شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۹ آذر

رتوش رییس‌جمهوری دور از چشم خبرنگاران

حسن روحانی سخنرانی روز دانشجوی امسال را در غیاب خبرنگاران در دانشگاه فرهنگیان ایراد کرد، پوشش خبری مراسم با پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری بود، هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها در مراسم حضور نداشتند و پخش زنده تلویزیونی هم برای سخنرانی روحانی صورت نگرفت. روزنامه اعتماد تیتر زده است «رتوش رییس‌جمهور».

جوان هم نوشته است روحانی به دانشگاه رفت، اما نه دانشگاه تهران بلکه دانشگاه فرهنگیان، که به تعبیری ستاد اداری ده‌ها پردیس تربیت معلم در سراسر کشور است و نه محیط دانشجویی! رسالت هم تیتر زده است «دیر، نمایشی، تکراری».

از میان حرف‌های روحانی، روزنامه‌های جوان و کیهان به بخش انکار وعده ۱۰۰ روزه پرداختند، آن‌جا که رییس‌جمهوری گفت «کی گفتم مشکلات را ۱۰۰ روزه حل می‌کنم!» اما باقی روزنامه‌ها این سخن روحانی را تیتر کرده‌اند که «برجام نه مقدس است و نه لعنتی».

اما بشنوید از حرف‌هایی که زود تکذیب می‌شوند. چند روز قبل، روحانی از پخش اعتراف‌های تلویزیونی دستگیر‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه گفت و روزنامه کیهان برایش کف زد. دیروز اما، علی ربیعی، سخنگوی دولت، به‌نوعی تکذیب کرد و گفت پخش اعتراف‌ها خواسته دولت نیست.

روزنامه‌نگاری در سرمقاله همدلی با تردید نوشته است «آقای روحانی فارسی سخن می‌گوید!» این‌که روحانی حرف می‌زند و دیگران وصله‌پینه‌اش می‌کنند یا تفسیر و توجیه می‌کنند چه معنا دارد.

محمود صادقی، نماینده مجلس و از نویسندگان طرح ممنوعیت پخش اعتراف‌های تلویزیونی که هنوز طرحش نوبت بررسی در مجلس نیافته، در روزنامه اعتماد نوشته است پخش اعتراف‌های تلویزیونی حتی با قوانین فعلی هم غیرقانونی است و اساسا قانون اعترافی را که تحت فشار از متهم اخذ شده باشد فاقد ارزش و اعتبار می‌داند.

صادقی ادعای این‌که برخی کشورهای بیگانه در ماجرای اعتراض‌های آبان‌ماه نقش داشتند بی‌اعتبار دانسته و نوشته است اولا تا‌کنون، هیچ شاهد و مدرکی که به‌طور مستقیم از نقش‌آفرینی خارجی‌ها در این اعتراض‌ها حکایت کند ارائه نشده است. دیگر این‌که، در یکی از جلسه‌های امنیتی اذعان شده است معترضان از اقشار متوسط به پایین جامعه بوده‌اند.

این نماینده مجلس هشدار داده در روزهایی که احساسات مردم و جامعه جریحه‌دار است، با وابسته به بیگانه یا نفوذی خواندن معترضان، مردم را بیش از پیش نرنجانیم.

اما بشنوید از گره خوردن ورزش و سیاست، که در ایران حرف تازه‌ای نیست اما این بار سرمربی محبوب استقلالی‌ها را هدف گرفته است. روزنامه سازندگی با تیتر «اف.ای.تی.اف علیه استقلال»، خبر داده است که استراماچونی به‌علت بسته شدن حساب بانکی‌اش و پرداخت نامنظم دستمزد، قراردادش را لغو کرد. روزنامه آفتاب یزد هم از تلاش مذاکره‌کنندگان برجام برای بازگرداندن استراماچونی به‌دلیل خشمگینی آبی‌ها نوشته است.

اما وطن امروز، که به روزنامه دلواپسان مشهور است، گفته آدرس غلط تحریم و اف.ای.تی.اف به مردم ندهید، هیچ نهادی جز وزارت ورزش مسئول نیست. این روزنامه تیتر زده است «بنفش سر آبی را برید».

نطق آتشین پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، هم اگرچه در روزنامه‌های اصلاح‌طلب منعکس شده است، روزنامه‌های معدودی آن را بر صفحه اول نشاندند.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

روتوش رییس‌جمهور

 

گزارش روزنامه اعتماد از جلسه سخنرانی رییس‌جمهوری در دانشگاه فرهنگیان به‌مناسبت روز دانشجو خواندنی است.

