شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هفتم شهریور

زور فراکسیون امید همین‌قدر است

باز هم حسن روحانی و حرف‌هایی که اصول‌گرایان را به خشم آورده و به قول روزنامه جوان دوباره حاشیه‌ای ساخته است؛ ماجرا از این قرار است که دستگاه قضایی با فرمان حمله ابراهیم رییسی، موجی از بازداشت و محاکمه سریع متهمان اقتصادی به راه انداخته و هر روز خبر دستگیری یکی از مدیران و مقام‌های دولتی و حتی نمایندگان مجلس، تیتر رسانه‌ها می‌شود.

دیروز حسن روحانی در مراسمی به قوه قضاییه طعنه زد که در قضاوت و مبارزه با فساد، «سیاسی‌کاری» نکند و اگر مردم نسبت به قوه قضاییه شبهه سیاسی داشته باشند، کار این قوه تمام است.

روزنامه جوان گفته‌های روحانی را فرار به جلو ارزیابی کرده و یادآور شده که سرنوشت حسین فریدون، برادر روحانی که دادگاهی شده و قرار است حکمش صادر شود، باعث شده که رییس‌جمهوری به قوه قضاییه معترض شود. روزنامه جوان این را هم گفته که گویا روحانی علاقه‌مند است تا با جملات پر ابهام و دو پهلو حاشیه‌سازی کند، یک روز به تلویح خواهان مذاکره با ترامپ است و دیروز هم در لفافه دستگاه قضا را متهم به بی‌عدالتی کرده است.

این چند کلمه را هم از ژوبین صفاری بخوانیم که در روزنامه ابتکار با عنوان «تهی شدن از معنای فساد و شفافیت»، جامعه ایران را آغشته به فساد دانسته و تصریح کرده اگر مبارزه با فساد سیاسی و شعاری شود، کشور رو به انحطاط خواهد رفت و این شعاری شدن مبارزه با مفسدان از خود فساد بدتر است.

از خبرهای داغ اینکه صادق لاریجانی و محمد یزدی، دو عضو شورای نگهبان که در هفته‌های گذشته یک دعوای حسابی در ملاءعام با هم داشتند، آشتی کردند و عکس این آشتی‌کنان که در محضر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان برگزار شد، در صفحه اول چند روزنامه خودنمایی می‌کند.

روزنامه اعتماد یک اصطلاح حوزوی را به همین مناسبت تیتر کرده: «اصلاح ذات‌البین» که یعنی رفع کدورت بین مردم و مطمئنا بیشتر خوانندگان معنایش را نمی‌دانند و انگار که تیتر، مخاطب خاص دارد.

در گزارش اعتماد شرحی از جنگ و دعوای این دو روحانی آمده که یکدیگر را به فساد و بی‌سوادی متهم کرده‌اند و نتیجه اینکه ظاهرسازی فایده‌ای ندارد. روزنامه شرق هم عکسی از آشتی‌کنان در صفحه اول کار کرده و اسمش را گذاشته «آشتی طلبگی».

تا یادمان نرفته بگوییم که محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران که توانسته از خانواده همسر مقتولش رضایت بگیرد، آزاد شد. این‌طور که وکیل نجفی گفته کسالت شهردار سابق، زندان را به قرار وثیقه یک میلیارد تومانی تبدیل کرد و حالا نجفی باید منتظر حکم دادگاه و چند سالی زندان باشد. روزنامه‌ها آنقدرها به آزادی نجفی توجه نکردند اما روزنامه اصول‌گرای سیاست روز با تیتر «آزادی قاتل» نارضایتی‌اش را اعلام کرده است.

ظاهرسازی کافی نیست  

نمی‌توان با یک جلسه آشتی‌کنان، ظاهرسازی کرد و اختلاف عمیقی را که ناشی از دو نگرش متفاوت است، پنهان کرد.

محسن غرویان با اشاره به جلسه آشتی‌کنانی که بین یزدی و لاریجانی در شورای نگهبان برگزار شد، نوشته است که باید افکار عمومی در این ماجرا اقناع شود، چرا که حرف‌هایی در این مجادله مطرح شد و مثلا لاریجانی از اسراری گفت که در سینه دارد و یزدی هم از فساد اقتصادی حرف زد و برای مردم سوالاتی پیش آمد که پاسخی نگرفتند.

به نوشته این استاد حوزه علمیه، تمام انتقادات به دعوای این دو روحانی ناظر به این بود که نباید روحانی‌هایی که درس اخلاق خوانده‌اند با هم این‌گونه گفت‌وگو کنند.

دفاع عجیب برخی دولت‌مردان از متهمان یقه‌سفید

هر وقت که دستگاه قضایی یک مدیر دولتی را در هر رده‌ای بازداشت می‌کند، برخی دولت‌مردان، پیشاپیش حکم برائت صادر می‌کنند و دفاع تمام قدی از متهم می‌کنند.

