شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز جهانی معلم و تجمع برای طرح مطالبات بی‌پاسخ

 

امروز، پنجشنبه ۱۳مهر، به مناسبت روز جهانی معلم، معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و شهرستان‌ها تجمع برگزار کردند.

به گزارش ایلنا در این تجمع که به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور برگزار شد، در تهران حدود پانصد نفر شرکت کرده‌اند؛ در استان‌های مختلف نیز تجمعاتی با حضور معلمان شکل گرفت. معلمان، چه شاغل و چه بازنشسته، خواستار آن هستند که در روز جهانی معلم، مسئولان صدای آنها را بشنوند و به مطالباتشان رسیدگی کنند.

در این تجمعات، معلمان پلاکاردها و پوسترهایی در دست دارند که روی آنها از خواسته‌ها و مطالباتشان نوشته‌اند. مطالبات صنفی معلمان، طیف گسترده‌ای دارد؛ از درخواست افزایش بودجه آموزشی و ارتقای سطح معیشتی معلمان گرفته تا بهبود سطح کیفی آموزش و رسیدگی به وضعیت مدارس مناطق محروم. در این میان، معلمان غیررسمی، که شامل معلمان حق‌التدریس در مدارس دولتی و معلمان آزاد در مدارس غیرانتفاعی می‌شود، خواستار توجه ویژه به شرایط شغلی خود هستند.

یکی از معلمان حق‌التدریس که در تجمع امروز شرکت کرده ولی نمی‌خواهد اسمش در این گزارش بیاید؛ می‌گوید: تمام تابستان را بدون درآمد سر کردیم؛ الان هم که سال تحصیلی آغاز شده، به اندازه ساعات تدریس‌مان دستمزد می‌گیریم که حتی از حداقل مزد وزارت کار هم کمتر است؛ بیمه هم به تناسب همین ساعت‌ها واریز می‌شود؛ او در مورد خودش طنز تلخی به کار می‌برد و می‌گوید: به گمانم اگر ۵۰ سالی درس بدهم،  آن وقت می‌توانم بازنشسته ‌شوم!

 

تجمعات اعتراضی معلمان

 

یک معلم بازنشسته نیز در این تجمع می‌گوید: معلمان بازنشسته بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند و خواهان اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای دقیق قانون خدمات مدیریت کشوری و همچنین ارتقای سطح خدمات بیمه هستند.

محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران، در ارتباط با این تجمع و خواسته‌های آن می‌گوید: «بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش، آن‌گونه که در فراخوان شورای هماهنگی آمده است، تعریف مشخصی دارد؛ بودجه عادلانه یعنی بودجه لازم برای تامین آموزش رایگان و با کیفیت برای همه دانش‌آموزان ایرانی و همچنین تخصیص یک دستمزد عادلانه برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور.»

حبیبی در ادامه، به دیگر خواسته‌های تجمع اشاره می‌کند و می‌گوید: «در فراخوان این تجمع همچنین از ایجاد شرایط بهینه برای معلمان حق‌التدریس و آزاد نیز حمایت شده است و تاکید کلی بر ایجاد شرایط لازم برای فضایی است که معلمان سراسر کشور، بدون دغدغه‌های معیشتی در راستای بهبود آموزش عمومی کشور فعالیت کنند.»

به گفته حبیبی، از آنجا که نهاد اصلی بودجه‌گذاری، سازمان برنامه و بودجه است، مخاطب اصلیِ این تجمع، این نهاد است و خواست معلمان، اختصاص یک بودجه عادلانه برای آموزش و پرورش کشور است تا بدون دغدغه‌های معیشتی، بتوانند به آینده‌سازان این کشور خدمت کنند.

 

حبیبی معتقد است اگر مشکل بودجه مرتفع شود، بسیاری از مشکلاتی که این روزها گریبانگیرِ آموزش و پرورش و معلمان شده، حل خواهد شد. اما بایستی منتظر ماند و دید  آیا این اعتراضات، رایزنی‌ها و  تجمعات می‌توانند معادله تخصیص بودجه‌های دولتی را به گونه‌ای تغییر دهند که از نارضایتی نیروی کار در بخش آموزش تا حد قابل توجهی کاسته شود؟ آیا روزی فراخواهد رسید که عدالت در پرداخت دستمزد معلمان آزاد و حق‌التدریس رعایت شود؟ که مدارسِ غیراستاندارد کشور بازسازی شود و دیگر خبری از کلاس‌هایِ درسى کپری و حصیری نباشد؟ روزی که فرهنگیان سالمند، برای بیان خواسته‌هایشان مجبور نباشند به خیابان‌ها بیایند.

 

تجمع‌های امروز در حالی برگزار شد که چند نفر از فعالان صنفی معلمان از جمله محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، محسن عمرانی و مختار اسدی در زندان هستند، برخی معلمان نیز تحت تعقیب قرار دارند یا تبعید شده‌اند. 

 

معلمان در قطعنامه تجمعات خود تاکید کردند این فعالان هیچ جرمی مرتکب نشده و به طور غیرعادلانه محاکمه و محکوم شده‌اند: «ما به امنیتی کردن فعالیت صنفی اعتراض داریم و خواهان توقف احکام فعالان صنفی و آزادی بدون قید و شرط آنان، رفع تبعید و اخراج و بازگشت به سرکار هستیم. دولت یازدهم خلاف ادعاهایش موانع جدی بر سر راه تشکل‌یابی مستقل معلمان ایجاد نموده است. ما برای پیگیری این مطالبات بر حق «تشکل‌یابی مستقل پای می‌فشاریم.» 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More