شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ اردیبهشت

زلزله و وحشت در قرنطینه

 

زلزله در پایتخت بار دیگر هراس به جان شهروندان انداخت و خانه‌دا‌رهایی را خیابان‌خواب کرد. برخی روزنامه‌ها تصاویری از صف‌های پمپ بنزین، توقف خودروها در حاشیه بزرگراه‌ها و تجمع مردم در پارک‌ها منتشر کردند و خبر دادند که زلزله در میانه بحران کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی را بر باد داد. پارک‌ها و بوستان‌های پایتخت در دو روز آینده شبانه‌روزی بازند.

خطرناک‌ترین گسل تهران پس از ۱۹۵ سال فعال شد اما خسارت چندانی بر جای نگذاشت. همشهری و جوان آن را «تذکر مهربانانه» و «بیدار‌باشی» به مسئولان دانستند که یادآوری کرد تهران سامانه «هشدار سریع» ندارد و «شهر بی‌دفاع مقابل زلزله» است. اعتماد نوشته «دستگاه‌های زلزله‌نگار پشت در تحریم مانده است»، اما دنیای اقتصاد یادآوری کرده است که سازمان مدیریت بحران از سال ۱۳۹۴ اعلام کرده بود که سامانه هشدار سریع را نصب کرده است.

خوشبختانه زلزله خسارت و تلفات مستقیمی نداشت، اما ترس از زمین‌لرزه ۵ ریشتری بامداد جمعه در استان‌های تهران و البرز ۲۳ مصدوم و ۲ کشته بر جای گذاشت. روزنامه شهروند گزارشی از وضعیت تهران در «شب هول» داده است.

دنیای اقتصاد فرضیه‌ها را بررسی کرده است تا به این سوال جواب دهد که زمین‌لرزه ۵ ریشتری «زلزله اصلی بود یا پیش‌لرزه؟»

علی بیت‌اللهی، زلزله‌شناس و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در یادداشتی در دنیای اقتصاد، از چالش‌های مدیریت بحران در تهران نوشته و یادآور شده است که ۶۳ درصد از واحدهای روستایی در شعاع ۶۰ کیلومتری از مرکز زلزله فاقد اسکلت‌اند، در حالی‌که نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در چنین واحدهایی زندگی می‌کنند و هنگام زلزله در معرض خطر جدی‌اند. با این همه، نه آموزش بحران صورت گرفته و نه مقاوم‌سازی، ضمن این‌که در مدیریت بحران از نیروهای کارآمد و متخصص هم استفاده نمی‌شود. بیت‌اللهی از فقدان یا حداقلی بودن سرمایه‌گذاری برای کاهش ریسک هم به‌عنوان چالشی دیگر نام می‌برد و این‌که نظام بودجه‌گذاری اولویتی برای ارتقای تاب‌آوری و مدیریت بحران قائل نیست.

تب‌و‌تاب زلزله خبرهای کرونا را قدری به حاشیه برد و کمتر روزنامه‌ای به آمار معنادار فوتی‌های سال ۱۳۹۸ پرداخته است.

ستاره صبح «افزایش ۱۸ هزار نفری مرگ‌و‌میر سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷» و «مرگ بیش از ۱۰۵ هزار نفر در زمستان سال گذشته» را در صفحه اول بازتاب داده است ولی روزنامه خراسان از «تفاوت معنادار آمار فوتی‌ها» نوشته و به این سوال پرداخته که آیا تفاوت چشمگیر آمار در زمستان‌ ۹۸ با ۹۷ و ۹۶ به کرونا مرتبط است؟

در هجوم گزارش‌ها درباره زلزله، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی اما معتقد است «زلزله اصلی اقتصادی است». مسیح مهاجری به قیمت ۹۰ میلیونی پراید اشاره کرده و جواب تکراری مسئولان به افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو را که می‌گویند دلال‌ها مقصرند، باور ندارد و به‌کنایه نوشته مثل جوابی است که همیشه به سوال‌های مربوط به علت سقوط هواپیماها داده می‌شود و تقصیر را به گردن «مرحوم خلبان» می‌اندازند.

