروز ایران هم تطابق دارد. علایی گفته است که اگر دیپلماسی فعالی در کار بود، شاید جنگ، هشت‌ سال تداوم پیدا نمی‌کرد:

«من معتقدم دستگاه دیپلماسی، صرف‌نظر از اینکه رهبری چه نظری دارد، باید کار کارشناسی خود را انجام دهد ... دستگاه دیپلماسی ما در زمان جنگ، خودش را مطیع امام می‌دانست و وقتی امام می‌گفت «جنگ جنگ تا پیروزی»، شاید تفسیر آنها این بود که ما باید ازطریق نظامی به پیروزی برسیم. ولی شاید نظر امام این بود که جنگ جنگ تا پیروزی یعنی با کمک دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی هم جلو برویم. به‌نظر من باید دستگاه دیپلماسی می‌آمد و دائم نظرات کارشناسی مختلفی را به امام ارائه می کرد.»

 

همدلی: توحش اجاره‌ها

 

گزارش میدانی روزنامه همدلی از بازار اجاره‌خانه در تهران، با‌عنوان «توحش اجاره‌ها»، به‌اندازه کافی گویای وضعیت نابسامان مستاجران است. اجاره و پول پیش به‌حدی رسیده است که بسیاری از مستاجران باید از تهران بروند و یا حاشیه‌نشین شوند:

واقعیت آن است که قیمت‌ها وحشی شده‌اند. بهترین تشبیه برای این افسارگسیختگی قیمت‌ها، توحش اجاره‌هاست. اینکه بگوییم دیگر نمی‌توان به سادگی در جایی مانند کلان‌شهر تهران اجاره‌نشین بود، بیراه نرفته‌ایم. در بهترین حالت، قیمت هر متر رهن آپارتمان در تهران، از یک‌میلیون تومان فراتر رفته است. فرقی هم نمی‌کند که کجای تهران باشد. دیگر بهای یک‌میلیونی برای هر متر اجاره آپارتمان، در بسیاری‌از نقاط پایتخت، شبیه شوخی بزرگی شده است که می‌توان در خاطرات چند سال گذشته به‌دنبال آن گشت. کمترین نتیجه این اتفاق، جابه‌جایی طبقاتی در تهران و فشردگی حواشی تهران است. آگاهان بازار‌ می‌گویند اجاره‌نشین‌ها از نقاط مختلف تهران، به نقاطی کوچ کرده‌اند که فاصله زیادی با مرکزیت تهران دارد. حتی بسیاری از آنها راهی نقاطی در حواشی دورافتاده پایتخت شده‌اند. البته این اتفاق به‌طور حتم، مساله بدی نیست، اما اگر دلیلش فقر اقتصادی برای اجاره یک واحد آپارتمان باشد، می‌توان گفت که اتفاق ناخوشایندی رخ داده است. به یقین، امروز باید برسر اجاره‌ها فریاد زد و به‌وضوح از آنها سخن گفت، چون به‌رغم رکود حاکم بر بازار مسکن، قیمت‌ها هنوز در جایی ایستاده‌اند که نمی‌شود آنها را باور کرد. یک نکته را نیز نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از این افسارگسیختگی قیمت‌ها ظاهرا به اشتهای سیری‌ناپذیر صاحبخانه‌ها و دلالی مشاوران املاک برمی‌گردد. یک فعال بازار می‌گوید که برخی از مردم در قالب صاحبخانه، به کسی رحم نمی‌کنند و از این صفت اخلاقی، برخی بنگاه‌داران نیز بهترین استفاده را می‌کنند؛ چون می‌توانند بازار را آن‌طور که‌ می‌خواهند برای دستیابی به سود گل‌آلود کنند.

 

قانون: نخبه‌کشی در مجلس

 

بعد از اینکه دو نماینده اصلاح‌طلب نطق‌های جنجالی در مجلس ایراد کردند و از رفراندوم سخن گفتند، موجی از اتهام و تهدید ازسوی مراکز قدرت و اصول‌گرایان علیه نمایندگان به‌راه افتاد. روزنامه قانون در یادداشتی به اصول‌گرایان تاخته و نوشته است:

اگر قرار باشد عده‌ای تمامیت‌خواه مانع گفتمان آزاد در کشور باشند و به بهانه‌های مختلف، سد راه نمایندگانی شوند که براساس سوگند خود، سخنانشان را در دفاع از حقوق عامه مطرح می‌کنند، دیگر رنگ‌وبویی از آزادی بیان در جامعه نخواهد ماند. آن دسته از نمایندگانی که سخنان سلحشوری و حیدری را خلاف شأن نمایندگی می‌دانند، باید پاسخ دهند که کجای سخن ایشان خلاف موازین یا به‌زعم سلیمی، ساختار‌شکنانه بوده است؟ درواقع این ساختارها را چه کسانی تعریف می‌کنند و آیا ساختارهای نظام جمهوری اسلامی به قدر اندیشه عده‌ای خاص، کوچک شده است؟ ممنوعیت سخن‌گفتن از حصر هیچ‌گاه ساختار نظام نبوده است و اگر عده‌ای چنین اندیشه‌ای دارند، باید توضیح دهند که از زبان چه مقام عالی‌رتبه‌ای این موضوع را شنیده‌اند یا آنکه در کدام‌یک از قوانین، آن را خوانده‌اند؟ سلحشوری زبان به انتقاد از دولت چرخاند و گله از وضعیت نابسامان معاش مردم کرد و بی‌تردید نه ‌تنها نمی‌توان چنین سخنانی را ساختارشکنانه دانست، که باید آن‌ها را مبتنی‌بر ساختار جمهوریت نظام دانست و آن‌هایی که امیال شخصی خود را ساختار معرفی می‌کنند، ساختارها را به‌درستی متوجه نشده‌اند. دیگر آنکه در نطق این نماینده مجلس، به نظارت استصوابی انتقاد شد. اگر انتقاد از یک قانون، ساختارشکنی و خارج از وظایف نمایندگی است، باید مشخص کنند که چه چیز جزو وظایف نمایندگان است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More