شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ شهریور 

روحانی به‌جای نیویورک به ژنو برود

هنوز نتایج قطعی انتخابات اسراییل اعلام نشده است اما برخی روزنامه‌های امروز امیدوارانه به پیشواز شکست نتانیاهو در انتخابات پارلمانی این کشور رفته‌اند و با تیترهایی چون «بی‌بی در احتضار»، «پایان بازی بی‌بی» یا «نتانیاهو بر لبه پرتگاه» از احتمال حذف یکی از دیگر از ضلع‌های مثلث «تیم بی»، پس از اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا، نوشتند. گفتنی اینکه «تیم بی» لقبی است که ظریف به ائتلاف بولتون، بن سلمان، بن زائد و بی‌بی نتانیاهو داده است.  

روزنامه‌های آرمان ملی، آفتاب یزد و همشهری موضوع احتمال عدم صدور ویزا برای روحانی را به صفحه اول بردند و آرمان ملی سوال کرده که «آیا رییس‌جمهوری به نیویورک می‌رود؟» یوسف مولایی، استاد روابط بین‌الملل در سرمقاله همین روزنامه نوشته که اگر آمریکا نخواهد، ویزا صادر نمی‌شود و نه ایران و نه سازمان ملل نمی‌توانند آمریکا را وادار به صدور ویزا کنند. آفتاب یزد هم از قول کارشناسان پیشنهاد داده که «روحانی به‌جای نیویورک به ژنو برود» به این امید که بتواند فشار بیاورد یک نوبت از جلسه مجمع عمومی در ژنو برگزار شود؛ بدین ترتیب روحانی به جای نشست سازمان ملل، نطقش را مقابل سفرا در ژنو انجام خواهد داد. فریدون مجلسی، پیشنهاد دهنده این طرح است اما او هم می‌داند این کار صرفا جنبه تبلیغاتی برای ایران دارد. این دیپلمات قدیمی، اعتراض ایران به سازمان ملل در موضوع عدم صدور ویزا را در نهایت پرونده‌ای مختومه می‌داند که اثری نخواهد داشت.

آن سوی میدان، دو روزنامه اصول‌گرای جوان و خراسان همه حواسشان به ماجرای یمن و آرامکو ست. خراسان خبر داده که سخنگوی ارتش یمن (حوثی‌ها) تصویر و جزییات حمله را منتشر کرده و تیتر زده است که «یمن سند ارائه کرد». این در حالی است که عربستان، دیروز با مردود دانستن توان عملیاتی یمنی‌ها، ادعا کرده بود حمله به آرامکو با پشتیبانی ایران و با استفاده از سلاح ایرانی انجام شده است. روزنامه جوان اما اصطلاحی تازه باب کرده و در تیتری با پیوند دادن جمهوری اسلامی ایران و ارتش یمن از عبارت «جمهوری مومنان» استفاده کرده است.

دیگر روزنامه‌ها، عکس و تیتر نخست‌شان را به سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در جمع موکب‌داران عراقی اختصاص دادند؛ از جمله کیهان که تیتر زده «راهپیمایی اربعین حسینی، زمینه‌ساز تمدن عظیم اسلامی‌ست» و جام‌جم با تیتر «اربعین جهانی‌تر می‌شود» به استقبال این خبر رفته است. برویم سراغ روزنامه‌خوانی در آخرین روز کاری هفته.

کار نتانیاهو تمام است اما حزب رقیب هم به سرسختی نتانیاهوست

در انتخابات پارلمانی تازه اسراییل، هیچ‌کدام از دو حزب اصلی یعنی «لیکود» و «آبی-سفید» نتوانستند با کسب اکثریت آرا، ۶۱ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند و همین مساله سناریوی تشکیل دولت ائتلافی را به شکل جدی‌تری مطرح کرده است. روزنامه سازندگی در این باره با احمد زیدآبادی، کارشناس مسایل خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