مهاجری یادآوری کرده است که گرانی به خودرو محدود نیست و قیمت تمام مایحتاج مردم در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. مدیرمسئول جمهوری اسلامی سیاست دولت در بورس را زیان‌بار دانسته و معتقد است مشکل دولت وزرای اقتصادی و صنعتی‌اند و نوشته است روحانی برای مهار بحران اقتصادی چاره‌ای جز کنار گذاشتن آن‌ها ندارد.

شاید حرف آفتاب یزد بی‌حساب نباشد که گفته است هرروز شرایط زندگی در تهران سخت‌تر می‌شود و تیتر زده است «کرونا، پراید ۹۰ میلیونی و حالا زلزله». خدا به خیر بگذراند.

نگاهی هم داشته باشیم به گزارش روزنامه اعتماد که از گذشت ۱۷۰ روز از اعتراض‌های آبان‌ماه ۱۳۹۸ نوشته است و این‌که «همه مسئول‌اند» اما همچنان آماری از کشته‌شدگان این اعتراض‌ها داده نمی‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در آخرین اظهار‌نظر، نوع برخوردهای صورت‌گرفته با معترضان آبان را با «نظارت کامل نظام و حاکمیت» اعلام کرد، با این همه، آماری ارائه نکرد. پیش از این، حسن روحانی انتشار آمار را وظیفه پزشکی قانونی دانسته بود که نهادی زیر نظر قوه قضاییه است، ولی این نهاد به‌صراحت تکذیب کرد و گفت شورای امنیت ملی، به ریاست وزیر کشور، مسئول انتشار آمار است. در ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۸، علی ربیعی وعده داد آمار دو روز بعد منتشر می‌شود، ولی اکنون ۲ ماه و ۲۰ روز گذشته و همچنان هیچ آماری منتشر نشده است.  

برویم سراغ روزنامه‌خوانی در آغازین روز هفته.

 

کرونا و تفاوت معنادار فوتی‌های زمستان ۹۸

 

روزنامه خراسان از «تفاوت معنادار آمار فوتی‌ها» نوشته است و به این سوال پرداخته که آیا تفاوت چشمگیر آمار در زمستان‌ ۱۳۹۸ با ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ به کرونا مرتبط است؟

بررسی‌های خراسان حاکی از این است که آمار مرگ‌و‌میر در برخی استان‌ها همچون تهران، قم، مازندران و گیلان، که از کانون‌های شیوع کرونا بودند، تفاوت معناداری دارد. به نوشته خراسان، افزایش ۴۸ درصدی آمار فوت‌شدگان در قم، ۳۳ درصدی در گیلان و ۲۲ درصدی در مازندران، در مقایسه با مرگ‌ومیر در سال‌های قبل، نمی‌تواند بی‌ربط به کرونا باشد.

خراسان با اشاره به این‌که از آغاز اسفند ۱۳۹۸ به‌دنبال اعلام رسمی شیوع کرونا، با کاهش سفرها و در نتیجه، کاهش تلفات جاده‌ای روبه‌رو بوده‌ایم، این افزایش آمار مرگ‌و‌میر را معنادار می‌خواند.

 

موج جدید کرونا در ایران شروع شده است

 

مینو محرز دیگر برای همه نامی آشناست. او در گفت‌و‌گو با ستاره صبح هشدار داده است مردم نباید فکر کنند کرونا تمام شده، موج جدید ابتلا دوباره شروع شده است.

این عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیردار تاکید کرده تنها راه شکست کرونا قرنطینه، ماندن در خانه و فاصله‌گذاری فیزیکی است. محرز سیاست قرنطینه چین را عامل کنترل بیماری در ووهان می‌داند اما در ایران دولت نمی‌تواند بیش از این تعطیلی داشته باشد.

