شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی پنجم بهمن‌ماه 

ساختار جمهوری اسلامی اصلاحات را نمی‌پذیرد

 

راهپیمایی دیروز عراق، که به قول روزنامه‌های اصول‌گرا میلیونی بوده، بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های امروز داشته است. اصول‌گراها از این‌که راهپیمایان خواهان خروج نیروهای آمریکایی شده‌اند به وجد آمده‌اند و تیترهای شادمانه‌ای زده‌اند. 

رسالت این تظاهرات را «فتح خون» نامیده که بعد از کشته شدن سردار سلیمانی شکل گرفته است. جوان تظاهرات بغداد را «قیام عراق برای انتقام سخت» دانسته و به کشته شدن قاسم سلیمانی ربطش داده است و کیهان هم که تمام هفته گذشته دل‌نگران برگزاری این راهپیمایی بود، اکنون با چاپ عکس‌هایی از راهپیمایی روز جمعه عراق، تیتر زده است «بروید تا زنده بمانید». 

وطن امروز با این تیتر که «باید بروی آمریکا» به استقبال راهپیمایی رفته است و گزارشی تحلیلی از آنچه در عراق گذشت، منتشر کرده است. وطن امروز نوشته است عراقی‌ها ریشه مشکلات کشورشان را در منطقه سبز بغداد و جایی که سفارت آمریکا قرار دارد می‌دانند، سفارتی که استقلال عراق را مخدوش کرده است. وطن امروز ادامه داده که شعار جوانان عراقی استقلال ملی و خروج آمریکایی‌هاست و در راهپیمایی دیروز، بر‌خلاف تظاهرات‌های قبلی، گروه‌های عراقی نه با پرچم خودشان بلکه با پرچم عراق به میدان آمده‌اند. 

روزنامه اعتماد صفحه اول را به عکسی از راهپیمایی عراق اختصاص داده، با این تیتر که «از عراق برو بیرون»، اما محمد‌صالح صدقیان در سرمقاله این روزنامه تحلیلی متفاوت از روزنامه‌های اصول‌گرا نوشته است. نویسنده اعتماد در یادداشتی با عنوان «صدای رسای مردم عراق»، نوشته است اگر بخواهیم اوضاع عراق را از منظر رقابت‌های ایران و آمریکا ببینیم، تا چشم کار می‌کند راه برون‌رفتی وجود ندارد اما از منظر عراقی‌ها، وضع به گونه‌ای دیگر است. صدقیان ادامه داده که عراق بر سر خروج آمریکایی‌ها دو‌قطبی شده است که یک‌سوی آن شیعیان خواهانِ اخراج آمریکا و سوی دیگر کردها و سنی‌مذهبان‌اند که خروج نیروهای آمریکایی را به مصلحت نمی‌دانند و حتی در بدنه دولت عراق هم برخی رجال سیاسی با این‌که از آمریکایی‌ها دل خوشی ندارند، خواهان برخورد نرم با این موضوع‌اند. به نوشته صدقیان، تمایل خود آمریکایی‌ها به خروج مهم‌ترین مساله است و انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق هم می‌تواند برای این کشور سرنوشت‌ساز باشد. 

بحث انتخابات و رد صلاحیت اصلاح‌طلبان نیز در روزنامه‌های اصلاح‌طلب جسته‌و‌گریخته ادامه دارد، اما چندان برجسته نیست و در عوض، یادداشت‌نویسان روزنامه‌های اصلاح‌طلب ترجیح داده‌اند از حال‌و‌روز آشفته مملکت بنویسند، مثل محمد‌علی وکیلی در روزنامه ابتکار که یادداشتی نوشته است با عنوان «ماراتن منفی‌بافی راه افتاده». نویسنده ابتکار گله کرده است که این روزها بسیاری از تحلیلگران سیاسی سعی می‌کنند وضعیت را سیاه و منفی جلوه دهند تا محبوبیتی پیدا کنند و خودشان را مثل رابین هود معرفی کنند. نویسنده ابتکار در ادامه اذعان می‌کند که اوضاع بد است و قابل‌تحمل نیست اما نباید با آدرس‌های اشتباه، راه ایده‌های عقلانی و اصلاحی را بست.

سید‌حسن موسوی، رییس انجمن مددکاران اجتماعی، هم یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته است با عنوان «با مردم چه کرده‌ایم؟» و هشدار داده که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از دست رفته است. این جامعه‌شناس توضیح داده که بی‌پاسخ ماندن مطالبات مردم و نا‌محرم دانستن آن‌ها باعث شده است مدیریت بحران نا‌کارآمد شود و سیل سیستان و بلوچستان را مثال زده است که در موقعیت بحرانی رییس هلال احمر نداشتیم و نتیجه گرفته است امور جامعه‌ای که در آن اعتماد عمومی نیست به‌راحتی نخواهد گذشت.

 

تهدید سازمان‌یافته برای تصویب نشدن اف.ای.تی.اف

 

روزنامه آرمان ملی مصاحبه‌ای کرده است با سید‌محمد صدر، از معدود اصلاح‌طلبانی که به حکم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد. صدر در پاسخ به این سوال که چطور شد رهبری شما را برای مجمع برگزید، گفته است این سوال را باید از خودشان پرسید، ایشان به خاندان ما عنایت داشتند. 

