شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی دوم مهرماه

رییس جمهوری یک مهره است

 

در هفته موسوم به «دفاع مقدس» در ایران که مصادف با سالگرد آغاز جنگ هشت‌ساله ایران و عراق است، آرایش روزنامه ها هم جنگی است. با گذشت چهار روز از عاشورا، هنوز سوگواری برپاست. دولت یک روز برای قربانیان حمله تروریستی اهواز عزای عمومی اعلام کرده و از همین‌ رو، لوگوی خیلی از روزنامه ها سیاه است.

استعفای شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در معرض استیضاح بود و پیشاپیش استعفا داده است، روزنامه‌های اقتصادی را مشغول کرده و ازسوی دیگر، وضعیت بحرانی اقتصاد و بالا رفتن دوباره قیمت دلار و در پی‌اش کمیابی و گرانی کالاها، موضوع همه روزنامه‌هاست. اما در این میان، روزنامه‌ها به روحانی و سفرش به نیویورک، چندان توجهی نشان نداده‌اند.

 

امارات یک لقمه کوچک ایران است

 

بعد از واقعه اهواز، روزنامه کیهان شمشیر از رو بسته و همه همسایگان ایران در خلیج فارس را تهدید می کند. سعدالله زارعی در یادداشتی باعنوان «راه‌حل اخراج نظامی آمریکا از منطقه»، اعلام کرده است که عربستان و امارات در قبال قدرت نظامی ایران عددی نیستند و حتی نمی‌توانند ضربات محدود جمهوری اسلامی را هضم کنند و به همین دلیل نتیجه گرفته که مسئول حمله اهواز، کسی جز آمریکا نیست:

«همه می‌دانند که اسرائیل و عربستان اگر ایران را تهدید کنند، تهدید آنان خنده‌دار خواهد بود؛ چه رسد به اینکه اماراتی که کمتر از یک لقمه بسیار کوچک برای ایران است، بخواهد رجز بخواند. پس مسئول حادثه تروریستی روز شنبه اهواز، بدون شک آمریکاست و این درحالی است که حدود دو هفته پیش از این، اسناد زیادی از نقش آمریکا در به‌آتش کشیده‌شدن کنسولگری ایران در بصره حکایت کردند. در این بین، ایران به‌طور رسمی اعلام کرد مخالفان مشترک روابط ایران و عراق، مسئول این ماجرا هستند که به آمریکا و عربستان اشاره تلویحی داشت. آمریکایی‌ها البته دخالت خود در ماجرای بصره و نیز دخالت خود در ماجرای اهواز را تکذیب کرده‌اند. ولی وقتی ما در هر دو ماجرا، رد تروریست‌ها را در سلیمانیه عراق و در پایگاهی نظامی متعلق‌به آمریکا پیدا می‌کنیم، این اعلام برائت‌ها ارزشی ندارند. فقط می‌توان گفت آمریکا ضمن اینکه ایجاد دلمشغولی امنیتی برای ایران را ضروری می‌داند، توانایی «پذیرش مسئولیت» و تبعات اقدام تروریستی را ندارد.»

 

رییس جمهوری یک مهره است

 

مهدی مطهرنیا نگاهی به سفر روحانی به سازمان‌ملل داشته و نوشته است که اصولا رییس جمهوری در سیاست خارجی چندان کاره‌ای نیست و این را کشورهای دیگر هم فهمیده‌اند:

«رییس جمهوری در ایران، خود مهره‌ای از مهره‌های تصمیم‌ساز و نهادی از نهادهای تصمیم‌ساز در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود و نه یک موجودیت دارای هستومندی تصمیم گیرنده و از این لحاظ، سفر رییس جمهوری، چه روحانی و چه شخص دیگر در قالب رییس قوه اجراییه به خارج از کشور، درمیان توده‌های مردم، موجب افزایش سطح توقعات از رییس دولت می‌شود. درحالی‌که او تنها در جایگاه رییس قوه اجرایی و نه درمعنای رییس دولت، سخن می‌گوید. این مساله باعث شده تا در دهه‌های اخیر، جهان نیز به این نکته واقف شود و در تصمیم‌گیری درباره ایران، سخن رییس جمهوری را سخن نهایی نمی‌داند و این مساله نفوذ سخنان رییس جمهوری را کاهش می‌دهد. شاهد این موضوع را در نوع برخورد آمریکا در پرونده هسته‌ای با روسای جمهوری کنونی و سابق ایران می‌توان دید. در نامه‌نگاری آمریکا در پرونده هسته‌ای، مخاطب رییس جمهوری نیست…. در این میان، آن‌چه از اهمیت زیادی برخوردار است، توجه به پشــتوانه بزرگی به‌نام ملت ایران است که با رای خود رییس جمهوری را انتخاب کرده‌اند و رییس جمهوری نیز با اتکا به آرای مردمی باید نماینده نیازها و آمال مردم باشد و از حقوق آن‌ها دفاع کند.»

 

روزنامه جهان صنعت
شجریان قربانی سیاست

 

به‌مناسبت زادروز محمدرضا شجریان، نام و یاد استاد آواز ایران، در روزنامه‌ها پژواک داشته و بخش فرهنگِ روزنامه جهان صنعت هم از این قصه بی‌نصیب نبوده است و به شجریان و آنچه در این سال‌ها بر او رفت، پرداخته:

«دو سال و چندماه از روزی که محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، درمقابل دوربین از بیماری سمجش صحبت کرد، می‌گذرد. دوسال و چندماه است که طرفداران او نتوانستند یک دل سیر، تصویر یا خبری خوش از او بشنوند. سرطان شجریان را خانه‌نشین کرد و طرفدارانش را بهت‌زده.

