شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ تیر

ساختار سیاسی ایران در مقابل اصلاح، بسته عمل می‌کند

گفته‌های رهبری در جمع ائمه جمعه سراسر کشور و به مناسبت چهلمین سالگرد برپایی نماز جمعه بعد از انقلاب، تیتر یک بسیاری از روزنامه‌ها را ساخته چه اینکه علی خامنه‌ای بیش از اینکه به نماز و امامان جمعه بپردازد، درباره تنش میان ایران و غرب حرف زد. خامنه‌ای، بریتانیا را خبیث توصیف کرد و گفت که نیروهای مومن نمی‌گذارند کار انگلیسی‌ها در توقیف نفت‌کش ایرانی بی‌جواب بماند.

روزنامه‌های اصول‌گرا این بخش از گفته‌های رهبری را جوری تیتر کردند که یک تهدید به حساب بیاید. تیتر کیهان این است: «دزدی دریایی انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند». روزنامه خراسان نیز با تیتر «نهیب رهبر انقلاب به اروپا»، همه گفته‌های خامنه‌ای را سرجمع پوشش داده است.

محدودیت عبور و مرور وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نیویورک همچنان موضوع بحث یادداشت‌نویسان مطبوعاتی است. این‌طور که حسن هانی‌زاده در روزنامه آرمان نوشته، آمریکا از حضور ظریف وحشت کرده است. نویسنده آرمان توضیح داده که آمریکا می‌داند که اگر ظریف فرصت داشته باشد، می‌تواند با استفاده از رسانه‌های بین‌المللی، ایران را نزد افکار عمومی تبرئه کند. به گفته هانی‌زاده، تقابل بین روسیه و چین و اروپا با آمریکا، ایالات متحده را منزوی کرده و آمریکایی‌ها می‌دانند که حمله به ایران می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد، پس باید با ایران مذاکره کنند و این در حالی است که جمهوری اسلامی اعلام کرده که فقط در چارچوب برجام و بعد از ملغی شدن تحریم‌ها حاضر به گفت‌وگوست.

روزنامه اعتماد هم با عنوان «رزم رسانه‌ای» گزارش تحلیلی داده از سفر وزیر خارجه به آمریکا و حیدرعلی مسعودی، یادداشتی در این روزنامه نوشته و سفر ظریف را هدفمند دانسته و افزوده که محدود کردن ظریف در چند خیابان، تاثیری بر عملکردش ندارد و از قضا این اقدام باعث شد تا برد رسانه‌ای ظریف در آمریکا بیشتر شود.

از روزنامه جمهوری اسلامی هم برایتان نقل کنیم که رابطه بریتانیا و آمریکا را ناهنجار ارزیابی کرده و نوشته که با همه خوش‌خدمتی که بریتانیا به آمریکا کرده در پی افشای ایمیل‌های سفیر بریتانیا در آمریکا، ترامپ بدترین حرف‌ها را نسبت به سفیر و نخست‌وزیر بریتانیا زد و در واقع جواب این خوش‌خدمتی را به بدترین وجه داد.

تا یادمان نرفته بگوییم که کنار همه بحران‌های بین‌المللی که در روابط ایران با غرب که روزانه امتداد دارد، حالا بحرانی ورزشی هم پدید آمده و روزنامه همشهری خبر داده که ضرب‌الاجل فیفا به فدراسیون فوتبال ایران به سر آمده است. فیفا هشدار داده بود که اگر بانوان ایرانی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ تماشاگر نباشند، تیم ملی فوتبال ایران از این رقابت‌ها کنار گذاشته خواهد شد و این در حالی است که تاکنون فدراسیون فوتبال ایران، پاسخی به این اولتیماتوم نداده است.

چرا ایران ژاپن نمی‌شود

چند روز پیش حسن روحانی خطاب به مردم گفته بود که باید مثل ژاپنی‌ها پس از جنگ جهانی دوم رفتار کنند و همان‌طور که ژاپنی‌ها هشت ساعت کار می‌کردند و فقط برای چهار ساعتش حقوق می‌گرفتند، ایرانی‌ها هم مجانی کار کنند.

ژوبین صفاری با اشاره به این اظهارات روحانی نوشته که وضع ژاپن و ایران قابل قیاس نیست چرا که اولا ژاپنی‌ها نفت نداشتند و بعد اینکه با فساد مالی و حقوق‌های نجومی که هر وقتی اخبارش منتشر می‌شود و بی‌اعتمادی که در جامعه نسبت به حکومت وجود دارد، درخواست کار مجانی از مردم، فانتزی به‌نظر می‌رسد.

نویسنده ابتکار ادامه داده که مردم برای اصلاح امور به دولت رای دادند و این حرف‌های روحانی برای مردم ناامید، چیزی جز نمک پاشیدن به زخم آن‌ها نیست، وقتی مردم می‌بینند فلان نهاد فرهنگی بودجه هنگفتی دریافت می‌کند و نتیجه کارش هم صفر است، چه‌طور راضی به کار مجانی می‌شوند.

ساختار سیاسی در مقابل اصلاح و تغییر بسته عمل می‌کند

محمد کیانوش‌راد معتقد است که ساختار سیاسی ایران در مقابل اصلاحات بسته عمل می‌کند اما وضعیت جامعه و سماجت کنشگران اجتماعی و سیاسی نمی‌گذارد که قدرت سیاسی هر آنچه می‌خواهد را تحمیل کند.