زیدآبادی توضیح می‌دهد که حزب «اسراییل خانه ما» به رهبری لیبرمن با کسب ۹ کرسی نمایندگی مجلس فعلا بین دو بلوک سیاسی بزرگ قرار گرفته است و چرخش آن به سمت هر کدام می‌تواند به تشکیل حکومت از سوی آن بلوک منجر شود. لیبرمن خواهان تشکیل حکومت ائتلافی سکولار با شرکت حزب خود، حزب آبی-سفید و حزب لیکود (حزب نتانیاهو) است. اما حزب آبی-سفید ائتلاف را مشروط به کناره‌گیری نتانیاهو کرده است. با این حساب اگر احزاب بر نظر خود استوار بمانند، دوران نتانیاهو را باید پایان یافته تلقی کرد.

احمد زیدآبادی درباره سیاست خارجی حکومت ائتلافی جدید و مساله ایران نیز می‌گوید که در موضوع ایران، گاتز و همکارانش در حزب آبی-سفید موضعی به همان سرسختی نتانیاهو دارند اگر از برخی ژست‌های مصنوعی نتانیاهو فاصله بگیرند و با پرنسیب بیشتری ظاهر شوند.

ایران تا آخر پاییز برای ورود به مذاکره فرصت دارد

این روزها کارشناسان سیاست خارجی بسیار محل رجوع رسانه‌ها هستند تا در طوفان حوادث و تنش‌های منطقه‌ای، از زبان آن‌ها شرایط را تحلیل و آینده را پیش‌بینی کنند. امروز آفتاب یزد با علی مطهرنیا، استاد روابط بین‌الملل و کارشناس مسایل خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

مطهرنیا دکترین سیاست خارجی آمریکا علیه ایران را بر دو محور محدودسازی همکاری‌های بین‌المللی توصیف کرده و ادامه داده است که آمریکا می‌خواهد با خروج از برجام، جنگ اقتصادی و تحریم را علیه ایران شدت ببخشد و از سویی با معرفی کردن ایران به عنوان اخلال‌گر نظم منطقه، اجماعی جهانی بسازد.

به گفته مطهرنیا، آمریکا در دوران ترامپ با پارادایم آشوب یا بازیگر دیوانه، زمینه‌های تحریک ایران را فراهم کرد و به تدریج گلوگاه‌های ثروت ایران اعم از نفتی و غیرنفتی را محدود ساخت و محاصره منطقه را کامل کرد. سپس دکترین مکمل خود یعنی دشمن‌سازی علیه ایران را برای سامان دادن به نظم جدید منطقه در دستور کار قرار داد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید دارد که آمریکا نه بر اساس منافع سعودی‌ها که بر اساس سیاست خارجی خود، هم‌زمان با افزایش تحریم ها، از مذاکره و گفت‌وگو سخن می‌گوید تا به دنیا نشان دهد ایران از پذیرش هر نوع پیشنهاد و میانجی‌گری، روی‌گردان است.

پیش‌بینی مطهرنیا این است که به زودی آمریکا پرونده ایران را به مجمع عمومی خواهد فرستاد و تا پاییز بر فشارهای اقتصادی با شیب ملایم ادامه می‌دهد بلکه ایران را به مذاکرات مجدد وادارد و در نهایت این ایران است که باید تا آخر پاییز تصمیم‌گیری درست را انجام دهد.

مطهرنیا درباره جانشینی رابرت اوبرایان به جای بولتون هم گفته که او مثل ترامپ حرف می‌زند ولی مثل پمپئو عمل می‌کند و به نظر او دکترین دوگانه آمریکا علیه ایران اکنون قوی‌تر و یکدست‌تر از همیشه است.

ایران و روسیه دلار و سویفت را دور می‌زنند

پوتین با پیشنهاد ایران برای راه‌اندازی سامانه مبادلات مالی بین روسیه و ایران موافقت کرده است و دو روز قبل هم خبر آمد که ارتباط بانکی بین ایران و روسیه از طریق پیام‌رسان روسی و «سپام» بانک مرکزی، بدون نیاز به سوئیفت انجام می‌شود. پیوند بانکی-بازرگانی ایران و روسیه  در حالی کلید می‌خورد که رییس بانک مرکزی می‌گوید دیگر امیدی به سازوکار مالی اروپایی‌ها نیست.

