شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳ شهریور

روحانی به نفعش نبود دوباره بیاید

هر سال و به مناسبت هفته دولت، رییس‌جمهوری و وزیران به مقبره آیت‌الله خمینی می‌روند و ادای احترام می‌کنند یا به قول رسانه‌های داخلی، با آرمان‌های امام راحل تجدید بیعت می‌کنند. این رسم سالانه دیروز هم انجام شد و روحانی از فرصت استفاده کرد و به مخالفانش هشدار داد که با تضعیف دولت، کسی تقویت نمی‌شود. همین جمله قصار تیتر چند روزنامه شده است اما می‌توان گفت رسانه‌ها بنا ندارند در هفته دولت از دستاوردهای احتمالی دولت روحانی بگویند.

روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه اول خواستار استعفای وزیر صمت شده است و در گزارشی عنوان کرده زیر‌مجموعه‌های این وزارتخانه سرشار از فساد و رانت است و بهتر که وزیر استعفا کند.

روزنامه کیهان هم پای ثابتِ مخالفان دولت روحانی است و رییس‌جمهوری را که از کاهش تورم در دو ماه اخیر گفته به نقد کشیده و نتیجه گرفته است آمارهایی که روحانی ارائه داده درست اما گزینشی است و تورم فقط در برخی موارد کاهش داشته و مثلا در اقلام خوراکی افزایش یافته است. کیهان به روحانی یادآوری کرده است به مردم سخت می‌گذرد و برای فهمیدنش نیازی به آمار نیست.

فائزه هاشمی هم یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته و این سوال را مطرح کرده است که اگر روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری در سال ۹۶ نمی‌آمد چه اتفاقی می‌افتاد؟ هاشمی خودش پاسخ هم داده است که با نیامدن روحانی، نجات‌دهنده از صندوق رای درنمی‌آمد، مشکل کشور مدیریت است، نه مدیر و مساله این است که منافع ملی قربانی سلیقه گروهی خاص می‌شود.

از روزنامه دولتی ایران هم بشنوید که خبر داده است مذاکره موشکی از طرح مکرون حذف شده و احتمالا مذاکرات رییس‌جمهوری فرانسه و محمد‌جواد ظریف ثمربخش بوده است.

مهدی مطهرنیا نیز در روزنامه آرمان ملی، با اشاره به سفرهای وزیر خارجه به اروپا و چین، دستگاه دیپلماسی را در تب‌و‌تاب توصیف کرده و تحریم ظریف را بی‌حاصل دانسته است. نویسنده اعتماد به وزیر خارجه تذکر داده که بهتر است در مصاحبه‌ها فقط به مسائل خارجی و بین‌المللی بپردازد و درباره سیاست داخلی کشور حرف نزند و به سوال‌های حقوق بشری که لبه تیزی دارند و می‌تواند حرف و حدیث در پی داشته باشد، پاسخ ندهد.

شنبه ۲ شهریور، قوه قضاییه مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق، را به ۱۰/۵ سال زندان محکوم کرد که شش سال از این محکومیت قابل اجراست. جرم این خبرنگار شرکت در تجمع روز کارگر بوده که تبانی علیه نظام تفسیر شده است. خبرنگارهای روزنامه شرق برای آزادی مرضیه امیری، نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشته‌اند که در این روزنامه منتشر شده و روزنامه همدلی نیز در صفحه اول، خبر این مجازات سنگین را با عکسی از خبرنگار جوان چاپ کرده است. باقی روزنامه‌ها یا سکوت کرده‌اند یا در صفحه‌های میانی چند خطی درباره همکارشان نوشته‌اند.

روحانی به نفعش نبود دوباره بیاید

 

عباس آخوندی، وزیر سابق وزارت راه و مسکن و شهرسازی، به اعتماد گفته است به نفع روحانی نبود کاندید و برای بار دوم رییس‌ دولت شود، اما از او حمایت شد و این اتفاق افتاد.

آخوندی، که در دولت دوم روحانی از کابینه استعفا داد، در ادامه گفته است که بزرگ‌ترین دستاورد دولت برجام بود که سندی مهم و قابل افتخار است، اما دولت برای بعد از برجام و تحولات داخلی برنامه‌ای نداشت و مثلا اف.‌ای‌.‌تی‌.‌اف باید هم‌زمان با برجام پیش می‌رفت که این‌طور نشد و سرمایه‌گذاری‌های خارجی شکل نگرفت.

به گفته وزیر سابق مسکن، اختلاف او با روحانی بر سر روش‌ها و راهکارها بود و برای همین از لحاظ اخلاقی، نمی‌توانست به کار در کابینه دولت ادامه دهد.