اعتماد نوشته سالن مراسم از همیشه کوچک‌تر است، دانشجوها هم با آن تعریف کلاسیک فاصله دارند، نوع لباس‌هایشان بیشتر به معلمان شبیه است تا دانشجویان. از فریاد اعتراض یا تشویق حمایت به محض ورود خبری نیست، انگار همه آرام‌ترند، کسی بنر‌به‌دست از ۸ سال و ۹ ماه و ۲۴ روز حصر نمی‌گوید، موضوع بنرها حتی اعتراض به برخورد و زندانی شدن دانشجوها هم نیست.

به نوشته اعتماد، دغدغه شرکت‌کنندگان با آنچه از دانشگاه و دانشجوهایش انتظار دارید متفاوت است، این‌جا دانشگاه فرهنگیان است، گزینه‌ای امن برای رییس‌جمهوری که جرات مواجه با منتقدان را ندارد. روحانی بی‌سر‌و‌صدا، بدون اعلام قبلی، بدون پخش زنده و بی‌حضور خبرنگاران به دانشگاه می‌رود، آن هم دو روز پس از «روز دانشجو».

این در حالی است که رقبای سیاسی و انتخاباتی روحانی همان ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها سینه به سینه دانشجویان حضور یافتند. رییسی به دانشگاه تهران رفت، قالیباف به علامه طباطبایی، حتی سعید جلیلی هم در دانشگاه شهید بهشتی علیه برجام سخن گفت و به لطف حضور خبرنگاران، حرفهایشان دست‌به‌دست در رسانه‌های اجتماعی می‌چرخد، ولی کسی حواسش به گفته‌های رییس‌جمهوری نیست.

اعتماد یادآوری می‌کند این همان مردی است که دو سال پیش، ۲۴ میلیون رای پشتیبانش بود که اکثریتش رای جوانان و دانشجویان بود.

 

مبادله زندانیان، نشانه تنش‌زدایی

 

نوذر شفیعی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه، در سرمقاله آرمان ملی از گام‌های اجباری تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا نوشته است.

به باور شفیعی، مبادله زندانیان علامت و نشانه‌ای است از این‌که ایران و آمریکا به سمت تنش‌زدایی حرکت می‌کنند و در ادامه افزوده است وقتی دو کشور در حوزه سیاسی‌ـ‌امنیتی دچار مشکل‌اند، برای حل اختلاف‌ها باید از حوزه‌های کوچک شروع کرد. مبادله زندانیان، دید‌ار بازرگانان و مسابقه‌های ورزشی از جمله این‌هاست.

این استاد دانشگاه سخنان دیروز روحانی در دانشگاه فرهنگیان را که گفته بود اگر مذاکره به شکست توطئه و نقشه دشمن منجر شود، اقدامی انقلابی و ضروری است نشانه‌ دیگری از تمایل به تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا می‌داند.

آرمان ملی گفت‌و‌گویی هم دارد با مهدی ذاکریان، کارشناس روابط بین‌الملل، که بار دیگر هشدار داده است در صورت اعمال مکانیسم ماشه از سوی اروپا، روی روسیه و چین خیلی حساب نکنیم. 

ذاکریان به میانجی‌گری ژاپن امیدی ندارد چون به باور او، روشن است آمریکا حاضر نیست در زمینه لغو تحریم‌ها انعطافی نشان دهد. با این حال، معیشت مردم ایران دچار مشکلات جدی شده است و شاید ایران بخواهد برای حل مساله کاری کند.

پشت پرده استیضاح زنگنه چیست؟

 

روزنامه کیهان امروز در گزارش اصلی‌اش، به بهانه اظهار‌نظر زنگنه درباره کارت سوخت، حمله تندی به وزیر نفت کرده و نوشته است کارت سوخت از رده خارج  نیست، مدیریت شما از رده خارج است که با حذف کارت سوخت، حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زده‌اید.

گزارش کیهان از آن جهت حائز اهمیت است که امضاکنندگان طرح استیضاح زنگنه به ۸۰ نفر رسید و تمام جلسه‌های کمیسیون انرژی با حضور وزیر نفت برای اقناع نمایندگان، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

اکنون، روزنامه هفت صبح از علت استیضاح پرده برداشته و نوشته است افزایش قاچاق سوخت، بی‌توجهی به توسعه پالایشگاه‌ها و ضرر حذف کارت سوخت بهانه و دلیل اصلی «مساله فروش نفت» است.

به نوشته هفت صبح، انگیزه اصلی را باید در همان نامه ۷۲ نماینده مجلس که سال پیش به سران قوا فرستاده شد ردیابی کنیم، نامه‌ای که می‌گفت زنگنه برای مقابله با تحریم‌ها تلاشی نمی‌کند و جلوی سرمایه‌گذاری‌های نفتی را گرفته است. منظور این نماینده‌ها باز گذاشتن دست واسطه‌ها بود، دلال‌های نفتی که با شعار دور زدن تحریم‌ها و کمک به کشور وارد می‌شوند اما بعد از فروش نفت، پولش را پس نمی‌دهند.