او حالا هفتاد و هشت ساله است. اول مهر یادآور تولد صدایی است که جزئی از حافظه شنیداری مردم ایران شده است. نوایی که پنجاه‌سال در خانه ایرانی‌ها پیچید و همراه غم‌ها و شادی‌هایشان شد. همراه انقلاب، جنگ، سرخوردگی‌ها، پیروزی‌ها و گاهی هم خون دل خوردن‌ها و سکوت و سکوت.

شجریان سال‌ها در کشورش ممنوع‌الکار بود. نتوانست برای طرفدارانش کنسرت دهد. بعد از حوادث تلخ سال ۱۳۸۸، او هم قربانی سیاست شد. مانند بسیاری از هموطنانش. اما سیاسیون هنر را برای پیروزی می‌خواهند و وقتی کارشان تمام شد، همه‌چیز فراموش می‌شود. او خانه‌نشین بود و از نامش سوءاستفاده می‌کردند و در مناظرات انتخاباتی بارها از او نام بردند، اما در میدان عمل، ممنوعیتی بر ممنوعیتش اضافه کردند. شجریان سال‌های منتهی‌به بیماری را در فراغ طرفدارانش گذراند و طرفدارانش نیز در فراغ صدایی که دوستش می‌داشتند.»

* البته به‌نظر می‌رسد منظور نویسنده مطلب در روزنامه، از واژه «فراغ» که دوبار در پاراگراف آخر آورده، «فراق» به‌معنای دوری بوده باشد.

 

عفو عمومی یعنی دوهزار میلیارد سرمایه ایرانی

 

فوریت طرح عفو عمومی که قرار بود شامل ایرانیان خارج از کشور شود، در مجلس رد شد. از همین رو، مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در یادداشتی کوتاه در این‌باره نوشته است که همکارانش متوجه نیستند که با چنین عفوی چه سرمایه‌ای به ایران می‌آید:

«چرایی دنبال‌كردن بحث عفو عمومی مساله مهمی است كه اگر مخالفان به آن توجه كنند، از میزان مخالفتشان كاسته خواهد شد. عفو عمومی در مجلس بحث برسر چیزی درحدود دوهزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان مقیم خارج از كشور است و ما باید برای بازگشت این سرمایه‌ها تلاش كنیم. اگرچه بحثی درمورد مسائل امنیتی نیست و اگر كسی مرتكب تخلفی شده یا به‌عنوان مثال، اقدامی در راستای براندازی و خصومت علیه مردم كشور داشته، مورد حمایت این طرح نیست. ما به‌دنبال عفو عمومی از موضع عزت هستیم، نه از موضع ترس. ما می‌خواهیم از تاثیرگذاری بهانه‌جویی‌ها در مباحث حقوق‌بشری ممانعت كنیم. در حال حاضر، عدم توجیه برخی نمایندگان مخالف، منجربه عدم تصویب فوریت این طرح شده؛ متاسفانه نمایندگان مخالف از دیدگاهی مخالفت می‌كردند كه چندان ارتباطی به محتوای طرح نداشت، آن‌چنان‌كه در صحن شاهد بودیم، مثلا یكی از مخالفان به حادثه تروریستی اهواز اشاره كرد و گفت كه چون استكبار جهانی به‌دنبال ایجاد ناامنی در كشور است، نباید این طرح تصویب شود. اما این طرح ربطی به استكبار جهانی ندارد. تروریسم كوری كه در اهواز اتفاق افتاد و به استكبار جهانی وصل است، به‌طور قطع محكوم است. ما امروز در شرایط بسیار حساسی به‌سر می‌بریم. كسانی كه مخالف این طرح هستند، طوری صحبت می‌كنند كه گویا ما می‌خواهیم آمریكا را عفو كنیم. بحث ما این است كه برای افزایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی و برای افزایش اعتماد عمومی و برای اینكه هر روز ما را متهم نكنند كه در زندان‌های شما چه می‌گذرد، این طرح مطرح شده است. این طرح شامل محكومیت قصاص و كسانی كه قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشته‌اند هم نمی‌شود. ما به‌دنبال ایجاد امنیت برای ایرانیانی هستیم كه به وطن خویش علاقه دارند و هیچ‌گاه خیانتی به منافع ملی ایران نكرده‌اند.»

 

به‌زودی نوکیسه‌های جدیدی در ایران ظهور می‌کنند

 

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله روزنامه ابتکار، ار رانت بزرگی گفته که حاصل فروش دلارهای شرکت‌های پتروشمی است. هفت‌ونیم میلیارد دلار درآمد شرکت‌های پتروشمی با قیمت هر دلار هفت‌هزار و پانصد تومان عرضه شده است که حداقل هفت‌هزار تومان با قیمت بازار توفیر و فاصله دارد و این یعنی پنجاه‌ودو هزار میلیارد تومان رانت که معلوم نیست به چه کسانی رسیده است:

«پیامدهای این رانت‌های افسانه‌ای در سطح جامعه دیر یا زود آشکار می‌شود و نوکیسه‌های تازه‌ای در ایران قد برافراشته و به میدان شکاف طبقاتی می‌آیند و شهروندان تهیدست را با حسرت مواجه می‌کنند. از نظر اقتصادی چه می‌توان کرد؟ به‌نظر می‌رسد آزادسازی صنعت پتروشیمی از گام نخست که تامین خوراک رانتی است، تا آزادسازی قیمت فروش محصولات و آزادسازی بازار ارز در سطحی بالاتر، چاره کار است. این داستان را باید با زبان‌های گوناگون و بارها و بارها بر زبان آورد و نوشت تا اتفاق آزادسازی رخ دهد. اگرقصد داریم رانت و فساد را نابود کنیم، این راهی است که باید رفت و یک‌بار برای همیشه به این داستان خاتمه داد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More