این‌طور که آخوندی گفته است او به اقتصاد آزاد و توسعه ایران و حقوق شهروندی اعتقاد دارد و از عرصه روشنفکری به امور اجرایی آمده است.

آخوندی در پایان تصریح کرده است که سرمایه اجتماعی در کشور فروریخته و اخلاق در جامعه ایرانی رو به اضمحلال است، اما هنوز می‌توان امید داشت و کسانی هستند که بتوانند اعتماد اجتماعی را بازگردانند.

حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه

 

روزنامه دولتی ایران از قول منابع مطلع خبر داده که در مذاکرات خصوصی مکرون و ظریف، فرانسه از پیش‌شرط مذاکره موشکی کوتاه آمده است.

با توجه به این‌که ایران هیچ‌گونه پیش‌شرطی را برای مذاکره نپذیرفته و اعلام کرده است فقط در چارچوب برجام حاضر به گفت‌و‌گوست، گویا مقام‌های فرانسوی سعی کرده‌اند بر ساز‌و‌کارهای مالی برجام متمرکز شوند.

روزنامه ایران گمانه‌زنی کرده است که فرانسه برای نجات برجام، روی ترامپ و موافقتش با معافیت نفتی مشتری‌های ایران حساب نکرده است و قصد دارد با جلب رضایت ایران، اینستکس را فعال کند.

همیشه دلواپس

 

داریوش قنبری با اشاره به مخالفان دولت، نوشته است عده‌ای به هر قیمتی و در هر مقطعی با دولت مخالف‌اند و این مخالفت در چارچوب انتقاد نیست، بلکه می‌خواهند دولت را از کار بیندازند.

نویسنده جهان صنعت ادامه داده است که مخالفان دولت منافعی دارند که با تحریم ایران برآورده می‌شود و با منافع ملی در تضاد است و قصد دارند روحانی را به مسیری بکشند که یا با آن‌ها بسازد یا کنار برود و قدرت را تقدیمشان کند.

به نوشته قنبری، اصول‌گراهایی که همیشه با دولت مخالف‌اند زمانی از انعقاد برجام ناراضی بودند و زمانی از عملی نشدن برجام گله می‌کردند. خودشان کشور را به این روز انداختند و حالا ژست طلبکار گرفته‌اند، غافل از این‌که مردم آن‌ها را می‌شناسند.

از تورم ۱۰ درصدی تا ۴۲ درصدی

 

مرکز آمار اعلام کرده است که تورم در مرداد‌ماه نسبت به تیر‌ماه ۱/۸ درصد رشد داشته و به رکورد ۴۲/۳ رسیده است.

روزنامه ابتکار در گزارشی از قول آلبرت بغزیان، اقتصاد‌دان، نوشته است که یکی از دلایل این تورم افسار‌گسیخته سیاست‌های ارزی غلط دولت و اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای ضروری بود.

به گفته این استاد دانشگاه، توزیع و نظارت بر کالاهای وارداتی با دلار دولتی بسیار ضعیف بود و رانت ایجاد کرد و کالاهای وارداتی با ارز دولتی به قیمت آزاد به دست مصرف‌کنندگان رسید و به تورم دامن زد. حالا هم، گرچه قیمت دلار تثبیت شده است، عده‌ای حاضر نیستند قیمت کالایشان را پایین بیاورند.

ارسباران در آتش

 

جنگل ارسباران در شمال غربی کشور همچنان در آتش می‌سوزد و مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع موفق به مهار آتش نشده‌اند.

روزنامه خراسان در گزارشی از اهمال دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در تامین هلی‌کوپتر اطفا حریق گفته و نوشته است در دوره احمدی‌نژاد، هواپیماهای وزارت کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع به بخش خصوصی فروخته شد و بعد از این خصوصی‌سازی عجیب، در دولت روحانی قرار شد بودجه‌ای در نظر گرفته شود و سازمان جنگلبانی از دیگر نهادها، مثل هلال احمر و نیروهای نظامی، هلی‌کوپتر اجاره کند. به همین منظور، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جنگلبانی و این نهادها امضا شد اما امسال، این قرارداد به دلیل این‌که دولت بدهی ۳۰ میلیارد تومانی پارسال را نپرداخته، تمدید نشده است. روزنامه خراسان در پایان هشدار داده است که جنگل‌های کشور متعلق به سازمان جنگلبانی نیست و سرمایه ملی محسوب می‌شود و تمام نهادها و ارگان‌ها وظیفه دارند آتش را خاموش کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More