به گفته محرز، تنها وقتی می‌توان گفت کووید‌ـ‌۱۹ کنترل شده است که واکسن موثر آن تولید شود. او هشدار داده است باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند خطرناک‌تر باشد چون جوانان ناقلان سالم بیماری‌اند.

محرز درباره کمبودهای بیمارستانی گفته است در کنار کمبود وسایل محافظتی، از نظر کیت تشخیص دقیق هم دچار کمبود بودیم و کیت‌ها جواب منفی کاذب زیاد داشت.

هشدارهای محرز در حالی است که دیروز نماز جمعه در ۲۳ استان برگزار شده و قرار است وزارت بهداشت فردا تمهیدات برگزاری مراسم شب‌های قدر را اعلام کند.

 

زلزله اصلی یا پیش‌لرزه؟

 

بررسی‌های روزنامه دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته، در مجموع ۱۱ زمین‌لرزه به بزرگی ۲ تا ۴ ریشتر در دماوند به وقوع پیوسته اما مدیریت بحران شهر تهران به اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری توجهی نکرده و موقع زلزله جمعه‌شب غافلگیر شده است.

دنیای‌ اقتصاد، بر پایه گفته‌های علی بیت‌اللهی، زلزله‌شناس برجسته ایرانی، نتیجه گرفته است چند نشانه وجود دارد که زمین‌لرزه ۵/۱ ریشتری بامداد جمعه زمین‌لرزه اصلی بود، نه پیش‌لرزه. البته بیت‌اللهی احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ دیگری در روزهای آینده را همچنان محتمل می‌داند.

نشانه اول اصلی بودن زمین‌لرزه بامداد جمعه وقوع پیش‌لرزه ۲/۹ ریشتری حدود یک ساعت و ۱۸ دقیقه قبل از زلزله ۵/۱ ریشتری است. نشانه دوم این‌که معمولا بزرگی پیش‌لرزه‌ها کمتر از ۵ ریشتر است. نشانه سوم هم این‌که از ساعت ۴۸ دقیقه بامداد به بعد، به‌طور مداوم پس‌لرزه‌هایی به بزرگی کمتر از ۴ ریشتر به ثبت رسیده است.

دنیای اقتصاد همچنین ابهام‌های مربوط به نصب سامانه هشدار سریع زلزله را مطرح کرده چون بنا بر اعلام سازمان مدیریت بحران، از سال ۱۳۹۴، گسل مشا به سامانه هشدار مجهز شده است. اما سوال این است که آیا اصلا چنین سامانه‌ای وجود دارد؟ و در صورت نصب، آیا قبل از وقوع زلزله به‌درستی عمل کرده است یا خیر؟

 

زلزله قطعی است، برج‌های شمال تهران را تخریب کنید

 

پرویز کردوانی به آرمان ملی گفته زلزله تهران قطعی است و تخریب ساخت‌و‌سازهای ارتفاعات تهران فوریت دارد.

به گفته کردوانی، هنگام وقوع زلزله پارک‌ها هم امن نیست و تصور اشتباهی است که مردم بتوانند در پارک‌ها زندگی کنند. او بار دیگر تاکید کرد که تهران جایی برای ساخت‌و‌ساز بیشتر ندارد و به شهرداری هشدار داد به‌جای افزایش درآمد، به فکر جان مردم باشد.

این زمین‌شناس برجسته کشور زلزله شدید در تهران را قطعی می‌داند و گفته است وقتی اتفاق بیفتد، تهران نابود خواهد شد و تلفات سنگین خواهد بود. به گفته او، اما کسی شنوای هشدارها نیست و اقدامی برای مقاوم‌سازی و افزایش تاب‌آوری سازه‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

بن‌بست اصلاح قانونی نظام جمهوری اسلامی

 

علیرضا علوی‌تبار، از نظریه‌‌پردازهای اصلاح‌طلبی، درباره علل و عوامل ناکامی اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان در ایران گفته است. او در یادداشت بلندی برای شرق نوشته است که گفت‌وگو برای اصلاح قانونی نظام جمهوری اسلامی، اغلب به تکافوی ادله می‌رسد و به بن‌بست می‌انجامد.

