شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سبزیجات با طعم فاضلاب

 

حدود هفت سال پیش حمید محمودی سرپرست گروه بهداشت محيط وحرفه‌اي دانشگاه علوم پزشكي تهران به خبرگزاری ایسنا گفته بود:« برخی مزارع سبزیجات با فاضلاب آبیاری می‌شود و این اقدام خلاف قانون و ممنوع است».

محمودي از جمله عوارض آبياري سبزيجات با فاضلاب را آلودگي ميكروبي و آلودگي‌هاي شيميايي به علت جذب فلزات سنگين در گياهان برشمرد وگفت: « شايد آلودگي ميكروبي پس از شست‌‌ وشو و ضد عفوني كردن برطرف شود اما آلودگي شيميايي جذب شده در گياه قابل رفع نيست».

زمان زیادی از گفته‌های سرپرست گروه بهداشت محیط وحرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی می‌گذرد. تاریخ دقیقی از این آبیاری غیرقانونی دردسترس نیست اما بازگو کردن این مشکل در مجلس شورای اسلامی واعتراض برخی اعضای شورای شهر به این نوع آبیاری مشخص کننده این است که این مدل آبیاری همچنان در بخش‌هایی از تهران وجود دارد.

 

  • فاجعه زیست محیطی

رحمت الله حافظی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران سال گذشته ۲۱ اردی‌بهشت در جلسه علنی شورای شهر از وجود مجموعه مسکونی خبر داد که به شبکه آب شهری متصل نیست.

بنا به گفته حافظی، در جنوب بزرگراه آزادگان غرب اتوبان بهشت زهرا و شرق اتوبان شهید کاظمی، مجموعه مسکونی به نام رسالت وجود دارد که ۱۵هزار نفر جمعیت دارد. این شهرک به شبکه آب شهری متصل نیست و شبکه فاضلاب نیز ندارد.

حافظی در ادامه  با بیان این‌که بخشی از فاصلاب منازل این محله از کوچه‌ها جاری و در مزارع کشاورزی که در حاشیه آن قرار دارد، مورد استفاده قرارمی گیرد تصریح کرد:«چندین هکتارازمزارع کشاورزی توسط فاضلاب خام آبیاری می‌شود و این یک فاجعه زیست محیطی است».
او گفت: «وزارتخانه‌های بهداشت ودرمان، جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان محیط زیست در این خصوص مسئول هستند و انتظار پاسخ‌گویی و اقدام دراین زمینه داریم».

 

  • سبزی با پساب خام آبیاری نمی‌شود

یک‌ماه پس از گفته‌های عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، علی‌اشرف منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت آبیاری مزارع جنوب تهران با آب‌های آلوده گفت: «در استان تهران از آب فاضلاب خام برای آبیاری مزارع استفاده نشده و از تصفیه‌خانه‌ها خروجی گرفته می‌شود».
منصوری گفت: «بررسی‌های انجام‌شده در شهرستان‌های استان تهران نشان می‌دهد که محصولاتی نظیر سبزی و صیفی به‌طور مستقیم از پساب فاضلاب استفاده نمی‌کنند و اگر موردی باشد حتماً با آن ها برخورد می‌شود».
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص نگرانی‌هایی که بابت مصرف سبزی و صیفی و آبیاری مزارع با آب‌های آلوده در تهران وجود دارد، یادآور شد: «این نوع آبیاری مهار شد و دیگر سبزی با پساب خام آبیاری نمی‌شود و این نگرانی برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد».

 

  • پرونده آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب در هاله ای از ابهام

این‌که چه مدت زمانی است که مزارع جنوب تهران با پساب خام آبیاری می‌شوند مشخص نیست. اما وقتی ردّ پای خبرها را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم درحدود یک دهه می‌شود که تهران با این مساله دست و پنجه نرم می‌کند. شورای شهرتهران و نمایندگان مجلس معتقدند که براساس سندهای موجود سبزیجات تهران آلوده است و باید سازمان جهادکشاورزی فکری برای آن کند و از طرفی دیگر این سازمان زیر باراین مساله نمی‌رود.

فاطمه ذوالقدرعضو مجمع نمایندگان استان تهران  از شورای شهر خواست این موضوع را به صورت جدی دنبال کند.

ذوالقدردر گفت‌وگویی با خبرگزاری مجلس، با انتقاد از اینکه صحت وسقم موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب در هاله‌ای ازابهام مانده است گفت: «در این رابطه خواستار تشکیل جلسه مشترک با شورای شهر شدیم اما این جلسه به دلیل مسائلی مانند برگزاری انتخابات بلاتکلیف ماند».
به گفته‌ی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی،  پیگیری موضوع آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب باید اولویت شورای شهر پنجم باشد و انتظار می رود  این دوره از شورا رسیدگی به این موضوع را در اولویت قرار دهد زیرا این موضوع سلامت مردم را نشانه می‌رود و باید هر چه سریع تردرستی یا نادرستی آن روشن شده تا نگرانی مردم رفع شود.

 

  • ورود ۶۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به سفره‌های آب زیرزمینی تهران

رئیس جهادکشاورزی می‌گوید: «هیچ مزرعه‌ای با پساب خام آبیاری نمی‌شود» از سوی دیگر گفته‌های اخیر سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی نشانگر این است که بخشی از مزرعه‌های جنوب تهران با فاضلاب خام آبیاری می‌شود.
علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، تولید روزانه فاضلاب شهر تهران حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرده و گفت: « از این میزان حدود دویست میلیون متر مکعب تصفیه و مابقی سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده می‌کند».

به گفته‌‌ی اوبخشی از مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری شده و احتمال آلودگی محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و صیفی جات وجود دارد.
 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More