کیهان در گزارشی سخنان رییس‌جمهوری را که خطاب به قوه قضاییه گفته «مبارزه با فساد با بگیر و ببند نمی‌شود» به نقد کشیده و تصریح کرده اگر دولت از پاک‌دستی مدیرانش اطمینان دارد، نباید نگران ورود دستگاه‌های نظارتی باشد.

کیهان به رییس‌جمهوری تذکر داده که بهتر است وقتی مدیری دستگیر می‌شود تا پایان دادرسی صبر کرده و در کار قوه قضاییه دخالت نکند.

زور فراکسیون امید همین است

مسعود پزشکیان در مصاحبه‌ای با روزنامه سازندگی گفته که در مورد دولت بی‌انصافی می‌شود و همه مشکلات کشور را نمی‌توان به گردن دولت انداخت و هر کس که مقام بالاتر و مسئولیت بیشتری دارد، در وضعیت به وجود آمده فعلی بیشتر سهم دارد.

این نماینده اصلاح‌طلب افزوده که ۲۵ کانون تصمیم‌گیری در کار وزرا دخالت می‌کنند و دست آخر تنها دولت و وزیر مقصر و مسئول قلمداد می‌شوند.

پزشکیان وزارت فرهنگ و ارشاد را مثال زده و گفته که سهم وزارت ارشاد در کنترل فرهنگی کشور در قبال ارگان‌هایی که در این رابطه نقش دارند، ناچیز است اما وقتی کاستی و کمبودی دیده می‌شود، فحش‌اش را به ارشاد می‌دهند.

پزشکیان تصریح کرده که اگر جای روحانی بود، به مجلس می‌آمد و همه موانع و مشکلات را به صراحت بیان می‌کرد تا معلوم شود، هر کسی چه نقش و مسئولیتی دارد.

به گفته این نماینده که سابقه وزارت بهداشت را نیز دارد، مجالس قبلی شورای اسلامی هم در همین حد و حدود مجلس فعلی بودند و در بسیاری از مشکلات فعلی نقش داشتند و مثلا این همه دانشگاه و بیکاران تحصیل کرده، ناشی از اصرار نمایندگان در ادوار مختلف است که می‌خواستند در حوزه نمایندگی‌شان، دانشگاهی تاسیس شود و برای همین تعداد دانشگاه زیاد شد و کیفیت پایین آمد و کار به جایی رسید که امروز این دانشگاه‌ها خالی مانده است.

پزشکیان این را هم گفته که عملکرد مخالفان دولت و به‌ویژه برنامه‌های صدا و سیما به گونه‌ای است که مردم از لج آن‌ها حاضر شده‌اند به فهرست امیدی رای دهند که بیشتر اعضایش را نمی‌شناختند و زور فهرست امید هم همین‌قدر است و کار بیشتری نمی‌تواند از پیش ببرد.

در بحث حجاب نتوانسته‌ایم جوانان را قانع کنیم  

دولت همچنان درگیر لوایحی است تا بتواند ازدواج اجباری را ممنوع کند و ازدواج‌های زیر ۱۳ سال را کاهش دهد. اما کارها به کندی پیش می‌رود.

معصومه ابتکار با بیان آنچه آمد، ادامه داده که انتقال تابعیت از مادر ایرانی به فرزند هم دچار مشکلات فنی در تصویب است اما امید هست تا به قانون تبدیل شود. اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز این‌طور که ابتکار گفته به مرحله نهایی رسیده و این اتفاق خواهد افتاد.

معاون رییس‌جمهوری در امور زنان با تجلیل از رییس‌جمهوری و گفتن اینکه روحانی به حوزه زنان نگاه تعاملی دارد، خبر داده که ۴۱ درصد از کارکنان دولت زن هستند اما زنان به رغم اینکه تحصیلات عالیه و تجربه خوبی دارند ولی نتوانسته‌اند سهم چندانی در مدیریت عالی کشور داشته باشند.

ابتکار در مورد حجاب هم اظهارنظر کرده و گفته که در ۴۰ سال گذشته مسئولان نتوانسته‌اند درباره حجاب کار اثباتی کرده و جوانان را اقناع کنند و برخوردهای ضربتی باعث شده که در جامعه واکنش منفی درباره حجاب رخ دهد.

اقتصاد ایران در دالان رکود

تورم نسبی در اقتصاد ایران کاهش پیدا کرده اما نمی‌توان به کاهش تورم دل‌خوش بود زیرا که رکود اقتصاد و کسادی معاملات، ماهیت کسب و کار در کشور را دچار مشکل اساسی کرده است.

به گزارش اسکناس، هر چند در مرداد گذشته تورم نقطه به نقطه شش درصد کاهش داشته اما تاثیری در ریزش قیمت‌ها نداشته و در واقع به جای ارزانی کالا، رشد قیمت‌ها آهسته شده است.

این روزنامه اقتصادی نرخ ثابت ارز را شاخص خوبی برای ارزیابی حال و روز اقتصاد ایران نمی‌داند چرا که بازار ارز عملا تعطیل است و این بانک مرکزی است که قیمت دلار و میزان عرضه‌اش به بازار را تعیین می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More