در ادامه گفت‌و‌گو، بحث تصویب نشدن لوایح پالرمو و اف.ای.تی.اف شده و صدر برخورد مجمع با این لوایح را عجیب‌و‌غریب توصیف کرده است. 

معاون اسبق وزارت خارجه ادامه داده است که ابتدا فکر می‌کردند مخالفت‌ها به این دلیل است که این لوایح را به نفع نظام و کشور نمی‌دانند، اما بعد از این‌که نامه وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی و توضیح‌ رییس‌جمهوری به مجمع رسید و قانع‌کننده بود، بهانه آوردند که با تصویب این لوایح دیگر نمی‌شود به حزب‌الله لبنان کمک کرد و تحریم‌ها را دور زد. 

به گفته صدر، به تصویب این دو لایحه در مجمع تشخیص امیدی نیست و اوضاع به گونه‌ای بود که وقتی این دو لایحه در کمیسیونی به بحث گذاشته می‌شد، به‌صورت سازمان‌یافته پیامک‌های تهدید‌آمیز می‌آمد که به خون شهدا خیانت نکنید.

 

ویروس اسرار‌آمیز بیخ گوش ایران

 

ویروس کرونا در چین شایع شده و تاکنون جان ده‌ها نفر را گرفته و چند شهر چین هم در قرنطینه است تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. روزنامه‌های امروز مطالبی درباره این بیماری جدید منتشر کرده‌اند. روزنامه آفتاب هم سراغ معاون وزیر بهداشت رفته و از او پرسیده وزارت بهداشت چه تدابیری اندیشیده است تا از سرایت این بیماری به ایران جلوگیری کند.

علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، با بیان این‌که می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، متذکر شده است که ویروس کرونا هنوز درمان و واکسنی ندارد، با این حال، دانشگاه‌های زیر‌مجموعه وزارت بهداشت سعی در رصد بیماران دارند تا بتوانند موارد احتمالی را شناسایی کنند. به گفته علیرضا رییسی، قرار است آموزش‌هایی به مردم داده شود تا نشانه‌های این بیماری را بشناسند و در مرزبانی و مرزهای شرقی هم اکیپ‌های پزشکی مستقر شوند تا بیماران مهاجر احتمالی را قرنطینه کنند.

 

غوطه‌ور در فساد

 

سازمان شفافیت بین‌الملل در جدیدترین گزارش اقتصادی‌اش، ایران را از لحاظ شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۱۹، در رتبه ۱۴۶ میان ۱۸۰ کشور جهان قرار داد و این یعنی هشت پله سقوط نسبت به سال گذشته.

جهان صنعت گزارش داده که رتبه ایران هم‌تراز با کشورهایی مثل بنگلادش و آنگولا و هندوراس است. شاخص ادراک فساد در واقع، فساد در بخش دولتی را ملاک قرار می‌دهد و رتبه پایین ایران نشان می‌دهد که دولت تا چه حد در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی نقش دارد و تا چه اندازه مبتلا به فساد است. 

وحید شقاقی، اقتصاد‌دان، هم در این‌باره نوشته تا زمانی که اقتصاد رانتی نفت برقرار است و حاکمیت پاسخگو و حکمرانی قانون‌مدار نیست، رتبه ایران از این هم بدتر می‌شود.

 

ساختار جمهوری اسلامی اصلاحات را نمی‌پذیرد

 

صدیقه وسمقی، فعال سیاسی و عضو نخستین شورای شهر تهران، معتقد است ساختار قدرت در جمهوری اسلامی نه اصلاحگر است و نه اصلاحات را می‌پذیرد.

وسمقی، که مصاحبه صریحی با روزنامه مستقل کرده است، در پاسخ به این‌ سوال که آیا احزاب اصلاح‌طلب را حزب و تشکل می‌داند یا نه، گفته است نه اصلاح‌طلبان و نه اصول‌گریان حزب و تشکل واقعی ندارند و تنها کارکرد اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات لیست بدهند.

این فعال سیاسی ادامه داده است که اقشاری از مردم ایران خواستار تغییر رژیم‌اند و تا زمانی که این مناقشه با برگزاری همه‌پرسی حل نشود، بحران و نزاع ادامه خواهد داشت.

 

حاشیه‌نشینی در پی افزایش قیمت مسکن 

 

افزایش قیمت مسکن باعث شده است تا مهاجرت معکوس به شهرها و شهرک‌های حاشیه‌ای کلان‌شهر‌ها شکل بگیرد و قیمت اجاره و خرید خانه در حاشیه شهرها هم افزایش پیدا کرده است. قیمت مسکن در سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته و فقط در سه ماه گذشته نسبت به سال پیش، ۳۰ درصد بیشتر شده است. گرانی مسکن باعث شده است آن‌هایی که دنبال خرید خانه بودند حالا با همان پول، اجاره‌نشین شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More