استفاده از کانال مالی روسیه در واقع برای تعاملات اقتصادی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. اتحادیه‌ای که ایران در سال ۲۰۱۸ توافقی گمرکی با آن امضا کرد تا در قالب یک منطقه آزاد تجاری، تعرفه‌های گمرکی ۸۰۰ نوع کالا را کاهش داده و حتی به صفر برساند. روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان از اعضای اتحادیه اوراسیا هستند.

رییس کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با شرق می‌گوید، تعاملات مالی بین ایران و روسیه در این کانال به روبل انجام خواهد شد و احتمالا چین هم در آینده به این کانال مالی خواهد پیوست. ایران حجم تبادلات مالی سپام را حدود ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

حذف شهدا از خیابان‌ها و کوچه‌ها

مدتی است که شهرداری تهران برای حذف نام شهدا از برخی کوچه‌ها و محله‌ها مورد مواخذه قرار گرفته است. روزنامه رسالت در یک مجموعه گزارش و گفت‌وگو و یادداشت نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده است و نوشته که اگر نگوییم انگیزه‌ای برای حذف نام شهدا وجود نداشته، لااقل اهتمامی نیز به حفظ آن نبوده است.

یادداشت‌نویس رسالت از توجیه شهردار تهران هم متعجب شده که میان تابلوی دیوارکوب و غیردیوارکوب فرق گذاشته است و تغییر نام‌ها را بدون دخالت شهرداری دانسته است.

یک عضو شورای شهر هم گفته این اتفاق در دوران قالیباف افتاده و مربوط به الان نیست. توجیه دیگر هم به پایداری رنگ قرمز برمی‌گردد که یک مدیر شهرداری گفته چون کلمه شهید روی پلاکارد با رنگ قرمز نوشته می‌شود، پایداری این رنگ به مرور زمان و در برابر آفتاب کمرنگ و گاهی محو می‌شود.

تعلیق جودو و سکوت مسئولان

جودوی ایران تعلیق شد و فدراسیون ۲۱ روز مهلت دارد به دادگاه عالی ورزش شکایت کند. روزنامه ایران ورزشی در سرمقاله امروز پرسش‌هایی را درباره دلایل تعلیق جودو مطرح می‌کند و می‌نویسد، مسئولان ورزشی ایران در مواجهه با فدراسیون جهانی جودو دچار اشتباهاتی شدند که از اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده و تا زمان المپیک این اشتباهات ادامه داشته است. ایران ورزشی در سرمقاله خود، به نامه تهدیدآمیز ماریوس ویزر، رییس فدراسیون جهانی جودو اشاره کرده است که منجر به نامه تعهد کمیته ملی المپیک ایران به فدراسیون جهانی شد. اینکه فدراسیون المپیک ایران در نامه خود به «عدم تبعیض» متعهد شد و به نوشته سرمقاله‌نویس، با چنین «گاف بزرگی» در متن نامه، ایران را به موضوعی متعهد کرد که با سیاست بالادستی نظام در تعارض قرار می‌گرفت.

ایران ورزشی در این یادداشت بر این باور است که در آن مقطع ایران می‌توانست صحبت‌های ویزر از سوی فدراسیون جهانی جودو را مصداق رفتار سیاسی اعلام کند و زیربار چنین تعهدی نرود و با یک بیانیه حقوقی ماجرا را فیصله دهد.

نویسنده مطلب، نتیجه می‌گیرد که سکوت مسئولان داخلی با وجود تهدید فدراسیون جهانی و عدم حمایت از سعید ملایی، جودوکای ایرانی، همگی منجر به اتفاق ناخوشاید تعلیق جودوی ایران شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More