شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۰ اسفند

رسیدیم به نقطه اوج کرونا

وزیر بهداشت از احتمال افزایش ۱۵ درصدی مبتلایان در دو هفته پیش رو خبر داد و روزنامه آرمان ملی وضعیت شیوع کرونا در کشور را «در نقطه اوج» توصیف کرد.

همدلی سوال فعالان سیاسی، رسانه‌ها و مردم را تیتر کرده است که «چه کسی مانع قرنطینه قم شد؟» و گزارشی داده است از پاسخ‌هایی که مسئولان، از استاندار قم تا وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس، در هفته‌های گذشته درباره عدم لزوم قرنطینه قم داده بودند.

بهرام سرمست، استاندار قم، در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران همچنان اصرار دارد که قرنطینه قم راهکار مناسبی نبود و نیست. سرمست افزوده است قم در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان قرار دارد و جهان‌شهر به حساب می‌آید، از این رو، قرنطینه آن ممکن نیست.

راهکار مناسب، از نگاه استاندار قم، این است که مردم قرنطینه اختیاری را انتخاب کنند و در خانه‌هایشان بمانند. سرمست در پاسخ به این سوال که چه تضمینی هست قرنطینه اختیاری رعایت شود، گفته است ما مردم را مجبور نمی‌کنیم و حتی ادارات استان به‌دلیل خدمت رسانی به مردم، تعطیل نشده‌اند اما از مردم می‌خواهیم اگر اجباری به پیگیری امور اداری ندارند، از مراجعه به مراکز خودداری کنند.

وضعیت قرمز در استان‌های شمالی موجب شده که روزنامه آفتاب یزد تیتر هشدار‌آمیز «گیلان را دریابید» را انتخاب کند. برخی خبرها در رسانه‌های مجازی از قرنطینه غیررسمی شهرهای استان گیلان گزارش می‌دهد. با این حال، روزنامه هفت صبح تصویری از بازار رشت در عصر ۱۹ اسفند‌ماه را روی جلد آورده است که مردم در حال خرید نوروزی‌اند و بازار همچنان شلوغ است.

بیش از ۲۱ روز از شناسایی و همه‌گیری ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و علی‌رغم شیوع جهانی این ویروس، همچنان روزنامه سپاه پاسداران و برخی اشخاص و مقام‌ها، ویروس کرونا را ترور بیولوژیک و حمله بیوتروریستی توصیف می‌کنند و آن را به آمریکا نسبت می‌دهند.

مسافران از آسمان خود را به شمال می‌رسانند

 

شهرهای شمالی همچنان به روی مسافران بازند. به گزارش جهان صنعت، با وجود این‌که تردد در استان‌های شمالی برای خودروهای شخصی محدود شده است و مسافران در ورودی غربالگری و با تب‌سنج چک می‌شوند، تردد اتوبوس‌ها و ناوگان عمومی، حتی با پلاک‌های غیر‌بومی، ممنوع نیست.

علاوه بر ناوگان اتوبوس‌رانی، سفرهای هوایی به استان‌های پرخطر همچنان ادامه دارد. برای جلوگیری از شیوع کرونا، در مسیرهای زمینی و جاده‌ای منتهی به استان‌های شمالی محدودیت‌هایی اعمال شده است، اما مسافران به بلیت هواپیما دسترسی دارند.

شرکت‌های هواپیمایی بدون هیچ محدودیتی بلیت پروازهای رامسر، ساری و رشت را به فروش می‌رسانند. نکته مهم این‌که بلیت اغلب مسیرهای پروازی افت قیمت داشته است، اما بلیت پرواز به استان‌های شمالی به بالاترین نرخ رسیده است. جهان صنعت نتیجه گرفته است قشر غنی در شرایط بحرانی، بدون محدودیت امکان سفر دارد و فرصتی است برای شرکت‌های هواپیمایی تا زیان خود را جبران کنند.

دروازه‌های باز شهر به روی کرونا

روزنامه شهروند گزارش میدانی تهیه کرده است از پایانه‌های مسافربری که همچنان مسافران را به‌شکل گسترده جابه‌جا می‌کنند. به گزارش شهروند، پایانه مسافربری غرب تهران و پایانه‌های جنوب، شرق و بیهقی با گذشته فرقی ندارد، همچنان شلوغ است و دکه‌ها و مغازه‌ها همگی مشغول کارند. مغازه‌داران پایانه‌ها هفته پیش، به شهرداری نامه فرستادند که اجازه بدهد تعطیل کنند و در مورد اجاره‌ها با آن‌ها کنار بیاید، ولی شهرداری هنوز به آن‌ها جوابی نداده است.

شلوغی پایانه‌های مسافربری در شب‌ هم مثل روز ادامه دارد. شب‌ها تعداد زیادی از بی‌خانمان‌ها در پایانه ساکن می‌شوند.