علوی‌تبار به برخی دلایل ناکامی اصلاح‌طلبی اشاره کرده است از جمله ۱) اندک‌سالاری تثبیت‌شده که باعث می‌شود قدرت از محدوده خاصی بیرون نمی‌رود و در مقابل هر نوع اصلاح دموکراتیک مقاومت می‌کند؛ ۲) حاکمیت مجموعه همبسته سیاسی، اقتصادی و امنیتی قدرتمندی است که مواضع ایدئولوژیک و سیاسی آن معین و با فرایند گذار به دموکراسی مغایر است.

علوی‌تبار فشارهای خارجی مخرب را عامل دیگر ناکامی اصلاحات در ایران می‌داند و از نگاه او، فشار تحریم‌ها، تهدید نظامی و عملیات خرابکارانه موجب تقویت برخوردهای امنیتی از یک‌سو و وابستگی معیشتی مردم از سوی دیگر می‌شود، که هر دو مانع گذار کم‌هزینه به مردم‌سالاری است.

علوی‌تبار در ادامه به ضعف‌های جبهه اصلاح‌طلبان اشاره کرده است، ابهام در مواضع، ضعف مدیریت و ضعف‌های اخلاقی و شخصیتی که باعث ناکامی آن‌ها شده است.

 با این همه، علوی‌تبار شرایط عمومی جامعه و بی‌میلی به مشارکت را عامل دیگری می‌داند و یادآور می‌شود که ناکامی‌های مکرر در تلاش برای بهبود وضعیت و تحقیر همراه با ناکامی، آرزوهای سرکوب‌شده را به خشم و نفرت تبدیل کرده و جامعه به بی‌حوصلگی، افراط و تفریط، بی‌اعتمادی و پرهیز از هر نوع اقدام جمعی نظم‌‌یافته دچار شده است.

 

مصطفی الکاظمی، گزینه نسبتا مطلوب

 

جهان صنعت تاثیر دولت جدید عراق، به نخست وزیری مصطفی الکاظمی، در موقعیت منطقه‌ای ایران را بررسی کرده و از قول تحلیلگران، او را گزینه‌ای به‌نسبت خوب برای ایران معرفی کرده است.

جلال ساداتیان در گفت‌و‌گو با جهان صنعت، با اشاره به این‌که رای موافق پارلمان عراق به کاظمی یعنی صورت گرفتن توافق‌هایی در حوزه سیاستی که دولتش باید در پیش بگیرد، گفته است گروه‌های شیعی می‌خواهند مصوبه مجلس نمایندگان عراق مبنی بر خروج آمریکا از عراق اجرایی شود، در حالی‌که کردها و اهل سنت به این طرح ایرادهایی گرفته‌اند. به باور ساداتیان، هرچه هست، دولت جدید با مجلس به توافق‌هایی رسیده است.

بسیاری کاظمی را گزینه مورد حمایت آمریکا هم می‌دانند، اما ساداتیان بر این باور است که این به‌معنی چرخش به سوی آمریکا نیست، چون احتمالا او برای اجرایی کردن خروج آمریکا از عراق تعهد داده است. با این همه، ساداتیان هم نمی‌داند چه توافق‌هایی صورت گرفته است و احتمال می‌دهد شاید گروه‌های شیعی کوتاه آمده‌اند و پذیرفته‌اند که مثلا در مورد خروج آمریکا سکوت کنند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل، دلیل این‌که کاظمی برای موقعیت ایران گزینه خوبی است را در تحرکات آمریکا در منطقه و فعال کردن داعش می‌داند که از نگاه او، نشان‌دهنده این است که آمریکا در عراق باخته و در معرض باخت بیشتر است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More