زنگنه خردادماه گفته بود فضا را باز نمی‌کند که یک سری دوباره بابک زنجانی‌ها را درست کنند و حتی به قیمت جان و آبرویش، نمی‌گذارد پول ملت را ببرند. گویا زنگنه موافقت مسئولان نظام را هم گرفته است. اما هفت صبح نوشته است چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری مصرانه به دنبال استیضاح بیژن زنگنه‌اند.

شکاف بین دولت و مردم

 

روزنامه اصول‌گرای رسالت در تحلیل اعتراض‌های آبان‌ماه و شرایط اقتصاد و معیشت در کشور، همه تقصیرها را به گردن سیاست‌های دولت انداخته و از شکاف بین دولت و مردم نوشته است. گزارش و گفت‌و‌گوی رسالت با کارشناسان همسوی این روزنامه حاوی نکاتی است که موید میزان فقر و فلاکت در جامعه و رویکرد اقتصادی جدید این جریان سیاسی است.

به گزارش رسالت، قدرت خرید مردم ۸۰ درصد تنزل یافته است و یارانه‌ها بیش از این‌که درمان باشند، درد بودند که هم عزت و کرامت ایرانی‌ها را خدشه‌دار کرد و هم در وضعیت معیشت مردم گشایشی ایجاد نکرد.

وحید شقاقی شهری، تحلیلگر اقتصادی، به رسالت گفته است توانمند کردن مردم به‌مراتب بهتر از توزیع یارانه‌های نقدی است و کاش حداقل دهک‌های پردرآمد حذف می‌شدند و مبلغ بیشتری در اختیار دهک‌های کم‌درآمد قرار می‌گرفت.

دلیل انتقاد حامیان دیروز احمدی‌نژاد و سیاست یارانه‌های نقدی بیشتر معطوف به آینده است.

شقاقی شهری توضیح داده است که سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع می‌‌شود و اخیرا ۳۰ هزار میلیارد تومان به این رقم افزوده شده است که دولت‌های بعد باید در مجموع، حداقل ۷۲ هزار میلیارد تومان یارانه بپردازند. حذف آن سخت است چون به عادت مصرفی جامعه تبدیل می‌شود. 

سعید ذکایی، جامعه‌شناس، هم از بی‌اعتمادی عمیق میان دولت و ملت گفته است و این‌که مردم می‌دانند دولت برای آن‌ها کاری نمی‌کند. او درباره طرح گران شدن بنزین هم گفته است دولت وقتی دید بودجه مملکت کم است، قیمت بنزین را سه برابر افزایش داد تا یک سوم را به مردم بدهد و دو سوم باقی‌مانده کسری بودجه را جبران کند.

کودکان زباله‌گرد سرپناه دیگری ندارند

گزارش میدانی همدلی به کودکان و نوجوانانی پرداخته که سهمشان از زندگی زباله‌گردی و همنشینی با پسماندهای شهری است.

همدلی به بهانه ویدیوی جنجالی انداختن کودک کار در سطل زباله، سراغ این موضوع رفته است. اما روزنامه جوان خبر داده که قرار است فاز دوم جمع‌آوری کودکان خیابانی کلید بخورد، بچه‌هایی که استانداری تهران مدعی است فقط ۱۴ درصدشان ایرانی‌اند و ۸۴ درصدشان اتباع بیگانه‌اند و قاچاقی وارد کشور شده‌اند.

گزارشگر همدلی از ۴ هزار و ۷۰۰ کودک زباله‌گرد در تهران نوشته است که عمده آن‌ها از اتباع افغانستان‌اند و از جنگ و بیکاری فرار کرده‌اند، کودکانی که اکثرا بین ۱۲ تا ۱۶ سال دارند و هیچ آرزویی ندارند جز همین منبع درآمد و این‌که کارشان را از آن‌ها نگیرند.

خبرنگار همدلی با چند تن از این نوجوانان گفت‌و‌گو کرده و از آن‌ها شنیده است که معمولا از ساعت ۲ بعداز‌ظهر به بعد کار می‌کنند و صبح‌ها از ترس شهرداری در معابر اصلی ظاهر نمی‌شوند. حدود ۱۱ ساعت در گرما و سرما زباله‌ها را می‌گردند. آرزویشان این است که کار کنند تا برای خانواده‌‌شان در افغانستان پول بفرستند. زباله خشک را کیلویی ۴۵۰ تومان از آن‌ها می‌خرند و روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان درآمد دارند. 

یک تبعه افغان که ۲۴ سال سن دارد و زباله‌گرد است به خبرنگار همدلی گفته است: «ما برای پیمانکار کار می‌کنیم و این بچه‌ها برای ما کار می‌کنند. ماشین‌های تفکیک زباله هر کدام سه چهار نفر دارند که برایش زباله خشک جمع می‌کند. ما هم برای درآمد بیشتر، از این بچه‌ها استفاده می‌کنیم.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More