عضو حزب اتحاد ملت ادامه داده که اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست اثرگذار هستند اما تعیین‌کننده نیستند و با این حال نمی‌توان از این اثرگذاری محدود، چشم‌پوشی کرد.

به گفته کیانوش‌راد، مسئولیت‌ها و اختیارات مقامات سیاسی با هم تناسبی ندارد و همین مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد می‌کند. وقتی در هر دوره ریاست جمهوری، روسای‌جمهور اعلام می‌کنند که اختیارات لازمه را ندارند، مردم با خودشان فکر می‌کنند که چرا باید در انتخابات شرکت کنند؟

با این حال، این اصلا‌ح‌طلب همچنان امیدوار است و گفته که تمامی منافذ اصلاح‌گری هنوز بسته نشده، هر چند که محدودیت‌های زیادی وجود دارد.

پول‌پاشی به جای هدفمندسازی یارانه‌ها

هدفمندسازی یارانه‌ها شروع بدی داشت و با اجرای بدتری ادامه پیدا کرد و کار به جایی رسید که این طرح بر خلاف اسمش که هدفمندسازی پرداخت یارانه بود، به پول‌پاشی ختم شد.

سعید لیلاز در یادداشتی پیشنهاد داده که دو دهک از یارانه‌بگیران حذف شوند تا بتوان با پس‌انداز این پول به دهک‌های پایین جامعه بیشتر یارانه پرداخت کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داده هر چند که فقر در جامعه گسترش یافته و حالا دهک‌های هشتم و نهم جامعه هم نیازمند محسوب می‌شوند اما با این حال و بنابر سامانه آماری نیرومندی که در کشور وجود دارد، می‌توان روزانه ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کرد.

به گفته لیلاز اگر ۱۰ میلیون یارانه‌بگیر از شمار یارانه‌بگیران حذف شوند، شش هزار میلیارد تومان ذخیره خواهد شد که دولت می‌تواند به فرودستان اختصاص دهد.

عضو حزب کارگزارن سازندگی این را هم گفته که در ۱۰ سال گذشته ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده که با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در آن می‌شد ۵۰۰ هزار شغل ماندگار ایجاد کرد.

نامزد ریاست جمهوری شدن، حق زنان است

اعظم طالقانی در گفت‌وگویی با روزنامه همدلی گفته که حاکمیت نباید خواسته‌های نیمی از جامعه را که زنان هستند، نادیده بگیرد.

این کنشگر حقوق زنان که بارها در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده اما شورای نگهبان، تاییدش نکرده، تصریح کرده که می‌خواهد رفتار خلاف قانون را به چالش بکشد.

به گفته اعظم طالقانی اینکه در قانون اساسی آمده که «رجل سیاسی» از شرایط احراز پست ریاست جمهوری است، معنایش این است که نامزدها باید فعال سیاسی بوده باشند و تاکیدی بر مرد بودن نیست.

مدعیان کمک به سیل‌زده‌ها به پشت میزها بازگشتند

آمار رو به افزایش خودکشی و جرایم و فسادهای اجتماعی نشانگر این است که تاب‌آوری در جامعه رو به کاهش است.

سعید مدنی، جامعه‌شناس در مصاحبه با مردم‌سالاری گفته که متاسفانه مردم بحران‌زده در ایران به سرعت فراموش می‌شوند.

این کنشگر اجتماعی ادامه داده که امسال چندین سیل و زلزله  آمد و بسیاری بی‌خانمان شدند و در زمان بحران، کمیته‌ای از سوی رییس‌جمهوری تشکیل شد تا گزارشی از وضع و حال مصیبت‌دیدگان تهیه کند اما دیگر چیزی نشنیدیم و مدعیان کمک به سیل‌زده‌ها به پشت میزهای خود برگشتند.

به گفته سعید مدنی، اشتباهات حاکمیت در سیاست‌های خارجی و داخلی، کار را به جایی رسانده که تداوم این شرایط آینده‌ای تیره و تار می‌سازد و مطمئن باید بود که در یک بزنگاه، حاکمیت مجبور به تجدیدنظر در ساختارها خواهد شد.

گردشگران چینی در راه؟

این‌طور که روزنامه ایران گزارش داده با لغو روادید یک طرفه‌ای که برای گردشگران چینی از سوی دولت در نظر گرفته شده، بخش خصوصی در حال آماده شدن برای پذیرایی از توریست‌های چینی است.

در این گزارش آمده که در دنیا و به دلیل اینکه گردشگران چینی در گروه‌های پر تعداد سفر می‌کنند، از آن‌ها به عنوان سونامی زرد توریست یاد می‌کنند. 

توریست‌های چینی اما در ایران مشکلات زیادی دارند؛ تعداد تور لیدرهای ایرانی که با زبان چینی آشنایی دارند، به صد نفر نمی‌رسد و دیگر اینکه مذاق غذایی چینی‌ها با غذاهای ایرانی سازگار نیست. چینی‌ها به غذاهای آب‌پز علاقه دارند و کباب و قرمه‌سبزی باب طبعشان نیست.

از سوی دیگر در جذب توریست، کشورهای ترکیه و اسراییل سال‌هاست که فعالیت دارند و سعی می‌کنند تا شرایط مطلوبی برای گردشگران چینی فراهم کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More