به گزارش شهروند، در شرایطی که رفت‌و‌آمد به ترمینال‌ها فرقی نکرده، امکانات بهداشتی کم است و هیچ نماینده‌ای از وزارت بهداشت در یکی از پرترددترین مناطق شهر حاضر نیست.

تصمیم تعطیلی پایانه و پاسخ به نامه مغازه‌داران بر عهده سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای است، اما مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافری به شهروند گفته است امکان تعطیلی کامل ترمینال‌ها وجود ندارد و فقط می‌توانیم به مردم توصیه کنیم از سفرهای غیر‌ضروری خودداری کنند.

واکسن اقتصادی کرونا

از ابتدای شیوع کرونا، کسب‌و‌کارها با کاهش شدید تقاضا مواجه‌اند، مراکز تولید پوشاک، کفش و لوازم خانگی تا ۹۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند و بخش گردشگری ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

روزنامه ایران از نگاه اقتصاددان‌ها، بسته‌های حمایتی‌ای را توصیه کرده است که واکسن اقتصادی کرونا می‌خواند. یعقوب اندایش، استاد دانشگاه، گفته است تولیدکنندگان باید خود را برای سه ماه بعد آماده کنند، چون با کاهش نقدینگی در دست فروشندگان، تعهداتی مثل چک‌ها عقب خواهد افتاد، تولیدکنندگان هم به‌ناچار ظرفیت تولید را کاهش می‌دهند و مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

مرتضی افقه، اقتصاددان، هم توصیه کرده است دولت بعد از شناسایی کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده از بحران، ابتدا باید این گروه را از مالیات معاف کند و کسب‌و‌کارهای کوچک، به‌خصوص در بخش غیررسمی، را در اولویت بسته‌های حمایتی قرار دهد.

اختلافات ایران و آژانس به کجا می‌رسد؟

 

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل، گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دوپهلو توصیف می‌کند. به نوشته مولایی، آژانس درخواست‌هایی فراتر از توافق‌های پیشین دارد و ایران هم زیر بار نمی‌رود و آن را خلاف پروتکل الحاقی می‌داند. اگر موضوع لاینحل باقی بماند، پرونده به شورای حکام ارجاع داده خواهد شد که در آن صورت، اصلا به نفع ایران نخواهد بود.

این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به بحران کرونا در ایران، به دستگاه دیپلماسی کشور توصیه کرده است که سیاست تعاملی با آژانس را در دستور کار قرار دهد، زیرا هرگونه تنش در این موقعیت به‌هیچ‌وجه به صلاح کشور نخواهد بود.

تنش‌های ادامه‌دار ایران‌ـ‌ایالات متحده

بیژن زنگنه می‌گوید دارو و غذا تحریم است، چون نفت تحریم شده و درآمدی از آن به دست نمی‌آید که بتوان دارو و غذا خرید.

فریدون مجلسی در یادداشتی با عنوان «تنش‌های ادامه‌دار ایران‌ـ‌ایالات متحده» نوشته این وضعیت، که از دو سال پیش آغاز شده، شرایط جنگی است.

به نوشته مجلسی، نبرد میان ایران و ایالات متحده آمریکا تمام نشده بلکه تازه شروع شده است و آمریکایی‌ها و ترامپ تلاش می‌کنند آتش رویارویی را تشدید کنند. مایحتاج ما هم برای طرف مقابل مهم نیست و اقدام‌های تقابلی بخشی جدایی‌ناپذیر از شرایط نبرد سیاسی است که دو کشور پیش گرفته‌اند. به باور مجلسی، این تنش‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

کاهش قیمت نفت شوخی‌بردار نیست

قیمت هر بشکه نفت به پایین‌ترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته رسید و روزنامه اعتماد این زلزله ریزشی قیمت نفت را نگران‌کننده خوانده است. رضا زندی، روزنامه‌نگار حوزه نفت، در سرمقاله اعتماد نوشته است که کاهش قیمت نفت شوخی‌بردار نیست.

این جنگ قیمت‌ها، که به‌دنبال افزایش تولید عربستان سعودی در پی خروج روسیه از توافق اوپک پلاس رخ داده است، ایران را به‌شدت متضرر می‌کند. غیر از درآمد ناچیز فروش نفت که بر بودجه سال آتی تاثیرگذار خواهد بود، مساله فروش فرآورده‌های نفتی هم دچار چالش می‌شود، چون به‌دلیل شیوع کرونا، تقاضای جهانی برای فرآورده‌های نفتی به‌شدت پایین آمده است و بخشی از درآمد ایران که از فروش این محصولات بود محدود خواهد شد.

رکود اقتصادی جهان را هم باید به این فهرست اضافه کرد. زندی معتقد است مسئولان باید سریع و صحیح درباره تامین منابع درآمدی و هزینه کشور فکر کنند و تمهیدی بیندیشند. 

 

 

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More